Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Noen spørsmål til: Hvordan er prosedyren dere for bildene fra kamera til bildesamling? Slettes alt som ikke er av interesse, eller beholdes det meste? Flere filformat?

Jeg skyter bestandig RAW+JPEG. Så laster jeg bildene over til Macen og legger de i inn i et mappesystem, hvor hver mappe følger denne malen: åååå-mm-dd - stikkord som gjør at jeg husker hva det er bilder av

 

Så åpner jeg Bridge, og legger til stikkord om bildene og hvor de skal brukes i metadata, dersom det er et stort sett med flere viktige personer, tagger jeg navnene på de inn i metadata også. Så sorteres bildene ut og dersom de trenger etterbehandling gjøres det i Photoshop. Jeg leverer dog stort sett JPEG-filer, men det er bestandig greit å ha RAW-filene i fall jeg fucker opp. I går skjøt jeg en hel pressekonferanse med Velvia-preset på X100en, som fort blir seende litt snålt ut innendørs, så jeg må nok fram med Photoshop før de bildene leveres.

 

I blant bruker jeg også Lightroom eller Aperture, men det blir sjeldnere og sjeldnere.

 

På Macen har jeg per i dag arkiv fra 1. januar, så kjører jeg backup til en eksterndisk. Tidligere år ligger på hver sin eksterndisk, mens backups av de ligger i en brannsikker safe.

 

Har lenge tenkt på å teste ut Photo Mechanic til å laste over bilder og metadata, men har enda bare blitt med tanken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker nesten utelukkende Lightroom. Etter mange år med Windows har jeg nå gått over til Apple, med en iMac. En fantastisk maskin...:-)

 

Kan faktisk ikke huske sist jeg brukte noe annet enn LR, det må være mange år siden. Og noe annet enn RAW brukes ikke hvis det ikke er helt spesielle ting som gjør at RAW er uegnet.

 

 

Lenke til kommentar

Flere enn meg som leker med tanken på innkjøp av eos-m?

Ikke f@€n! ;)

 

Jeg har jobbet så mye i det siste og får liksom aldri ork/energi til å ta med meg stort kamera ut osv.

Så har litt lyst på ett kompakt kamera som er lettere å ha med seg enn en 5d.

Velkommen etter du er ikke alene om å innse at fullt FF utstyr er for dyrt og kronglete.

 

Ser ca-pris er på 6300, men kommer vel til å falle litt i pris etter det har vært ute 1 mnd eller 2?

Det går nok 6 til 12 måneder ; minst ...

 

edit: tror rett og slett jeg vil få mer glede av noe mer portabelt rett og slett, kanskje kjøpe ef-m 22mm 2.0 og en 40mm pancake, og så har jeg jo fortsatt 50mm 1.4 og 135mm 2.0 L som jeg kan kjøpe adapter til

Jeg tror at på sikt, så kan EOS-M bli et meget godt supplement til EOS FF; fin sensorstørrelse, og brukbare objektiver allerede fra starten lover godt. Men det er for tidlig å konkludere noe som helst.

 

Med stram økonomi, så vil jg si at det er bedre å kjøpe en Fuji X10 så fort den dukker op ppå et 3000 kroners tilbud; og stå han av et års tid eller to.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Takk for gode tips og råd osv. :)

 

Jeg har som sagt blitt litt lei stort kamera, jeg har vurdert å kvitte meg med det helt, men jeg vil ha muligheten til å ta portretter med liten dof og høy iso, har dere/du noen anbefalinger til meg hva slags kompakt utstyr jeg bør gå for?

Er helt grønn på alt annet enn vanlig canon speilrefleks og objektivene til de :p

 

Merker jeg trenger en liten pause fra stort kamera :)

Lenke til kommentar

Kompakt utstyr med liten dof og høy ISO? Du får vel noe lyssterk fastoptikk med svær blender til micro four thirds. Kanskje sony NEX etellerannet ville være noe å titte på også? Ellers så begynner det jo å dukke opp en del bra i Fuji X-systemet. Det kommer en tilsvarende 35mm 1.4 og 85mm 1.4 til X-systemet neste år.

