Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det tror jeg også at den vil.

Og det er jo ikke så underlig at produksjonskvaliteten øker når man kaster mer penger på den.

Interesse og kvalitet er gjerne to størrelser som ikke har så mye forhold til hverandre i Norge, da fks. Jo Nesbø er en folkefavoritt, uten å være noen videre 'god' litteratur.

Ikke for å være snobb, det var bare utgangspunktet for diskusjonen, norsk film, og dens imitasjon av Hollywood, på godt og vondt.

 

Absolutt, helt enig. Mye av problemet i norsk film og tv er at det nesten kun er det aller bredeste som selger masse. Da blir resultatene ofte kjedelig også. 

 

Det som er i ferd med å skje nå er likevel positivt, når pengene også begynner å komme fra utlandet. Da kan man lage både smalere og sjangerfilmer/serier og likevel nå ut til et stort publikum. HBO er jo for eksempel i gang med sin første norske serie nå, i sci-fi sjangeren og med internasjonal cast, likevel i en norsk setting. 

 

Mortal, The Sunlit Night osv er gode eksempler på at ting smått går rett vei.

Lenke til kommentar

Likte nyeste MI godt, men synes kanskje den var litt langdryg med sine 2 1/2 timer? Merket at jeg var litt trøtt på slutten, så mulig det påvirket opplevelsen noe.

 

Vet ikke om jeg er enig i at den er flere hestehoder foran de gamle, men absolutt en meget god film for de som liker den sjangeren. :)

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

De fyllte MI:Fallout såpass godt at for min del føltes den ikke lang ut i det hele tatt. Vet ikke hva jeg ville kuttet ut om de skulle  gjort den kortere, føler det meste var såpass bra at det burde være. Skulle gjerne sett en 3-timers directors cut eller noe.

Hjalp vel også at jeg så den i 4DX på Ringen Kino. Skal godt gjøres å bli trøtt i de setene der :p

Lenke til kommentar

Finnes filmer på 4 timer som er for korte, så ser ikke mørkt på at MI varer så "lenge"

 

 

De fyllte MI:Fallout såpass godt at for min del føltes den ikke lang ut i det hele tatt. Vet ikke hva jeg ville kuttet ut om de skulle  gjort den kortere, føler det meste var såpass bra at det burde være. Skulle gjerne sett en 3-timers directors cut eller noe.

 

Hjalp vel også at jeg så den i 4DX på Ringen Kino. Skal godt gjøres å bli trøtt i de setene der :p

 

Jeg var fryktelig trøtt på slutten, så mistenker at det kan være en faktor. ;) 

 

Det finnes vel noen få filmer som har holdt tak i meg fra start til slutt, men når det nærmer seg 2 timer begynner jeg som regel å føle det er nok på de aller fleste filmer. Det finnes så klart unntak.

 

Med det sagt så er ikke historien i MI spesielt unik eller interessant. Det er mer eller mindre den samme variasjonen vi har sett hundre ganger før i slike filmer: En ond mann eller gruppe har onde intensjoner og "vår helt" skal stoppe de. Og man vet som regel hvordan denne type film ender.

 

Derfor blir det gjerne ekstreme mengder actionsekvenser som legges opp på en middels interessant/spennende historie og forholdsvis endimensjonale karakterer.

 

Nå hørtes det nesten ut som jeg ikke likte filmen. :p 

Lenke til kommentar

Apropos for korte og lange filmer så er det én person som drar ut filmene sine mye mer enn nødvendig og det er en viss Martin Scorsese. Hver gang jeg ser en av filmene hans får jeg inntrykk av at den kunne vært mye bedre om den var en halvtime kortere, men han må visst på død og liv dra dem ut til nesten tre timer hver gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Apropos for korte og lange filmer så er det én person som drar ut filmene sine mye mer enn nødvendig og det er en viss Martin Scorsese. Hver gang jeg ser en av filmene hans får jeg inntrykk av at den kunne vært mye bedre om den var en halvtime kortere, men han må visst på død og liv dra dem ut til nesten tre timer hver gang.

Sergio Leone (dog død nesten 30 år nå....)

Lenke til kommentar

Sergio Leone drar ut filmene sine? Jeg synes nå hvert minutt av filmene hans er en nytelse, og den lange oppbygningen av scener som ved starten Once Upon a Time in the West fungerer akkurat som det skal. En lang oppbygning av spenningen som så plutselig forløses av fem sekunders intens action før alt er over - helt perfekt gjennomført.

