Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Hvordan logger telenor mengden data man bruker? Sånn helt praktisk. Og hvor nøyaktig kan de logge det? Utgjør vpn en forskjell?

 

Jeg snakker om de målingene de må gjøre for å kunne ha mengdebegrensede abonnement på mobil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor blir ikke flere passasjerfly skutt ned av terrorister?

 

De kan stå hvor som helst langs traseen og sjansen for å bli tatt er relativt liten. I tillegg er skadepotensialet skyhøyt.

 

Er det mangel på tilstrekkelig våpen?

 

(Russiske opprørere hadde kanskje fått våpen fra hæren da de skøt ned det malaysiske flyet for noen år siden)

Det er (veldig) vanskelig å skyte ned et fly som beveger seg 700-1000 km/t i ~10000m høyde. Man må ha et langtrekkende SAM med svært avanserte systemer for målsøking. Dette er kostbare greier man ikke finner på Ebay.

Avstanden fikser terroristene lett ved å stille seg nærmere en flyplass. Jeg tror ikke det er uvanlig å komme på ca 100 meters hold utenfor gjerdene ved endene av rullebanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor blir ikke flere passasjerfly skutt ned av terrorister?

 

De kan stå hvor som helst langs traseen og sjansen for å bli tatt er relativt liten. I tillegg er skadepotensialet skyhøyt.

 

Er det mangel på tilstrekkelig våpen?

 

(Russiske opprørere hadde kanskje fått våpen fra hæren da de skøt ned det malaysiske flyet for noen år siden)

Det er (veldig) vanskelig å skyte ned et fly som beveger seg 700-1000 km/t i ~10000m høyde. Man må ha et langtrekkende SAM med svært avanserte systemer for målsøking. Dette er kostbare greier man ikke finner på Ebay.

Avstanden fikser terroristene lett ved å stille seg nærmere en flyplass. Jeg tror ikke det er uvanlig å komme på ca 100 meters hold utenfor gjerdene ved endene av rullebanen.

 

Tja, ved flere småflyplasser kan du komme så nær at du burde klare å ta ned et fly med en katapult og et gammelt fiskegarn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg oppdaget plutselig at jeg har brukt en LED-pære beregnet for 110-130 volt i lengre tid. Dette så jeg når jeg bestilte en til. Jeg har selvsagt 230V i huset mitt. Er dette farlig?

 

Edit: Det står ingenting om dette på pakken, kun på siden jeg bestilte fra.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det står ingenting på selve pæren. Den lyser heller ikke sterkere enn forventet.

 

Når jeg skrudde den ut var den metallskrubiten veldig varm, og det luktet nesten litt brent. Jeg ble litt bekymret. Nå skal det jo sies at vanligvis så får man ikke skrudd ut pærer overhodet, fordi hele er glovarm. Her var selve pæren nærmest romtemperatur.

 

Link: http://www.dx.com/p/e27-8w-led-globe-bulbs-8-cob-780lm-warm-white-dimmable-ac-110-130v-442700

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

aha, jeg la ikke merke til at du skrev LED før nå.

 

LED drives i 99% av tilfellene ikke av 110 eller 230V uansett - de drives av lavspenning (som oftest 12 V)  som er regulert av en liten trafo du har i himlingen en plass. Dette er en elektronisk trafo som ofte er dimensjonert for begge spenningsnivåene på inngangssiden. Du kan prøve å dra den ut av hullet i taket ved å nappe i ledningen fra LED-pæren og se om det står noe på den.

 

Worst case er at likeretteren til denne elektroniske trafoen kan gå i stykker og muligens kortslutte og skape varmgang i himlingen din.

Lenke til kommentar

LED drives i 99% av tilfellene ikke av 110 eller 230V uansett - de drives av lavspenning (som oftest 12 V)  som er regulert av en liten trafo du har i himlingen en plass.

Jeg tillater meg å være uenig -i alle fall når denne LED-pæra som han linker til har E27-sokkel for innskruing i vanlig glødepærelampesokkel...

 

http://www.dx.com/p/e27-8w-led-globe-bulbs-8-cob-780lm-warm-white-dimmable-ac-110-130v-442700#.WPmxzp6hTcs

 

http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/LED/LED-pare-dimbar-E27-2000036124/

 

http://www.clasohlson.com/no/V-Light-dimbar-LED-p%C3%A6re-E27/36-5806

 

Det kan godt hende alle disse går på 5-10-12V internt, men da sitter i tilfelle trafoen i pæra, ikke i himlingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avstanden fikser terroristene lett ved å stille seg nærmere en flyplass. Jeg tror ikke det er uvanlig å komme på ca 100 meters hold utenfor gjerdene ved endene av rullebanen.

 

 

 

Joda, men:

- Du skal (uoppdaget) ta deg frem til et sted som gir gode forhold for å treffe. Om de fra tårnet ser en varebil med noen karer som begynner å losse utstyr rett ved stripa på Gardermoen, tror jeg de sender noen for å sjekke ganske snart.

- Det er fremdeles ikke bare-bare å treffe et fly. Et fly som tar av holder normalt rundt 3-400 km/t, og stiger med 2-3000 fot pr minutt (~6-900 meter pr min) etter take-off.

