Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man sjekker ett vanlig passord så må input fra bruker hashes (og saltes) og så sjekkes det resultatet mot den lagrede hashen. Samme metodikk bør kunne brukes på fingeravtrykk.

 Med andre ord, hvis uvedkomne får tak i fingeravtrykk-algoritmen din, så kan de bruke den for å få tilgang til tjenester?

Lenke til kommentar

Når man sjekker ett vanlig passord så må input fra bruker hashes (og saltes) og så sjekkes det resultatet mot den lagrede hashen. Samme metodikk bør kunne brukes på fingeravtrykk.

Umm, nei, fordi en fingeravtrykksleser, i motsetning til en passord som er skrevet inn, vil ikke gi perfekt samme bitinnhold i bufferen som holder passordet/avtrykket. Fordi hvor man holder fingeren, lysforhold, skitt, slitasje osv. gir et nytt bilde hver gang. (Mens et korrekt innskrevet passord består av diskrete karakterer med definert bitmønster). Det blir som å ta to passbilder av en person. Hasher du dem, får de ikke samme hash.

 

Fingeravtrykk er en ca-sammenligning, der man ser om det er over x % likt. Bruk av hash fordrer at man ser om 100,00% likhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det er mange som gjør det. Men de har gjerne andre ting som vil ta livet av de før aspartamen gjør det.

 

Edit: Med mindre du mente fire liter ren aspartam. Det er nok ikke så mange som drikker.

Jeg tror ikke på at mange drikker 4 liter lettbrus om dagen, det er sykt mye. Om man gjør det en gang i blant f.eks i helgen så er det ikke skadelig, men hver dag går ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes jeg støtt og stadig ser sigarettstinkende kvinner i 50-årene handle 20-30 liter med Pepsi Max når jeg er i butikken.

Som Carpe Dam sier, så vil jeg tro at det er andre uvaner i livene til de få som drikker 4 liter pepsi max om dagen som tar livet av dem lenge før de merker konsekvensene av lettbrusdrikkingen.    (Som f eks sigarettene disse damene stinker av)

Lenke til kommentar

Joda, om man sørger for å få i seg alle stoffene man mister ved svetting så vil fire liter for dag være nødvendig mange steder i verden om man gjør noe annet enn å sitte i havestuen med aircondition. Enkelte steder i sentrale Afrika holder jevnt 40 grader i den varme årstiden (jan-mar), men arbeides skal det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes jeg støtt og stadig ser sigarettstinkende kvinner i 50-årene handle 20-30 liter med Pepsi Max når jeg er i butikken.

Og hvilket holdepunkt har du for at de drikker opp de 30 litrene (som i tilfelle er 20 1,5l-flasker, eller over 3 6-pakninger med slike; jeg kan aldri huske å ha sett noen kjøpe slike mengder...) på en uke (30l/4l/dag=7,5 dager), og at de samtidig drikker alt selv/alene, og at de handler like mye hver uke? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...