Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig uenig dette. Once upon a time in America er en meget bra film, og samtidig rystende. En av de filmene som har gjort aller mest inntrykk på meg. En mange filmer hvor samspillet mellom Leone og Morricone sitter som støpt. De langsomme scenene fungerer for å bygge stemning (ikke nødvendigvis god stemning), inntrykk av nabolaget, realisme og relasjon til karakterene. Så der opplever man ting forskjellig. :)

 

Edit: En kuriositet med Leone sine filmer er at flere har vel så gode titler norsk som på engelsk (i den tiden man drev med å overstte titler). F.eks nevnte film har tittelen "Ondt blod i Amerika", og "For en neve dollar" klinger mye bedre enn "A Fistful of Dollars"

Det er greit.

Jeg har jo selvfølgelig ikke definisjonsmakt på dette, da slikt åpenbart er subjektivt, men det er siste halvdel, hvor alt foregår i ett slags opiums-mareritt, jeg opplevde som svært rørete.

Det er selvfølgelig ikke feil å gjengi ett opiums-mareritt, som rørete, da det sikkert ér temmelig underlig og ufokusert.

Det er ikke ett angrep på langsomme scener i seg selv, men ett forsøk på å peke på en film som fremstår forvirret over sin egen handling, og dermed 'for lang'.

Men ja, dette kan vi godt være uenige om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[klipp] men det er siste halvdel, hvor alt foregår i ett slags opiums-mareritt, jeg opplevde som svært rørete.

Det er selvfølgelig ikke feil å gjengi ett opiums-mareritt, som rørete, da det sikkert ér temmelig underlig og ufokusert.

[klipp]

Det husker jeg ikke, veldig lenge siden jeg så filmen. Så det kan godt hende du har rett i.

Lenke til kommentar

Jeg likte godt Deepwater Horizon, ikke noe avanserte saker men en vellaget "katastrofefilm" med gode skuespillere, spennende og masse smell og bang! Bygger jo på en faktisk hendelse.

 

For de som er interesserte kan jeg nevne at den norske utgaven, på blu ray, ikke har Atmos - det har derimot US utgaven. 

Lenke til kommentar

Vampy Vidar var ganske kul. Spesielt første halvdel hvor de blandet horror og komedie på en glimrende måte. Dabba litt av jo mer komedie og mindre horror den ble, men absolutt en severdig film. Tusen ganger mer intetessant en Max Manus, Bøgen, Skjelvet og alle andre Norske storfilmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...