Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Matsemann said:

Ingen her har sagt man skal stå på sin rett og bli påkjørt. Det er en stråmann fra din side.

Det som blir sagt er at lastebilsjåføren er ansvarlig, og det er det problemet ligger og der det må fikses.

Jeg har ikke påstått at lastebilsjåføren ikke er ansvarlig. Det blir stråmann. Jeg har sagt at man til syvende og sist er ansvarlig for sitt eget liv og helse og befinner man seg i en faresone så bør man ikke oppholde seg der.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anslå at under 25% av bilister blinker ved filskifte ut av rundkjøring. Det er litt kjedelig når man er på vei inn i en rundkjøring og bilen før deg ikke viser hvor han skal, så du kan ikke kjøre inn og mister "luken".

Forøvrig er det mange som "gir på" og tildels kutter svingen for å få en rask og behagelig kjøretur. Igjen så "straffer" det andre som avhenger av slakken i systemet for at dette skal gå opp.

-k

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke påstått at lastebilsjåføren ikke er ansvarlig. Det blir stråmann. Jeg har sagt at man til syvende og sist er ansvarlig for sitt eget liv og helse og befinner man seg i en faresone så bør man ikke oppholde seg der.

Hmmm, du skrev akkurat det her 🤔

Theo343 skrev (11 minutter siden):

Som syklist må du nesten skylde deg selv

La du her skylden på syklisten eller lastebilsjåføren?

Argumentet ditt er forøvrig fåfengt som sagt, ingen som påstår at man som syklist skal stå stille og bli meid ned for å få rett.

Lenke til kommentar
Just now, knutinh said:

Jeg vil anslå at under 25% av bilister blinker ved filskifte ut av rundkjøring. Det er litt kjedelig når man er på vei inn i en rundkjøring og bilen før deg ikke viser hvor han skal, så du kan ikke kjøre inn og mister "luken".

Forøvrig er det mange som "gir på" og tildels kutter svingen for å få en rask og behagelig kjøretur. Igjen så "straffer" det andre som avhenger av slakken i systemet for at dette skal gå opp.

-k

Dette har til tider frustret meg i 25 år  i trafikken inn mot og i Oslo. Jeg er glad jeg snart slipper det. Flyt i trafikken bør få større vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Matsemann said:

Hmmm, du skrev akkurat det her 🤔

La du her skylden på syklisten eller lastebilsjåføren?

Argumentet ditt er forøvrig fåfengt som sagt, ingen som påstår at man som syklist skal stå stille og bli meid ned for å få rett.

Som sagt semantikk. Hvis man blir påkjørt fordi man ikke er aktsom så lærer man å være mer aktsom neste gang. Hvis en bil kommer kjørende mot deg så står du ikke stille fordi det er sjåførens sin skyld om han kjører på deg. Det er lite relevant hvem som må avtjene straff for hendelsen når du sitter på Sunnås.

Det er forøvrig derfor vi lærer barn å se begge veier før de krysser veien. Selv om det er grønn mann.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Dette har til tider frustret meg i 25 år  i trafikken inn mot og i Oslo. Jeg er glad jeg snart slipper det. Flyt i trafikken bør få større vekt.

Jeg har aldri hørt om noen som fikk bot for å ikke blinke ved filskifte i rundtkjøring. Dels så kan man si at dette sjelden gir personskader (annet enn for to-hjulte), men det er nok et betydelig antall støtfangere og dører som ryker i Norske rundkjøringer. Dersom rette myndighet sporadisk hadde kontroller så ville nok etterlevelsen raskt gå opp.

-k

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"sikk-sakk" filskifte i saktegående rush er en annen frustrasjon. Jeg forstår at det er en glidende overgang (og subjektivt) for når filskifte gir mening (når en bilist finner ut at 200 meter luke er en fin ting, presumptivt fordi man skal sjekke facebook), og når det er uønsket (presse seg inn i en liten luke slik at hele køen bremser seg opp før avkjøring/påkjøring), og så skvise seg inn tilbake igjen 100m senere og ha tjent 5 eller 10 meter på hele operasjonen, til betydelig risiko for bulking.

