Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp gjerne forsikringer, det gjør meg ingenting og folk får selv bestemme hva de er komfortable med å tape. Men om alle sammen går rundt og mener de tjener penger på dette er det enten forsikringsbedrag eller selvbedrag.

Dette er ren matematikk og simpel økonomi. Hvis du spør en dyktig gambler om han vil satse alt han eier og har med 1:3 i innsats - altså at han får tredobbelt tilbake, og det er et 50/50 veddemål - hva vil gambleren svare?

 

 

En dyktig gambler vil svare "nei". Ja - det lønner seg matematisk, men alt han eier og har vil være mer enn vedkommende har råd til å tape, så derfor lønner det seg å si "nei". Selv om veddemålet matematisk vil gi fortjeneste, så er dette en for dårlig deal økonomisk sett.

 

 

Tilsvarende vil en forsikring kunne lønne seg og være en god deal - hvis det man forsikrer er noe man ikke har råd til å tape. Hvis man derimot har råd til å ta tapet, vil det på sikt lønne seg å ikke ha forsikring - selvassuranse.

 

Så enkelt. :)

 

 

Har man forsikring, og det dermed er begrenset hvor mye man taper, så har man "råd" til å ta høyere risiko med utstyret - ta det med på festival, fjellklatring, ute i regnet eller annet. Og dermed få mer glede av det. Selv om det ikke lønner seg - matematisk sett. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri hatt spesielt dyrt utstyr, men funnet at ved de uhellene jeg har hatt, så har en vanlig reiseforsikring dekket tapet. En forsikring i tillegg har jeg aldri vurdert.

 

Edit: Reiseforsikringen gjelder for enkelgjenstander med verdi opp til 20 000,- kr. og totalt opp til 60 000,- kr og har ingen egenandel.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Det varierer fra forsikring til forsikring, og de som dekker mest (inkludert uhell) er nok også de dyreste.

 

Viktig å sjekke vilkårene på sine egne forsikringer nøye før man evt. vurderer eller forkaster en ekstraforsikring på småting man kjøper i butikken. Du kan ende opp med å bli dobbeltforsikret, eller plutselig stå uten forsikring om du har kjøpt noe dyrt som plutselig faller i bakken eller i vannet. En annen ting er at man kan ha dyre egenandeler eller store verdiavskrivninger på innbo og reiseforsikringen, noe man sjelden har på produktforsikringene.

 

Jeg har som nevnt hatt god nytte av mine produktforsikringer da mine andre forsikringer ikke ville dekket det. Men jeg kjøper jo ikke forsikring fordi jeg planlegger å ødelegge det jeg kjøper, men fordi da tør jeg å bruke de i situasjoner hvor de ellers ville blitt liggendes hjemme. Dumt å ikke ta med et kamera ut fordi det er utrygt for regn, og miste potensielle gode motiver. Jeg vet at jeg har fått mange fine bilder som jeg ikke hadde fått tatt om jeg ikke hadde forsikret kameraene mine.

Lenke til kommentar

Men gjelder ikke det kun ved tyveri? Altså hvis du ødelegger det (egen feil) så får du ingenting?

 

Kommer an på forsikring, tolkning av vilkårene, og hvor vaanskelig selskapet har tenkt å være.

 

Et eksempel fra min egen erfaring:

 

En gang jeg var ute og fløy ble skjermen på mediespilleren min knust. Den lå i håndbagasjen under take-off og landing, og fordi jeg satt ved nødutgang måtte den legges i boksen over seteradene. Flyet var nesten tomt, og det eneste andre som lå i samme boksen var en eller annen tax-free pose. Da jeg åpnet boksen etter landing la jeg merke til at en flaske Absolut hadde falt ut av posen og rullet rundt i den nesten tomme boksen. Jeg tenkte ikke mer over det, tok sakene mine og gikk hjem, hvor jeg oppdaget at skjermen var knust. Sannsynligvis var det flasken som hadde rullet rundt og deiset borti bagen min, hvor spilleren lå i lokket.

 

Skaden ble meldt til mitt forsikringsselskap, som fant ut de ikke ville dekke det fordi de mente det var et hendelig uhell og ikke skadeverk. De henviste også til noen paragrafer i loven om skadeverk.

 

Det var tydelig at skadeverk ble tolket som noe det måtte være en vilje bak, så jeg slo opp paragrafene de henviste til og fant som forventet at skadeverk også kunne være uaktsomt - overlegg var altså ikke esssensielt for definisjonen av begrepet. Dette skrev jeg i klagen til forsikringsselskapet, som ga meg mehold og penger til å kjøpe ny mediespiller.

 

Et annet tilfelle:

 

En gang i min fotobarndom skled jeg på isen og smalt et objektiv i bakken så det ble ettertrykkelig knust. Det var brukt og gammelt og kostet ikke mer enn ca 1200 kroner, men det var mye for meg den gangen, og jeg gjorde et forsøk på å få pengene tilbake på forsikringen. No dice, siden ingen andre var involvert enn meg selv.

 

Mister du noe i bakken får du ingenting. Dulter noen borti deg så du mister noe i bakken, er det godt mulig det er dekket. (generelt sett, selvsagt. Your mileage may vary)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Formuleringen som gjerne går igjen i forsikringsavtaler er «plutselig, ytre hendelse», altså noe du ikke forårsaker selv og som du ikke kunne forutsett. Dette fører nettopp til den grenseoppgangen Aetius beskriver.

 

Ellers selvsagt enig i Trondsters betraktninger om forsikring. Så lenge man har et bevisst forhold til hvilken risiko som ligger der, hvor mye man er komfortabel med å selv risikere og hvor mye man ønsker å lempe over på noen andre (mot betaling) er alt brillefint. Men når folk begynner å forsikre laptoper, relativt ordinært kamerautstyr og mobiltelefoner er det noe rart på gang. Enten har de alt for dyre telefoner eller alt for mange forsikringer. Eller begge deler.

Lenke til kommentar

Jeg klarte en gang å argumentere meg til høyere erstatningspris enn kjøpspris, da utstyret var kjøpt i USA (tapt ikke lenge etter i Guatemala). Stod jo i vilårene at utstyret var forsikret for "erstatningsverdi". De kjøpte den. Men det hører med til historien at jeg da traff maksbeløpet for utstyr (slik at summa summarum var det ikke en gevinst for meg), samt et brev fra en direktør i selskapet med anmodning om å passe bedre på utstyret i fremtiden (hadde mistet et par ting det året, men var da også mye på reisefot). Men pengene, de fikk jeg.

Lenke til kommentar

Usj.. sitter å surfer på nett nå på en liten 10,1" bærbar etter at tordenværet som herjet deler av sørlandet tok knekken på den stasjonære PCen min...Dritt! Må ha nytt hovedkort. Håper bare diskene har klart seg, skulle tatt backup i helgen, men det ville altså ikke Tor :p Heldigvis er alt av programvare og operativsystem på egen SSD og alt annet, bilder osv på en annen disk.

 

Det er igrunn ikke så irriterende at noe gikk i stykker, slikt skjer jo. Men satan å treig denne lille PCen er i forhold til den andre, og så liten skjerm!! (1024x600). Ikke har jeg noe skikkelig redigeringsprogram her heller.. da denne PCen blir brukt maks 2-3 ganger i året :p Når jeg bestiller nytt hovedkort bestiller jeg og ny minnebrikke til denne lille bærbare, det vil hjelpe litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...