Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Enkelte ganger er binært morsomt.

 

Sann historie: Lagde for en del år siden en handels-/aksjekursløsning for et større meglerhus i Oslo, og der hadde vi dato og tidspunkt for siste innlogging i bunnen - "dd.MM.åå tt:mm". En oktoberdag så jeg at mitt forrige login var binært: den 10.10.01 kl 10:10. Morsomt, syntes jeg - hadde ikke sett binære tall der før. Litt mer spooky da jeg kikket litt nærmere på tallet.. ;)

 

- "0101100101? What does that mean?"

-"Nothin'. It's just gibberish..." ser tallene i speilet "1010011010! Arrrgh!" løper ut av rommet

 

Jeg har 4 80s albumene til Adolphson & Falk i signert boks, den heter det kledelig 101010, ingen premie når den ble gitt ut, har til og med en blå diode som blinker når man åpner den litt etter ene låta som heter Blinkar Blå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om de selger kun huritgkobling til (Manfrotto) stativer på f.eks. JP i Bergen? Min har forsvunnet, typisk å ikke finne når man føler seg inspisrert og trenger stativet :p

 

Du mener platen man fester på kameraet, sjekk eBay finnes veldig mange forskjellige typer der "produktnummeret på hode er viktig for og få rette plate"

Lenke til kommentar

Adolphson & Falk - en kul gjeng- liker julelåta deres.

 

Har hørt sporadisk om de, men først for ett par år siden fikk jeg hørte hva de drev, litt pinlig kanskje siden elektronisk musikk er det jeg hører på 98 % av tiden. Har flere kule låter og takket være Facebook sin vidunderlige verden har jeg fått pratet med de og "tredje" medlem Fitzpatrick som er synthfyren bak musikken. Opprinnelig er låtene skrevet med kassegitar ved kjøkkenbordet...

Lenke til kommentar

Hmmmm, vært lite masing etter brukernes beste septemberbilder, da tar jeg ansvar!!

 

Noen som vet om de er på vei snart?

 

Redaktøren har jo vært ganske opptatt (ref artikler for juli og august), og Akam har i tilllegg flyttet nettopp, så det er vel derfor den er noe sen. VI får håpe den kommer før november er her. :)

Lenke til kommentar

Fikk du styr på den kule oppdriften din, Nautica? :)

 

Nja, har blitt litt klokere, men tror en realistisk visuell test må til før jeg blir helt fornøyd.

 

Driver og lurer på om jeg skal få tak på et firma for og importere baller for meg, eller importere selv. Finner mange produsenter på alibaba, men bare navnet gir frysninger :)

 

Edit: vet at en privatperson har en god sikkerhet på kjøp fra et utenlandsk firma ved bruk av kredittkort "ikke debetkort" lurer på om det samme gjelder for et firma ?.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mulig din søster har andre preferanser enn meg, men jeg ville valgt D70 foran D3200 any day. Trådløs blitsstyring, blitssynk på alle lukkertider, raskeste lukkertid på 1/8000, sekundær LCD-skjerm som sparer batteri, easy exposure compensation, råfiler som bare tar 6MB og en ergonomi som passer mine hender bedre (men jeg har ikke akkurat damehender) er for min del viktigere enn de forbedringer D3200 måtte by på, i hovedsak litt høyere skuddtakt, større LCD-skjerm, live view, videomodus, noe bedre sensorytelse og høyere oppløsning (i den grad man trenger det).

Lenke til kommentar

Ble invitert til å være med som utstiller på første utstillingen til et hjemmegalleri for omtrent tre uker siden, og utstillingen er i helgen allerede. Oktoberfesten har gått adundas, og jeg tenker 24/7 på bilder, lamper, skruer, prislister og ledninger. Begynner å få det meste på plass, men skal fremdeles lime opp et 150x100 bilde av en stjernehimmel i taket. Det blir permanent...

 

Noen som vet om noen som kan selge meg noen flere låvedører til American DJ PAR 16 GU-10 lamper før helgen og bor i Moss? Føler det er et ganske long shot, men kjøpte opp alt de hadde på Soundshop og trenger egentlig enda tre til...

 

Oh, også begynner nettsidene å komme seg opp: http://sofagalleriet.com/ :)

 

Ole Martin: Kom deg på toget i helgen, vi er i det store, grå "slottet" rett bak jernbanen, også får du gratis vafler og toddy :wee:

post-50769-0-91132300-1351035257_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er det Nikon 3200 som gjelder innen budsjett-Nikon-kameraer eller er det andre modeller? Søster fyller rundt år og nytt kamera står på listen. Hun har en D70 fra før, så naturlig å fortsette med Nikon.

