Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

I slike tilfeller er det råkult med japanphoto forsikringen (har prøvd for lenge siden), tar 8 uker+; det glemmer de å nevne når de selger denne tulleforsikringen sin.

 

Såpass ja. Nå har jeg ikke prøvd ut verdigjenstandsforsikringen min, men jeg regner med at det ville gått mye kjappere enn det. Billigere er verdigjenstandsforsikring også. Og uavhengig av alder på utstyret.

Har Gjensidige bedriftsforsikring for mobilt utstyr; den er _MYE_ billigere og bedre. Fast egenandel om jeg skulle miste/bli frastjelt alt jeg eier når jeg er ute. I tillegg har jeg en egen bedriftsforsikring (som koster ~900 spenn i året) som dekker alle skader og tyveri på kontoradressen med langt lavere egenandel og dekning til 2.000.000 :)

 

Edit:

Den er også gyldig over hele verden, dekker også egen ubrukelighet (les: uhell).

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg testa ut verdigjenstandforsikring på ett objektiv jeg mista i banken, tok 1-2 uker før jeg hadde penga på kontoen, sendte inn objektiv til canonverksted for bekreftelse til dnb skadeforsikring at objektivet var fubar, og så fikk jeg papirene hit, leverte en kopi til dnb, og 1-2 uker etter jeg sendte inn papirene fikk jeg pengene, veldig ryddig lett synes jeg.

egenandel på 1000kr, men bedre enn flere tusen i tap

Lenke til kommentar

Jeg testa ut verdigjenstandforsikring på ett objektiv jeg mista i banken, tok 1-2 uker før jeg hadde penga på kontoen, sendte inn objektiv til canonverksted for bekreftelse til dnb skadeforsikring at objektivet var fubar, og så fikk jeg papirene hit, leverte en kopi til dnb, og 1-2 uker etter jeg sendte inn papirene fikk jeg pengene, veldig ryddig lett synes jeg.

egenandel på 1000kr, men bedre enn flere tusen i tap

Må da ikke miste objektiver i banken ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg testa ut verdigjenstandforsikring på ett objektiv jeg mista i banken, tok 1-2 uker før jeg hadde penga på kontoen, sendte inn objektiv til canonverksted for bekreftelse til dnb skadeforsikring at objektivet var fubar, og så fikk jeg papirene hit, leverte en kopi til dnb, og 1-2 uker etter jeg sendte inn papirene fikk jeg pengene, veldig ryddig lett synes jeg.

egenandel på 1000kr, men bedre enn flere tusen i tap

Må da ikke miste objektiver i banken ;)

jadajada, pirkepirke, pass godt på dine egne skriveleifer i fremtiden! hehe;)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en håndreim i mørkebrunt skinn fra Gordy's camera straps for et par dager siden til en hundrelapp. Noen andre som har handler fra Gordy's og kjenner kvaliteten på produktene? Jeg skulle gjerne kjøpt noe futteral til GF3 også (typisk halvdekkende i skinn), men usikker på kvaliteten på det som ligger på ebay, så jeg setter pris på tips.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

I slike tilfeller er det råkult med japanphoto forsikringen (har prøvd for lenge siden), tar 8 uker+; det glemmer de å nevne når de selger denne tulleforsikringen sin.

Tok to uker for meg når jeg nylig klarte å miste kameraet mitt i bakken så objektivet nesten delte seg. Glad jeg hadde den forsikringen da, ettersom egenandelen på mine andre forsikringer var høyere enn objektivets verdi (Japanphoto har ingen egenandel). Etter hva jeg har forstått skal ikke forsikringssaker ta lengre tid enn vanlige reklamasjonssaker da de sendes til samme verksted. Eneste forskjellen er vel at det er Japan Photo som betaler for reparasjonen, og ikke importør/produsent.

 

For et par år siden klarte jeg å totalskade et kompaktkamera (vannskade) med samme forsikring. Fikk det byttet i en nytt (ny modell) tre uker etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt kontakta av ei svensk dame som har lyst til å bruke et av bildene mine på omslaget av ei bok. Hun lurer på hvor mye jeg skal ha for det - er det noen her som har sterke meninger om hva man skal ta for sånt?

