Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En 5 år gammel god DAC er fortsatt god i dag, det skjer ikke veldig mye på DAC-fronten. Samt, det som gjengir lyden mest korrekt er ikke nødvendigvis det du personlig prefererer. 

 

Personlig skal DACen gjøre så lite som overhode mulig relatert lydsignatur. Jeg vil ha ut så rett som mulig lyd fra kilden, andre kan ha helt andre preferanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke på utstyrsjaget, men det blir litt tåpelig å trekke paralleller mellom en enhet som skal konvertere fra digitalt til analogt og kabler som skal overføre digitale signaler.

 

Men hvis du er så bombesikker i din sak kan du jo bare ta deg en tur til OHC/Duet og teste selv, i stedet for å komme med relativt dårlig begrunnede påstander i denne tråden.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke på utstyrsjaget, men det blir litt tåpelig å trekke paralleller mellom en enhet som skal konvertere fra digitalt til analogt og kabler som skal overføre digitale signaler.

 

Men hvis du er så bombesikker i din sak kan du jo bare ta deg en tur til OHC/Duet og teste selv, i stedet for å komme med relativt dårlig begrunnede påstander i denne tråden.

Jeg er jo bare ute etter bevis, og ingen har hittil kommet med noe bevis. Og ja, jeg har testet DAC uten å merke noe nevneverdig forskjell til tross for hva de som eide den måtte mene. Det jeg har lest er at utfordringen med å konvertere lyd fra analog til digital via DAC er et ingeniør-problem som er løst allerede. Å betale i dyre dommer for å forbedre denne prosessen gir ikke noen mening. 

 

Men hvis du har noe annet bevis som ikke er farget av placebo effekten er jeg veldig interessert i å se. En blindtest er jo relativt enkelt å gjennomføre. 

 

Jeg tror kanskje noen følte at jeg tråkket på deres tær noe som ikke var meningen. 

Lenke til kommentar

Jeg har integrert relativt kurrant DAC i hodetelefonforsterkeren min (valgfritt add-on kort); sammenligner jeg med Schiit Yggdrasil (dedikert DAC) så er det natt/dag forskjell. Så man trenger ikke måleutstyr for å høre forskjell. Det er ganske stor differanse mellom lyden i forskjellige DAC implementasjoner (selv mellom de som bygger på samme DAC chip).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg er jo bare ute etter bevis, og ingen har hittil kommet med noe bevis. Og ja, jeg har testet DAC uten å merke noe nevneverdig forskjell til tross for hva de som eide den måtte mene. Det jeg har lest er at utfordringen med å konvertere lyd fra analog til digital via DAC er et ingeniør-problem som er løst allerede. Å betale i dyre dommer for å forbedre denne prosessen gir ikke noen mening.

 

Men hvis du har noe annet bevis som ikke er farget av placebo effekten er jeg veldig interessert i å se. En blindtest er jo relativt enkelt å gjennomføre.

 

Jeg tror kanskje noen følte at jeg tråkket på deres tær noe som ikke var meningen.

Hvorfor skal bevisbyrden falle på meg? Du kan jo begynne med å linke til artikkelen med påstandene om "ingeniør-problemet som er løst" (som for øvrig er en ullen formulering, jeg er selv ingeniør og vet ikke hva det skal bety. Impliserer det at alle problemer en ingeniør jobber med har et binært utfallsrom løst/ikke løst? Slik er i hvert fall ikke mine arbeidsoppgaver. Inntil man kan få en bit-perfekt runde med DA/AD-konvertering, kan man vel ikke påstå at problemet er løst, og selv da kan det være at AD-konverteringen kompenserer for opplevde "feil" i DA-konverteringen, f.eks. at alle frekvenser er forskjøvet 2%), så kan vi ta det derfra.
Lenke til kommentar

Hvorfor skal bevisbyrden falle på meg? Du kan jo begynne med å linke til artikkelen med påstandene om "ingeniør-problemet som er løst" (som for øvrig er en ullen formulering, jeg er selv ingeniør og vet ikke hva det skal bety. Impliserer det at alle problemer en ingeniør jobber med har et binært utfallsrom løst/ikke løst? Slik er i hvert fall ikke mine arbeidsoppgaver. Inntil man kan få en bit-perfekt runde med DA/AD-konvertering, kan man vel ikke påstå at problemet er løst, og selv da kan det være at AD-konverteringen kompenserer for opplevde "feil" i DA-konverteringen, f.eks. at alle frekvenser er forskjøvet 2%), så kan vi ta det derfra.

https://books.google.no/books?id=CP73jv-GBMkC&pg=SA4-PA58&lpg=SA4-PA58&dq=dac+engineering+problem&source=bl&ots=UnpObCaSqw&sig=Wluc4b7ORRmvFYEDonaufDI2XNQ&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwj3oce2i-DbAhVUiKYKHUvZBYQQ6AEIWTAG#v=onepage&q=dac%20engineering%20problem&f=false

 

Fra boken: 

350 Solved Electrical Engineering Problems

 

Har du noe motbevis?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

...dette blir vel litt som å si at å vise TV-bilder allerede er blitt løst, og så sende link til en patent til en Catode Ray Tube?

Lenke til kommentar

Hvis du bruker silicon-proppene istedet for Comply-proppene, så hører man litt mer, men Comply-proppene er jo bare digg i forhold. Men det er litt volum-avhengig også såklart. Jeg løper ikke så mye i trafikken, men de gangene jeg har gjort det så har de stengt lyden ganske mye, så kan ikke helt garantere at du "hører nok", men i verste tilfelle så kan du jo bare returnere de om du ikke er fornøyd :)

Lenke til kommentar

Skjønner. Jaybird lager andre plugger også, Freedom 2 og Free - som visstnok er litt bedre for løping. Free koster endel mer selvsagt, de er helt trådløse.

Ellers så er det Beat Powerbeats 3 som skal være bra. Jabra har også noen som mange liker, samt Bose. Mye å velge i :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...