-k

Lenke til kommentar

De to kjipeste situasjonene jeg har vært i i senere tid.

1. I 80 km/t med en leid bo-bil på en landsens vei (ikke motorvei). På en rettstrekke med en liten bakketopp kommer det plutselig en møtende personbil over i vår side som skal kjøre forbi. Ser ham ikke før han krysser toppen men han bør ha sett oss på lang avstand - vi ser ut som en beluga-hval. 3.5t på ryggen og full brems og er i ferd med å trøkke ut i skogholtet i veikanten når en våken møtende bil også bremser sånn at forbikjøreren rakk å presse seg inn mellom oss.

2. Jeg kjører min lille elbil inn akselerasjonsfeltet til 2-felts motorvei. Et vogntog ligger i høyre fil og slakker litt av sånn at jeg slipper inn. Jeg øker farten og beregner inn en behagelig margin mellom meg og vogntoget før jeg blinker inn. Så kommer en Bring-lastebil inn fra venstre fil i stor fart, smeller inn i fila jeg var halvveis inne i og koster av gårde. Jeg kaster meg tilbake til akselerasjonsfeltet (som nå er bare en flis) og hiver meg på bremsene.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Derfor lages det ofte bokser foran stopplinjen for syklister til å stå i, og skal du hindre noen i å kjøre forbi deg så er det bare å stoppe midt i feltet. Det hetes at syklister har lik rett på veien, så hvorfor står dere i kanten?  Dere skaper farlige situasjoner selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Derfor lages det ofte bokser foran stopplinjen for syklister til å stå i, og skal du hindre noen i å kjøre forbi deg så er det bare å stoppe midt i feltet. Det hetes at syklister har lik rett på veien, så hvorfor står dere i kanten?  Dere skaper farlige situasjoner selv. 

Sykler man midt i veien får man også klager, så det argumentet endres jo alltid etter hva som passer bilistene best der og da...

Forøvrig, igjen skrives det at syklisten "skaper" den farlige situasjonen når det er snakk om å bli påkjørt. Blir for dumt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (2 minutter siden):

Sykler man midt i veien får man også klager, så det argumentet endres jo alltid etter hva som passer bilistene best der og da...

Forøvrig, igjen skrives det at syklisten "skaper" den farlige situasjonen når det er snakk om å bli påkjørt. Blir for dumt.

Jeg skulle sitert, men det var snakk om stopp foran kryss, ikke om å sykle midt i veien.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

De to kjipeste situasjonene jeg har vært i i senere tid.

1. I 80 km/t med en leid bo-bil på en landsens vei (ikke motorvei). På en rettstrekke med en liten bakketopp kommer det plutselig en møtende personbil over i vår side som skal kjøre forbi. Ser ham ikke før han krysser toppen men han bør ha sett oss på lang avstand - vi ser ut som en beluga-hval. 3.5t på ryggen og full brems og er i ferd med å trøkke ut i skogholtet i veikanten når en våken møtende bil også bremser sånn at forbikjøreren rakk å presse seg inn mellom oss.

2. Jeg kjører min lille elbil inn akselerasjonsfeltet til 2-felts motorvei. Et vogntog ligger i høyre fil og slakker litt av sånn at jeg slipper inn. Jeg øker farten og beregner inn en behagelig margin mellom meg og vogntoget før jeg blinker inn. Så kommer en Bring-lastebil inn fra venstre fil i stor fart, smeller inn i fila jeg var halvveis inne i og koster av gårde. Jeg kaster meg tilbake til akselerasjonsfeltet (som nå er bare en flis) og hiver meg på bremsene.

