Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Rhabagatz said:

Dette må du dokumentere, for det er bare en påstand. Jeg har sett en artikkel i Times of Israel som er misvisende, fordi den snakker om "alle" militære operasjoner, noe vi alle vet ikke er beordret stanset.

Dommen er i sine premisser ganske klar på hva slags handlinger det er de krever stans i, og det ting som tvangsfordrivningen av palestinerne som oppholder seg i Rafah.

 

 

Du kan lese hva de fem dommerene skrev som opinions, i dommen, og den eneste som mener at dommen betyr hva du mener er den sør-afrikanske. De fire andre mener dommen betyr hva jeg tolker det som. Jeg har ikke dommen foran meg, siden jeg er på telefon og ute på øyene i Oslo, men hvis du vil kan jeg komme tilbake til det over helgen. 

Jeg er villig til å putte 1000 kr til en veldedig organisasjon på at når ICJ avklarer nok en gang i mediene, at jeg har tolket rett her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Russland bruker det samme argumentet, at Ukraina sloss i sivile områder ved skole og sykehus, elverk etc....

Alle som driver krig bruker samme argument. Det er et idiotisk argument, at man kriger i sivile områder...

Hva for et område er ikke sivilt, tenk om de som kriger kunne valgt område, som -bli med ut på gata så skal du få juling....

Russland lyver så det renner fordi det passer deres innenlands propaganda. Russland angriper målrettet sivile, som teateret i Mariupol, togstasjonen i (..), sivil infrastruktur som kraftverk og sykehus for å ramme sivile.

Ukraina driver ikke krigføring på den måten. De aktivt skåner sivile, også når de angriper inn i Russland.

Det er helt latterlig feil å sammenligne de to måtene å krigføre på som om de var likeverdige. Det er i hver sin ende av grusomhets-skalaen, akkurat som Israel og Hamas.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Russland lyver så det renner fordi det passer deres innenlands propaganda. Russland angriper målrettet sivile, som teateret i Mariupol, togstasjonen i (..), sivil infrastruktur som kraftverk og sykehus for å ramme sivile.

Ukraina driver ikke krigføring på den måten. De aktivt skåner sivile, også når de angriper inn i Russland.

Det er helt latterlig feil å sammenligne de to måtene å krigføre på som om de var likeverdige. Det er i hver sin ende av grusomhets-skalaen, akkurat som Israel og Hamas.

Jeg sammenligner ikke landene, jeg sammenligner argumentet om at motstanden kriger i sivile områder..

Det er et tulle argument samme hvem som sier det, er bedre å si at de sikter på Hamas. Istedenfor å hevde at Hamas kriger i sivile områder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (31 minutter siden):

Uansett så ville vi aldri ha godtatt 1-2 prosent døde sivile nordmenn i bombingen mot slike.

Du sier vi snart mener alle i Gaza et Hamas. Men du mener jo åpenbart at alle  drepte i Gaza er sivile

Det er trolig en langt større andel Hamas blant de drepte enn Hamas i snitt av befplknkngen

Endret av Tussi
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, shockorshot said:

Du kan lese hva de fem dommerene skrev som opinions, i dommen, og den eneste som mener at dommen betyr hva du mener er den sør-afrikanske. De fire andre mener dommen betyr hva jeg tolker det som. Jeg har ikke dommen foran meg, siden jeg er på telefon og ute på øyene i Oslo, men hvis du vil kan jeg komme tilbake til det over helgen. 

To av disse fem stemte imot.

Tladis (stemte for):
Today, the Court has, in explicit terms, ordered the State of Israel to halt its offensive in Rafah.

Nolte (stemte for):
I maintain my general concerns regarding the risk of the Court overstepping its mandate [...] I ultimately decided to agree to this measure, which is justified by the extraordinary situation resulting from the Israeli military offensive in Rafah

 

De stemte for, og visste hva de stemte på. At de kommer med forbehold og betraktninger etterpå, endrer ikke på innholdet i dommen.
 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (9 minutter siden):

Du sier vi snart mener alle i Gaza et Hamas. Men du mener jo åpenbart at alle  drepte i Gaza er sivile

Det er trolig en langt større andel Hamas blant de drepte enn Hamas i snitt av befplknkngen

Det er stor forskjell mellom å ha sympati med Hamas, og å være Hamas soldat/terrorist.

En annen ting er at det kanskje nå ikke er så populært å være kritisk til Hamas. Men det er jeg usikker på, skulle vist mer om.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Israel har vist at de kan storme sykehus med soldater effektivt med null sivile tap og samtidig drepe Hamas..

Jeg forstår at det er risikabelt, og dyrt og sikkert ikke alltid populært i media å storme et sykehus, men det reddet sivile fra å bli bombet da.

Det er riktig, selv om mange faktisk klaget på dette også den gang. Jeg er enig i at dette var et glimrende eksempel på hvordan det kan gjøres.

Men deception fungerer ikke nødvendigvis hver gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Jeg er villig til å putte 1000 kr til en veldedig organisasjon på at når ICJ avklarer nok en gang i mediene, at jeg har tolket rett her.

Friskt – en god idé! Har tenkt på å vedde på forumet før, men bedre å donere pengene! Kommer til å imitere deg på dette i framtida, selv om jeg allerede donerer 10% av inntektene mine til veldedighet. 

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):


Det er egentlig helt irrelevant, IS eksisterer fremdeles, det samme med folk som fortsatt tror de er nazister.

