Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Jeg bruker også Equalizer APO med Peace, forskjellige settings til hver hodetelefon. Det er morsomt når jeg av begynner å tenke at hodetelefonene låter uinspirerende, og finner ut at en windows-oppdatering har disablet EQ-en :)

Bruker samme her :)

 

Skal ikkje mye justering for å ødelegge, men ikkje mye til for å løfte morrofaktoren heller.

 

Jeg bruker peace for å få det slik jeg liker, ikkje for å få det politisk riktig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvordan har utviklinga på DACer vært de siste 5 årene?

Får man f eks samme kvalitet til halv pris i dag? Er det "dumt" å kjøpe brukte DACer som er 5 år pga utvikling og pris?

DAC er et unødvenig kjøp og et ingeniørproblem som har blitt løst for lenge siden. Det er bare forsterker lyden og gir en illusjon av bedre kvalitet. 

Lenke til kommentar

Gi meg en blindtest på 5 ulike DACs og se om de rangerer kvaliteten i forhold til prisen. 

Det er lov å ha egne meninger, for all del. Din virker da veldig bombastisk, uten at du utdyper noe mere.  Har selv DAC, og er fornøyd med det.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det er lov å ha egne meninger, for all del. Din virker da veldig bombastisk, uten at du utdyper noe mere.  Har selv DAC, og er fornøyd med det.

Flott det, men jeg skulle likt å se en blindtest på at DAC faktisk fungerer til noe mer enn å forsterke lyden og at det ikke bare skaper en illusjon av bedre kvalitet. En blindtest av eksperter ville gjort susen, noe jeg gjerne skulle ha funnet. 

Lenke til kommentar

Flott det, men jeg skulle likt å se en blindtest på at DAC faktisk fungerer til noe mer enn å forsterke lyden og at det ikke bare skaper en illusjon av bedre kvalitet. En blindtest av eksperter ville gjort susen, noe jeg gjerne skulle ha funnet.

"Eksperter" kan jo si alt mulig, og det de sier trenger jo ikkje å være riktig.

 

Det beste er å kjøpe det man selv liker, så slipper man å diskutere noe mere om drt. For noen er lyd religion, og noen har tydeligvis alienører.

 

Hvs andre mener om selve lyden har jo lite å si, hvis man selv ikkje liker det. Folk hører også forskjellig fra samme oppsett og kilde.

 

Jeg har testa mye forskjellig, og beholdt det jeg liker best, innenfor de rammene jeg selv har bestemt.

 

Om du mener dac er unødvendig, så lar du være å kjøpe det.

 

PS: Dac finnes i rimelig mange "lydkort" :p

Lenke til kommentar

"Eksperter" kan jo si alt mulig, og det de sier trenger jo ikkje å være riktig.

 

Det beste er å kjøpe det man selv liker, så slipper man å diskutere noe mere om drt. For noen er lyd religion, og noen har tydeligvis alienører.

 

Hvs andre mener om selve lyden har jo lite å si, hvis man selv ikkje liker det. Folk hører også forskjellig fra samme oppsett og kilde.

 

Jeg har testa mye forskjellig, og beholdt det jeg liker best, innenfor de rammene jeg selv har bestemt.

 

Om du mener dac er unødvendig, så lar du være å kjøpe det.

 

PS: Dac finnes i rimelig mange "lydkort" :p

Det burde da være veldig enkelt å sette sammen en blindtest og endelig kunne bevise at eksterne DAC er er verdt pengene? :) Hvis ikke er det lett å tenke at det er litt som å betale titusener for en HDMI kabel for bedre bilde. 

 

Joda du synes kanske det ser bedre ut og det er det som teller, men for min del er det svindel :p

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt til å høre på lyd fra digitale kilder uten å sende den via en DAC?

Jeg tror nok det blir vanskelig, DAC trenger man uansett :p Men åpenbart snakket jeg om å betale for dyre eksterne DACer ala Shiit. 

 

Litt som å bruke HDMI kabelen som følger med TV-en fremfor  å kjøpe en super HDMI kabel for 3000kr som liksom skal gi bedre bilde.

 

Altså det er jeg ute etter er en god blindtest slik at jeg kan motbevise teorien min om at det å betale i dyre dommer for å forbedre lydkvaliteten ved å bruke masse penger på en ekstra DAC ikke er verdt det. 

