Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (På 7.3.2024 den 9.21):

Nuvel... Nå er jeg ikke spesielt interessert i temaet, men dette er da veldig langt fra en av tidenes mest etterlengtede serier. Milevis unna Band of Brothers som forventet, og ikke en gang på nivå med The Pacific. Misforstå meg rett, det er en bra serie, og hvis man ikke har gått lei av WW2 så er det nok helt topp for riktig publikum. Men den legger seg pent sammen med massen av ålreite serier og er et langt stykke unna å skille seg spesielt ut. Det er høyt nivå for tiden når alle strømmetjenestene skal kapre kunder.

Smaken er som baken! Personlig vil jeg foreløpig plassere Masters of the Air godt over The Pacific.

Serien forsøker ikke på noen nye spenstige fortellergrep men følger oppskriften til forgjengerne, som er akkurat det jeg ønsket meg. Jeg er jo også fryktelig glad i nyskapende historiefortelling som for eksempel i Makta, men synes det klassiske, grandiose og verdige Playtone-formatet kler disse tre krigsseriene perfekt. Det føles veldig "HBO-gullalder" egentlig, med voiceover og sjeldent mer enn to parallelle plot i hver episode. Det fokuseres på historisk korrekthet, detaljer og har en produksjonskvalitet ut av en annen verden både når det gjelder foto, lyd, effekter og ikke minst musikken som er vanvittig god.

Våger meg til å stå på at Masters of the Air er en av tidenes mest etterlengtede tv-serier, gitt den enorme suksessen og kultstatusen til de to forgjengerne, spesielt Band of Brothers. Ikke minst alle årene som har gått mellom hver gang. Nesten litt som når det kommer et nytt Zelda. Det er også allerede den mest sette serien på Apple TV+.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Smaken er som baken!

Det er jo absolutt smak og behag. Og kanskje spesielt når det gjelder WW2 så har det mye med interesse å gjøre. Jeg har personlig gått litt lei det, så det må være veldig bra for at jeg skal like det. Der traff ikke Masters of the Air helt for meg.

Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Våger meg til å stå på at Masters of the Air er en av tidenes mest etterlengtede tv-serier, gitt den enorme suksessen og kultstatusen til de to forgjengerne, spesielt Band of Brothers. Ikke minst alle årene som har gått mellom hver gang. Nesten litt som når det kommer et nytt Zelda. Det er også allerede den mest sette serien på Apple TV+.

Der er jeg fortsatt rungende uenig. Å være mest sett på Apple TV+ er først og fremst ikke akkurat tidenes bragd da de fortsatt har ganske begrenset utvalg sammenlignet med de andre store. Men hovedgrunnen til at jeg er uenig er at lista for "tidenes mest etterlengtede tv-serier" er ekstremt høy. Jeg mener, mediedekningen til Ringenes Herre-serien var en totalt annen liga. Den ligger på 7. plass på IMDb over de mest søkte seriene akkurat nå as we speak. Jeg mener, skal vi snakke om å nevne "tidenes mest etterlengtede" så bør den toppe lista i lang tid. Det kan ikke sammenlignes med Zelda i det hele tatt. Det er en helt annen liga.

Jeg kan gå med på at det er topp 10 i 2024 av mest etterlengtede serier. Gjennom tidene? Langt der i fra.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Våger meg til å stå på at Masters of the Air er en av tidenes mest etterlengtede tv-serier, gitt den enorme suksessen og kultstatusen til de to forgjengerne, spesielt Band of Brothers. Ikke minst alle årene som har gått mellom hver gang. Nesten litt som når det kommer et nytt Zelda. Det er også allerede den mest sette serien på Apple TV+.

Jeg visste ikke før denne kommentaren at Master of The Air er en 'oppfølger' til BoB og The Pacific. Selv om jeg digger de to. Har de noen direkte kobling?

Er det det mest sette noen gang på Apple TV+? Det virker på en side overraskende, men samtidig hvis antall abonnenter har økt jevnlig så gir det jo litt mening at en ny serie når brukerbasen er større vil ha større potensiale.

Jeg skal gi Master of the Air en sjanse en dag, men stoppet ganske tidlig i første episode bare fordi det var for merkelig å se Elvis i den settingen der. Austin Butler er for såvidt flink han, men i motsetning til i Dune 2 så var det vanskelig å ikke bare høre Elvis-stemmen hans.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Din smak er kanskje dritt, men ikke min ;)

Det var en dårlig spøk. Det er jo absolutt smak og behag. Og kanskje spesielt når det gjelder WW2 så har det mye med interesse å gjøre. Jeg har personlig gått litt lei det, så det må være veldig bra for at jeg skal like det. Der traff ikke Masters of the Air helt for meg.

