Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, fikk en mail fra eBay som sier at jeg må lage et nytt passord, gikk inn på eBay på vanlig måte og mitt passord virker ikke lengre, klikket da på knappen "glemt passord" og der må jeg skrive mitt tlf-nummer for og få tilsendt en konfirmeringskode for og kunne lage et nytt passord, ville ha likt dette bedre hvis de ville ha en

Var det den sida med eit slikt personleg spørsmål osb? Stod vel at du måtte fylle ut berre to av dei fire punkta, so du treng berre skrive namnet på kjæledyret ditt og postnummeret, til dømes.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ebay sier til meg at passordet mitt er "kompromittert" og jeg må lage et nytt, det jeg ikke liker er at de forlanger at jeg skriver tlf-nummeret for og få tilsendt en ny konfirmeringskode.

Noen andre som har opplevd dette ?

 

Jeg fikk samme mailen, og den samme beskjeden lå også i innboksen min på Ebay, så jeg er rimelig sikker på at det ikke er scam. Men som Torbjørn T sier, man skulle svare på to av fire spørsmål.

 

Litt betryggende at det var flere som fikk det samtidig, da er det mindre sannsynlig at det er jeg som har gjort noe uforsiktig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det den sida med eit slikt personleg spørsmål osb? Stod vel at du måtte fylle ut berre to av dei fire punkta, so du treng berre skrive namnet på kjæledyret ditt og postnummeret, til dømes.

 

Jeg har fått fikset det nå, måtte først bekrefte/skrive tlf-nummeret og da fikk jeg en tlf. med en kode, etter og tastet inn den koden fikk jeg mulighet til og lage nytt passord.

Anbefaler at man sjekker at navn, adr, etc. ikke er forandret på kontoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anbefaler blu-rayen med Jimmy Hendrix på Woodstock.
Jimmy Hendrix på Woodstock blir aldri feil :D

Jeg liker både filmen og lyden, men rent bildekvalitetsmessig ser jeg ikke helt poenget med å ha det på blueray. Det meste av kildematerialet var vel Video8 eller noe sånt temmelig mye dårligere enn DVD-kvalitet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anbefaler blu-rayen med Jimmy Hendrix på Woodstock.
Jimmy Hendrix på Woodstock blir aldri feil :D

Jeg liker både filmen og lyden, men rent bildekvalitetsmessig ser jeg ikke helt poenget med å ha det på blueray. Det meste av kildematerialet var vel Video8 eller noe sånt temmelig mye dårligere enn DVD-kvalitet.

Nå er det mulig det ikke fungerer sånn i dette tilfellet, men slik jeg har forstått det er fordelen med å filme med film at etter hvert som skannere og lagringsmediene blir bedre, kan man skanne kildematerialet på nytt og få utnyttet mer av potensialet i filmen ... eller har jeg misforstått noe alvorlig?

 

Apropos film: den prestisjetunge Nikon Photo Contest godtar ikke bilder som er tatt med film lenger. Litt merkelig, siden leveringen uansett foregår digitalt ... De skriver at følgende er tillatt:

Image data files created with digital cameras (including medium- and large-format cameras). Images that have been retouched using software or by other means will be accepted. Both color and monochrome images will be accepted. [(Scans of photographs taken with film cameras are not eligible.)

Det suger jo ekstra mye for dem som skyter mellom- og storformat; der er digitalt uforsvarlig dyrt for de fleste. Det er også litt rart Nikon ikke ville mottatt bilder tatt med deres eget profesjonelle F6, som stadig er i produksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg inn i dette med oppløsning på gamle filmer som blir gitt ut på bluray. Har et inntrykk av at bildet oppleves noe renere og klarere, så de er vel revidert så godt de kan. Det er vel noen filmer hvor de bruker materiale fra versjonen beregnet på kino. At disse har en annen oppløsning enn de som er konvertert til vhs/dvd/tv ?

Uansett er det litt ekstra stas med bluray totalt sett:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nå er det mulig det ikke fungerer sånn i dette tilfellet, men slik jeg har forstått det er fordelen med å filme med film at etter hvert som skannere og lagringsmediene blir bedre, kan man skanne kildematerialet på nytt og få utnyttet mer av potensialet i filmen ... eller har jeg misforstått noe alvorlig?

Teorien er riktig, men da sammenligner man med eldre/dårligere scanneteknikk, ikke med å ta opp filmen med nytt utstyr. (Woodstock v1.0 kommer aldri tilbake). Man får utnyttet mer av det iboende potensialet til filmen med bedre scanning, men kvaliteten vil aldri overstige originalen. Når originalen var temmelig dårlig rent bildeteknisk så får man altså aldri noe bedre enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg inn i dette med oppløsning på gamle filmer som blir gitt ut på bluray. Har et inntrykk av at bildet oppleves noe renere og klarere, så de er vel revidert så godt de kan. Det er vel noen filmer hvor de bruker materiale fra versjonen beregnet på kino. At disse har en annen oppløsning enn de som er konvertert til vhs/dvd/tv ?

Uansett er det litt ekstra stas med bluray totalt sett:)

Det meste av film er jo spilt inn med 35mm-film, som jo har vesentlig større oppløsningspotensial enn man kan få ut av en bluray-plate. En del er jo attpåtil spilt inn med 70mm-film som jo blir enda hvassere. Bluray-utgivelser er selvsagt laget av "kinorull", ikke en gammel VHS som var på lageret til distribudtøren :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...