Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

Kor fort roterer en kule fra en rifle?

 

For eksempel en 7,62 avfyrt fra en AG-3?

 

Står litt om det på Wiki. Ut fra det jeg fant i et raskt søk på nettet har AG-3 en "twist rate" på 1:12 tommer og en munningshastighet på 800 m/s, noe som gir en rotasjon på ca. 157 500 rpm.

 

 

Takk, veldig interresant artikkel. 

 

Eg burde tenkt på å søke sjølv  :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen forskjell om kuler fra like patroner blir avfyrt fra forskjellige våpen?

Ja, det avhenger av "twist rate", eller riflestigning. Denne velges ut fra hva våpenet er tiltenkt og dermed hvilke prosjektiler som skal brukes. Det går fremdeles an å bruke prosjektiler som helst skal ha en annen riflestigning, som regel uten problemer men i enkelte tilfeller vil presisjonen bli dårligere. I ekstreme tilfeller vil man risikere at prosjektilet snurrer fortere enn det tåler og går i oppløsning, men det skal spesielle forutsetninger til. Endret av Carpe Dam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes det noen enkel måte å finne ut hvor mange A man kan lade et batteri på?

Nei.

 

Man kan alltids prøve seg frem med en strømkilde som kan levere mange ampere strøm og som har justerbar spenning. Dersom det ikke finnes noen strømbegrensningskretser i batteriet så kan man altså justere opp spenningen for å øke strømmen. Det kan være lurt å unngå rask økning og heller følge med på temperaturen med et termometer. Høy temperatur gir fare for overoppheting og brann. Kjøler man batteriet samtidig så vil det tåle mer strøm.

 

PS. Går ut fra at du vet forskjell på strøm, spenning, effekt, Ah og Wh.

Lenke til kommentar

Tar utgangspunkt i mitt eget hus, et helt typisk 70-tallshus av typen "sett ett, sett dem alle", alt er dårlig øyemål og tvilsomme overslag:

Grunnmur: 55 meter x 3 meter x 20cm; 33m^2 x ~2t/m^3 = 65 tonn.

Takstein: 20x10 meter x 3cm x 2t/m^3 = 12 tonn

Betongsåle kjeller: 20x8x0,2m x 2t/m^3 = 64 tonn

Peis, pipe etc., kanskje 5 kubikk = 10 tonn

 

Tunge ting tilsammen 150 tonn

 

Kledning: 2,5x100x0,025m x 0,5t/m^3 = 3,125 tonn (sikkert i underkant dette)

Gulvdekke: 200m^2x0,02m x 0,5t/m^3 = 2 tonn (gjetter vilt på et gjennomsnitt av laminat, parkett, flis og belegg)

 

Basert på dette, tipper jeg at omtrent 200 tonn for et 200m^2 hus over to etasjer med innredning og betongtakstein slett ikke er så feil. Jeg tror heller ikke det ville blitt mye lettere om det var like stort med en etasje på støpt plate, siden kjellerveggene og kjellergulvet mitt ble omtrent like tungt.

Det kan godt hende at 1t/m^2 er en nokså akseptabel cirkaverdi. Om du bare bygde 1m^2 med betongsåle, takstein og vindu tror jeg ikke du hadde havnet så langt unna tonnet.

Lenke til kommentar

Tar utgangspunkt i mitt eget hus, et helt typisk 70-tallshus av typen "sett ett, sett dem alle", alt er dårlig øyemål og tvilsomme overslag:

Grunnmur: 55 meter x 3 meter x 20cm; 33m^2 x ~2t/m^3 = 65 tonn.

Takstein: 20x10 meter x 3cm x 2t/m^3 = 12 tonn

Betongsåle kjeller: 20x8x0,2m x 2t/m^3 = 64 tonn

Peis, pipe etc., kanskje 5 kubikk = 10 tonn

 

Tunge ting tilsammen 150 tonn

 

Kledning: 2,5x100x0,025m x 0,5t/m^3 = 3,125 tonn (sikkert i underkant dette)

Gulvdekke: 200m^2x0,02m x 0,5t/m^3 = 2 tonn (gjetter vilt på et gjennomsnitt av laminat, parkett, flis og belegg)

 

Basert på dette, tipper jeg at omtrent 200 tonn for et 200m^2 hus over to etasjer med innredning og betongtakstein slett ikke er så feil. Jeg tror heller ikke det ville blitt mye lettere om det var like stort med en etasje på støpt plate, siden kjellerveggene og kjellergulvet mitt ble omtrent like tungt.

Det kan godt hende at 1t/m^2 er en nokså akseptabel cirkaverdi. Om du bare bygde 1m^2 med betongsåle, takstein og vindu tror jeg ikke du hadde havnet så langt unna tonnet.

 

 

I denne artikkelen får man faktisk opplyst faktiske verdier: 86 og 128 tonn for to bygninger fra 1800-tallet. Da tipper jeg de er rimelig ribbet, og som du ser: uten for mye betong.

http://www.nettavisen.no/nyheter/2945416.html

 

Flytter_hus_1_Mollenberg_Trondheim.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det noen norske (trenger ikke være norsk heller) møteplasser på nett for å samle folk til å utvikle idéer? Hvor en kan legge ut idéer, diskutere de åpent, og kanskje få med seg noen til å gjøre noe med idéene. Litt i stilen til stillingsutlysningene på Finn.no (, men som en annonse for prosjektet), bare mindre forpliktende og mer utforskende.

 

F.eks:

- Jeg arbeider med en web-applikasjon som skal benytte åpne data til å ekstrahere informasjon om bussen du planlegger å ta. Jeg er sikker på at det finnes noen der ute som kunne tenke seg å bidra, med enten innspill eller kode.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva var tiltenkt bruksområde av en gammeldags dobbeltvask der den ene er veldig dyp?

Den dype vaskekummen var for å fylle og tømme ut vaskebøtta, når man f.eks vasket gulv. Altså en utslagsvask. Tidligere kjøkken (eller vaskerom/bad) hadde en separat utslagsvask. Nå er det mer vanlig å tømme vaskebøtte i toalettet, men tidligere hadde man utedo, der det ikke var naturlig å fylle på med litervis av gråvann.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva var tiltenkt bruksområde av en gammeldags dobbeltvask der den ene er veldig dyp?

Den dype vaskekummen var for å fylle og tømme ut vaskebøtta, n[...]

pluss at når du bodde i 4. etage og utedoen var nede i bakgården så pissa man i vasken. Da er det styr (særlig for jenter....) om vasken har vanlig høyde

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bonusspørsmål: Fingeravtrykk kan vel, i motsetning til passord, ikke hashes, fordi man må bruke en viss % likhet for å fastslå match? Korrekt?

 

Dermed blir det som å lagre passord i klartekst. Og som sagt over, det kan ikke byttes. Dette er en sikkerhetskatastrofe som venter på å skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...