Der er jeg fortsatt rungende uenig. Å være mest sett på Apple TV+ er først og fremst ikke akkurat tidenes bragd da de fortsatt har ganske begrenset utvalg sammenlignet med de andre store. Men hovedgrunnen til at jeg er uenig er at lista for "tidenes mest etterlengtede tv-serier" er ekstremt høy. Jeg mener, mediedekningen til Ringenes Herre-serien var en totalt annen liga. Den ligger på 7. plass på IMDb over de mest søkte seriene akkurat nå as we speak. Jeg mener, skal vi snakke om å nevne "tidenes mest etterlengtede" så bør den toppe lista i lang tid. Det kan ikke sammenlignes med Zelda i det hele tatt. Det er en helt annen liga.

Nå sa jeg vel ikke at det var tidenes mest etterlengtede, men en av tidenes mest etterlengtede tv-serier. Jeg er enig i at mange andre serier helt sikkert er foran sånn sett. Men gitt at folk har ventet i over et tiår på denne serien og som sagt den kultstatusen forgjengerne har (med 14 Emmys på bare to sesonger), så synes jeg ikke det er noe kontroversielt å plassere den i en sånn kategori :) 

Personlig blir jeg nok aldri lei WW2 og kan ikke huske noen andre tv-serier som tar for seg luftkrigen over Europa, så dette er noe som treffer meg godt og det er jo klart at det har veldig mye å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (19 minutter siden):

Jeg visste ikke før denne kommentaren at Master of The Air er en 'oppfølger' til BoB og The Pacific. Selv om jeg digger de to. Er det det mest sette noen gang på Apple TV+? Det virker på en side overraskende, men samtidig hvis antall abonnenter har økt jevnlig så gir det jo litt mening at en ny serie når brukerbasen er større vil ha større potensiale.

Joda, det er ikke bare oppfølgeren, det er også de samme produsentene og produksjonsselskap bak alle seriene. Faktisk er det også flere av de samme nøkkelrollene innen manus, kostyme, props, lyd og lys også. Forskjellen er at det denne gangen er Apple TV+ og ikke HBO. Hvis du digger de to andre vil du nok også digge denne, selv om det er så klart er mye som skiller de også når de tar for seg ulike deler av krigen.

Det er den mest sette premieren på plattformen til nå:
https://variety.com/2024/tv/news/masters-of-the-air-premiere-ratings-apple-tv-plus-1235916408/

Comma Chameleon skrev (19 minutter siden):

Jeg skal gi Master of the Air en sjanse en dag, men stoppet ganske tidlig i første episode bare fordi det var for merkelig å se Elvis i den settingen der. Austin Butler er for såvidt flink han, men i motsetning til i Dune 2 så var det vanskelig å ikke bare høre Elvis-stemmen hans.

Ah, det glemmer du nok fort vil jeg tro. Disse tre seriene starter også noe "tregt", før man dras ordentlig inn i dem og vokser mot slutten. Har ikke sett Elvis-filmen, men en liten fun-fact med Austin Butler er at Playtone castet ham til rollen i Masters of the Air lenge før Elvis-filmen kom ut. Det samme gjelder flere av de andre hovedrollene i serien, som etter castingen har begynt å få seg store navn i andre roller. Dette skjedde med Band of Brothers også, der mange av rollene endte opp med å bli veldig kjente senere.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kult å høre. Da ble jeg faktisk litt mer positiv til serien. 

Snikpellik skrev (2 minutter siden):

. Har ikke sett Elvis-filmen, men en liten fun-fact med Austin Butler er at Playtone castet ham til rollen i Masters of the Air lenge før Elvis-filmen kom ut

Det er litt gøy ja, med tanke på hvor kjent han ble etter den filmen. Da så de noe i han tidlig. Jeg synes Elvis-filmen faktisk er kanonbra. Typisk Baz Luhrmann, både godt og vondt, men har sett den to ganger allerede. Filmen flyter utrolig bra. Eneste kritikken min er vel hvor tåpelig Tom Hanks sin karakter er (og valgene Tom tok der), men jeg klarte å leve med det.

Austin har vel sagt at han jobbe så mye med stemmen opp til den filmen at han sliter med å legge den bort i ettertid. Mulig det stemmer, eller mulig han bare liker å høres slik ut og velger å fortsette med det. Klarte det fint å legge den bort i Dune 2 i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (47 minutter siden):

Nå sa jeg vel ikke at det var tidenes mest etterlengtede, men en av tidenes mest etterlengtede tv-serier. Jeg er enig i at mange andre serier helt sikkert er foran sånn sett.