 

Jeg synes det er veldig merkelig om det ikke skulle eksistere.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Øhm... Schiit? Schiit er jo et billig-merke. Skal godt gjøres å finne en forsterker/dac-kombo som tar *alt* av hodetelefoner til en mye bedre pris enn Modi/Magni 2 feks. 3ern er bittelitt dyrere, men mye sprekere også

 

Jeg skjønner hvor du vil hen, en DAC til 50 000,- er helt blåst, men ikke rakk ned på dac’er som er rimelige, for du kikker i feil prissjikt. I denne verden så er Schiit som *Hama* HDMI-kabler, billig

 

EDIT: ja, jeg veit at Schitt også produserer dyre produkter, men det er ikke poenget

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Enig med bshagen, det virker som de aller fleste kjøper en rimelig DAC til deres bruk noe som definitivt er forsvarbart. Det skal ikke mye penger til for å få noe som er drastisk bedre enn interne lydkort.

 

Så har du de som bruker i dyre dommer på skikkelig entusiastnivå, men de gjelder innenfor alle hobbyer om så det er fotografering, biler, sykling eller teleskoptitting.

Lenke til kommentar

Innerfidility hadde jo denne hodetelefontesten, hvor de også testet Schiit Yggdrasil og en annen DAC med Sabre chip, om jeg ikke tar feil.

Da hadde de blindtester. Var vel kun en person som viste tegn til å kunne høre forskjell. Ellers er det ikke verdt tiden (eller pengene) på å prøve. Det bør nevnes at dette uansett var DACer til over 20 000,-. 

DAC er siste prioritering i et system, visst du spør de fleste. Da den gjør minst forskjell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innerfidility hadde jo denne hodetelefontesten, hvor de også testet Schiit Yggdrasil og en annen DAC med Sabre chip, om jeg ikke tar feil.

Da hadde de blindtester. Var vel kun en person som viste tegn til å kunne høre forskjell. Ellers er det ikke verdt tiden (eller pengene) på å prøve. Det bør nevnes at dette uansett var DACer til over 20 000,-. 

DAC er siste prioritering i et system, visst du spør de fleste. Da den gjør minst forskjell. 

Det var nok det jeg mistenkte ja. Jeg har problemer med å se hvordan man kan bruke flere tusen og via en boks som gjør noen magiske forbedringer i konverteringen fra digitalt til analogt skal dette liksom gi mye bedre kvalitet, når denne konverteringen neppe kan gøres veldig mye bedre når man først har funnet en optimal måte å gjøre det på. Er nok definitivt placebo effekten som setter inn, akkurat som de som betaler 10 000 for en gullbelagt oksygenfri HDMI kabel eller veldig dyre høyttalerkabler.  Såklart gir det da mye mer mening å da bruke mer penger på hodetelefonen i seg selv.

 

Jeg vil kanske rangere det slik i forhold til kvalitet:

 

1. Hodetelefonen

2. Produksjonskvaliteten på musikken

3. Kvaliteten på lydfilen (lite komprimering)

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Det var nok det jeg mistenkte ja. Jeg har problemer med å se hvordan man kan bruke flere tusen og via en boks som gjør noen magiske forbedringer i konverteringen fra digitalt til analogt skal dette liksom gi mye bedre kvalitet, når denne konverteringen neppe kan gøres veldig mye bedre når man først har funnet en optimal måte å gjøre det på. Er nok definitivt placebo effekten som setter inn, akkurat som de som betaler 10 000 for en gullbelagt oksygenfri HDMI kabel eller veldig dyre høyttalerkabler.  Såklart gir det da mye mer mening å da bruke mer penger på hodetelefonen i seg selv.

 

Jeg vil kanske rangere det slik i forhold til kvalitet:

 

1. Hodetelefonen

2. Produksjonskvaliteten på musikken

3. Kvaliteten på lydfilen (lite komprimering)

 

Mange kjøper nå Dac/amp kombo, som min Jotunheim. Like greitt å kalle det for en hodetelefonforsterker, og da er det greitt å bruke litt penger hehe

Lenke til kommentar

Hvordan har utviklinga på DACer vært de siste 5 årene?

Får man f eks samme kvalitet til halv pris i dag? Er det "dumt" å kjøpe brukte DACer som er 5 år pga utvikling og pris?

...så det er enighet om at en god DAC som er 5 år gammel er like god som en DAC fra 2018, generelt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...