Jump to content

Jann - Ove

Medlemmer
  • Content Count

    6680
  • Joined

  • Days Won

    2

Jann - Ove last won the day on May 7 2010

Jann - Ove had the most liked content!

Community Reputation

605 :)

About Jann - Ove

  • Birthday 04/27/1989

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

30574 profile views
  1. Jeg skulle hatt ny reim til klokken min - en Citizen med brun skive... har kuttet ut skinn der det lar seg gjøre og tja... ja. Klokken har bare blitt liggende av den grunn. Hvor bør jeg starte? I utgangspunktet var jeg, og er jeg - litt skeptisk til vanlig metallreim, men det kunne vel vært en ide å prøve det og? Slik ser den ut med metallreim. Jeg vet ikke helt... https://www.catawiki.com/l/21884189-citizen-promaster-eco-drive-radio-controlled-titanio-a-h461-t005527-men-2011-present
  2. Fremdeles "sånn passe fornøyd," og har vel ikke noe å tilføye. Regner forsåvidt med at studiet er bedre nå enn det var når jeg gikk der - det er jo lagt om til 7.5sp emner og gjort systematisk arbeid med forbedring av kvaliteten etter at NTNU tok over. Kan ikke si noe om arbeidsmuligheter, som sagt/nevnt var planen å studere videre, og der er jeg enda. Tok et pauseår og ramlet deretter inn på et helt annet studie etter at en uforutsigbar regelendring snudde opp ned på alle planene mine.
  3. Hva slags bil, felger og dekk? Kan det være at bilen i utgangspunktet har forskjellig dimensjon på felg forran og bak? Har opplevd det selv... jeg visste jo at det var et mulig problem men jeg glemte å si ifra til dekkbutikken, og de antok at felgene var like fram og bak.
  4. Tja. Det er irriterende, men hvorfor ikke? Uendelig mye bedre å ha den muligheten for visse (nesten) essensielle funksjoner framfor at gjerrigknarken som først plukker utstyr velger bort noe som han ser på som lite viktig, og så blir det aldri mulig/økonomisk å få ettermontert. Hvordan slik etter-aktivering prises, og for *hva* det gjelder har alt å si for om det er greit eller ikke, etter min mening. For f.eks adaptiv cruisecontroll og fancy adaptiv lysstyring der man uansett må bygge inn mye av funksjonaliteten i samtlige modeller for å tilby nødvendig sikkerhetsfunksjonalitet, så er det helt greit. (Radar, kamera og en hel haug med sensorer må til for å levere "normal" sikkerhet fra nybiler i dag...)
  5. Ok, så skjer dette også når du styrer langlysene manuelt? Både manuell og automatisk styring av langlysene styres med samme hendel. Trykk den inn vs dra den to ganger i mot deg. Men bruker man automatikken feil / ikke vet hvordan den styres, så kan det fort oppleves som om langlysene oppfører seg rart. F.eks om man kommer fra en bil der vanlig manuel styring av langlysene gjøres motsatt av det det gjør på denne. (Selv opplevde jeg den automatiske styringen som så tilfeldig at funksjonen ikke ble mye brukt. ) Lurt å sjekke om du bruker lysstyringen rett før du bruker tid/penger på å få feilsøkt dette på verksted. Skrur man på langlysene på "feil" måte så vil det veksle mellom "Automatisk lyskontroll av/på" og de vil leve sitt eget liv.
  6. Er det med eller uten bruk av fjernlysassistenten? Er det bare langlysene, eller er det alt som blinker?
  7. Så lenge du har kontroll på hastigheten og den er montert med fornuftig vibrasjonskontroll bør en hvilken som helst D5 være sånn passe stille.
  8. Mva på 175 euro, selvfølgelig. Altså, det er ikke akkurat kompliserte greier, regelverket er rett fram, og reelle gaver over grensa vil fortolles med utgangspunktet i verdien på gaven. Noe som er helt greit, og uproblematisk når en gave faktisk blir sendt fra utlandet. Man kan sågar få avsender til å laste opp dokumentasjonen for deg - om det er en gave som ikke er helt kjent (hva det er og verdi) på forhånd, via sporingsnummer og selvbetjeningsløsningen på posten.no --- Lurer man til og sender en "gave" fra en bekjent i utlandet som ikke er en gave, så er det personen som sender og oppgir feil opplysninger på tolldeklarasjonen som gjør noe galt. Ikke noe som noen gidder å bry seg med, så lenge du som mottakker retter opp i det ved tvil og fortoller med rett verdi. Men mottar man en slik "gave" og fortsetter lureriet med å oppgi uriktige opplysninger med å lyve om faktisk verdi, så er det snakk om dokumentforfalskning og ulovlig. Dumt å rote seg borti sånt. Man kan til og med bli tatt for det og bli bedt om å dokumentere hva man har betalt og hvordan, via valutaregisteret. Se f.eks på denne anonyme idioten i den tråden her: Så igjen, skal man virkelig gjøre seg til kjeltring for å prøve å få vannkjølt pc-en litt rimeligere? Jeg svarer på hva som er mulig, og prøver å vise hvorfor det er dumt å prøve i det heletatt, samtidig som jeg fraråder det på det sterkeste.
