Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Tidal er i ferd med å gå konkurs.

 

Vurderer å kjøpe BW P7 eller PX..

Spotify taper også penger; tror dette ordner seg jeg - om det ikke ordner seg så ender vi opp med at streaming blir dårligere og dyrere enn nå.

 

Når det gjelder direkte mot hardware så snakker jeg ikke om at de lager driverene selv - men at de går direkte mot driveren og utelater mixer og andre påvirkninger av lyd i OS. Dette gir en mye bedre lydkvalitet (ved å switche mellom å gjøre lyd gjennom operativsystemet mot å gå direkte så merker man en stor forskjell i kvalitet).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det er en litt rar ting å si og i det heletatt diskutere. Det er mer jobb for Spotify å kjøre lyden via SW-akselerasjon enn via HW når lydkortet ditt allerede ligger der som en default device. «Direkte fra driver» er jo også via OS, det er derfor du trenger en driver og så lenge du ikke bruker noen form for komprimering så gjør ikke OS noe magisk med lyden. «Mye bedre lyd» er ikke en enkel ting å kvantifisere, har du noe du kan komme med som dokumentasjon?

 

EDIT: til TGB altså :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Konseptuelt er det vel ikke så vanskelig å forestille seg at man kan få original bitstrøm inn til driveren til DAC-en hvis man bypasser mixing med andre lydkilder i OS og volumkontroll.

 

Når jeg testet det la jeg først og fremst merke til at volumet ble høyere, noe som subjektivt som regel oppfattes som bedre lyd.

Men det ser ut som om man uansett må gjøre dette for å få MQA (som Schiit avskriver som en hype).

Lenke til kommentar

Trodde ikke Windows hadde tuklet med dette på 10+ år jeg da men. Likevel, det er så mye rart som blir sagt og hevdet i audio-verdenen, så nesten umulig å vite hva som er sant. Jeg har en kamerat som hevder at MacOS har bedre lyd enn Windows også. Jeg har både Windows og MacOS og jeg greier ikke skille det i det heletatt, så ¯\_(ツ)_/¯

Lenke til kommentar

Det er jo faktisk litt småkomplisert på Windows, siden man har en hel haug med måter å sende lyd til lydkortet på - og det er ikke gitt at programmer bruker det "beste" normale alternativet, selv om det har gått over 10 år siden det ble lansert med Vista. Siden da har det skjedd noen få mindre oppgraderinger.

 

Spotify går ikke direkte til hw, det tar turen innom systemmikseren via WDM. Kjører man den på 100% uten innstillinger som påvirker lyden, og uten innmiksing av annen lyd skal det være helt greit.

 

WASAPI er bedre, og gjør det mulig å ta enkelte små grep som resulterer i nesten perfekt avspilling. Dersom man også kjører i exclusive modus - altså lar et program ta 100% kontroll over utgangen, så skal dette gi "perfekt" avspilling. (Det er denne måten Tidal bruker.)

 

(DirectX har også lyd-api-er... men selvsagt litt perifert til det vi snakker om her.)

 

ASIO er også et interessant alternativ. som kan gi perfekt lydkvalitet hvis lydkorter har skikkelige ASIO-drivere og ASIO brukes korrekt. Litt på sidelinjen av de andre alternativene siden det er en tredjepartsløsning, men den går jo direkte mot lydkortet, og er grei sånn sett.

 

Fin oversikt her: http://www.shanekirk.com/2015/10/a-brief-history-of-windows-audio-apis/

 

macOS vs Windows er en litt urettferdig sammenligning når det gjelder lyd, fordi Windows har en hel jungel av API-er, og macOS ikke har samme problem med gammelt rot som henger igjen. Sammenligner man likt mot likt - altså de nye lyd-api-ene som kom med Vista - så bør begge klare å yte nærmest perfekt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Tidal er i ferd med å gå konkurs.

 

Vurderer å kjøpe BW P7 eller PX..

Jeg vurderte Px, men endte opp med Sony. Jeg hadde veldig lyst til å foretrekke B&W, men Sony'ene var mer behagelige og låt bedre.. Det eneste som irriterer meg er at mikrofonen er litt for sensitiv.

 

 

Det som irriterer meg med Sony er at de lager lyd når man går... 

Lenke til kommentar

Ser ut til at det blir mini XLR cable mod til dt770ene mine. Fikk kabelbrudd etter 6 lange år i tro tjeneste. Må si meg imponert over holdbarheten til den kabelen. 

 

Koster meg ca 120 kroner å skifte til mini XLR mot ca 340 kroner + eventuell frakt for original kabel fra Njål Hansson. 

Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med nettverks streamere? Jeg vurderer; har sett på Auralic Aries (likte den ikke; må dessuten bytte strømforsyning for å få dem på rett nivå). Også sett på Moon Neo Mind (den helt nye). Lumin U1 og dCS network bridge har også blitt sett på, men prisen er for ekstrem for mitt bruk.

