Jump to content

Jann - Ove

Medlemmer
  • Content Count

    6740
  • Joined

  • Days Won

    2

Jann - Ove last won the day on May 7 2010

Jann - Ove had the most liked content!

Community Reputation

651 :)

About Jann - Ove

  • Birthday 04/27/1989

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

31024 profile views
  1. Tja, det fins jo mye forskjellig som kan være aktuelt. Ofte blir det litt kompromisser i amp-delen på alt-i-ett bokser som skal kombinere dac, preamp og headamp. Jeg ville sett på ren amp, og beholdt Zen-en. Legg bort tanken om å koble aktive høyttalere via amp-en, det har lite for seg - er litt upraktisk, og å koble det slik kan ofte gjøre ting verre. (De bør kobles rett i dac-en.) Du bør vurdere om du faktisk har bruk for en balansert hodetelefonforsterker. Ubalansert kan gi minst like god lyd, og øker valgmulighetene betraktelig - samtidig som man ofte får mer for pengene. (Balansert drift er dyrt, krever dobbelt opp av komponenter...) Den eneste konkrete anbefalingen jeg har er Asgard 3. Kraftfull og fornuftig sak til en hyggelig pris. Klasse A opp til et halvt watt, og litt reserver å gå på dersom det ikke holder. Det er verdt å se seg litt om, det fins plenty av gode forsterkere i området 3-6k.
  2. Bedre på hva slags vis? Hva er du ute etter? Hva skal den drive? Har design og/eller produksjonssted noe å si? Må det være kombinert dac/amp, eller kan det være aktuelt å beholde den dac-en du har (helt kurant sak) og heller kjøpe en ren forsterker.
  3. Jeg ville sett på sommercable. Lite nonsense, fornuftige priser, og særdeles god kvalitet. Samme typen som Beyerdynamic T1 blir levert med, peacock er fin. Solid sort med relativt tykk og fleksibel isolasjon. Fås kjøpt som metervare hos Thomann.
  4. Problemet med anmeldelser av billigræl fra kina, og da spesielt i videoform er at nyanser og perspektiv fort forsvinner. Billig R2R med nogenlunde kompetent receiverimplementasjon? Klart det får skryt. Er den nødvendigvis et knallkjøp alt i alt? Tvilsomt. Jeg ville vært litt forsiktig. Får sabla mye dac andre steder til like mye penger - inkludert flere seriøse alternativer fra etablerte vestlige merker, noen også satt sammen i vesten.
  5. Jeg er relativt enig. Har ikke all verdens til overs for elbiltilhengerskaren her på forumet. Ja, det er i budsjett-klassen at forskjellene merkes. Spesielt for folk flest som uten å vite det selv ser på epler mot vannmeloner - engangsavgift og moms utgjør mye, og glemmes glatt når man skal ha nybil til 300-400k og sammenligner elbilen direkte mot en bensin/dieselbil med samme totalpris. En korrekt sammenligning blir fort 150-200k dyrere med dagens avgiftsregime (minst) - og sammenligner man urettferdig sånn, så er det lett å få med det for seg at det er mer komfortabelt med elbil. Når det gjelder knot med girkasse så mener jeg alt det som må til for å få til en perfekt automatgirkasse som oppleves komfortabel og smidig. Selv om ting har blitt *mye* bedre i nyere tider fins det fremdeles mye rart, og det går på komforten løs når dette ikke er i orden. Undermotorisering med idiotisk teknologi kan jo gi virkelig lite komfortable biler. Tenk jagende CVT eller en håpløs enkeltkløtsj-sak. Gjøres det rett, så merker man ikke noe til det, man setter den i drive og kjører, smidig og komfortabelt - noe de fleste bilprodusenter har fått til nå. Med en elmotor så er hele problemet en ikke-sak, et enkelt reduksjonsgir er alt som skal til. (Og vettug programmering sånn at momentet helt i bunn skjules litt til daglig.) Mye av essensen av å gjøre en vanlig bil komfortabel er å skjule drivverket. Den oppgaven er veldig mye enklere med en ren elbil.