  9. Blir en "gave" stoppet så hjelper det ikke om det er fra en privatperson når den består av en haug med nytt og ubrukt vannkjølignsutstyr. Det er helt åpenbart et forsøk på å lure seg unna, og enkelt å se at det er snakk om noe med verdi over 1000,-. Blir det stoppet så er det i første omgang verdien de ser på, for er den over 1000,- så er det ikke nøye om det er en gave eller ikke. EKWB er greie på dette og det går helt av seg selv at man får trekt fra slovakisk moms, fraktprisene er helt kurante, og de er kjappe med å sende ting som er på lager. Men som sagt, skal du spare her, så hjelper det ikke å gå på europeisk butikk. Du må handle for godt over 10000,- før det er mulig å spare tusenlapper, og om det slår feil så ender du opp med å betale dobbel moms. Jeg ser ikke helt vitsen i å prøve engang. Er du der at momsen i seg selv utgjør noe fra eller til, så bør du spare penger med å ikke svi av jævla mye på vannkjøling. Det er ikke momsen som koster. Luftkjøling er mye rimeligere. Ikke like gøy og ikke like stiling, men.... ja. Skal man være helt idiot, så ordner man seg en postboks i en amerikansk stat der man kan unngå sales tax, får ting sendt dit, pakket om og faktura fjernet, for så å skrive egen, falsk tolldeklarasjon med lavere (men realistisk) verdi - for så å backe denne opp med ytterligere dokumentfalsk når pakken når fram og blir stoppet. Men det blir noe helt annet, da går man aktivt inn for å lure seg unna. (Noe du forsåvidt allede tenker om, med din plan.) Skal man virkelig gjøre seg til kjeltring bare fordi det koster å være kar når man skal ha pen vannkjøling? Jeg setter personlig streken ved "passiv" unnasluntring. Glir det gjennom med ingen eller feil moms, så er det en fin bonus. Jeg gjør ikke noe aktivt for å øke kjangsen for det. Postboksen i utlandet (Shipito) brukes kun for å få tak i ting som butikker nekter å selge meg direkte til en grei pris.
  10. Tja. Hvordan ble det egentlig med grensen for gave når de nylig la om reglene? Uansett kommer man ikke langt for en liten tusenlapp. Skal mye til for at du får lurt deg unna fortolling og moms på noe som åpenbart ikke er en gave. Så da får du plutselig dobbelt opp med moms (Slovakisk på 20%, og så Norsk på 25% på toppen av det igjen.) Om du f.eks kjøper deler for 4000,- før moms, så blir regnestykket noe slikt: Lovlig import: 4000,- eks mva til butikken. 1000,- i mva, direkte til butikken (om de har ordning for det som tar norsk moms, hvis ikke i etterkant til posten eller fraktselskap.) 300,- i ordinært fortollingsgebyr (posten. < 3000,- og du får forenklet fortolling til 149,- - alt fra 100,- til 500,-+ om det ikke sendes som vanlig post.) Totalt 5300,- - og helt etter boken. "Gave" der man slipper unna og får sneket det inn: 4000,- eks mva til butikken. 800,- i slovakisk MVA, til butikken. 4800,- + eventuell fraktkostnad. Blir det stoppet? Da får du plutselig 25% i moms av det du allerede har betalt + fortollingsgebyr. Altså 1200,- i mva og 300,- i gebyr. Plutselig blir totalen 6300. Skal veldig mye til for at man faktisk får sneket vannkjølingsdeler inn forbi tollen uten at det blir oppdaget. Summene man sparer er også forsvinnende små, fra europeiske firma med moms. Det er nesten bare fra ikke-europeiske butikker det er verdt bryet. I europeiske butikker må man jo betale moms uansett og da blir forskjellen liten.
  11. Vær litt obs på de første årsmodellene med hybrid. Nyeste utgave av hybridløsningen er helt grei. Første utgave er litt så som så, etter det jeg har hørt. Det blir en helt annen bil med hybriddrivlinjen vs de gamle med dieselmotor. Flere av de er undermotoriserte og trege med mye motor/drivlinjestøy. Hybridløsningen fikser det. Fremdeles mye hardplast og "billigbil"-preg, men helt grei alt i alt, og veldig praktisk bil. Forøvrig - hva er greia med oppvarmet frontrute der det *vises* et irriterende mønster fra varmekablene? Det irriterer meg veldig hver gang jeg er ute og kjører outlander. Såpass irriterende at jeg ikke ville kjøpt en slik bli selv. (Resten er ok.)
