Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (10 timer siden):

Samme resultat.

Og det er ikke avstand mellom biler som lager sakte kø, men folk som holder for kort avstand, som deretter bremser, så det blir jo-jo kjøring.

Det finnes to ting som kan skape kø: det ene er en forplantning av en nedbremsing som forsterkes bakover av at folk holder for kort avstand. Det er for å unngå denne typen kork at man gjerne skal holde avstand. 

Den andre årsaken til kø er rett og slett flere biler på veien enn den har kapasitet til. Typisk rushtrafikk. Da er det viktig at hvert enkelt kjøretøy tar så liten plass på veien som mulig, og det betyr at man må holde kort avstand og ikke skape store luker. 

Det kan godt hende at svære lastebiler har gode grunner til å ville lage store luker selv i rushtrafikk som jeg ikke vet om, men vanlige personbiler som står og lager svære luker gjør mer skade enn godt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan lastebiler, trekkvogner og den slags vennligst ta B-fart og gi totalt faen i å "hilse" med fjernlysene på sine kollegaer???!

I morges lå jeg foran en sak med 4 tusenmetere som hilste på motgående trailer ved å blinke med disse. Jeg holdt på å drite på meg og vi begge fikk testa bremsene et lite øyebilkk. Der og da trodde jeg han eksploderte eller at et lyn slo inn i bilen min.

Vedlagt illustrativt bilde.

CPA.jpg

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Om du kjører på E18 ved Holmen (retning Oslo) eller kjører forbi der så kjenner du dette problemet, men det er i ferd med å gå meg totalt på nervene.

Trafikken går sakte, og påkjøringsfeltet er fullt. Det fører til meget rolig fletting på motorveien - dette er ok.

Problemene oppstår når trafikken er stillestående, og påkjørende biler kjører ut i elbil/buss/taxi felt og står der og VENTER til trafikken begynner å sige slik at de kan flette. Hver dag står det 5-10 biler strødd langs bussfila for å finne luke og andre kjører sikksakk imellom disse fjolsene for å komme seg avgårde.

Hvorfor i HELVETE kjører dere ikke 50 meter til og fletter der? Har snart slitt ut tuten på bilen. 

Takk for tiden din, ha en fin dag.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (12 timer siden):

Om du kjører på E18 ved Holmen (retning Oslo) eller kjører forbi der så kjenner du dette problemet, men det er i ferd med å gå meg totalt på nervene.

Trafikken går sakte, og påkjøringsfeltet er fullt. Det fører til meget rolig fletting på motorveien - dette er ok.

Problemene oppstår når trafikken er stillestående, og påkjørende biler kjører ut i elbil/buss/taxi felt og står der og VENTER til trafikken begynner å sige slik at de kan flette. Hver dag står det 5-10 biler strødd langs bussfila for å finne luke og andre kjører sikksakk imellom disse fjolsene for å komme seg avgårde.

Hvorfor i HELVETE kjører dere ikke 50 meter til og fletter der? Har snart slitt ut tuten på bilen. 

Takk for tiden din, ha en fin dag.

Ikke unikt for den påkjøringa, dessverre. Det gjelder nærmest alle påkjøringsrampene i Osloområdet. Når det er full stopp, skal folk enten presse seg så langt fram at de sperrer kollektivfeltet i evigheter, eller så langt bak at ingen kommer seg ut på veien og køen flytter seg ut på sideveier... 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (9 timer siden):

Ikke unikt for den påkjøringa, dessverre. Det gjelder nærmest alle påkjøringsrampene i Osloområdet. Når det er full stopp, skal folk enten presse seg så langt fram at de sperrer kollektivfeltet i evigheter, eller så langt bak at ingen kommer seg ut på veien og køen flytter seg ut på sideveier... 

 

DrAlban3000 skrev (22 timer siden):

Om du kjører på E18 ved Holmen (retning Oslo) eller kjører forbi der så kjenner du dette problemet, men det er i ferd med å gå meg totalt på nervene.

Trafikken går sakte, og påkjøringsfeltet er fullt. Det fører til meget rolig fletting på motorveien - dette er ok.

Problemene oppstår når trafikken er stillestående, og påkjørende biler kjører ut i elbil/buss/taxi felt og står der og VENTER til trafikken begynner å sige slik at de kan flette. Hver dag står det 5-10 biler strødd langs bussfila for å finne luke og andre kjører sikksakk imellom disse fjolsene for å komme seg avgårde.

Hvorfor i HELVETE kjører dere ikke 50 meter til og fletter der? Har snart slitt ut tuten på bilen. 

