Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Ja.. Jeg er enig at Norsk imitasjon av Hollywood sjeldent er veldig interessant.
Det virker som man tror man kan kjøpe seg kvalitet.
Jeg sier ikke at Norsk film ikke kan ha kvaliteter, men da bør man fokusere på det håndverket man kjenner.
Norden evner fks mørk realisme og komedie på en måte Hollywood bare kan drømme om.
Målet om å 'slå an utenfor Norge' er bare pinlig om man tror man gjør det gjennom å ape andre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil også slå et slag for Orions Belte. Den filmen har holdt seg bra, og jeg tror mye av grunnen er at de hanket inn en britisk manusforfatter. Enkelt, men effektiv handling, gode karakterer, flotte bilder (særlig det som er tatt opp på Svalbard) og fin musikk.

Den er bra. Dykket også. Og Farlig Farvann(1995), bra Norsk action som jeg tror aldri er gitt ut på Dvd.

Lenke til kommentar

Ja.. Jeg er enig at Norsk imitasjon av Hollywood sjeldent er veldig interessant.

Det virker som man tror man kan kjøpe seg kvalitet.

 

Skal sies at med Skjelvet er det første gang norsk film virkelig har løftet seg opp på Hollywood-nivå produksjonsmessig i action-sjangeren. De største actionscenene er skutt på samme location som mange av de største actionfilmene i verden de siste årene, og med samme crew i Praha. Produksjonsdesignen må vel også kunne anses som et gjennombrudd i norsk målestokk.

 

Veldig spent på det ferdige resultatet.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Skal sies at med Skjelvet er det første gang norsk film virkelig har løftet seg opp på Hollywood-nivå produksjonsmessig i action-sjangeren. De største actionscenene er skutt på samme location som mange av de største actionfilmene i verden de siste årene, og med samme crew i Praha. Produksjonsdesignen må vel også kunne anses som et gjennombrudd i norsk målestokk.

 

Veldig spent på det ferdige resultatet.

Ja... Jeg så den faktisk på kino, uten at jeg helt husker hvorfor, antar ordet 'gratis' var involvert.

Det er mulig effektene holdt høy standard, samt at katastrofefilm ikke nødvendigvis trenger noe større narrativ, enn at 'no går da til helvede!'

Men jeg kjedet meg, mer enn under '2012', eller 'Twister', eller 'Day after tomorrow', å ta formatet som vanligvis innebærer så store katastrofer som mulig, å presse dem inn småbyer, virker noe kontra-intuitivt, eller er det en kvalitet i seg selv at det foregår i Norge? Slik halvgode Krim-forfattere skriver inn lokale gatenavn, og steder, for å skape interesse blant lokale lesere.

 

(Redigert)

Du snakket jo om 'skjelvet'! Beklager at jeg var så distré, jeg snakket åpenbart om 'bølgen'

Endret av Atib Azzad
Lenke til kommentar

Så den nye avengers i helga, må si jeg er litt skuffet egentlig. Mulig det er jeg som er lei av superhelt greia, tiltross for at action og spenningsnivået var høyt. Det er jo selvfølgelig bare popcorn, men hadde håpet nivået skulle være litt bedre.

 

Jeg så arrival på nytt også i helga, må si den er høyt oppe på lista over favorittfilmer, tiltross for et noe forutsigbart plot. Denis VIlleneuve er definitivt en flink fyr.

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar

Siden den filmen kommer snart, vil jeg allerede komme med den påstanden (og komme tilbake til denne posten senere):

 

Ser vi bort ifra norsk film, vil Mamma Mia: Here We Go Again! bli den mest sette filmen på norske kinoer i 2018.

 

(Mest sette vil åpenbart bli Skjelvet, men Mamma Mia vil få 2. plass).

 

Dette i basis av at den mest sette filmen på norske kinoer i 2008 var ikke The Dark Knight, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull eller Wall-E, men Mamma Mia! av alle filmer. Helt sykt at det slår an så mye, men det er heller ikke rart. ABBA slår an hos nordmenn så vel som svensker. Jeg tror også Mamma Mia: Here We Go Again! vil passere over Infinity War etter en måneds tid.

Akk, ser man det. Mamma Mia: Here We Go Again! er nå 2018 mest sette film.

https://www.filmweb.no/filmtoppen/#view=year&back=0

 

Lenke til kommentar

Har noen fått sett nyeste Mission Impossible hittil? Tenker jeg må få sett den nå snart. :)