 

Jeg for min del er mest smigret over at de vil bruke mitt bilde, så pengene er ikke viktig for meg :)

Lenke til kommentar

Jeg har blitt kontakta av ei svensk dame som har lyst til å bruke et av bildene mine på omslaget av ei bok. Hun lurer på hvor mye jeg skal ha for det - er det noen her som har sterke meninger om hva man skal ta for sånt?

 

Jeg for min del er mest smigret over at de vil bruke mitt bilde, så pengene er ikke viktig for meg :)

Kommer vel an på hvilken bok/hvilket opplag, osv.

Utgangspunktet mitt ville vært kr. 1000 pr. 1000 bøker i opplaget..... :hmm: (forutsetter da at navnet på fotografen kommer med.......).... :green:

Lenke til kommentar

Jeg er selvassurert og betaler alt tap selv.

Som privatperson som driver på hobbybasis skal det ganske spesielle tilfeller til før noe annet er lønnsomt -- forsikringsselskapene driver som kjent ikke veldedighet, og de færreste hobbyfotografer har så mye utstyr at det ville være helt katastrofe å måtte kjøpe alt nytt. Har man så mye utstyr i forhold til inntekt at tap er katastrofe skal det ganske spesielle prioriteringer til for å kunne forsvare å binde opp så mye cash i fotoutstyr. (Men det er jo helt greit å ha sære prioriteringer, så lenge man er klar over galskapen.)

Lenke til kommentar

Da går jeg inn under det å være et spesielt tilfelle :p

 

Hadde fotosekken min blitt stjålet hadde jeg ikke akkurat hatt råd til å erstatte den og innholdet selv da det ville tatt meg mer enn 1/2 årslønn. Så er glad jeg har ordnet meg forsikring hos mitt eget selskap som dekker alt fra tyveri, trampet på av elg, påkjørt av racingmotorsykler/biler eller bare mistet i bakken ved uhell...

 

For de fleste hobbyfotografer, så vil det vel være gunstig med forsikring, uansett om det er utstyr for 15,000,- eller 150,000,-.

 

Har du ikke regnet sammen hva utstyret har kostet, så gjør det. Man kan fort få en overaskelse om at det er mer enn man hadde trodd. Det blir fort store summer av bare disse "småtingene" man også kjøper utenom, filtere, minnekort osv..

Lenke til kommentar

Det er nok ikke helt normalt for hobbyfotografer å være oppsatt med to fullformathus, nei. Ei heller ville jeg tro det er vanlig for hobbyfotografer å ha så mye som en halv årslønn i utstyr -- dette begynner å bli så mye at forsikring har noe for seg.

 

At forsikring er gunstig for de fleste faller i grunnen på sin egen urimelighet: forsikringsselskapene lever av at vi betaler inn mer i premier enn det de betaler ut i erstatninger. Forsikring skal være et tapsprosjekt, men dette er et tap man er villig til å ta for å unngå en stor katastrofe. Hvis man ser for seg at forsikring lønner seg i tradisjonell forstand må det være fordi forsikringen er feilpriset, og det blir litt naivt å tro at det helt konsekvent er slik at kundene har bedre regnestykker enn forsikringsbransjen som sitter og finregner på dette.

 

Med det sagt oppstår det enkelte tilfeller av feilprising -- 900kr for alt TGBs utstyr kan være et eksempel på dette, der en eller annen standardpolicy dekker noe som for en selv er ekstremt gunstig, men for de fleste kunder ikke særlig relevant.

 

Kjøp gjerne forsikringer, det gjør meg ingenting og folk får selv bestemme hva de er komfortable med å tape. Men om alle sammen går rundt og mener de tjener penger på dette er det enten forsikringsbedrag eller selvbedrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk lånt meg en Tamron 24-70 F2.8 VC av en kamerat mens jeg er uten normalzoom, og fikk prøvd den litt i dag. Må si at en ny Nikon 24-70 blir innkjøpt, likte ikke helt følelsenTamronen gav meg, ei heller AF responsen i forhold til Nikonen. For ikke å snakke om at det er 82mm filtergjenger, så måtte evt. ha byttet ut både pola og ND filtre til noe dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...