Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det blir marginalt mer voluminnhold med mindre baller. Det blir ikke så mye mindre, men litt mindre i kantene. Dette fordi de blir stablet litt forskutt i forhold til hverandre.

 

Hvis ballene står stablet rett oppå hverandre og rett ved siden av hverandre, som terninger, så blir det - så lenge diameteren på ballene går opp i størrelsen på kuben - ingen forskjell!

 

 

Bedre volumdekning kan du få med en miks av baller - store baller fyller ut store rom godt, og små baller fyller ut mellomrommene.

 

 

Mer å lese for eksempel her: http://en.wikipedia....i/Close-packing og http://en.wikipedia..../Sphere_packing

 

 

Og enda bedre: Hvis du generelt stapper inn kuler, så kan du som tommelfingerregel få dem til å fylle ut fra 56% og opp mot 64% av volumet. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Random_close_pack

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte ganger er binært morsomt.

 

Sann historie: Lagde for en del år siden en handels-/aksjekursløsning for et større meglerhus i Oslo, og der hadde vi dato og tidspunkt for siste innlogging i bunnen - "dd.MM.åå tt:mm". En oktoberdag så jeg at mitt forrige login var binært: den 10.10.01 kl 10:10. Morsomt, syntes jeg - hadde ikke sett binære tall der før. Litt mer spooky da jeg kikket litt nærmere på tallet.. ;)

 

http://www.youtube.com/watch?v=W3ob463faPY

- "0101100101? What does that mean?"

-"Nothin'. It's just gibberish..." ser tallene i speilet "1010011010! Arrrgh!" løper ut av rommet

Lenke til kommentar

Formelen for å regne volumet til en ball er 4/3*pi*radius^3, så volumet blir da 1150.35 cm^3.

 

 

Den så grei ut, men synes det ble en stor forskjell på 7cm vs 13cm ball "179.5 vs 1150 cm3 da 7cm er omtrent halve størrelsen av 13cm skulle man tru at volumet skulle bli ca. halvert, men så er jeg ikke så flink med dette.

 

Iden min er og bruke baller som oppdrift og da ser det ut som 13cm vil gi best oppdrift utfra egenvekt/voluminnhold.

Det jeg trenger er ca. 1200kg oppdrift og da holder det med 1200 13cm baller, men jeg får ta en visuell test når den tiden kommer.

Lenke til kommentar

Nautica: 7 cm ballene vil være betydelig flere i antall. Totalt sett får du omtrent samme oppdrift per kubikk fylt med baller. Se Trondster sine tall. Hovedforskjellen vil være om du har mange små eller færre store. Ballene vil sannsynligvis arrangere seg selv i noe nært perfekt close packing hvis det er lite friksjon mellom de (vann smører) kombinert med god oppdrift.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nautica - det betyr ikke noe særlig om det er store eller små baller - de fyller like stor andel av rommet. Antall baller betyr ikke så mye, så lenge de fyller ut hele rommet, akkurat som at antall piksler ikke betyr noe for støy, så lenge de dekker like stort sensorareal.

 

La oss ta arealet først: Hvis du dekker en 1x1m rute med en 1x1m sirkel, så fyller den 0,785m^2.

Ok - forestill deg så at du i stedet har fire 0,5x0,5m sirkler, to over og to under. De fyller så... (trommevirvel) - eksakt det samme - 0,785m^2. Og det blir det samme med volum som med areal - 0,524m^3 for én kule med diameter på 1m vs åtte kuler med diameter på 0,5m - som også blir 0,524m^3.

 

Det er litt å hente på å stable ballene "forskutt" i rekker, spesielt i et tredimensjonalt rom - så kan du som sagt som tommelfingerregel komme fra at du dekker 52% i mitt regneeksempel til opp mot 64% - men, utover at små kuler sikkert har littegranne tykkere skall og dermed høyere egenvekt i forhold til volumet de fortrenger i forhold til større kuler, så betyr ikke størrelsen på kulene noe for regnestykket!

 

Regn bare at du klarer å fortrenge 50-60% av vannet med kulene, så lenge du stapper dem tett inn, og så er du i boks. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Den så grei ut, men synes det ble en stor forskjell på 7cm vs 13cm ball "179.5 vs 1150 cm3 da 7cm er omtrent halve størrelsen av 13cm skulle man tru at volumet skulle bli ca. halvert, men så er jeg ikke så flink med dette.

Når du halverer tre dimensjoner samtidig, så blir volumet temmelig nøyaktig en åttendedel. Det er helt korrekt. Har du en kube på 1x1x1m, så er det én kubikkmeter. Halverer du både høyde, lengde og bredde, så blir volumet en åttendedel - så kan du stable åtte stykker i det samme rommet. Dette er rom - ikke lengde. Litt som at å halvere diameteren på en blender, så blir det bare fjerdedelen så mye lys - det er i annen, fordi det er areal og ikke lengde. Her er det volum, og så blir endringen i tredje. :)

 

Men - ikke bekymre deg om det - når du har mindre kuler, så blir det til gjengjeld flere av dem, og de to faktorene går opp i opp med hverandre.

 

..Og Nautica - jeg kan jo ikke la være:

 

Har du ikke store nok BALLER??? :fun:

 

Neida - moralen er enklere enn som så:

 

Her - som i virkeligheten:

Det er ikke størrelsen det kommer an på!! ;)

 

 

 

 

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

Regn bare at du klarer å fortrenge 50-60% av vannet med kulene, så lenge du stapper dem tett inn, og så er du i boks. :)

 

De blir nok og pakke seg selv siden rommene er relative store og man kan "vibrere" de til maksimal pakking.

Får ca 2 kubikkmeter med plass til baller.

Det ser ut som 1200 stk. 7cm baller tar ca 1.7 kubikkmeter :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Noen som vet om de selger kun huritgkobling til (Manfrotto) stativer på f.eks. JP i Bergen? Min har forsvunnet, typisk å ikke finne når man føler seg inspisrert og trenger stativet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...