Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg synes jeg støtt og stadig ser sigarettstinkende kvinner i 50-årene handle 20-30 liter med Pepsi Max når jeg er i butikken.

 

Damer i 50-årene som storrøyker skal trykke i seg bra mykje lettbrus kvar dag for å klare å dø av aspartam forgiftning før røykinga tek knekken på dei.

 

Basert på den forskninga som foreligger for aspartam og liknande kunstig søtstoff tilseier at dei aller fleste kjem til å døy av andre livsstilssjukdomar eller generell alderdom lenge før søtningsstoffet utgjer ei nevneverdig helsefare.

 

Strengt tatt er det også slik at dei som har eit unormalt stort brusforbruk fortsatt vil leve lenger om dei drikk lettbrus med kunstig søtningsstoff, enn om dei drikk sukkerholdig brus i samme mengde og pådrar seg fedmerelaterte sjukdomar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to fenomenene har en statistisk sammenheng, noe som betyr at alle kombinasjoner er mulige, men at noen av de er mer hyppige enn andre.

 

Høyrehendt + høyredominant øye = mest vanlig (jeg finner ulike tall, men ca 71-91% av befolkninga)

Venstrehendt + venstredominant øye = nest mest vanlig (ca 8-30% avhengig av kjønn og hvor i verden man måler og en viss usikkerhet på grunn av tvangs-omlæring i noen kulturer)

Høyrehendt + venstredominant øye = ca 1% av befolkninga (i følge en optiker jeg kjenner)

Venstrehent + høyredominant øye = aner ikke, sikkert sjeldent

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri følt at ene øye er forskjellig fra det andre. Hvordan menes det, at ene øyet er dominant?

 

Hold en finger foran deg og se på den med begge øyne. Legg merke til noe som er et par meter bak fingeren i siktlinjen, slik du oppfatter det. Hvis du er høyrehendt, lukk det venstre øyet (omvendt hvis du er venstrehendt). Flyttet fingeren seg i forhold bakgrunnen? Ikke? Åpne begge øynene og lukk det andre øyet. Flyttet fingeren seg nå? Hvis den gjorde det når du så med det andre øyet, er det første øyet du så med ditt dominante øye.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Pepsi Max er ofte på tilbud, så du kan kjøpe 6x1.5 liter for lav pris.

Ikke rart folk hamstrer.

 

Spørs om de kjøper store mengder når det IKKE er på tilbud.

Oluf : Pepsi Max e ju bære nåkka mannskit !

Lenke til kommentar

Hvordan kommuniserer man med neddykkede ubåter?

(f.eks om forsvarskommandoen på land vil omdirigere en ubåt som ligger alene langt under vann i lengre tid)

De sender opp en liten flytende antennesak. Evt må de gå opp til periskopdybde avtalt tid. Det finnes visst også noen bølgelengder man kan kommunisere til ubåter på, med massive undervannsantenner. Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Radiobølger dempes veldig fort i vann, de fleste bølgelengdene dempes så fort at de ikke er mulig å bruke. På 60-tallet bygde NATO derfor ut VLF-anlegg for å kunne sende radiomeldinger til atomdrevne ubåter, som kunne være neddykket i månedsvis av gangen. VLF-anleggene sendte radiobølger med bølgelengde på 100 km, slike lange bølgelengder er de som dempes minst i vann. Men den lange bølgelengden betydde at ubåtene ikke kunne sende beskjeder tilbake (de fikk ikke plass til sendeantenner), og båndbredden var også svært begrenset (maks 3 kbit/s), så man kunne ikke sende særlig avanserte beskjeder.

 

I dag bruker man i stedet flytende antenne, slik Sexylubb1 skriver, akustiske lydsignaler eller magnetiske signaler.

Lenke til kommentar

 

Har aldri følt at ene øye er forskjellig fra det andre. Hvordan menes det, at ene øyet er dominant?

 

 

Hold en finger foran deg og se på den med begge øyne. Legg merke til noe som er et par meter bak fingeren i siktlinjen, slik du oppfatter det. Hvis du er høyrehendt, lukk det venstre øyet (omvendt hvis du er venstrehendt). Flyttet fingeren seg i forhold bakgrunnen? Ikke? Åpne begge øynene og lukk det andre øyet. Flyttet fingeren seg nå? Hvis den gjorde det når du så med det andre øyet, er det første øyet du så med ditt dominante øye.

Ser to fingre eg.
Lenke til kommentar

Ser to fingre eg.

 

Samme her, fingeren flytter seg med begge øyne. 

 

EDIT: Med trikset fra videoen som Simen1 linket så er visst mitt venstre øye dominant. Jeg er høyrehendt.

 

AtW: Jeg har i alle fall ikke sjans til å gjøre det du forklarer. Videoen forteller at noen har to dominante øyne. Kanskje det gjelder deg.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

 

Høyrehendt + venstredominant øye = ca 1% av befolkninga (i følge en optiker jeg kjenner)

Jeg er en av de som har det slik. Mulig dette også forklarer hvorfor jeg er keivhendt i ishockey.

 

 

Eg ser ut til å ha samme kombinasjon, men for min del trur eg at venstre auge har blitt dominant fordi eg har litt skarpare syn på venstre auge.

Forskjellen er ikkje stor nok til at det gir utslag på synstestar som eg har tatt, men eg merker ein forskjell når eg skal sjå detaljar på veldig lang avstand.

 

 

Så då lurer eg på om eg har eit dominant venstreauge fordi eg ser litt betre med det auget.

Eller om eg ser betre med venstre auge fordi det er dominant og dermed har betre trente musklar som endrer augelinsa slik at synet blir skarpare på lang avstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...