  12. Sommer Cable er et godt tips. Gode no-nonsense kabler til relativt tålelige priser. Peacock er fin og sånn passe tykkelse + kvalitet, og er nærmest perfekte til hodetelefonbruk. https://www.thomann.de/gb/sommer_cable_peacock_aes_ebu_black.htm Holder seg bra over tid, og er grei nok til bruk helt fram til selve hodetelefonene. Godt fornøyd med de jeg hadde på mine Beyerdynamic T1 gen1 (ble brukt som standard kabel av Beyerdynamic selv.) Pentaconn er så smått at det virker litt plagsomt å koble. Jeg bestilte en hunn-plugg fra Moon Audio for å koble overgang men når jeg fikk sett på den så gav jeg opp før jeg engang hadde prøvd. Standard 4-pins XLR er mye mer letthåndterlig sånn sett...
  13. Oppgitt nominell impedans er ofte litt misvisende, og det er tydelig forskjell mellom hd650 og hd800s dersom man ser på kurven. 100ohm+ høyere hele veien, og topp nært 700ohm. Langt på nær så ille som f.eks T1, men allikevel... krevende saker. Portabel forsterker vs telefon behøver ikke å gi all verden til forskjell. Dersom de gjør alt rett i en telefon der de bryr seg, så blir DAC-biten ganske kurant, og det kommer helt an på hva de "vil" kunne drive om forsterkeren duger til mer enn typiske < 100ohm portable hodetelefoner. Altså kan man få ganske like resultat om de ønsker å prioritere en altetende utgang. ---- For min egen del så prøvde jeg Clear når jeg var og prøvelyttet på HD800S. Hørte fort at de var feil og ganske uinteressante for min del. (Hadde da hatt T1 i noen år og det var liksom utgangspunktet.) Lyttet også på Fostex TH900, og her ble inntrykket litt annerledes - opplevde de som såpass annerledes at de godt kunne fungert som et par nr.2 - og at de bør lyttes til på nytt neste gang jeg har anledning til det. Er det mulig og praktisk gjennomførbart vil jeg virkelig anbefale prøvelytting. Kjøp av slike hodetelefoner uten å ha hørt de er litt gambling, og selv om det er mulig å gjette seg fram til nogenlunde hva man er ute etter så er det mulig å velge feil. Dersom du må handle blindt, så ville jeg stolt på anmeldelsene som sier at signaturen ligner, og kjørt på med T1. Gen1 og gen2 var (og er) fantastiske hodetelefoner som gjør mye rett - og de bør ha fått til noe bra med gen3. De er også forutsigbare når det gjelder kvalitet utover selve lydkvaliteten. Solid byggekvalitet, og komfort slik bare Beyerdynamic kan det.
  14. Utvalget av gode kabinett i mellomstor størrelse er mye bedre. Verdt å vurdere. Jeg ville sett etter noe som fungerer, og så gjort ekstern loop med *gode* panelgjennomføringer+hurtigkoblinger. Flyttbart ved behov, og relativt fleksibelt. Så lenge man er forsiktig med plassering av ekstern radiator vs pumpe+tank i kabinettet, og satser på midt-på-treet flyt (100l/t elns) så er det mulig å plassere radiatoren litt ut av veien. Btw Koolance QD3 er virkelig snedige. Hadde hurtigkoblinger i VLN3-serien ut av det forrige kabinetett mitt, og de nye QD3-hurtigkoblingene er mye bedre. Utrolig at de får til såpass brukervennlig kobling med så lite lekkasje ved frakobling.
  15. Tja. Hva ser *du* etter i en coupe? Hvorfor stillet spørsmålet som om det er hypotetisk? Vil du ha coupe, realiser det. Det fins lekre coupeeer i alle prisklasser! Selv er jeg nær nok med 230i-en min. Irriterer meg fremdeles litt over at det måtte bli automat, men samtidig så er jo zf8 en helt kurant automatkasse... og adaptiv cruisekontroll er jo kjekt å ha. Ihvertfall i en bil som skal kunne gjøre (nesten) alt. For min del så er størrelse og sportslighet viktig, kunne ikke falt meg inn å kjøpe en stor og tung grand tourer. Noe tyngde er uungåelig med moderne sikkerhetsutstyr og "ny" bil - men mye mer en 1500kg blir feil. Foretrekker også å ha noe som ikke skiller seg *alt* for mye ut. Hadde jeg hatt råd og plass til en (fremtidig) veteran skulle jeg helst tatt inn et pent eksemplar av Astra G Coupe med rett motor og utstyr. Hadde en slik som første bil - vel - første bil jeg valgte og kjøpte selv. Godbil.
×
×
  • Create New...