Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Technobobla "sprekker" hver dag hvis du tar et utvalg aksjer som passer best. Naturligvis faller Netflix, Zoom og div. andre aksjer som er tjent med en pandemi når det kommer store vaksinenyheter. Nasdaq er fortsatt "bare" ned 4,2% siden ATH 2.sep og ned 3% siden 6.nov der vaksine og presidentvalg har hatt størst påvirkning. Det fallet vi ser nå er (foreløpig) ikke noe større enn det vi så 2.sep.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvordan ASK virker.

Vist jeg setter inn 75000 på ASK og kjøper aksjer i et selskap for 30000 og et annet for 30000.

Den ene aksjen taper jeg 50% på og selger da med et realisert tap på 15000.

Den andre har jeg en urealisert gevinst på 50% altså 15000, velger å ikke selge.

får jeg da skattefradag på tapet? eller må jeg ta de ut av konto først?

Lenke til kommentar
1 hour ago, lals said:

Jeg lurer litt på hvordan ASK virker.

Vist jeg setter inn 75000 på ASK og kjøper aksjer i et selskap for 30000 og et annet for 30000.

Den ene aksjen taper jeg 50% på og selger da med et realisert tap på 15000.

Den andre har jeg en urealisert gevinst på 50% altså 15000, velger å ikke selge.

får jeg da skattefradag på tapet? eller må jeg ta de ut av konto først?

Tap kommer først til fradrag ved opphør av aksjesparekontoen. 

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (4 minutter siden):

Nei, dersom du planlegger å få netto tap er ikke ASK noe for deg. Men da er vel strengt tatt ikke aksjeinvestering noe for deg heller..

Planlegger selvfølgelig ikke netto tap, men visst jeg har gevinst og vil bruke pengene så må jeg skatte for det, men når jeg selger med tap så kommer fradaget om flere tiår..

Lenke til kommentar
deleted skrev (På 10.11.2020 den 16.06):

Technobobla "sprekker" hver dag hvis du tar et utvalg aksjer som passer best. Naturligvis faller Netflix, Zoom og div. andre aksjer som er tjent med en pandemi når det kommer store vaksinenyheter. Nasdaq er fortsatt "bare" ned 4,2% siden ATH 2.sep og ned 3% siden 6.nov der vaksine og presidentvalg har hatt størst påvirkning. Det fallet vi ser nå er (foreløpig) ikke noe større enn det vi så 2.sep.

 

 

Historien gjentar seg. 

Lenke til kommentar
lals skrev (6 minutter siden):

Planlegger selvfølgelig ikke netto tap, men visst jeg har gevinst og vil bruke pengene så må jeg skatte for det, men når jeg selger med tap så kommer fradaget om flere tiår..

Det er bedre og mer verdt med skattefradrag i år enn om 10-15 år. 

Så vidt jeg har lest er faktisk dette med fradrag på tap et "problem" med ASK. Du må faktisk avvikle ASK for å få fradraget.

Slik jeg har forstått dette må du opprette ny ASK hos samme leverandør, overføre aksjer og avvikle konto med tap. Da får du fradrag for andel du har tapt på. Jeg så på disse mulighetene etter teoretiske tap tidligere i år...

Lenke til kommentar
16 hours ago, Kryptodebunker said:

Historien gjentar seg. 

Så basert på to helt tilfeldige tweets kommer du til konklusjonen at techboblen sprekker. Hun ene dama viser videre til én isolert hendelse som ikke engang matcher Qualcomm i 2000. Man finner alltid bekreftelse på et svar man søker. Confirmation bias heter det...

Historien gjentar seg ofte den, men problemet er at man aldri vet når det skjer, med mindre man har asperger og heter Michael Burry.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kryptodebunker said:

Trump er god på å treffe topper i aksjemarkedet. 

 

Overdreven vaksine optimisme vil få seg en hard knekk. Vaksinene vil fungere men før det får vi en lang vinter og vår med lockdowns i hele verden. 

Jeg kan også treffe topper. Vi er i en topp nå. Det kan gå videre opp til en større topp eller ned igjen. You're welcome.

