Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Den var lit hard å helt forstå.. jeg er ihverfal litt usikekr på hva du mente

det jeg skrev var appl omtaler systmet sit som et økosystme , mens microsft ikek bruker det begrepet

Det er ikke like mye brukt, fordi Microsoft er så små/ikke-eksisterende i segmentene mobil, mp3-spillere, musikksalg (itunes), app store, osv... Men hos Apple så har de slike produkter, som fungerer sammen i et system - økosystemet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Den var lit hard å helt forstå.. jeg er ihverfal litt usikekr på hva du mente

det jeg skrev var appl omtaler systmet sit som et økosystme , mens microsft ikek bruker det begrepet

Det er ikke like mye brukt, fordi Microsoft er så små/ikke-eksisterende i segmentene mobil, mp3-spillere, musikksalg (itunes), app store, osv... Men hos Apple så har de slike produkter, som fungerer sammen i et system - økosystemet.

 

ok

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Er det blitt påvist endringer på hjernen (eller adferdsmønster) etter at informasjonstilgangen eksploderte med internett og mobile enheter? Om ikke, har man estimater på hvor lang tid dette vil ta? Jeg tenker at vi må jo oppfatte informasjon annerledes idag enn tidligere. Siden den er tilgjengelig overalt er det ikke lengre så viktig å huske selv.

 

Er forøvrig interessert i litteratur rundt emnet, om noen vet.

Lenke til kommentar

Er det blitt påvist endringer på hjernen (eller adferdsmønster) etter at informasjonstilgangen eksploderte med internett og mobile enheter? Om ikke, har man estimater på hvor lang tid dette vil ta? Jeg tenker at vi må jo oppfatte informasjon annerledes idag enn tidligere. Siden den er tilgjengelig overalt er det ikke lengre så viktig å huske selv.

 

Er forøvrig interessert i litteratur rundt emnet, om noen vet.

 

 

Jeg har iallefall "påvist" dårligere hukommelse på meg selv.

Etter at all informasjon jeg ikke trenger å huske er lett tilgjengelig - klarer jeg heller ikke å huske det med mindre jeg går aktivt inn for det.

 

Det eneste jeg håper på er at denne frigitte ressursen blir benyttet til noe annet, men jeg har mine tvil.

Lenke til kommentar

Er det blitt påvist endringer på hjernen (eller adferdsmønster) etter at informasjonstilgangen eksploderte med internett og mobile enheter? Om ikke, har man estimater på hvor lang tid dette vil ta? Jeg tenker at vi må jo oppfatte informasjon annerledes idag enn tidligere. Siden den er tilgjengelig overalt er det ikke lengre så viktig å huske selv.

 

Er forøvrig interessert i litteratur rundt emnet, om noen vet.

 

Jeg vet ikke men jeg husker jeg var helt svimmel etter å ha lest avisa i ungdomsåra. Det var rett å slett for mye info. I fremtiden tror jeg det vil bli viktigere og viktigere å beskytte seg selv mot den enorme info flommen :-)

Lenke til kommentar

Er prisene for å leie nett av telenor/telia regulert av myndighetene? Det finnes flere operatører som benytter de to stores nett, men har rimeligere abonnementer enn netteier uten å selge med tap, så åpenbart leier de nettet til en ok pris - er det frivillig eller påtvunget telenor/telia?

Lenke til kommentar

De har antakeligvis rimeligere administrasjonskostnader (og derfor muligens dårligere servicenivå).

 

Antakeligvis betaler de samme pris som Telenor/Telia for selve bruken. Kanskje mindre om de kjøper opp mye kapasitet på en gang. Det er antakeligvis god butikk for de som driver nettet.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Er prisene for å leie nett av telenor/telia regulert av myndighetene? Det finnes flere operatører som benytter de to stores nett, men har rimeligere abonnementer enn netteier uten å selge med tap, så åpenbart leier de nettet til en ok pris - er det frivillig eller påtvunget telenor/telia?

Du må huske på at Telenor har også mange andre tjenester de tilbyr som gjerne kommer med i prisen, f.eks lagring i Telenor skyen. Dette er ikke billig å drifte og jeg er ganske sikker på at vi ikke kommer til å få se Hello Cloud eller Chess Cloud med det første.

Lenke til kommentar

Hvor høyt kan en mygg fly?

 

Jeg tviler på at det finnes noen data på akkurat mygg. Men det har vært registrert en bisverm i 5600 meters høyde i Himalaya. Det har også vært utført et trykkammereksperiment som viste at bier fortsatt kan fly i et lufttrykk som tilsvarer 9000 meters høyde. Værballonger som har tatt luftprøver har fått med edderkopper i opptil 5000 meters høyde.

 

Enkelte edderkopparter "ballongflyr" over store avstander ved å spinne en lang silketråd som løftes i oppvinder i atmosfæren. Det er kjent at disse edderkoppartene ofte kan være noen av de første vesnene som ankommer nydannete øyer (f.eks øyer dannet av undersjøiske vulkaner).

https://en.wikipedia.org/wiki/Organisms_at_high_altitude

Lenke til kommentar

Det jeg finner er at .fm er domenet for Micronesia, og fordi det er .fm er det populært med radiostasjoner. Så .fm står jo da ikke for frequency modulation

 

I innledningen til artikkelen står det

"The site formerly offered a radio streaming service, which was discontinued on 28 April 2014."

 

Nede i artikkelen står det

"Last.fm was founded in 2002 as an internet radio station and music community site, using similar music profiles to generate dynamic playlists. The site name takes advantage of a domain hack using .fm, the top level domain of Micronesia, popular with FM radio related sites."

 

Det er altså korrekt at .fm står for Mikronesia, men det er også korrekt at last.fm valgte dette toppdomenet FORDI det var populært blant FM-radiostasjoner. Så for last.fm var det altså et poeng at .fm skulle oppfattes som FM, selv om de selv kun sendte over internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...