Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

aomt skrev (På 18.8.2020 den 14.27):

Kan du forklare meg litt med fond? Indeksfond følger så å si børsen, f.eks Oslo Børs. Det er snittet av alle selskaper, både de gode og de dårlige. Er ikkje det bedre i så fall å kjøpe aksjer kun i gode selskaper? Får ikkje ein betre avkasting då?

Poenget med indeksfond er at du er diversifisert. Baksiden av den mynten er at du ikke får en enorm avkastning på kapitalen.

Plukker du enkeltaksjer kan du potensielt få langt bedre avkastning, men sannsynligheten for at du gjør det bedre enn markedet over tid er heller lav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herr Brun skrev (På 18.8.2020 den 20.11):

Finansmarkedene er verdens mest effektive verktøy for å flytte fremtidige verdier frem til idag. For at Apple skal være en god aksje og ikke bare et godt selskap, må de positive sidene ikke være reflektert i aksjekursen. Altså må du forstå disse tingene du beskriver bedre enn alle andre som analyserer samme aksje. 

Til syvende og sist er det ikke analytikere som bestemmer prisen på en aksje, men tilbud og etterspørsel i markedet. Og den etterspørselen er ikke alltid rasjonell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (21 timer siden):

Til syvende og sist er det ikke analytikere som bestemmer prisen på en aksje, men tilbud og etterspørsel i markedet. Og den etterspørselen er ikke alltid rasjonell.

Har du noe data kvem som står for mesteparten av trading? Er det store selskaper eller små aksjonærer? Dvs, kvem som setter tonen for tilbud/etterspørsel?

Lenke til kommentar
aomt skrev (10 timer siden):

Har du noe data kvem som står for mesteparten av trading? Er det store selskaper eller små aksjonærer? Dvs, kvem som setter tonen for tilbud/etterspørsel?

Nei. Har ikke gjort noen egne undersøkelser her, men tror du finner mye om du søker rundt på nettet litt. 

Den som setter tonen for tilbud og etterspørsel i dag er i hovedsak FED og øvrige sentralbanker verden over. FED har mer eller mindre sagt at de er villige til å gjøre hva som helst for å støtte opp aksjemarkedene. I tillegg til det de har gjort hittil har de åpnet for å kjøpe aksjer direkte i markedet (slik den japanske sentralbanken har gjort). Dette gir en kunstig støtte i markedet og vi har ikke lenger noe som minner om et fritt marked. 

Utover det tenker jeg at større aktører er viktigst, men i USA kan jo småaksjonærer og hobbyinvestorer som sum utgjøre en stor del samlet sett. Vi så jo blant annet at Oljefondet hadde kjøpt aksjer for enorme summer tidligere i år. Det samme har Saudi-Arabia gjort. I Norge er det vel langt mindre private som investerer, skjønt det virker som det er en økende trend nå om dagen.

Ellers er en svært stort del av dagens handel er algoritmisk/kvantitativ handel. 

Om markedene var sterkt effisiente, så er alltid markedet riktig priset, all informasjon er priset inn, alle aktører er rasjonelle og bobler vil heller ikke kunne oppstå. Dette er selvsagt jeg uenig i, men det får bli en annen diskusjon eller en annen tråd. :)

Lenke til kommentar

Fra DN i dag:

"Rekorder ble satt mandag kveld på Wall Street:

Dow Jones-indeksen steg med 300 poeng og landet på 28.309 poeng, opp 1,4 prosent

S&P 500 -indeksen landet på rekordhøye 3431 etter å ha steget meg én prosent

Nasdaq steg med 0,6 prosent til 11.379 poeng"

 

Ser foreløpig ut til å fortsette oppover. 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Delvis said:

Begynt å snuse såvidt på Norwegian igjen. Den skal vel opp igjen en gang, får vi anta? 
Vurderer begynne å kjøpe litt framover nå.

Hvorfor tror du den skal opp igjen..? Har en markedsverdi på 4,5 millarder kroner pr idag. Hva mener du selskapet er verdt?

Endret av Geirr
Added
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aksjene er vel så utvannet nå, at verdien kan ta umulig ta seg opp sånn uten videre? Hva skal til? ? 