Lenke til kommentar

Jeg skal visst en tur til Tokyo til våren. Jeg veit ikke om jeg kommer til å få noe dødtid der -- sannsynligvis ikke, kommer nok til å være opptatt med viktigere ting -- men er det noen kamerasjapper der som er verdt å vite om? Japan er jo hjemlandet til mye kamerasnadder. Det er fortrinnsvis brukt analogt utstyr jeg tenker på; jeg er kjent med at nytt digitalt utstyr som regel ikke er billigere eller mer tilgjengelig der enn her, og jeg synes jeg egentlig har nok av det uansett.

 

EDIT: Må legge til at jeg hadde satt stor pris på personlige erfaringer med eventuelle butikker. Jeg finner egentlig veldig mye på Internett, men det er ikke alltid like lett å trekke noen konklusjoner vedrørende hvilke steder som er best.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Synes at man skal vente på teste/førsteinntrykk før man utelukker EOS-M helt,

Utelukke Eos-M vil jeg ikke, men første modell virker ikke å være på høyde med konkurrentene for den som ønsker et litt avansert kamera. Da tenker jeg ikke på bildekvalitet, men andre egenskaper som utvalg av objektiv, manglende søker og fast skjerm. Kan sikkert være et helt OK kamera for den som er interessert i alternativ til rimeligste NX eller mFT-modeller, særlig for de som har Canon-utstyr fra før. Er også spent på AF-ytelse som er en ganske viktig egenskap.

Lenke til kommentar

Ebay sier til meg at passordet mitt er "kompromittert" og jeg må lage et nytt, det jeg ikke liker er at de forlanger at jeg skriver tlf-nummeret for og få tilsendt en ny konfirmeringskode.

Noen andre som har opplevd dette ?

Ville mistenkt noe lureri. Har du trykket på en link i en mail du har fått eller brukt din vanlige link for å logge på ebay?

Lenke til kommentar

Ebay sier til meg at passordet mitt er "kompromittert" og jeg må lage et nytt, det jeg ikke liker er at de forlanger at jeg skriver tlf-nummeret for og få tilsendt en ny konfirmeringskode.

Noen andre som har opplevd dette ?

Ville mistenkt noe lureri. Har du trykket på en link i en mail du har fått eller brukt din vanlige link for å logge på ebay?

 

Nei, fikk en mail fra eBay som sier at jeg må lage et nytt passord, gikk inn på eBay på vanlig måte og mitt passord virker ikke lengre, klikket da på knappen "glemt passord" og der må jeg skrive mitt tlf-nummer for og få tilsendt en konfirmeringskode for og kunne lage et nytt passord, ville ha likt dette bedre hvis de ville ha en mailadr. istedenfor.

 

Får google litt på dette før jeg gjør noe overilt :)

 

Edit: taster denne url'en "http://www.ebay.com/"

 

Edit II: her er mailen "litt forkortet"

 

Dear *****-**** (*******@online.no),

 

We're writing to notify you that the password for your eBay account has been compromised. As a result, we have scrambled your password to prevent unauthorized activity.

 

Here are several important steps you can take to avoid having your eBay password fall into the wrong hands:

 

Edit III: har midlertidig sperret paypal kontoen min siden den er koblet opp mot eBay og der er det kortinformasjon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ebay sier til meg at passordet mitt er "kompromittert" og jeg må lage et nytt, det jeg ikke liker er at de forlanger at jeg skriver tlf-nummeret for og få tilsendt en ny konfirmeringskode.

Noen andre som har opplevd dette ?

Ville mistenkt noe lureri. Har du trykket på en link i en mail du har fått eller brukt din vanlige link for å logge på ebay?

 

Tror du skal være forsiktig her. Har selv måttet lage nytt passord på ebay (p.g.a. dårlig husk), men telefonnr har det aldri vært spørsmål om.

 

Bruk den "ekte" ebay-urlen og prøv ditt orginale passord. Kommer du inn så bør du gå til dine innstillinger og lage ett nytt (for sikkerhets skyld). Hvis passordet ikke virker, bør du gå gjennom den vanlige prosessen når en har "glemt" passordet.

 

Ser du allerede har gjort det, nye rutiner hos Ebay? Det liker jeg ikke.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...