Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
E.C. skrev (På 17.12.2021 den 19.14):

Fikk gleden av å kjøre i Oslo i går. Kjørte nesten over en idiot fra Foodora som hadde tenkt at det er lurt å kjøre på bilvegen med sin elsparkesykkel.

Finnes ikke noe som heter bilvei. Andre trafikantgrupper har like stor rett på å bruke veien. Så fremt det ikke er skiltet annet eller er motorvei.

(men ja, vedkommende burde ha lys)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (15 timer siden):


Enkelte har behov for å kompensere for noen tilstander hos seg selv. Kanskje de har en periode hvor reaksjonsevnen eller synet er noe svekket. Bedre at de gjør det enn noe annet. 

Når det er så drøyt som under halvparten av fartsgrensa i ellers normale omgivelser, så er det på tide å levere fra seg lappen når de har tilstander som det der :)

Lenke til kommentar

Dere som kjører nærme I kø og mener det er avstanden som skaper kø:

 

Neste gang du kjører langt bak i et tog med brøytebiler på E18, ligg nærme, og se hvordan farten er konstant 10-50kmt med hopp og stopp. 

 

Det er jo fordi det blir en dominoeffekt med bremsingen der hver bil bremser ned mer og mer når noen bremser 

 

Foran derimot kjører faktisk brøytebilen, som jeg selv kjører, nøyaktig 40kmt på cruise hele veien 🙏

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (14 timer siden):

Ingen mener at det er avstand som skaper kø. 
 

Kø dannes av to forskjellige grunner: du beskriver den ene grunnen – hindring i veibanen. 

Den andre grunnen, overbelastet veinett, er der hvor avstand gjør køen verre. 

Joda, men ofte klager folk at lukene er for store. At da blir køen lenger fordi avstanden øker. 

Lenke til kommentar

Men det blir den da vitterlig.

Om 100 biler tusler sakte inn mot en rundkjøring der trafikken spittes opp og løsner, så vil køen strekke seg om lag 200 meter lenger bakover langs veien de står på dersom bare 1 av 5 biler øker avstanden til bilen foran fra 3 til 10 meter.

Hva er ulempen med å komprimere sammen denne rekka med biler?

Jeg kjører hjem fra jobb i en slik type kø hver dag. Av og til strekker den seg helt tilbake til avkjøringsfeltet fra E-18. Det unngås om folk holder en normal avstand til bilen foran istedenfor å gi seg selv 5-6 billengder før de flytter på seg. Er det for å spare seg for bryet med å flytte foten fra bremsen, over på gassen og tilbake igjen?

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Darkbill skrev (6 timer siden):

Joda, men ofte klager folk at lukene er for store. At da blir køen lenger fordi avstanden øker. 

Og det stemmer, dersom køen er dannet på grunn av at veien ikke klarer å ta unna flere biler. 

I tilfellet du skisserte, hvor køen er dannet av en hindring i veibanen, vil større luker kunne hindre kødannelse på den måten du beskriver. 

Det er snakk om to forskjellige typer kø, rett og slett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (6 timer siden):

Jeg kjører hjem fra jobb i en slik type kø hver dag. Av og til strekker den seg helt tilbake til avkjøringsfeltet fra E-18. Det unngås om folk holder en normal avstand til bilen foran

Det unngås i enda større grad om folk finner seg et bedre fremkomstmiddel enn en bil. Helt sjukt å bruke så mye areal per person som fraktes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Folk som har en hindring på sin side av veien (i dette tilfelle et havarert kjøretøy) og kjører forbi slik at jeg må stoppe og vike. For så at en blinker masse med lysene og tuter på meg, fordi det er en random kar uten refleksvest nedi veien (som jeg ikke ser) som vinker folk forbi...

Endret av Swoop1986
Lenke til kommentar
Swoop1986 skrev (På 31.12.2021 den 11.53):

Folk som har en hindring på sin side av veien (i dette tilfelle et havarert kjøretøy) og kjører forbi slik at jeg må stoppe og vike. For så at en blinker masse med lysene og tuter på meg, fordi det er en random kar uten refleksvest nedi veien (som jeg ikke ser) som vinker folk forbi...

I present to thy all

image.thumb.png.9995ef2f08315fc903243fc89bf15752.png

https://goo.gl/maps/TdL9ieMKZiM1ub5N8

Her bråbremser jeg konsekvent for motgående trafikk når jeg kommer fra siden avbildet. I Hønefoss skjønner ikke billistene konseptet med rød og hvit pil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører 2-3 kmt over fartsgrensen på vei hjem fra hytta, bak meg ligger en Enyaq som nekter å kjøre forbi når det blir to felt. Ligger klin oppi meg, jeg går av gassen litt så han skal våkne. Skjer ikke noe.

Når vi snevret inn og feltene ble mindre hiver han seg forbi, jeg må dra unna og bremse.

Resultatet? Fyren kjører under fartsgrensen og ønsker ikke slippe forbi ved anledning.

Dette problemet, samt at folk ikke kan flette er 99% av problemene i trafikken. Ingen tenker flyt! Alle må tenke flyt! Vi er lagspillere på veien

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Jeg kjører 2-3 kmt over fartsgrensen på vei hjem fra hytta, bak meg ligger en Enyaq som nekter å kjøre forbi når det blir to felt. Ligger klin oppi meg, jeg går av gassen litt så han skal våkne. Skjer ikke noe.

Ser noe av det samme til stadighet. Jeg ligger i venstrefil og han som ligger foran meg nekter å slippe meg forbi. Når han endelig legger seg inn for tilsynelatende å slippe meg forbi, gir han på så jeg ikke har sjanse til å komme forbi før han legger seg ut igjen og på nytt sakker farten.

Evt når det bare er et kortere område med to felt må han som ellers ligger 10-20 km under fartsgrensa plutselig gasse på slik at jeg må slite med å komme forbi før forbikjøringsfeltet tar slutt. 

Utrolig mange som ikke kan kjøre nogenlunde jevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...