Gå til innhold

Fotodugnad #8: Analog uke I


Anbefalte innlegg

Det ser ut for at endel av dere har hatt det gøy her, og det er flere som er ganske bra. Kvaliteten på scanningen virker ok. Dere som har studert bildene store, hvordan er skarpheten på optikken? Det virker som om kameraet eksponerer ganske bra, men det har jo alltid vært en styrke for Minolta.

 

Er det kommet noen planer om gjenbruk av kameraene? Jeg har gjort mine tanker, men må nesten kikke litt nærmere på muligheter. Kanskje vi skal ha en tråd for å diskutere det temaet. Det virker som om noen av dere ikke ønsker å beholde kameraene. Jeg tviler på om de er noe for norske skoler, og det gjelder sikkert også "fattige" skoler i det tidligere Øst-Europa. Her er det digitalt som gjelder. Det er i den tredje verden de fremdeles bruker kameraer av denne typen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får så prestasjonsangst av å se i tråden. Spesielt når enkelte forteller at søkeren ikek stemte med bildet. Tror nok et par av mine "beste" bidrag blir ødelagt av detaljer på siden. Men det må jeg bare leve med.

 

På den positive siden så er jo alle bildene klare og fine med gode kontraster. Hadde nesten glemt hvor bra det kan bli med ordentlig film. Med digitalt så får jeg som regel ikke til like gode og klare farger. Eller kanskje det bare er JP jeg skal skryte av her?

 

edit: Anfall hadde forresten et annet bilde hun var fornøyd med men ikke brukte fordi man kan se deler av de edelere delene til personen som er avbildet. Hvordan er reglene rundt det? Var jo ikke akkurat bildets fokus, men er den med så er den med liksom.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Da har jeg lastet opp mine bidrag. Ble ganske bra etter at jeg utvidet kamera med et stativ. Ble en del bilder i halvdårlig (halvgodt?) lys og da er det utrolig irriterende og ikke vite lukkertiden. Du hører på lyden fra lukkeren at dette ble for lenge håndholdt :nei:

 

Var for øvrig nede i Skuteviken og tok bilder av trebodene der dagen før den ene brant ned. Tok ikke bilde av den boden som faktisk brant ned. Ellers kunne det blitt før og etter bilde...

Lenke til kommentar

Da har jeg også lastet opp mine. Er fornøyd med resultatet, men merker at det var litt kjedelig å måtte vente på det i over en uke.

 

Jeg fikk dessverre ikke kjøpt kamera, gikk derfor til innkjøp av et Nikon F80 i forkant av utfordringen. Fant det på foto.no til 500,- kr. Nå kommer jeg vel til å selge det til samme pris... :roll:

 

All honnør til arrangørene av denne utfordringen, samt Japan Photo, men for å komme med en tilbakemelding "til neste gang", så foreslår en bedre kontroll av hvem som bestiller en slik pakke. Mange som virkelig ville være med, fikk ikke bestilt, og JP opplevde til og med at en del ikke hentet og kamera ble returnert. Helt klart - det er lett å være etterpåklok, og kan heller ikke komme på noen bedre måte å kontrollere på. Annet enn å heve prisen, kanskje.. (mer til Amnesty osv..)

 

Uansett, utrolig kjekt å fotografere analogt igjen. Utrolig kjedelig å vente på resultatet..

 

Forøvrig, bildene skulle vel være 11x17 med hvit kant? Gjaldt det for dem med kun nødpakke også?

Lenke til kommentar
Da har jeg også lastet opp mine. Er fornøyd med resultatet, men merker at det var litt kjedelig å måtte vente på det i over en uke.

 

Jeg fikk dessverre ikke kjøpt kamera, gikk derfor til innkjøp av et Nikon F80 i forkant av utfordringen. Fant det på foto.no til 500,- kr. Nå kommer jeg vel til å selge det til samme pris... :roll:

 

All honnør til arrangørene av denne utfordringen, samt Japan Photo, men for å komme med en tilbakemelding "til neste gang", så foreslår en bedre kontroll av hvem som bestiller en slik pakke. Mange som virkelig ville være med, fikk ikke bestilt, og JP opplevde til og med at en del ikke hentet og kamera ble returnert. Helt klart - det er lett å være etterpåklok, og kan heller ikke komme på noen bedre måte å kontrollere på. Annet enn å heve prisen, kanskje.. (mer til Amnesty osv..)

 

Uansett, utrolig kjekt å fotografere analogt igjen. Utrolig kjedelig å vente på resultatet..

 

Forøvrig, bildene skulle vel være 11x17 med hvit kant? Gjaldt det for dem med kun nødpakke også?

Ventetiden kan til tider være uutholdelig, jeg ser den :) Du ser ikke for deg å beholde F80-en da. Det kommer fler analoge utfordringer, så det kan være lurt å ha utstyr på lur.

 

Jeg skal være enig i at gjennomføringen kunne vært bedre. Og jeg har noen ideer rundt det. Vi får se om vi får bruk for de ideene en annen gang.

 

Det som vi nok burde ha sagt, var at dere måtte huske på å huke av for 11x17 når dere leverte inn posen.

 

I alle fall, takk for innsatsen.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ventetiden kan til tider være uutholdelig, jeg ser den :) Du ser ikke for deg å beholde F80-en da. Det kommer fler analoge utfordringer, så det kan være lurt å ha utstyr på lur.

Jeg kommer nok til å beholde den.. så bare ikke for meg at jeg kom til å bruke den så mye mer. Jeg kan skru av skjermen på min D300, for eksempel. Det tvinger meg til å tenke komposisjon. Film er også kjekt i den forstand at det tvinger deg til å fremkalle, dvs få ut bilder på papir.

I alle fall, takk for innsatsen.

 

Tom

Takk selv! For innsatsen og utfordringen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...