Så den på kino og jeg føler meg veldig sikker på at det er filmseriens aller beste. Den første blir alltid å ha en spesiell plass så det blir litt vanskelig å sammenligne mot den, men personlig er det en av de beste actionfilmene som er å få tak i. Nå skal det sies at jeg også synes det trekker opp at stuntene de gjør er såpass ekte. Og det vises når man ser filmen. Har sett sikkert 20+ intervjuer og "behind the scenes" videoer til denne filmen og det føler jeg bidrar mye til å sette pris på filmen. Hvis du likte de to forrige så skal det godt gjøres å ikke like den her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så den på kino og jeg føler meg veldig sikker på at det er filmseriens aller beste. Den første blir alltid å ha en spesiell plass så det blir litt vanskelig å sammenligne mot den, men personlig er det en av de beste actionfilmene som er å få tak i. Nå skal det sies at jeg også synes det trekker opp at stuntene de gjør er såpass ekte. Og det vises når man ser filmen. Har sett sikkert 20+ intervjuer og "behind the scenes" videoer til denne filmen og det føler jeg bidrar mye til å sette pris på filmen. Hvis du likte de to forrige så skal det godt gjøres å ikke like den her. 

 

Sounds good! :) 

 

Skal kanskje se den i kveld. ;) 

Lenke til kommentar

Ja... Jeg så den faktisk på kino, uten at jeg helt husker hvorfor, antar ordet 'gratis' var involvert.

Det er mulig effektene holdt høy standard, samt at katastrofefilm ikke nødvendigvis trenger noe større narrativ, enn at 'no går da til helvede!'

Men jeg kjedet meg, mer enn under '2012', eller 'Twister', eller 'Day after tomorrow', å ta formatet som vanligvis innebærer så store katastrofer som mulig, å presse dem inn småbyer, virker noe kontra-intuitivt, eller er det en kvalitet i seg selv at det foregår i Norge? Slik halvgode Krim-forfattere skriver inn lokale gatenavn, og steder, for å skape interesse blant lokale lesere.

 

(Redigert)

Du snakket jo om 'skjelvet'! Beklager at jeg var så distré, jeg snakket åpenbart om 'bølgen'

 

Snakket om Skjelvet, men mest på generell basis at norsk film er gjennom en liten minirevolusjon produksjonsmessig. Nå produseres det stadig større og dyrere, spesielt på seriefronten. Skjelvet er et godt eksempel, filmen ble solgt til alle mulige land før produksjonen var i gang. Sør-Korea for eksempel!

 

Jeg tror faktisk det er en kvalitet i seg selv at det foregår i Norge, vel å merke for det norske publikum. Jeg tror mange synes det er gøy å se hjemlige trakter i en setting og sjanger vi sjelden får servert av norsk film. Derfor kommer Skjelvet til å slå an minst like bra som Bølgen :)

Lenke til kommentar

Deg om det.

 

Her snakket jeg om "vi" som i "vi som samfunn". Det er ikke nødvendig å påpeke at det finnes individer som ser lite amerikansk film, men hvis man setter opp noen objektive kriterier som å se på hvilke filmer som sendes på kino eller på tv-kanaler i Norge så er det overveldende amerikansk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Hereditary i går og det er enda en klisjefylt og kjedelig skrekkfilm som har blitt hyllet som det beste og skumleste på flere tiår. Andre eksempler er The Babadook og The VVitvh. Det er ikke automatisk et mesterverk bare fordi horroren er psykologisk og det ikke er jumpscares.

Helt enig, skrekkfilmer har blitt/har alltid vært det samme. 

Lenke til kommentar

Akk, ser man det. Mamma Mia: Here We Go Again! er nå 2018 mest sette film.

https://www.filmweb.no/filmtoppen/#view=year&back=0

 

Jeg tror også det er verdt å merke seg at middelaldrene mennesker(!) er den mest kjøpesterke demografien som er igjen. Yngre folk ser gjerne ikke poenget med kino, når ting er så lett tilgjengelig på hjemmepc-en, (eller lignende). Man kan se det i mengden filmer produsert til den målgruppen i senere år, mamma mia, marigold hotel, hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet, en mann ved navn ove, etc.

 

Snakket om Skjelvet, men mest på generell basis at norsk film er gjennom en liten minirevolusjon produksjonsmessig. Nå produseres det stadig større og dyrere, spesielt på seriefronten. Skjelvet er et godt eksempel, filmen ble solgt til alle mulige land før produksjonen var i gang. Sør-Korea for eksempel!

 

Jeg tror faktisk det er en kvalitet i seg selv at det foregår i Norge, vel å merke for det norske publikum. Jeg tror mange synes det er gøy å se hjemlige trakter i en setting og sjanger vi sjelden får servert av norsk film. Derfor kommer Skjelvet til å slå an minst like bra som Bølgen :)

Det tror jeg også at den vil.

Og det er jo ikke så underlig at produksjonskvaliteten øker når man kaster mer penger på den.

Interesse og kvalitet er gjerne to størrelser som ikke har så mye forhold til hverandre i Norge, da fks. Jo Nesbø er en folkefavoritt, uten å være noen videre 'god' litteratur.

Ikke for å være snobb, det var bare utgangspunktet for diskusjonen, norsk film, og dens imitasjon av Hollywood, på godt og vondt.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...