 

Tanken er at jeg skal hekte den på Marantz 8802A via coxial SPDIF (så ikke verdens beste DAC). Marantz har en hel del av det samme innebygd, men kvaliteten er ikke helt tipptopp. Målet er å kunne streame Tidal uten å bruke airplay; høre på musikk jeg har lagret på det lokale nettverket (FLAC); samt internett radio - på et grensesnitt som selv kona skjønner :)

 

Om noen har andre tips/idéer - skrik ut! :)

 

Så langt heller jeg mot Moon Neo Mind.

http://www.simaudio.com/en/product/106-network-streaming-music-player.html

Etter lang tenketid endte jeg opp med Moon Neo Mind.

Lenke til kommentar

Samtlige 2x3 pins balanserte hodetelefoner jeg har vært utfor er terminerte på slik måte at de kun bruker 2  av de 3 pinnene på hver XLR plugg, da de ikke har bruk for mer, en til høyre eller venstre signal og en til jord for hvert element, fordelen med balansert er jo nettopp det å gi separert jording til hver hodetelefon, og da trenger du ikke mer en 4 pinner totalt .  Eneste forskjellen jeg kan klare å se ved å bruke en 2x3 XLR fremfor en 4 pin xlr er at du får et fysisk større skille mellom selve pluggene internt i forsterkeren. Ellers er det dønn likt å jeg nekter å tror at noen klarer å høre forskjell på den samme forsterkeren med 4 pins XLR eller 2x3 pins XLR utførelse til hodetelefonene, der går vertfall grensen min :blink: . 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette har noe med kabel å gjøre, men at 2x3 pin XLR utgangen på Moon 430 HAD er bedre enn 4 pin XLR. Ikke mer komplisert enn det. 

 

Edit:

Balansert betyr at man ikke har jord; om noe droppes på en 2x3 pins så er det jord/shield (som ikke behøves for hodetelefoner). Hele poenget med balansert er at man skal ha signalet (2 pinner) og reversert signal for disse igjen (2 pinner til).

 

4 pin xlr har ingen egen pinne for jord/shield; 3 pins har 1 for hver kanal for dette. Bruker man pinnene som er ment for reversert signal til jord; så blir det ikke balansert lengre ;) Da er jo hele poenget borte. Det er jo også derfor i et fullbalansert system; så kjører man 2 dac-chiper på hver kanal (en for det normal signalet på hver kanal; og en for de negerte signalet for hver kanal).

 

post-182759-0-50141800-1525627784_thumb.gif

 

Link: https://www.headphone.com/pages/balanced-headphones-guide

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Samtlige 2x3 pins balanserte hodetelefoner jeg har vært utfor er terminerte på slik måte at de kun bruker 2  av de 3 pinnene på hver XLR plugg, da de ikke har bruk for mer, en til høyre eller venstre signal og en til jord for hvert element, fordelen med balansert er jo nettopp det å gi separert jording til hver hodetelefon, og da trenger du ikke mer en 4 pinner totalt .  Eneste forskjellen jeg kan klare å se ved å bruke en 2x3 XLR fremfor en 4 pin xlr er at du får et fysisk større skille mellom selve pluggene internt i forsterkeren. Ellers er det dønn likt å jeg nekter å tror at noen klarer å høre forskjell på den samme forsterkeren med 4 pins XLR eller 2x3 pins XLR utførelse til hodetelefonene, der går vertfall grensen min :blink: . 

 

Balansert drift til hodetelefoner er ikke jord til negativ pol på hvert øre nei. Det er positiv til rød og negativ til svart på elementene. DVS med 15V drift er det da + 15V til rød og -15V til sort på elementet (og da 30V mellom positiv og negativ pol på elementet).

 

2x3pin XLR kan også kobles med seperat jord til chassis for elementet i enkelte headset (deriblandt BD T1) med godt hell. Men det er først og fremst aktiv drift av begge polene som er vitsen med balansert drift.

Lenke til kommentar

 Edit:

Balansert betyr at man ikke har jord; om noe droppes på en 2x3 pins så er det jord/shield (som ikke behøves for hodetelefoner). Hele poenget med balansert er at man skal ha signalet (2 pinner) og reversert signal for disse igjen (2 pinner til).

 

 Bruker man pinnene som er ment for reversert signal til jord; så blir det ikke balansert lengre ;)

 

Her må jeg arrestere deg. Balansert transmisjon og differensiell transmisjon er ikke det samme. Man finner det ofte sammen, men ikke alltid. Det du snakker om er differensiell transmisjon.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Differential_signaling

https://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eg klarer aldri bestemme meg for hvilke hodetelefoner eg vil ha neste gang.

Har akkurat nå så fryktelig lyst på Audeze LCD-2 Classic.

De koster bare en halv månedslønn her.

Har jo alt annet av utstyr man trenger så!

Tror de blir en solid oppgradering fra mine slitne, halvt ødelagte, fidelio x2.

Endret av Netrum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...