Jump to content

k-ryeng

Medlemmer
  • Content Count

    9695
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

181 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

19616 profile views
  1. Ikke for å være kritisk mot Bouvet, for det de gjør er veldig bra, men har de dokumentert at dette er unikt for Bouvet?
  2. Aller først - jeg jobber ikke med verken salg av O365 eller konsulenthjelp for å sette det opp - men folk må forstå at O365 E5 er ikke svindyrt. Det er virkelig ikke mange måter du kan få mer sikkerhet per krone på, og det er trist at Digi.no med en slik artikkel undergraver sikkerhetsløsninger som for mange bedrifter er det eneste som er "godt nok" - og egentlig latterlig billig sammenliknet med hva de måtte betalt for å sette opp tilsvarende grad av sikkerhet med andre løsninger. Men som med det meste som kommer fra Microsoft må det settes opp riktig, og det er ikke helt ferdig ut av boksen. Så noen tusenlapper på en konsulent som vet hva han gjør, er lurt, og det er lurt at noen som kan det forvalter løsningen. Hvis lisenser/IT-sikkerhet til 4000 kr/hode/år velter økonomien til et selskap har de helt andre problemer enn IT-sikkerhet. Selv 20000 kr/hode/år bør ikke skremme bedrifter med en sunn økonomi - konsekvensen av å la være kan være så enormt mye større... Vil jo tro UniCERT og MS allerede har sjekket logger, men Enterprise Mobility+Security E5 (EM+S E5 ) inkluderer forøvrig en Phishing Simulator, så dersom en bruker med tilstrekkelig tilgang til å bruke denne har blitt kompromittert, _kan_ jo den ha blitt brukt til et slikt type angrep. Da vil man garantert komme gjennom alle sikkerhetsmekanismer, fordi mailen sendes ut fra "innsiden"... Da er problemet likevel ikke egentlig phising mail, men at andre brukere som er vel så viktige som rektor, er kompromittert.
  3. Dette er jo som oppsigelse å regne, for større innrømmelse av at man overhodet ikke bør sitte med dette ansvaret er det vel ikke mulig å komme med... Fossefall egner seg til én type IT-prosjekter: standard tjenesteleveranser der alle faktorer er avklart på forhånd. Dvs prosjekter som ikke egentlig er prosjekter, men standardleveranser. Utover dette er smidig tilnærming å foretrekke i alle prosjekter, enten de innebefatter koding eller ikke...
  4. Cyberforsvaret har allerede i dag en god del IKT-lærlinger (som tar førsteåret av læretiden som vernepliktig), og med nytt fag/nye læreplaner de neste par årene, er det ikke grunn til å tro at det blir færre...
  5. Verden er jo ikke akkurat lydløs, så helt anti-lyd trenger man ikke være. Og det er et poeng at man kan høre at biler kommer, særlig for blinde og svaksynte som andre trekker frem. Når det er sagt er jeg enig at en av kvalitetene med elbiler er nettopp fraværet av motorlyd, men jeg har sansen for tilnærmingen Volvo har valgt her - med å bare forsterke lyder som allerede er der...
  6. Store summer spart er nå en ting, men vel så viktig er økt tjenestekvalitet i mine øyne. Eierskifte av kjøretøy har blitt en veldig smidig prosess når man kjøper bil, og som kjøper/selger blir man spart for mye unødvendig bry, når hele prosessen kan utføres elektronisk uten å måtte innom trafikkstasjonen...
  7. Synd den er så enormt stor, ville hatt fullstendig angst i et hvert parkeringshus og egentlig parkeringsplasser generelt. Kunne vært 30 cm kortere og 20 cm smalere uten at jeg hadde savnet plassen...
  8. Mange kilder skriver at Polestar har 404+34 liter bagasjerom, og egenvekt på 1900 kg...
  9. Toyota har hatt en elektrisk RAV4 i mange år - primært for salg i USA. Noen av disse har også funnet veien til Norge: https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&make=0.813&model=1.813.3074
  10. To viktige grunner: 1) Denne trafikken er kryptert, dvs den kan også brukes til konfidensielt innhold. 2) Når noen blir meldt inn i et team eller i en chat, får de tilgang til hele samtalen - ikke bare akkurat det som blir videresendt. Man slipper derfor mye informasjonsutveksling.
  11. Med flat sats per kilometer er det ikke komplisert, og krever ikke noe ekstra utstyr. Ganske rettferdig også, selv om det ikke åpner for differensiering av priser på spesielle dager, og kan være litt urettferdig for de som kjører mye i utlandet...
  12. GDPR er til for å beskytte innbyggerne i EU, ikke gjøre ML og AI mest mulig effektivt. Han kan lagre akkurat så mye data han vil, men han får ikke lov å lagre opplysninger om andre personer uten deres samtykke - og sån bør og skal det være.
  13. Vi som har pendlet over Sollihøgda i noen år, har erfart at den stigningen er mer drivstoffslukende enn man skulle tro. Det er faktisk snakk om 3-400 høydemeter fra laveste til høyeste punkt (ca 300 fra Hønefoss-siden, 400 m på Bærumssiden). Også vanlige eksosbiler bruker mer der enn på mange andre strekninger, så ikke egentlig overrasket over resultatet...
  14. Uten sammenlikning forøvrig - mange store vitenskapsmenn og oppfinnere har blitt avvist av sin samtid, og den første som faktisk får til kald fusjon, hvis det i det hele tatt er mulig, vil nok også bli det... 😎
×
×
  • Create New...