Og det andre du skriver, tror du ikke at investorene vet at dette blir en corona vinter? At det er priset inn? Aksjemarkedet ser frem i tid, gjerne 8-10 måneder.

Ser forresten at bankene gjør det bra på coronavaksinenytt. Hvis noe er prematur optimisme så må det være der kryptobunker. De gjør det bra nå fordi det er en forventning om at renten vil stige igjen. Men det er myyee lengre ut i tid enn coronavaksinen. Først må coronaen vekk, så må arbeidsledigheten vekk, så kommer prisstigningen og så stiger rentene. Kjøpssignalet er når jeg ser twerking på den lokale nattklubben igjen. Eller at eliten begynner å håndhilse.

Lenke til kommentar
Havm skrev (9 timer siden):

Jeg kan også treffe topper. Vi er i en topp nå. Det kan gå videre opp til en større topp eller ned igjen. You're welcome.

Og det andre du skriver, tror du ikke at investorene vet at dette blir en corona vinter? At det er priset inn? Aksjemarkedet ser frem i tid, gjerne 8-10 måneder.

Ser forresten at bankene gjør det bra på coronavaksinenytt. Hvis noe er prematur optimisme så må det være der kryptobunker. De gjør det bra nå fordi det er en forventning om at renten vil stige igjen. Men det er myyee lengre ut i tid enn coronavaksinen. Først må coronaen vekk, så må arbeidsledigheten vekk, så kommer prisstigningen og så stiger rentene. Kjøpssignalet er når jeg ser twerking på den lokale nattklubben igjen. Eller at eliten begynner å håndhilse.

Aksjemarkedet er liksom forward looking. Krasjen i mars viser at markedet egentlig ikke har peiling. Spesielt nå er markedet drevet av spekulative vekstaksjer uten inntjening. I SP500 står FAANG aksjene for nesten all oppgang. 

Hvis Tesla skal inn i SP500 vil det at Tesla boblen sprekker påvirke det amerikanske aksjemarkedet kraftig. Vi kan få ett nytt mars lignende fall. 

Intensiv avdelinger i hele USA er snart overfylte. Stater vil måtte stenge ned. 

Lenke til kommentar

Olje og fossil energi er fortsatt ikke fremtiden. Altså om man skal investere i et oljeselskap, så bør man ha klar strategien for når man skal selge seg ut. Det kan være en god investering på kort sikt, men for at det skal kunne være en god investering på lang sikt må selskapet klare å finne noe annet å holde på med. Noen oljeselskaper holder på med havvind o.l, men det er et åpent spørsmål om det vil være veldig lukrativt på sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DNO - jeg solgte meg ut i går. Gikk inn med noe i starten av november (6.nov), og har hatt fin avkastning på under 2 uker. Jeg hadde salgsordre på 5,5, men satte den ned til 5.30 i går for å komme meg ut.

I starten av november stod det mellom DNO og Aker Offshore Wind. Jeg har vært veldig fornøyd med valget, helt til i går.. Nå er det inn i AOW for min del, gjerne lavt på 4-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt aksjer, men Bitcoin er nå over $17 000 igjen (https://www.dn.no/marked/bitcoin/ray-dalio/bridgewater-associates/hedgefond-forvalter-ray-dalio-etter-at-kryptovalutaen-bitcoin-rundet-17000-dollar-det-kan-vare-noe-her-jeg-ikke-skjonner-om-bitcoin-men-/2-1-914401)

Kort sagt har Bitcoin steget 30% bare  nå i november. Hva tror folk her er grunnen til dette? Så vidt jeg vet har ikke Bitcoin som betalingsmiddel blitt noe mer utbredt. Det jeg tenker kan være en mulighet er vel grunnen til at også aksjemarkedet har steget mye det siste halve året: med de lave rentene som er må investorene rett og slett putte pengene sine et sted - og at det derfor primært er investorer på jakt etter avkastning som driver kursen opp. Hva tenker dere?

Edit:

Bitcoin er i følgende stund oppe i $18 202

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...