Lenke til kommentar

'The good, the bad, and the ugly', er kremeksempelet på å rettferdiggjøre spilletiden sin, mens 'Once upon a time in America' gjør det motsatte, der førstnevnte, fyller lengden med rom, og konsise beskrivelser, opplever jeg at 'Once upon a time in America', rører, og behøver tid fordi den ikke klarer å artikulere seg.

Scorsese er også dual på denne måten, hvor 'Silence', eller 'The last temptation of Christ', renner over av handling, stemning og innhold, (dog fortalt i rolig tempo) mens 'Gangs of New york' virrer rundt, og bruker tid fordi den ikke klarer å samle seg, eller tankene sine.

Selv har jeg brukt masse plass på poenget; 'filmer kan være lange om de er bra, men ikke om de er dårlige.'

PS. sjekk ut 'After hours' om du har lyst på Scorsese som ikke har tid.
Den er typisk en og en halv time, men er så stressende at den virker som ett minutt, 'a new york minute'.

Lenke til kommentar

[klipp] mens 'Once upon a time in America' gjør det motsatte, der førstnevnte, fyller lengden med rom, og konsise beskrivelser, opplever jeg at 'Once upon a time in America', rører, og behøver tid fordi den ikke klarer å artikulere seg. [klipp]

Jeg er veldig uenig dette. Once upon a time in America er en meget bra film, og samtidig rystende. En av de filmene som har gjort aller mest inntrykk på meg. En mange filmer hvor samspillet mellom Leone og Morricone sitter som støpt. De langsomme scenene fungerer for å bygge stemning (ikke nødvendigvis god stemning), inntrykk av nabolaget, realisme og relasjon til karakterene. Så der opplever man ting forskjellig. :)

 

Edit: En kuriositet med Leone sine filmer er at flere har vel så gode titler norsk som på engelsk (i den tiden man drev med å overstte titler). F.eks nevnte film har tittelen "Ondt blod i Amerika", og "For en neve dollar" klinger mye bedre enn "A Fistful of Dollars"

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Da har jeg fått titta skikkelig på The Outlaw King traileren, den virker lovende, selv om den har teite ting som "fire arrows" 

Ser den ut til å gi et mye mer tro inntrykk av tidlig 1300tallet.

Rustningene og våpene osv er mye mer korrekte enn "host Braveheart host"

Om det er en bedre film sånn rent teknisk tviler jeg på. 

Lenke til kommentar

Så The Quiet Place i helga. Vil si denne lever mer eller mindre opp til hypen. Til å begynne med var jeg skeptisk til om at dette skulle bli en og halv time med folk som sitter og sturer i absolutt stillhet, men det tar seg fort opp og deretter er spenningen på topp resten av filmen. Det eneste jeg kan utsette på den er de typiske enkle løsningene som går igjen i mange horror-filmer der karakterene plutselig gjør noe totalt idiotisk og irrasjonelt fordi det blir mer spennende på den måten.

 

Jeg er veldig uenig dette. Once upon a time in America er en meget bra film, og samtidig rystende. En av de filmene som har gjort aller mest inntrykk på meg. En mange filmer hvor samspillet mellom Leone og Morricone sitter som støpt. De langsomme scenene fungerer for å bygge stemning (ikke nødvendigvis god stemning), inntrykk av nabolaget, realisme og relasjon til karakterene. Så der opplever man ting forskjellig. :)

 

Dette var også min opplevelse. Selv de langsomme scenene er så stemningsfulle at jeg ikke kjeder meg et sekund.

 

Da har jeg fått titta skikkelig på The Outlaw King traileren, den virker lovende, selv om den har teite ting som "fire arrows" 

Ser den ut til å gi et mye mer tro inntrykk av tidlig 1300tallet.

Rustningene og våpene osv er mye mer korrekte enn "host Braveheart host"

Om det er en bedre film sånn rent teknisk tviler jeg på. 

 

Braveheart er en utrolig god film hvis man ser bort fra de historiske glippene, men jeg synes også The Outlaw King ser lovende ut og ikke bare fordi man ENDELIG har klart å lage en middelalderfilm der man har laget tidsriktige klær og rustninger i stedet for å hente fram de fantasy-pregede lærrustningene fra det samme kostymelageret som alle tilsynelatende bruker. Det er viktig for innlevelsen at perioden er mer eller mindre korrekt fremstilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...