Hvis det er mange nok på lista så er alle serier en av tidenes mest etterlengtede... Vi får vel bare fortsette å være uenige tenker jeg. På tross av hvor glad jeg er i Band of Brothers så mener jeg ikke den fortjener den tittelen du sikter til.

Snikpellik skrev (41 minutter siden):

det er også de samme produsentene og produksjonsselskap bak alle seriene.

Er du sikker på det? Jeg syntes å huske at dette skulle være første egenproduserte Apple-serie

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (54 minutter siden):

Er det det mest sette noen gang på Apple TV+? Det virker på en side overraskende, men samtidig hvis antall abonnenter har økt jevnlig så gir det jo litt mening at en ny serie når brukerbasen er større vil ha større potensiale.

Apple TV+ er jo en veldig ung streamingtjeneste. De har levert mye kvalitet, men stort sett har det vært originale, nye IP-er som alltid tar lenger tid å bygge opp (Ted Lasso, For all Mankind, Morningshow etc.). Ikke overraskende at denne slo rekorden. En ting er brukerbasen som har økt betraktelig, men tilnærmet ingen andre har hatt samme pondus før lansering som denne serien. Bare budsjettet gir en god indikasjon på hva de mente potensialet var.

Lenke til kommentar

Masters of Air er utrolig flott å se på med fantastisk gode spesialeffekter. Men storyen er litt venstrehåndsarbeid og en del av det som foregår gir B-film-vibber. Særlig de første episodene. For eksempel den scenen hvor britiske og amerikanske flygere har hver sin filosofi(dagbombing og nattbombing) så kunne man håpe på en litt smart og severdig diskusjon, men i steden for det så er det rett ut av lokalet og ha boksekamp. Sikkert fint for unga!

Men klart severdig.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Joda, det er ikke bare oppfølgeren, det er også de samme produsentene og produksjonsselskap bak alle seriene.

Nimrad skrev (1 time siden):

Er du sikker på det? Jeg syntes å huske at dette skulle være første egenproduserte Apple-serie

Ja, jeg er helt sikker på at det er Playtone og Amblin som er produksjonsselskapene her også, som de to forrige seriene. Med de samme produsentene (Spielberg, Hanks og Goetzman).

https://en.wikipedia.org/wiki/Playtone#Television_series

Apples produksjonsselskap Apple Studios er også involvert denne gangen, men mest på post. Den første serien Apple Studios var involvert i kom i 2021, men de har aldri produsert en serie alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Apple TV+ er jo en veldig ung streamingtjeneste. De har levert mye kvalitet, men stort sett har det vært originale, nye IP-er som alltid tar lenger tid å bygge opp (Ted Lasso, For all Mankind, Morningshow etc.). Ikke overraskende at denne slo rekorden. En ting er brukerbasen som har økt betraktelig, men tilnærmet ingen andre har hatt samme pondus før lansering som denne serien. Bare budsjettet gir en god indikasjon på hva de mente potensialet var.

Sant. Mye markedsføring + en IP/sjanger som folk kjenner til. Masters of the Air er nok lettere å selge inn enn f.eks. Severance. Venter forøvrig spent på Severance sesong 2. Det er hardt å vente så lenge. Ryktene sier vel at det kan komme til høsten. Det hadde vært herlig. Ted Lasso er ikke min ting, men For All Mankind er herlig. Håper de får fortsette et par sesonger til.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

Apples produksjonsselskap Apple Studios er også involvert denne gangen, men mest på post. Den første serien Apple Studios var involvert i kom i 2021, men de har aldri produsert en serie alene.

Skjønner. Ser Wikipedia-siden til selve serien sier:

Sitat

It is the first series to be produced by Apple Studios in cooperation with Playtone and Amblin Television and stars Austin Butler, Callum Turner and Barry Keoghan as part of an ensemble cast.

 

Comma Chameleon skrev (9 minutter siden):

Sant. Mye markedsføring + en IP/sjanger som folk kjenner til. Masters of the Air er nok lettere å selge inn enn f.eks. Severance. Venter forøvrig spent på Severance sesong 2. Det er hardt å vente så lenge. Ryktene sier vel at det kan komme til høsten. Det hadde vært herlig. Ted Lasso er ikke min ting, men For All Mankind er herlig. Håper de får fortsette et par sesonger til.

Jeg digget ted lasso sesong 1. Resten er også bra, men magien gav seg liksom etter en sesong. Det gøye med Apple TV+ er at de har kjøpt så mye kvalitet og så lite fyllmasse. Spesielt Netflix bugner over av fyllmasse for tida, så det var et friskt pust i streamingverden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (21 timer siden):

Jeg mener, mediedekningen til Ringenes Herre-serien var en totalt annen liga. Den ligger på 7. plass på IMDb over de mest søkte seriene akkurat nå as we speak. Jeg mener, skal vi snakke om å nevne "tidenes mest etterlengtede" så bør den toppe lista i lang tid. Det kan ikke sammenlignes med Zelda i det hele tatt. Det er en helt annen liga.

