Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

nebrewfoz skrev (7 minutter siden):

Vaksinene er like i den betydning at begge er mRNA-baserte vaksiner, men de har ikke eksakt samme innhold. Derfor trenger det ikke å bety noe at den ene har mer "virkestoff" enn den andre. Mengden "virkestoff" pr dose har de ulike produsentene kommet fram til gjennom uttesting av vaksinene.

Du kan finne mye informasjon om begge vaksinene her:
https://www.ema.europa.eu/en/human-regulatory/overview/public-health-threats/coronavirus-disease-covid-19/covid-19-medicines/covid-19-vaccines-key-facts

https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/EPAR/spikevax
https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/EPAR/comirnaty

Men det var jo nettopp forskjellene i vaksinene jeg var ute etter, og de er jo langt fra like. Spørsmålet her er jo hvorfor FHI sier de er like når de absolutt ikke er det. Man kan aldri tro på noe det instituttet sier.

Når det gjelder de gravide kvinnene så var det altså lagrede blodprøver de sjekket. Så de kunne nok ikke påvise viruset den gang, og det heller ikke sikkert at de så etter det. Derfor var det ganske oppsiktsvekkende at de fant viruset i disse blodprøvene lenge før viruset egentlig eksisterte.

Du er mester i å misforstå.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, Trulss said:

Men det var jo nettopp forskjellene i vaksinene jeg var ute etter, og de er jo langt fra like. Spørsmålet her er jo hvorfor FHI sier de er like når de absolutt ikke er det. Man kan aldri tro på noe det instituttet sier.

Svaret du får vil i stor grad avhenge av spørsmålet som blir stilt. Jeg har ikke sett noen av delene, så det er ikke mulig å vurdere om det er FHI som feilinformerer eller du som misforstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 19.8.2023 at 1:11 PM, Dikedis said:

Myokarditt er, ifølge en rekke leger som har uttalt seg om dette over de siste årene, noe nær en dødsdom, uansett hvilken "grad" av betennelse man først blir diagnostisert med.

Det var da ett utsagn. Og så et annet:

Quote

Det store flertallet blir frisk og uten varige skader på hjertet. 

https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/ulike-sykdommer/hjertemuskelbetennelse-myokarditt/?page=6

 

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nepa skrev (På 6.10.2023 den 12:04 PM):

Han nevner jo også det faktum at kreftsvulster utvtikler seg over perioder på mellom 2 og 30 år men det har blitt påstått at folk fikk "turbokreft" bare måneder etter at man hadde tatt vaksinen. Og han påpeker at individuelt sett er det relativt få som får alvorlige skader fra vaksinen men at det er alt for mange til at det kan ignoreres og at såpass mildt som covid nå er post-omicron er det egentlig ingen grunn til å ta flere coronavaksiner i det hele tatt, noe jeg forsåvidt er helt enig i.

Måtte bare riste på hodet for litt siden over at REKTOREN på UiO presterte å sitte i Dagsnytt 18 og si at "uten coronavaksinen hadde vi fortsatt vært sperret inne i våre hjem". Virkelig? Vi hadde FORTSATT hatt dystopiske og drakoniske lockdown mot et virus som nå har mutert til en røff forkjølelse og mildere enn influensa. Vi snakker om en rektor på et universitet! Sslikt kan man nok vente å høre fra den jevne kunnskapsløse Dagbladleseren på gata, fra hvermansen, men skulle tro at rektoren på Norges største universistet hadde basiskunnskaper om historie og sykdommer. Har han i det hele tatt hørt om hvordan spanskesyken tok slutt? Det er sjokkerende at rektoren for vår største utdannelsesinstitusjon kan prestere å si slikt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Måtte bare riste på hodet for litt siden over at REKTOREN på UiO presterte å sitte i Dagsnytt 18 og si at "uten coronavaksinen hadde vi fortsatt vært sperret inne i våre hjem". Virkelig? 

Fint det sjokkerer deg. Men hvis beskjeden er å låse skoler, barnehager og arbeidsplasser, og mange nok følger beskjeden, hva da? Da vil de andre være avhengige av å finne alternative lokaler.  

Lenke til kommentar
Nepa skrev (19 timer siden):

Fint det sjokkerer deg. Men hvis beskjeden er å låse skoler, barnehager og arbeidsplasser, og mange nok følger beskjeden, hva da? Da vil de andre være avhengige av å finne alternative lokaler.  

Nå var poenget mitt strengt talt at det er høyt utdannede personer i offentligheten som offentlig lirer av seg at vi fortsatt ville befunnet oss i en nedstengings-unntakstilstand nå i oktober 2023 uten vaksinen, til tross for at coronaviruset for lengst har utviklet seg til noe som er harmløst for de fleste uansett vaksinestatus og at ingen ville ha brydd seg, og at det knapt ville gitt noen avisnotis om omicron-varianten hadde vært det opprinnelige viruset.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
SanneOrdForDeg skrev (På 19.10.2023 den 9:30 PM):

En ting er iallefall sikkert, at de som døde av covid viruset, døde ikke for intet. Det vil påvirke evolusjonen og det vil ha masse å si for de gjenværendes immunitet mot liknende sykdommer i fremtiden. De døde for oss slik at vi kan leve.

Jeg er ganske uenig 

1) Døde ikke for intet

Jo, det var SVÆRT mange som døde for intet. Ene og alene med ikke respektere enkle forholdsregler og nekte vaksine seg.

2) Vil det påvirke evolusjon ?

For de individer som ikke har gjort seg ferdig med reproduksjon kan jeg tildels være enig. Nå har jeg ikke statistikk fremfor meg, men mener å huske at de unge greide seg ganske bra. 

Det kan muligens hjelpe til med bedre flokk immunitet ved fremtidige lignende utbrudd. Dette vil beskytte de som ikke er immun mot sykdommen og dermed påvirke evolusjon ved at deres genmateriale lever videre. Men tror ikke det var dette du tenkte på.

3) Vil det masse å si for de gjenværendes immunitet

Nei ikke i det heletatt, din immunitet er fullstendig separert fra andres immunitet.

3) De døde for oss

Det eneste dette kan være forklaring for et man har mistet noen nær.
Det er forståelig, men likevel ikke noe jeg syns er korrekt

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...