-k

Årsverste for min del i romjula: på E-18 utover fra Oslo mot Drammen. God flyt, ligger i rundt 90 i venstre felt. Litt brøytekanter alá 2 cm slaps uti veiskulder på venstre side, men fine forhold ellers.
INNTIL en trailer/buss/lastebil i motgående ligger så bredt at han treffer nevnte slapskant på sin side og skyter ca 20 liter med slaps over utovernet og rett i frontruta mi. Man kan si at jeg skvatt litt i det jeg ser at han pløyer ned alle bilene bak meg med slapskanonen sin. Usikker på om han var ignorant eller klink idiot, men dæven som det smalt... 

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

De to kjipeste situasjonene jeg har vært i i senere tid.

-k

Helt utrolig hvordan noen oppfører seg i trafikken. Det er et under at antall drepte i trafikken synker. Det man ikke snakker om i slike statistikker er hvor mange som havner på sunnås og lignende institusjoner. Ønsker at de samtidig nevner "antall skadde i trafikken" når de tar opp slikt.

En skremmende hendelse min bedre halvdel hadde i går kveld ca. kl. 20. påkjøring (T kryss) på en lang slette med 80 grense. I retningen hun skal er den en slak nedoverbakke med slak høyresving om ca. 200 meter. Opp denne bakken er det en del som kjører forbi fordi de ikke er fornøyd med å ligge i 80-85kmt.

Hun legger seg ut som vanlig (kjører her hver dag) og får opp farten til fartsgrensen. Ca. halveis mot nedoverbakken ser hun 4 lys rett mot seg. En bil er i ferd med å kjøre forbi og er på kollisjonkurs med henne. Fremfor å forsøke å komme seg inn igjen (siden man lærer at man ikke skal kjøre forbi på strekker hvor det er av/påkjøringer) så begynner han å blinke med lysene og tute som at det er sambos rolle å vike for den forbikjørende.

For å unngå kollisjon bremser hun selvfølgelig det remmer og bil klarer og holder på å kjøre i grøfta, for å unngå den møtende bilen som ligger på hornet med blinkende fjernlys. Det var såpass close call at hun var småskjelven når hun kom hjem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hansien skrev (50 minutter siden):

Det er tidlig i januar, kan ikke det jævla ekokammeret rundt syklister på veien vente til våren? 

 

E: gjorde det litt klarerer over hvilken diskusjon jeg er oppgitt over. Svarte en side for tidlig. 

Om det er noen tvil så ønsker jeg syklister velkommen på vei og kryss. Lastebilen min har godt med kamera og speil. 

Utålmodige bilister som ligger bak meg når jeg ikke har anledning til å kjøre forbi syklister på en sikker måte, derimot, de kan du få av meg. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Hun legger seg ut som vanlig (kjører her hver dag) og får opp farten til fartsgrensen. Ca. halveis mot nedoverbakken ser hun 4 lys rett mot seg. En bil er i ferd med å kjøre forbi og er på kollisjonkurs med henne. Fremfor å forsøke å komme seg inn igjen (siden man lærer at man ikke skal kjøre forbi på strekker hvor det er av/påkjøringer) så begynner han å blinke med lysene og tute som at det er sambos rolle å vike for den forbikjørende.

For å unngå kollisjon bremser hun selvfølgelig det remmer og bil klarer og holder på å kjøre i grøfta, for å unngå den møtende bilen som ligger på hornet med blinkende fjernlys. Det var såpass close call at hun var småskjelven når hun kom hjem.

Det er slike saker som gjør at det burde være påbudt med dashcam, OG at politiet kan ta fra de førerkortet og/eller bilen, når de kan bevise hvem som kjørte.

Dagens lover er håpløse når man må vite hvem som kjørte for å gi bot, når man enkelt kan gi boten til eier av bilen, så blir det eiers problem.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 hours ago, Sexylubb1 said:

Om det er noen tvil så ønsker jeg syklister velkommen på vei og kryss. Lastebilen min har godt med kamera og speil. 

Utålmodige bilister som ligger bak meg når jeg ikke har anledning til å kjøre forbi syklister på en sikker måte, derimot, de kan du få av meg. :)

👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...