  6. Omtrent ingen forskjell i praksis. Unntaksvis så blir lisenser deaktivert og/eller man kan oppleve å få en lisens som ikke vil la seg aktivere. Men da er det jo bare å klage / eventuelt kjøpe en ny rimelig lisens. De fleste seriøse sider der gråsone-nøkler selges har en eller annen garanti som stort sett hjelper, og på sider der man selv plukker hvilken enkeltselger man kjøper fra, kan man og se på tilbakemeldinger.
  7. Nei. De lave prisene er en refleksjon av at Microsoft gir litt faen og ikke har kontroll over alle lisensnøklene de selger, og ikke kan/vil bruke penger på 100% etterfølgelse av vilkår. Jeg har ikke sagt at det er galt å kjøpe billigwindows. Har gjort det selv, gjør det selv - men jeg later ikke som om det er noe mer enn det er. Microsoft ønsker ikke å selge lisensene sine slik, det er åpenbart at man ikke får genuin vare ment for salg her til en normal pc-bygger. De har greie unnskyldninger for at de ikke har kontroll, men vi som kjøper mindre kvanta slik har ikke samme unnskyldningen. Det er ikke legitime lisenser solgt under de vilkårene microsoft ønsker å selge, enkelt og greit. Er det greit å gjøre det slik? Det må man nesten gjøre seg opp en egen mening om. Men er lisensen billig nok, så *vet* man at man er i en gråsone. (Forøvrig går språkene om hverandre nå, så engelsk vs norsk versjon har ikke noe å si.)
  8. Sleng med oem/system builder fra en normal nettbutikk. Siden du faktisk bygger ny pc, er det helt innafor å bruke oem, og nyte prisavslaget. Er du en av de som oppgraderer annenhvert år *eller* en kløne med behov for offisiell kundesupport fra microsoft kan det være værdt å kjøpe retail, men ellers... nei. 1000,- til 1300,- avhengig av hvor du kjøper fra. Proshop, komplett, eller lignende. Om hundrelappene betyr noe, så kan engelsk utgave være hakket billigere. Alt som er vesentlig rimeligere er kun behagelig piratkopiering, og aldri mer enn i en gråsone.
  9. Drivverket har mye å si for komfort. Det gjøres sinnsykt mye for å skjule forbrenningsmotoren i en normal premiumbil - og også nedover til litt mer moderate kompromissbiler. Plenty av fallgruver der det kan komme fram at det er en bråkete og uraffinert sak som sitter der fremme og gir kraft. Man får og med alt det der knotet med girkasse og sånt tull. Elmotor er barneskirenn i forhold. Enhver idiot kan putte en slik i et chassis og få til et transportmiddel der selve motoren ikke er plagsom, og framdriften fremstår som silkemyk og grei. Ser man ikke denne grunnleggende sannheten er man godt vant med biler der jobben er gjort rett, og komfort er avlet frem gjennom tiår med komplisert ingeniørarbeid - og en totalpakke der de har kunnet ta seg råd til å prioritere komfort.
  10. Ebay global shipping program ordner alt også når totalbeløpet er større enn at VOEC gjelder. (Samme med Amazon.) Går det over VOEC-grensen, gjør de normal fortolling for deg, ved at de har avtale med en lokal speditør som ordner det praktiske med fortolling for deg, dekt av det du allerede på kjøpstidspunktet har betalt inn til Ebay/Amazon. Det er bare å se over informasjonen under utsjekk. De gir en garantert sum for importkostnader og frakt, for ting der selger benytter global shipment program.