EDIT: 

Sitat
Reference is made to the previous stock exchange announcement on 18 August 2020 by Norwegian Air Shuttle ASA (the "Company") regarding the agreement that has been reached with one of the Company’s operating lessors to convert approximately USD 2.1 million of lease debt into 4,775,564 new shares at a conversion price of NOK 4.24919. The Company has today registered the share capital increase pertaining to the lease conversion in the Norwegian Register of Business Enterprises (Nw.: Foretaksregisteret). The Company's share capital is increased by NOK 477,556.40 by issue of 4,775,564 new shares. The Company’s new share capital is NOK 363,366,234.60 divided into 3,633,662,346 shares, each with a nominal value of NOK 0.10. The new shares will be listed on the Oslo Stock Exchange and admitted to trading when recorded in the VPS which is expected to take place today, however so that 1/3 of these shares shall be immediately available for trading, whilst 1/3 shall be released from lock-up on each of 9 October 2020 and 9 December 2020. For further information, please contact: Tore Østby, EVP Strategic Development, phone: +47 995 464 00 Important information The release is not for publication or distribution, in whole or in part directly or indirectly, in or into Australia, Canada, Japan or the United States (including its territories and possessions, any state of the United States and the District of Columbia) or in any other jurisdiction where such publication or distribution is unlawful. This release is an announcement issued pursuant to legal information obligations, and is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act. It is issued for information purposes only, and does not constitute or form part of any offer or solicitation to purchase or subscribe for securities, in the United States or in any other jurisdiction. The securities mentioned herein have not been, and will not be, registered under the United States Securities Act of 1933, as amended (the "US Securities Act"). The securities may not be offered or sold in the United States except pursuant to an exemption from the registration requirements of the US Securities Act. This information is subject to disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act. 

 

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=511609

 
Lukk

 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Begynt å snuse såvidt på Norwegian igjen. Den skal vel opp igjen en gang, får vi anta? 
Vurderer begynne å kjøpe litt framover nå.

Personlig ville eg holdt meg lang unna NAS. Eg har så langt unna økonom som det går ann å komme, men:

Selskapet sliter stort.
- Enormt gjeld, de driv å kutte i ruter, fly, osv. 
- De sliter fortsatt både med 787 og 737Max. Uvist når det problemet blir borte
- Covid begynner å blomstre igjen. Luftfart er den som sliter "mest" og henter seg opp igjen senest.

Om du er så gira å satse på luftfart, eg syns Wizz er god aksje. Det er selskapet med lavest kostnad i Europa, de åpnet nylig (under COVID) 10-15 nye baser og fortsette å motta nye A320/A321 NEO. De flyr 80% av pre-covid (selv om det er med mye lavere kabinfaktor). Til tross for COVID så går det meget bra økonomisk med selskapet. Super dynamisk selskap som tilpasser seg markedet (baser, ruter).
Eg trur lav kostnad + meget aggressiv strategi vil lønne seg i det lange løpet. Eg hadde Wizz aksjene og solgte de med liten fortjeneste pga covid begynner å komme meir og meir. 

Skal du "time", så hadde eg venta. Ellers syns eg det er tryg aksje å investere i, imo, mye bedre enn NAS.

Lenke til kommentar

Da har Borgarting Lagmansrett endelig kommet til en avgjørelse i Hafslund-saken:

https://e24.no/naeringsliv/i/VbKrWr/oslo-kommunes-milliardregning-for-hafslund-aksjene-reduseres-etter-anke

Greit nok så taper Oslo kommune ganske brutalt her, og blir tatt på at de har tilbudt aksjonærene ca. 70 prosent av hva de burde. 2,5 prosent rente er likevel latterlig etter min mening. Det burde minst vært tilsvarende gjennomsnittlig børsavkastning eller usikret lån, altså 10 prosent per år.

 

Lenke til kommentar

Jeg har alt for mye fritid om dagen, så tenker at enkeltaksjer kunne vært en kul måte å utfordre meg selv på. I dag sparer jeg i 2 indeksfond som jeg bare skal glemme i mange år.

25 000 kr - DNB Global Indeks A – 1000kr månedlig sparing.
25 000 kr - DNB USA Indeks A – 1000kr månedlig sparing.
Sparer via min bank (DNB) i aksjesparekonto.

Men jeg kunne tenkt meg å starte med enkeltaksjer. Planen er å starte med små summer.
Jeg opprettet konto hos Nordnet for noen år siden, men hvilken konto bør jeg spare i?

Aksjesparekonto?
Minus: får ikke realisert tapet før jeg stenger kontoen?
Pluss: Kjøp og salg av aksjer uten å realisere skatt?

Siden det ikke er store summene jeg har tenkt å legge i dette, så kan aksjesparekonto være tingen?

Takker for alle svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...