Gå til innhold

Fotodugnad #8: Analog uke I


Anbefalte innlegg

Objektivet sitter riktig på.

Når jeg prøver å dra ned AF/MF knappen så spretter den opp igjen, er det normalt ? (fjæring).

Det viser bilde av en rull helt nede i venstre hjørne og 1 tall.

Blitsen spretter heller ikke opp trykker jeg på blits knappen, ingenting elektronisk ser ut til å reagere. Jeg hører en lyd inni kameraet når jeg slår det på av, det er vel det hele..

Er mitt kamera defekt?

AF/MF knappen skal sprette opp igjen. Du bare dytter den helt ned for å skifte mellom AF og MF.

 

Blitknappen er for å stille in type blits, ikke for å få den til å poppe opp. Det gjør den automatisk når du prøver å ta et bilde, med mindre du har skrudd den av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da fikk jeg beskjed om at kamera er sendt levert til Posten og befinner seg i Oslo. Men jeg reiser i morgen kveld (hadde tenkt til å ha med kameraet), så med mindre den sendes fantastisk kjapt vil jeg sannsynligvis ikke få brukt det før jeg kommer hjem igjen fra Polen ... Ironisk nok reiser jeg først til Oslo, godt mulig jeg og pakken reiser om hverandre.

 

Ikke noen analoge bilder fra konsentrasjonsleirene, altså. Synd jeg ikke bestilte tidligere på dagen.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Da spratt blitsen opp ihvertfall !

Hmm jeg er helt blank.. vet ikke om det feiler meg noe eller kameraet o.O

Hvis du setter på objektivet igjen, og prøver det samme, men det ikke skjer noe - da kan det være objektivet som er defekt.

 

Tom

 

Oi, ja er nok det. Når jeg tar av objektivet fungerer alle knappene osv, da kan jeg stille inn alt.

Æsj altså.. går sikkert glipp av fotoutfordringen nå :/

Lenke til kommentar
Oi, ja er nok det. Når jeg tar av objektivet fungerer alle knappene osv, da kan jeg stille inn alt.

Æsj altså.. går sikkert glipp av fotoutfordringen nå :/

Sjekk kontaktene på kamera og objektiv, og se om det er noe møkk eller skitt på de. Tørk de med en ten tør klut og prøv på nytt.

 

Tom

Lenke til kommentar

Testet :/ nothing.

Men på objektivet på kontaktene så ser jeg små prikker under kontaktene, akkurat som om kontaktenden på kamerahuset har truffet lenger ned en det skal o.O.. Kan du sjekke om du ser disse prikkene på ditt objektiv også?

Tenker da på disse metall flatene som skal berøre hverandre.

Lenke til kommentar

Hvis objektivet er utenfor spor har du ikke dratt det til eller dratt det for langt, det skjer hvis du trykker inn knappen til å løsne objektivet med.

 

Riktig fremgangsmåte:

 

Rød kul mot rød prikk.

 

Press objektivet litt inn, press forsiktig.

 

Vri til du hører et klikk, da er det satt på riktig.

 

Hører du ikke et klikk så holder du inne den svarte knappen, eller så er det noe galt med objektivet.

 

Edit: Kjøpte 3* 36 film i dag av samme som vi fikk med på Clasern til 98 kr. Første gang på 8 år jeg kjøper filmrull (APS), og første gang på 13 år jeg kjøpte 135 mm film.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Hvis objektivet er utenfor spor har du ikke dratt det til eller dratt det for langt, det skjer hvis du trykker inn knappen til å løsne objektivet med.

 

Riktig fremgangsmåte:

 

Rød kul mot rød prikk.

 

Press objektivet litt inn, press forsiktig.

 

Vri til du hører et klikk, da er det satt på riktig.

 

Hører du ikke et klikk så holder du inne den svarte knappen, eller så er det noe galt med objektivet.

 

Joda, det er satt riktig på liksom. har satt på utallige objektiver i min tid :p Virker som det er defekt rett fra esken.

Lenke til kommentar
Objektivet sitter riktig på.

Når jeg prøver å dra ned AF/MF knappen så spretter den opp igjen, er det normalt ? (fjæring).

Det viser bilde av en rull helt nede i venstre hjørne og 1 tall.

Blitsen spretter heller ikke opp trykker jeg på blits knappen, ingenting elektronisk ser ut til å reagere. Jeg hører en lyd inni kameraet når jeg slår det på av, det er vel det hele..

Er mitt kamera defekt?

Rull og ---- (strek ja). Det er i høyre hjørne hos meg sett fra "fotografreings-siden". Når du slår det på P, skal du bare trykke ned den MF tasten så det sier et lite klikk, og da kommer tegnet MF på under P, (i datadisplay). (Altså det er om du vil bruke manuell fokusering, trykker du en gang til får du det på Af igjen. )

Høres litt merkelig ut det der ja.

RandiA

Lenke til kommentar
Testet :/ nothing.

Men på objektivet på kontaktene så ser jeg små prikker under kontaktene, akkurat som om kontaktenden på kamerahuset har truffet lenger ned en det skal o.O.. Kan du sjekke om du ser disse prikkene på ditt objektiv også?

Tenker da på disse metall flatene som skal berøre hverandre.

Høres ut som dårlig kontakt mellom objektiv og kamera ja. Kan du legge ut et bilde av disse prikkene?

Lenke til kommentar

Litt vanskelig :/ mobil kameraet er ikke godt nok, og 5d'n ligger på jobb.

men sjekk rett nedenfor metall flatene på objektivet og se om du ser små prikker, på en måte trykket bittelitt inn. Må kanskje holde det mot lyset for å se det.

Anyways, ringer Jp i morra og hører om de har flere igjen ..

Lenke til kommentar
Litt vanskelig :/ mobil kameraet er ikke godt nok, og 5d'n ligger på jobb.

men sjekk rett nedenfor metall flatene på objektivet og se om du ser små prikker, på en måte trykket bittelitt inn. Må kanskje holde det mot lyset for å se det.

Anyways, ringer Jp i morra og hører om de har flere igjen ..

Det høres ut som om det er en del v konstruksjonen. Har ikke helt det samme objektivet her.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...