Målet er ikke å fjerne Hamas 100% til evig tid, målet er å fjerne Hamas sin evne til å angripe Israel og styre Gaza i all overskuelig fremtid, og for å gjøre det, må man gå inn i Rafah.

Men det vil jo ikke fungere - dvs. de kan sikkert få det rolig en periode og så er det på'an igjen..og igjen og igjen..

Det er dette jeg finner så meningsløst - jeg har null tro på at det vil fungere - absolutt null. Men Israel tror på dette mens resten av verden gradvis vender dem ryggen. Det må andre grep til - grep som gir selvstyre og verdighet til Palestinere  - ja rett og slett en tro på fremtiden for den jevne Palestiner. Men isteden for å forsøke å gi håp driver Israel sin kampanje for å ødelegge håpet - og da sitter man igjen med stadig flere som vil gå den radikale veien mot Hamas. Dette er så typisk USA tankesett at jeg blir kvalm. I USA så skal man stenge inne kriminielle for evigheten - hevn er styrende for det meste, mens i Norge og forsåvidt en del andre Europeiske land så har man et helt annet syn - nemlig at den som trår feil skal rehabiliteres. Og det er denne fundamentale forskjellen som gjør seg gjeldende her også - Israel vil bare straffe,straffe,straffe og ødelegge,ødelegge,ødelegge og fortsette å ødelegge uten at de som blir rammet får det minste håp for fremtiden. Hva slags strategi er dette?  Det er et så middelaldersk tankesett at en kan bli kvalm -og det vil ikke fungere fordi det aldri har fungert. 

Endret av FriskLuft
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Husk på at en del av anklagene mot Israel er at Hamas angriper grenseoverganger og andre forsyningspunkter der Israel sender hjelp gjennom/via, i tillegg til kaprer lastebiler. Mot Israel ja, det er Israel som anklages for de liv som går tapt som følge av disse Hamas-angrepene/-kapringene.

Endret av Aviene
  • Liker 5
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (2 timer siden):

Men det vil jo ikke fungere - dvs. de kan sikkert få det rolig en periode og så er det på'an igjen..og igjen og igjen..

Det er dette jeg finner så meningsløst - jeg har null tro på at det vil fungere - absolutt null. Men Israel tror på dette mens resten av verden gradvis vender dem ryggen. Det må andre grep til - grep som gir selvstyre og verdighet til Palestinere  - ja rett og slett en tro på fremtiden for den jevne Palestiner. Men isteden for å forsøke å gi håp driver Israel sin kampanje for å ødelegge håpet - og da sitter man igjen med stadig flere som vil gå den radikale veien mot Hamas. Dette er så typisk USA tankesett at jeg blir kvalm. I USA så skal man stenge inne kriminielle for evigheten - hevn er styrende for det meste, mens i Norge og forsåvidt en del andre Europeiske land så har man et helt annet syn - nemlig at den som trår feil skal rehabiliteres. Og det er denne fundamentale forskjellen som gjør seg gjeldende her også - Israel vil bare straffe,straffe,straffe og ødelegge,ødelegge,ødelegge og fortsette å ødelegge uten at de som blir rammet får det minste håp for fremtiden. Hva slags strategi er dette?  Det er et så middelaldersk tankesett at en kan bli kvalm -og det vil ikke fungere fordi det aldri har fungert. 

La meg ta et enkelt eksempel. Blokaden av Gaza. Hva tror du skjer hvis Israel opphever denne for å bedre palestinernes levekår mens Hamas har makten i Gaza?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Tussi skrev (32 minutter siden):

La meg ta et enkelt eksempel. Blokaden av Gaza. Hva tror du skjer hvis Israel opphever denne for å bedre palestinernes levekår mens Hamas har makten i Gaza?

Du må tenke litt utenfor boksen..går du i evig loop og hamrer inn samme tankesett hele tiden så blir det aldri fred

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (46 minutter siden):

Du må tenke litt utenfor boksen..går du i evig loop og hamrer inn samme tankesett hele tiden så blir det aldri fred

Det blir heller aldri fred hvis Hamas bruker en løfting av blokaden til å smugle raketter og starte stadig flere kriger, for jeg kan aldri tenke meg du tror Hamas kommer til å gå glipp av en mulighet til å bevæpne seg og skyte raketter mot Israel igjen

Endret av Tussi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Det blir heller aldringen hvis Hamas bruker en løfting SV blokaden tiø å smugle raketter og starte stadig flere kriger, for jeg kan aldri tenke meg du tror Hamas kommer til å gå glipp av en mulighet til å bevæpne seg og skyte raketter mot Israel igjen

Får Palestina egen stat og FN går inn og hjelper og holder Israel utenfor så tror jeg det er håp. Og Israel må få kastet dagens høyre ekstreme regjering på skogen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (4 minutter siden):

Du må tenke litt utenfor boksen..går du i evig loop og hamrer inn samme tankesett hele tiden så blir det aldri fred

Så det blir fred ved å oppheve blokaden? Eller ønsker du ikke å svare direkte på spørsmålet?

Det var fred den 6. oktober, så loopen var allerede brutt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (16 minutter siden):

Får Palestina egen stat og FN går inn og hjelper og holder Israel utenfor så tror jeg det er håp. Og Israel må få kastet dagens høyre ekstreme regjering på skogen. 

Hvis FN hindrer angrep mot Israel så ja, st bibi må gå et det vel ingen her inne som er uenig i

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...