 

Det vil jeg si kommer helt an på hvordan hun bruker kameraet. D70 har bl.a to kontrollhjul, noe som du ikke får med D3200. Om man er vant med sånt kan det være grusomt irriterende å bli handicappet med kun ett kontrollhjul når man får nytt kamera, så her ville jeg vært veldig forsiktig.

 

Av kameramodeller man får kjøpt ny i butikk fra Nikon i dag er det D7000 som likner mest. Hverken D3100, D3200 eller D5100 har to kontrollhjul. Ikke har de innebygget fokusmotor heller, så om hun skulle ha noe optikk som krever det er D7000 det rimeligste Nikon-kameraet i butikkene nå som vil fungere.

 

Om hun bare går rundt og tar bilder på full automatikk som skal deles på facebook så er jo egentlig D3200 like greit om det er nytt Nikon som er greia, men egentlig hadde det kanskje vært enda mer praktisk med et mindre, speilløst systemkamera. Eller egentlig å bare beholde D70'en om den fungerer greit fortsatt.

 

Om hun har lyst til å ha god kontroll over blender og lukker, og bruker kamera til mer enn bare tilfeldige snapshots, ville hun nok heller satt pris på en D7000. Om budsjettet ikke strekker til vil en pent brukt D90 være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Mulig din søster har andre preferanser enn meg, men jeg ville valgt D70 foran D3200 any day. Trådløs blitsstyring, blitssynk på alle lukkertider, raskeste lukkertid på 1/8000, sekundær LCD-skjerm som sparer batteri, easy exposure compensation, råfiler som bare tar 6MB og en ergonomi som passer mine hender bedre (men jeg har ikke akkurat damehender) er for min del viktigere enn de forbedringer D3200 måtte by på, i hovedsak litt høyere skuddtakt, større LCD-skjerm, live view, videomodus, noe bedre sensorytelse og høyere oppløsning (i den grad man trenger det).

Oi, det der er et skikkelig dillemma. D70 har helt klart mange fordeler, deriblant bruktprisnivået, men D3200 har også en rekke andre fordeler. D70 vs D3200 er altså et valg mellom vidt ulike prioriteter. Siden du har nevnt fordelene ved D70 får jeg nevne de for D3200:

- Mye mer moderne menysystem

- Mye større og skarpere skjerm

- Mye bedre bildekvalitet (ja der er jeg sterkt uenig med deg og det skal jeg forklare i avsnittet under)

- Videomulighet

- Live view

- ISO100 (det opphever delvis fordelen ved å ha 1/8000s siden D70 er begrenset til ISO200 som laveste ISO)

- (sikkert flere men dette er de viktigste)

 

Det finnes flere ulike måter å vise frem bildene sine på:

- Vise de frem på skjermen på kameraet (D3200 er overlegen der)

- Vise de frem hele bildet på PC-skjermen eller TVen (D3200 er overlegen der)

- Vise de frem på A4 papir (D3200 er overlegen der)

- Vise de frem et 1:1 utsnitt på PC-skjermen/kameraskjermen. Her er det litt mer delt. D3200 gir mer støy pga mindre piksler, men også mer detaljnivå av f.eks en gjenstand som var så og så langt unna når bildet ble tatt, særlig på lav ISO. Dette kommer av at D3200 har bedre oppløsning. D3200 gir bedre detaljering i skyggepartiene på alle ISO-verdier. 1:1 utsnitt er uansett ikke noe særlig å vise frem så dette punktet er ganske irrelevant. Har man behov for å vise frem 1:1 så har man bommet grovt på utsnittet og bør vurdere å skaffe seg et teleobjektiv i stedet for.

 

Men til D70 sitt forsvar, så har du glemt å ta med en annen egenskap: integrert autofokusmotor. På D3200 må man fokusere enkelte eldre objektiver manuelt, fordi objektivet krever autofokusmotor i kamerahuset.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Handelen må gå sin gang. La nettopp inn en bestilling på camo(realtree) til tele'en og extendere hos B&H i USA. Ble også en Hahnel fjernkontroll, som jeg egentlig hadde bestilt hos Netshop for en mnd siden, men levering ble stadig utsatt, så da kansellerte jeg den orderen! Ble billigere fra USA også da med frakt, siden man skulle bestille derifra alikavel..

Så er det bare å vente da...Men heldigvis så er jo UPS kjappere fra USA og hjem til meg, enn Posten Norge er fra Oslo og hit.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...