Jeg kan gå med på at det er topp 10 i 2024 av mest etterlengtede serier. Gjennom tidene? Langt der i fra.

Nå var mye av mediedekningen til denne serien, i hvert fall i ettterkant, veldig mye negativt 😛 Og vel fortjent sådan. Syns det var en veldig skuffende greie, men bak glansbildene falt alt sammen.  Skal se sesong 2 ettersom jeg er spent på hva de greier å lire av seg denne gang.  

 

Veldig fornøyd med Masters of the Air da, midt i blinken opplegg for meg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6.3.2024 at 10:46 AM, Snikpellik said:

Sjokkerende lite snakk om Masters of the Air her.

En av tidenes mest etterlengtede serier må vel dette være, og for min del har de første sju episodene levd opp til forventningene - som selvfølgelig var ekstremt høye etter Band of Brothers og The Pacific.

For historieinteresserte kan jeg sterkt anbefale å kombinere serien med podkasten Making Masters of the Air. Den kiler også pungen til oss som er interessert i film- og serieproduksjon.

Definitivt. Jeg ventet tålmodig på den og har fulgt hver eneste episode med stor glede. Så også Band of Brothers når den kom og den står som den desidert beste av "trilogien". Har den også på både DVD og Blue-Ray. The Pacific var også god og Masters of the Air er etterlengtet. 

Selv om disse er fantastiske kreasjoner og Band of Brothers (min favoritt) er så nær virkeligheten man kan komme så får man håpe vi aldri trenger å oppleve en ny verdenskrig igjen.  

21 hours ago, Snikpellik said:

Smaken er som baken! Personlig vil jeg foreløpig plassere Masters of the Air godt over The Pacific.

Serien forsøker ikke på noen nye spenstige fortellergrep men følger oppskriften til forgjengerne, som er akkurat det jeg ønsket meg. Jeg er jo også fryktelig glad i nyskapende historiefortelling som for eksempel i Makta, men synes det klassiske, grandiose og verdige Playtone-formatet kler disse tre krigsseriene perfekt. Det føles veldig "HBO-gullalder" egentlig, med voiceover og sjeldent mer enn to parallelle plot i hver episode. Det fokuseres på historisk korrekthet, detaljer og har en produksjonskvalitet ut av en annen verden både når det gjelder foto, lyd, effekter og ikke minst musikken som er vanvittig god.

Våger meg til å stå på at Masters of the Air er en av tidenes mest etterlengtede tv-serier, gitt den enorme suksessen og kultstatusen til de to forgjengerne, spesielt Band of Brothers. Ikke minst alle årene som har gått mellom hver gang. Nesten litt som når det kommer et nytt Zelda. Det er også allerede den mest sette serien på Apple TV+.

Innertier.



Ellers kan jeg anbefale følgende.
image.png.0b4b273c566aefc7ba0ab3bede386d9d.png

Var litt tvilende til denne men dette er en meget god skildring/historiefortelling med høy produksjonskvalitet. En av mine favoritter for tiden. Har også fulgt denne siden første episode kom og har sett at media har våknet til den siste par  ukene.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, uname -i said:

Masters of Air er utrolig flott å se på med fantastisk gode spesialeffekter. Men storyen er litt venstrehåndsarbeid og en del av det som foregår gir B-film-vibber. Særlig de første episodene. For eksempel den scenen hvor britiske og amerikanske flygere har hver sin filosofi(dagbombing og nattbombing) så kunne man håpe på en litt smart og severdig diskusjon, men i steden for det så er det rett ut av lokalet og ha boksekamp. Sikkert fint for unga!

Men klart severdig.

Ofte er virkeligheten ganske enkel og lite sofistikert.

Lenke til kommentar
Mala skrev (50 minutter siden):

Skal se sesong 2 ettersom jeg er spent på hva de greier å lire av seg denne gang

Visstnok blitt gjort store endringer. Samtidig så leste jeg ett intervju før sesong 1 kom ut at de gjorde mye av filmingen til sesong 1 & 2 samtidig. Da spørs det hvor mye de får endret. Men det er visstnok mye mindre galadriel og mer sauron fremover. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt seigt at de har byttet skuespiller i Adar-rollen også, som man jo tross alt ender opp med å heie på her. Hadde sansen for han og Joseph Mawle gjorde det godt med hva han fikk utdelt av søppel manus :) 

Har siste episode av Masters of the Air til god, den skal nytes i kveld! 

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...