Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yikes! Firefox ass... Som bad-ass IT-sikkerhetsproff har jeg selvsagt ikke hatt et virus på maskinen min på 15+ år, men plutselig har datteren min på 10 fått det for seg at Firefox er tingen, og vips var maskinen dynget ned med malware av alle slag. Må nok ta en prat med henne om prevensjon i morgen...

Lenke til kommentar

Yikes! Firefox ass... Som bad-ass IT-sikkerhetsproff har jeg selvsagt ikke hatt et virus på maskinen min på 15+ år, men plutselig har datteren min på 10 fått det for seg at Firefox er tingen, og vips var maskinen dynget ned med malware av alle slag. Må nok ta en prat med henne om prevensjon i morgen...

Hva bruker du istedet for Firefox?

Lenke til kommentar

Da har jeg fått kvittet meg med litt lite brukt zoomoptikk til Nikonen, så nå tar jeg og kjøper en Fuji X100 i dag, om jeg finner en til en grei pris. Ser japanphoto har den til 7885,- på nettet, så da bør det nesten gå an å få den under 8000 i butikkene deres...

Optimist, hvis du ikke bor i Oslo da :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Da har man fått opp nytt punkt på lærelista: Bruke blits (sånn helt vanlig Speedlite)...

 

Sjekk ut Zack Arias (www.zarias.com og www.zackarias.com/blog), Joe McNally (www.joemcnally.com) og David Hobby (www.strobist.com). Sinnsykt mye god info om blitsbruk. Spesielt Zacks "onelight workshop" har vært fantastisk informativ. Det er to DVD-er, den første tar for seg hvorfor man bruker blits, hvordan den påvirker eksponeringen, forskjellige blitstyper, triggere og modifiers. Den andre er med modeller, hvor alle endringer forklares og illustreres underveis. Ellers har han også to kurs på www.creativelive.com, vel verdt pengene.

 

Da har jeg fått kvittet meg med litt lite brukt zoomoptikk til Nikonen, så nå tar jeg og kjøper en Fuji X100 i dag, om jeg finner en til en grei pris. Ser japanphoto har den til 7885,- på nettet, så da bør det nesten gå an å få den under 8000 i butikkene deres...

 

Ikke vanskelig å få tak i x100 brukt. De ligger ofte ute på bruktmarkedet ganske lenge. Har hatt x100 to ganger, den siste kjøpte jeg for et halvt år siden og betalte 5000kr. Du kan jo prøve å legge ut en "ønskes kjøpt" på foto.no. Jeg vet om mye fint man kan kjøpe for 3000kr. :)

Lenke til kommentar

Ikke vanskelig å få tak i x100 brukt. De ligger ofte ute på bruktmarkedet ganske lenge. Har hatt x100 to ganger, den siste kjøpte jeg for et halvt år siden og betalte 5000kr. Du kan jo prøve å legge ut en "ønskes kjøpt" på foto.no. Jeg vet om mye fint man kan kjøpe for 3000kr. :)

De gangene jeg har sett de på foto.no i det siste har de vært borte dagen etter annonsen dukket opp. Jeg har lyst på et helt nytt kamera for en gangs skyld. Da VET jeg at det ikke har vært mistet i bakken, vært brukt i pøsregn osv osv. Så det blir nok nytt denne gangen.

Lenke til kommentar

Hepp, hvordan finner jeg voluminnholdet i et 13cm ball ?

 

Har et mer komplisert regnestykke også, hva gir mest voluminnhold total i antall baller i forhold til en kubikk, si man fyller opp en kubikkmeter med 13cm baller eller om man fyller tilsvarende med 7cm baller ?

 

Ved og bruke 7cm vil man få mindre luft imellom enhetene, men egenvekta vil bli mer pr. enhet siden man må bruke flere enheter/baller.

Lenke til kommentar

Hepp, hvordan finner jeg voluminnholdet i et 13cm ball ?

 

Har et mer komplisert regnestykke også, hva gir mest voluminnhold total i antall baller i forhold til en kubikk, si man fyller opp en kubikkmeter med 13cm baller eller om man fyller tilsvarende med 7cm baller ?

 

Ved og bruke 7cm vil man få mindre luft imellom enhetene, men egenvekta vil bli mer pr. enhet siden man må bruke flere enheter/baller.

Wikipedia sier e678db0137d57dddf5d66f02a6fdf4ef.png på første spørsmål, det andre får noen mer intelligente svare på.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...