Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Retroman skrev (1 time siden):

Da må jeg ha vært max uheldig de gangene jeg har kjørt fra Asker. Hadde sikkert gått litt raskere med el-bil, men også der i kollektivfeltet står det i rykk og napp.

Det kommer veldig an på hvor i Oslo du jobber da. Jeg jobber som sagt på Ryen og har lite problemer til jobb. 

Påkjøringen på Holmen lager ca 20 min kø for dere fra Asker. Dette fordi ingen klarer å flette, det er helt utrolig hvor lite flyt det er der. Jeg vil ikke tro det blir noe bedre, men fortsatt er det både rimeligere og raskere med bil fremfor buss/båt. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (På 20.10.2021 den 22.01):

Fordi de får parkeringsbot om de står på fortauet, men så vidt jeg vet så er det politiet som må gi de bot når de står i sykkelfeltet.

Samme grunnen til at folk parkerer på gresset langs fortauet.
Hold hjulene utenfor fortauet så får du ikke bot.

Stemmer ikke. Kommunen gir bot i sykkelfelt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
henrikwl skrev (6 minutter siden):

Det er hvert eneste år så kommer snøen som julekvelden på kjerringa. «Hva er dette hvite greiene for noe? Nå i år igjen? Men i alle dager da! Dette her er jo helt klin umulig å forholde seg til eller forutse!»

Indeed! Skjønner ikke folk som utsetter å sette på vinterhjula til i siste liten - som i praksis betyr dagen etter første vinterdag. Og idiotisk av meg å velge å kjøre inn på en dag som dette. Hjemmekontor med varm kakao neste.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Retroman said:

Jammen i helvete da! Det kommer 1,5 cm snø og da blir det fullt trafikkaos i stor-Oslo!?!? Klarer du ikke å kjøre under slike «ekstreme» forhold så la bilen for pokker stå! Er jo ikke akkurat Armageddon, dette her… 😠

Ca 90% av problemene forårsakes av såkalt profesjonelle som kjører lastebiler. Hvert eneste år er det minst en slik sperrer veien for meg til jobb. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (På 14.11.2021 den 21.11):

Jeg skjønner ikke hvem jeg har gjort urett for å fortjene å ende opp bak uendelig med pensjonister som er livredd for å kjøre 50+ i mørket... 

KJØR DA.

Du trenger ikke kjøre i 50 i 80-sona og bremse til 40 når det kommer biler i mot, selv om det er mørkt og forholdsvis tørt. 

Kan hende de har dårlig lys på bilen

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (På 14.11.2021 den 21.11):

Jeg skjønner ikke hvem jeg har gjort urett for å fortjene å ende opp bak uendelig med pensjonister som er livredd for å kjøre 50+ i mørket... 

KJØR DA.

Du trenger ikke kjøre i 50 i 80-sona og bremse til 40 når det kommer biler i mot, selv om det er mørkt og forholdsvis tørt. 

Jeg prøver å være generøs mot de som kjører forsiktig. Så lenge de overholder regler og prøver å slippe forbi så er det langt bedre å være for forsiktig enn for uforsiktig.

Når jeg kjører på ukjent, dårlig brøytet, svingete vei med mine piggfrie dekk så hender det at jeg kjører betydelig saktere enn de lokale som kjenner neste sving og har piggdekk. Det tenker jeg at de må leve med.

Når jeg blir 70 så er syn og reaksjonsevne redusert. Hvis jeg kan få 10 år ekstra med mobilitet mot å kjøre mer defensivt så tenker jeg at det er et kompromiss som samfunnet rundt meg bør tåle. Det er naturligvis grenser for hvor langt man kan tøye den strikken. Bestefaren min var ute og kjørte (forsiktig) i gata og bulka begge sider av bilen i brøytekanten - han så knapt noe. I det tilfellet var familien alt for sene med å kreve nøklene.

-k

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 hours ago, FiveInline said:

Problemet med sinkene er at ingen av de slipper forbi trafikken som hoper seg opp bak.

Etter min mening har det vært et generasjonsskifte der slikt har blitt "glemt". Du skal ikke så veldig mange år tilbake før det var mye mer vanlig at sinker, og traktorer o.l kjørte inn til siden for å slippe folk forbi. Nå er det omtrent ingen som gjør det lenger. 

Lenke til kommentar
FiveInline skrev (19 timer siden):

Problemet med sinkene er at ingen av de slipper forbi trafikken som hoper seg opp bak.

Noen gjør det, noen gjør det ikke.

Nå kjører jeg mest i rush i by, og "sinkene" her er nesten uten unntak 30-40-åringer med elbil som ligger i venstre-fila i 50km/t, virrer litt inn og ut av feltet, får stadig større luke til bilen foran, og når man passerer dem (på høyre-siden) ser man at de trykker på telefonen.

Jeg har prøvd meg som bobil-turist i år og i fjor, og har sikkert irritert min del lokale. Når bilen er stor (og ukjent), veien er smal og svingete så prøver man å vise hensyn. Men noen ganger ser man faktisk ikke at man har noen liggende bak seg (ryggekamera peker rett ned i asfalten, ingen bakrute, og en stor "boks" bak førersetet gir en enorm blindsone rett bak). Og det er grenser for hvor ofte man føler for å svinge av veien. Hvis det er rett-strekker jevnlig så kan man slakke litt av og blinke ut til siden.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan jeg klage på uærlige drittsekker som later som om de skal gjøre opp for seg etter å ha rygga sin premiumbil inn i en eldre bil? Jeg lukta lusa på gangen, synes han virket som en sånn snik, så etter better safe than sorry prinsippet tok jeg et par bilder og reg nr av begge. Sjekka senere samme dagen med eieren av den eldre bilen, og nei, han hadde ikke hørt eller sett noe. Relativ stor skade i fronten, men han hadde ikke sett det før han kom hjem.

Håper premiumrasshølet får svi her ass.

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (På 14.11.2021 den 21.11):

Jeg skjønner ikke hvem jeg har gjort urett for å fortjene å ende opp bak uendelig med pensjonister som er livredd for å kjøre 50+ i mørket... 

KJØR DA.

Du trenger ikke kjøre i 50 i 80-sona og bremse til 40 når det kommer biler i mot, selv om det er mørkt og forholdsvis tørt. 


Enkelte har behov for å kompensere for noen tilstander hos seg selv. Kanskje de har en periode hvor reaksjonsevnen eller synet er noe svekket. Bedre at de gjør det enn noe annet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...