Takk for tiden din, ha en fin dag.

Skulle nesten tro det er fordi folk får panikk når de ser BUSS/EL filskiltet og bare "må" komme seg ut i riktig felt. 

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/vestland/gps-en-forer-sjaforar-pa-ville-vegar_-1.15709570

Veier som ikke er merket.
Står i artikkelene at de må berge vogntog der hvert år...  ett skilt før du svinger innpå veien ville ha redusert antallet betraktelig.
Det er krav med høydeskilt, så hvorfor ikke skilt som forbyr vogntog..

I USA så er veiene merket om de ikke egner seg for vogntog. 

edit:  Jeg svinger f.eks ikke inn på veier hvor det er skiltet med maks høyde 3,4 meter.
De står ofte i krysset, så en ser de før man svinger av veien, lenge før hinderet.
 

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (På 28.10.2021 den 20.40):

Problemene oppstår når trafikken er stillestående, og påkjørende biler kjører ut i elbil/buss/taxi felt og står der og VENTER til trafikken begynner å sige slik at de kan flette. Hver dag står det 5-10 biler strødd langs bussfila for å finne luke og andre kjører sikksakk imellom disse fjolsene for å komme seg avgårde.

Hvorfor får ikke bilister bøter for å lage kø, mens en stakkars syklist blir dømt i høyesterett for å være en "unødig hindring" når han ikke valgte en sinnsyk omvei? Med samme logikk er jo alle biler en unødig hindring om de ikke hadde trengt å kjøre bil akkurat den dagen. Men men.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, E.C. said:

Når noen parkerer i busslomma med fjernlyset på og ikke tar hintet når du blinker på vedkommende med lyshorn.🥰

Er svært sjelden jeg ser parkeringslys bli brukt riktig. Setter gjerne på fjernlys forbi sånne idioter som står parkert langs veien med nærlys/fjernlys på. Aldri godt å vite om det er folk rundt sånne biler som du ikke ser pga. lysbruken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ihvertfall en person som tok hintet når jeg satte på fjernlyset i tunnell når vedkommende kjørte i 60 i 80 sonen.

Helt greit at de kjører i 75, med tanke at de følge fartsmåleren, og det er snittmåling i tunnelen, men 60 er ikke greit.
Kan faktisk kjøre i 84 uten å få bot, alle lastebiler kjører i den farten i snittmålinger. 
Den farten jeg kjører ihvertfall.

Lenke til kommentar

Gamlinger i liten Suzuki Swift på kvelden. Helt åpenbart at
a) det er mørkt og vi ser dårlig
b) bilen har for dårlig lys
c) derfor kjører vi i 30-35 i 60 og 80- sonen

Selvfølgelig null trafikk i motgående før på de stykkene der vi kan kjøre forbi: en lang rad med utålmodige sjåfører. Endte selvfølgelig med at flere tok store sjanser for å komme forbi

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (11 minutter siden):

Det fikk meg til å tenke, hva er egentlig værst å møte på? 

Så og si alle som ikke er eller har vært yrkessjåfører.

Ofte så føler jeg at det er tryggere å møte vogntog på smale veier enn personbiler, fordi vogntogene legger seg ut på hvitstripa.
Personbilene tar ofte større plass på veien.

Byfolk er verre enn bygdefolk.
De som kjører på smale veier til dalig tar mer hensyn enn turister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 30.10.2021 den 9.13):

Så og si alle som ikke er eller har vært yrkessjåfører.

Ofte så føler jeg at det er tryggere å møte vogntog på smale veier enn personbiler, fordi vogntogene legger seg ut på hvitstripa.
Personbilene tar ofte større plass på veien.

Byfolk er verre enn bygdefolk.
De som kjører på smale veier til dalig tar mer hensyn enn turister.

Helt enig, jeg bor i et veldig bratt område med mye vinterturister. Nesten ingen "utenbygds" viser hensyn for møtende trafikk uten å bremse eller stoppe. Disse folkene kjører også større bil enn de takler. Har man ikke bra vinterdekk blandet med lite erfaring så må man nesten rygge en kilometer før man kommer seg av gårde igjen på de verste dagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/20/2021 at 10:01 PM, Dubious said:

Fordi de får parkeringsbot om de står på fortauet, men så vidt jeg vet så er det politiet som må gi de bot når de står i sykkelfeltet.

Samme grunnen til at folk parkerer på gresset langs fortauet.
Hold hjulene utenfor fortauet så får du ikke bot.

Har fått bot når ene hjulsettet var litt borti gresset. (gress inntil et parkeringsfelt)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...