Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke særlig oppdatert på spesifikke aksjer lengre, men jeg synes XXL er en spennende aksje. Innhentingen fra bunnen har vært fenomenal som viser vilje til rask endring. Akkurat nå ligger den ganske langt ned siden toppen 16.okt. Med en nedstengt vinter vil det sikkert være mange som vil gjøre andre ting, akkurat det som skjedde i mars. Mange som også kommer til å reise til fjells når julebord og juleselskap er avlyst, og større forsamlinger forbys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
deleted skrev (20 minutter siden):

Nå er jeg ikke særlig oppdatert på spesifikke aksjer lengre, men jeg synes XXL er en spennende aksje. Innhentingen fra bunnen har vært fenomenal som viser vilje til rask endring. Akkurat nå ligger den ganske langt ned siden toppen 16.okt. Med en nedstengt vinter vil det sikkert være mange som vil gjøre andre ting, akkurat det som skjedde i mars. Mange som også kommer til å reise til fjells når julebord og juleselskap er avlyst, og større forsamlinger forbys.

Gode poeng, men for å være djevelens advokat: hva taler imot?

- Stengte skitrekk? Og dermed lavere etterspørsel etter alpinutstyr?

- Er et nytt hytteforbud utelukket? Det ville jo ganske drastisk påvirke hele skisegmentet.

Hvilke andre potensielle hindringer finnes det?

 

Lenke til kommentar

Det er nok en del ting som taler imot også.

- Stengte skitrekk er høyest sannsynlig, men jeg vet dog. heller ikke hvor mye alpinutstyr står for omsetningen hos XXL.

- Hytteforbud tror jeg er svært usannsynlig. Det var vel det tiltaket som har vært desidert mest upopulært og hatt lavest dokumenterbar effekt. Jeg tror dette var et panikktiltak rett før påske da men fortsatt visste lite om smittsomhet og dødelighet, og rett og slett ikke visste hvilke tiltak som gir best beskyttelse med minst inngrep. Jeg tror nok det kommer andre strengere tiltak før et evt. hytteforbud. 

- Det vil nok også være en nedgang i etterspørsel etter annet sportsutstyr som feks tennis, fotball, treningstøy etc. ved en ny nedstengning.

Derimot tror jeg vi får en økning i omsetning på andre områder som langrenn, skøyter, turutstyr osv. 

XXL er risky men har en stor oppside. Man kan evt. vurdere andre segmenter som feks. mat, hjem, fritid og underholdning. Dette fikk ihvertfall et stort løft i våres: https://www.dn.no/handel/koronaviruset/handel/ferske-tall-avslorer-hvordan-koronakrisen-endrer-nordmenns-forbruk-en-bransje-har-mistet-89-prosent-av-omsetningen/2-1-790094

Endret av deleted
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har liten tro på at vi vil oppleve en lik korreksjon som vi fikk i mars. Handelsvolumene har vært lave i det siste (i motsetning til feb-mars-apr), investorer har sittet rolig på grunn av usikkerhet rundt presidentvalget og nye lockdowns. Det kan godt hende vi skal en del ned, men når så mange sitter klare med cash for å buy the dip så vil det i seg selv begrense nedgangen.

Selv tror jeg det må noe annet, mer uforutsigbart til for å trigge en skikkelig dropp i markedet, som om en storbank som Deutsche Bank dukker under. Hvis presidentvalget blir uhyre jevnt vil det heller ikke være bra, men jeg tør ikke spå utfallet så jeg orker ikke selge noe.

Tesla er for øvrig et godt og sikkert kjøp hvis man uansett ikke har planer om å selge noe på mange år, i 2030 er dette verdens mest verdifulle selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stiller meg svært tvilsom til dette selskapet. Gikk konkurs i 2013 med en bil som egentlig virket ganske lovende. Ser ikke helt hva som er nytt annet enn at de har gått fra hybrid til helelektrisk? Jeg tror de er alt for sent i gamet. Tesla har et legendarisk forsprang og de store bilprodusentene følger rett etter. Bilprodusenter konkurrerer ikke lenger bare om bilteknologi, men teknologi generelt noe som er mye mer krevende for en liten produsent som Fisker Inc. At selskapet er grunnlagt og drevet av en designer gjør hele eventyret enda mindre troverdig.  
 

Synes for øvrig bilen er veldig stygg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...