Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner at jeg begynner å bli lei eksterndisk-stressing:

9fX2Y.jpg

 

Noen som vet om man vil få nok futt over kablet nettverk til å drive med videoredigering? Regner med at trådløsnett blir for skralt. Bilder bør man vel få grei nok ytelse på uansett?

 

Tenker jeg setter sammen noe basert på FreeNas eller lignende, ferdigløsninger ser ut til å være dyrere enn de smaker...

Lenke til kommentar

Kjenner at jeg begynner å bli lei eksterndisk-stressing:

snip

 

Jeg har en ReadyNAS Ultra 6 http://www.komplett....aspx?sku=602467 fylt opp med 6 stk WD Green 3TB og kjører i RAID 6. Både Green-disker og R6 trekker ned hastighet, men jeg kan videoredigere helt knirkefritt over kablet nett. Videofiler filmet med DSLR som 60D, 5D2 og D5100. Får gode hastigheter. Er anbefalt både for orden og sikker lagring.

______________________________________________________________

 

Akkurat fått fine pakker i posten! Glidecam HD2000 og Canon 70-200mm f/2.8 IS USM II. Gleder meg så utrolig til å bli kjent med de to nye kameratene mine!

 

post-161752-0-91662700-1351155115_thumb.jpg

post-161752-0-55389700-1351155107_thumb.jpg

 

Ser nå i ettertid at jeg kanskje ikke skulle tatt bildet med f/1.4, pyttpytt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan deaktivere spindown på Green diskene, så skal det hjelpe litt på ytelsen på bekostning av strømforbruk (10-20,- kr. i året?)

 

 

Edit: Av nysgjerrighet; hvor mye plass tar bildedatabasen deres og hvor mange bilder?

 

Det er ganske risikabelt å deaktivere spindown i et RAID-system om du ikke har UPS. Ved strømstans kan filer bli utelatt om du ikke har batteribackup på write cache, og det kan fort bli stygt. Det tar jeg ikke sjansen på før jeg kan ta meg råd til en liten UPS for å drive mine to NAS.

 

Bildedatabase på omtrentlig 1,5TB uten timelapse-sesjoner.

Lenke til kommentar

Jeg har en ReadyNAS Ultra 6 http://www.komplett....aspx?sku=602467 fylt opp med 6 stk WD Green 3TB og kjører i RAID 6. Både Green-disker og R6 trekker ned hastighet, men jeg kan videoredigere helt knirkefritt over kablet nett. Videofiler filmet med DSLR som 60D, 5D2 og D5100. Får gode hastigheter. Er anbefalt både for orden og sikker lagring.

Sweet! Da blir det vel til at jeg setter sammen noe etterhvert da.

 

Gratulerer med nytt utstyr. :)

 

Edit: Av nysgjerrighet; hvor mye plass tar bildedatabasen deres og hvor mange bilder?

Er ikke sikker på hva den er på totalt, men fra 1. januar i år ligger jeg på omtrent 550 GB.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det ser ut som jeg klarer meg fint med en 2 bay NAS (opp til 6TB) for både bildesamling og mediaserver.

 

Noen spørsmål til: Hvordan er prosedyren dere for bildene fra kamera til bildesamling? Slettes alt som ikke er av interesse, eller beholdes det meste? Flere filformat?

 

Som dere sikkert skjønner prøver jeg å skape litt system i kaoset og få opp en skikkelig backupløsning som skal deles mellom meg og samboer. Midt i alt dette vil jeg gjerne skape en god rutine som jeg har planer om å drille kjerringa også i.

Jeg har også hatt en uvane i å lagre alt for mye i tillegg til at jeg har benyttet både LR og PS, og laget et hav med duplikater i forskjellige format og et kaos for meg selv... Nå har i tillegg disken (kun en disk som er delt opp i partisjoner) begynt å gi litt feilmeldinger og panikken har slått rot. :scared:

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Jeg skyter normalt i RAW; i spesielle tilfeller skyter jeg RAW+JPEG. Da er JPEG'ene stort sett temporære filer som slettes ved en senere anledning. F.eks.på ferietur der jeg ikke har med meg PC, men kun nettbrett.

 

Jeg har brukt litt forskjellige programmer opp igjennom tiden; så jeg har ikke vært spesiellt flink til å slette ting enda ...

 

Når det disker som begynner å gi feilemeldinger, så er det bare en ting å gjøre. Ta backup nå; ikke i morgen, ikke om en uke. Nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere enn meg som leker med tanken på innkjøp av eos-m?

Jeg har jobbet så mye i det siste og får liksom aldri ork/energi til å ta med meg stort kamera ut osv.

Så har litt lyst på ett kompakt kamera som er lettere å ha med seg enn en 5d.

 

Ser ca-pris er på 6300, men kommer vel til å falle litt i pris etter det har vært ute 1 mnd eller 2?

 

edit: tror rett og slett jeg vil få mer glede av noe mer portabelt rett og slett, kanskje kjøpe ef-m 22mm 2.0 og en 40mm pancake, og så har jeg jo fortsatt 50mm 1.4 og 135mm 2.0 L som jeg kan kjøpe adapter til

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Jeg var vel kanskje litt i samme situasjon selv, da jeg har merket at det har vært litt mye drass med D3 pluss objektiver rundtomkring. Det er greit nok hvis jeg skal på en tur med foto som formål, men til å ta med meg "i tilfelle" det skulle dukke opp ting å ta bilde av blir det for mye, enkelt og greit. Jeg vurderte et mindre systemkamera, men kom etterhvert frem til at det jo fort blir relativt stort og knotete om man skal ha noe særlig optikk også. En Nikon 1 med adapter hadde også bare blitt tull, for optikken er enten uinteressant eller så blir det den svære nikon-optikken jeg har fra før av.

 

Nei, skulle jeg ha noe relativt lite måtte det bli et kompaktkamera, men jeg MÅTTE ha en SKIKKELIG søker. Fastoptikk synes jeg er veldig greit, så valget falt på en Fuji X100. Og dæven så fornøyd jeg er med den. Når jeg først skal ha med meg noe lett på tur gidder jeg uansett ikke styre med forskjellig optikk og slikt. X100'en bare funker, og brennvidden fungerer perfekt til det meste. Helt ærlig ser jeg ikke noen gigaforskjell på skarphet og detaljrikdom i filene til X100 i forhold til D3'en heller.

 

Om du ikke er søkerkresen ville jeg nok heller skaffet meg en Sony RX100 eller noe annet kompakt. Kommer du virkelig til å gidde å ha med deg EF-optikken din på EOS-M'en?

 

Istedenfor masse halvveisløsninger så synes hvertfall jeg det fungerer veldig bra å ha et svært speilreflekskamera med en fin objektivpark, pluss et godt kompaktkamera for de dagene/turene det svære speilreflekssystemet blir for stort. Eller bare å selge alt av speilrefleksutstyr og basere seg helt på Micro Four Thirds eller noe annet som er hakket mindre enn APS-C.

Lenke til kommentar

For min egen del går det kritiske skillet på om jeg kan putte kameraet i en jakkelomme eller ikke (iPhone er bukselommekamera). Går det ikke i en jakkelomme er det såpass stort at størrelsen spiller mindre rolle; skal jeg dra på noe mer enn de minste Micro Four Thirds med et pannekakeobjektiv kan jeg like gjerne dra på et dSLR.

 

(Om noe kunne jeg godt tenke meg å gå et langt steg opp i størrelse, så jeg passer på å aldri ha betydelige summer på kontoer det er lett å komme til, eneste måten å sikre meg mot at jeg ringer Interfoto og gjør noe dumt.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...