  11. Dere reagerer som om jeg har sagt noe som impliserer støtte for praksisen. Det har jeg ikke. Begge deler er et overgrep, og kampen *bør* føres knallhardt, fram til praksisen forsvinner også for religiøse grupper. Praksisen kan ikke forsvares på noe som helst vis, få slutt på svineriet! Men like fult - omskjæring gjort på nogenlunde kompetent vis... er noe man fint kan leve med uten å gå glipp av all verden. Få konsekvenser for enkeltindividet i ettertid. Allikevel unødvendig idioti. Hvor mange guttebarn omskjæres for å være verdt mer når de skal giftes bort? For å sikre kontroll før den tid? Se på systemet rundt kjønnslemlesting - vesensforskjellen er jo at det inngår i systematisk undertrykkelse av det ene kjønnet. Det er samfunnsproblemet praksisen inngår i. På individnivå er også forskjellene store nok til at det er et overgrep som rent fysisk kan / vil medføre problemer senere - og av en annen art enn de problemene mannfolk ender opp med av omskjæring.
  12. ZFS går vel ikke så langt ned som trådstarter ønsker? (Dvs, volum på kun 1 disk med innebygd paritet?) Må opp i 2 disker i pc-en, og 2 disker eksternt til backup, og det blir litt styr og knot for å sette seg inn i dette og gjøre alt rett. Jeg vil anbefale å lete etter online backup som gjør jobben godt nok. Det bør være mulig å finne noe som er fullstendig automatisert, og som dekker ønsket kapasitet til en overkommelig pris. Forslag som jeg har erfaring med selv og som er ganske greit og rimelig: CloudBerry Backup + Amazon s3 glacier. (Støtter og andre skyleverandører.) Rimelig backupprogram, lav og grei pris på skylagring - og *alt* krypteres lokalt før det når skyen. ---- Men skal man knote med lokal backup på harddisker, så fins det velkjente og gode teknikker for å beskytte mot korrupsjon selv når man har filene liggene på en harddisk alene uten noe fancy raid-lignende system med feildeteksjon og korreksjon... parchive. https://en.wikipedia.org/wiki/Parchive Litt tungvindt, men det fungerer, og det lar seg kombinere med manuelle rutiner ala det trådstarter ønsker seg.
  13. Av og til så er jo opphetet engasjement en berettiget reaksjon. Det er helt hårreisende, og veldig historieløst å hevde at omskjæring av gutter og kjønnslemlestelse av jenter er i *nærheten* av hverandre. Begge deler er en uting, men det er en vesensforskjell og det bør påpekes høyt og tydelig hver gang idioter på internett glemmer hvor stor forskjellen mellom disse to barbariske skikkene er. Se på formål. Se på konsekvens, både direkte på individnivå og generelt på samfunnsnivå. Sammenligningen står seg ikke når man prøver å hevde at det er like ille.
  14. Hvor kommer feilslutningen om at feminisme innebærer at man hater halvparten av befolkningen fra?
  15. Tja. Ser jo grei ut - men det holder på å være riktig gammelbil når man går såpass tilbake. (Se og på når den Corolla-utgaven var ny.) Selv om en gammel Toyota er driftsikker, er den langt fra sikker. Det skjedde mye med sikkerhet i nye biler fra 2000 og utover, og det kan være lurt å tenke seg om når man i den prisklassen man ser for seg har andre valg som er *vesentlig* nyere. I og med at det er nevnt behov for barnevogn... pass og på å få med isofix, det var vel nytt og uvanlig såpass langt tilbake? For å gå tilbake til de to forslagene mine: Astra J til ~50k, modell som var ny i 2009. De kom med mye utstyr som standard. Trivelige biler å leve med. Overraskende god plass. Moderne og god motor med registerkjede. God score på sikkerhet i NCAP, og folksam sin statistikk viser at den også er sikker i praksis. Noen eksempler: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=262378096 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=255989233 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=262413781 Lancer til ~50k. Her har jeg ikke like mye å si, har bare tenkt tanken selv for bruksbil: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=247030159 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252445640
×
×
  • Create New...