- Du skal skyte med ganske grove greier for å ta ned et fly, det holder ikke med jaktrifla til bestefar, selv om et heldig treff kan gjøre en del skade.

Lenke til kommentar

aha, jeg la ikke merke til at du skrev LED før nå.

 

LED drives i 99% av tilfellene ikke av 110 eller 230V uansett - de drives av lavspenning (som oftest 12 V)  som er regulert av en liten trafo du har i himlingen en plass.

Nei, dette er en vanlig pære som kan settes i en hvilken som helst lampe. Det som er litt fiffig er at disse pærene (jeg har en annen også, som det står 220 V på) er veldig lette. Da har bare en ørliten "greie" nedi sokkelen. Mens LED-pærer man får kjøpt i Norge butikker er kjempetunge, og driveren tar opp halve pæra. Jeg har lurt på hvordan det er mulig å lage dem så lette (dette er et bonusspørsmål). Noen pærer fra utlandet har til og med kjempestore heatsinker på driveren.
Lenke til kommentar

 

LED drives i 99% av tilfellene ikke av 110 eller 230V uansett - de drives av lavspenning (som oftest 12 V) som er regulert av en liten trafo du har i himlingen en plass.

Jeg tillater meg å være uenig -i alle fall når denne LED-pæra som han linker til har E27-sokkel for innskruing i vanlig glødepærelampesokkel...

 

http://www.dx.com/p/e27-8w-led-globe-bulbs-8-cob-780lm-warm-white-dimmable-ac-110-130v-442700#.WPmxzp6hTcs

 

http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/LED/LED-pare-dimbar-E27-2000036124/

 

http://www.clasohlson.com/no/V-Light-dimbar-LED-p%C3%A6re-E27/36-5806

 

Det kan godt hende alle disse går på 5-10-12V internt, men da sitter i tilfelle trafoen i pæra, ikke i himlingen.

Hehe, selvsagt. Tenkte meg ikke om.

 

Anyways er selve LED-en koblet mot lav spenning slik at trafo/driver uansett er nødvendig.

Siden dette er switchmode så er det nesten alltid gjort kompatibelt med 110/230 siden det er så godt som gratis å spesifisere komponentene til 230 vs kun 110.

 

Når det er sagt kan jeg ikke sverge på at ingen faktisk har laget en driver for kun 110 V.

 

 

Forøvrig rart at det ikke står noe på pæren. Dette er som regel et krav i de fleste land.

Lenke til kommentar

For få år siden veide LED-pærene et halvt kilo, og inneholdt flere kretskort med strømforsyning og overflatemontere lysdioder.

Ettersom alle lysdiodene peker samme vei, ender LED-pæra opp som ei slags lommelykt. Skrusokkel i den ene enden, stor strømforsyning i midten, og ei halvkule av plast i den andre enden, det alt lyset kommer ut.

 

Å finne rett pære til rett lampe er en utfordring. På grunn av en diger strømforsyning i midten, er pæra mye større enn den tradisjonelle glødelampa som lampeskjermen er tilpasset.

 

Nå har lyspæreprodusentene gjort en ny oppfinnelse. Hundrevis av bittesmå, seriekoblede lysdioder, montert på plastpinner. De ser akkurat ut som fyrstikker.

Ved å serie- og parallellkoble hundrevis av lysdioder, trenger du ikke lengre en avansert strømforsyning som gir 5 volt.

Derfor kan strømforsyningen forminskes, og skjules inne i skrusokkelen.

 

Nå har lyspærefabrikkene modifisert de gamle samlebåndene, og lager igjen de samme glasspærene som før.

Eneste forskjellen er at de stapper inn ny teknologi i stedet for en glødetråd.

Den lyser nesten akkurat som jeg forventer fra en glødelampe, men varer utrolig lenge og lager lite varme.

 

Video av Big Clive:

 

 

 

PS.

Du må ikke finne på å betale 160,- for en forrige generasjons LED-pære på dagligvarebutikkene. De lurer kundene sine.

Billigmerkene er mye bedre. Moderne LED-pærer koster ca. en femtilapp hos IKEA og Biltema. Kjøp der i stedet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at nikkepumper er så populært i USA? Jeg kan ikke huske å ha sett slike andre steder, har det noe med grunnforholdene å gjøre eller har det med økonomi å gjøre (de må vel være ganske billig å vedlikeholde og drifte)?

 

Er det bare brukt av små oljeutvinnere som ikke bruker ny teknologi?

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at nikkepumper brukes der man faktisk må pumpe for å få opp oljen, som regel i grunne reservoarer med lite trykk. Det er flere steder i statene der oljen pipler fredelig opp og lager dammer. Reservoarene på norsk sokkel er dype og vil bli pene fontener om brønnventilen ryker, og skal jeg dømme ut fra det jeg har lest og sett av bilder fra første gulfkrig så er det også slik på en del felter i midtøsten. Man finner bilder av slike fontener som står i full fyr, det var ikke få liter som ble svidd av i de ukene. Såvidt jeg husker slukket man gjerne dette med en sprengladning som blåste ut flammen før man satte i en propp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...