Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elbiler som bruker kollektivfeltet som et forbikjøringsfelt.
Ja, i teorien har de lov til det, men skaper flere ganger situasjoner, særlig fordi de ofte kjører ganske fort.

Mulig han her teoretisk har ting på sin side, men å legge seg inn i blindsonen til en trailer, som ligger i venstrefilen og som man må forvente skal tilbake i høyrefeltet, er idioti.

Jeg håper han får noe avkortning på forsikringen iht § 3.
https://www.tv2.no/a/14308811/

 

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (2 minutter siden):

Som UP-sjefen sier:

– Dette er en problemstilling jeg aldri har hørt før, og dette er et tema det ikke er sagt noe konkret om i trafikkreglene. Per definisjon er kollektivfeltet en separat fil, der det er uproblematisk å ferdes for alle som har tillatelse til å være der.

Samme regler som ellers i trafikken - der er det meg kjent forbudt med forbikjøring på høyre side. (passering er noe annet, men det snakket du ikke om her) Tror nok man kunne tatt mange for dette hvis UP har fulgt med i timen, for mange kjører slik du nevnte og da er det ulovlig pr def ihht loven.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 minutt siden):

Som UP-sjefen sier:

– Dette er en problemstilling jeg aldri har hørt før, og dette er et tema det ikke er sagt noe konkret om i trafikkreglene. Per definisjon er kollektivfeltet en separat fil, der det er uproblematisk å ferdes for alle som har tillatelse til å være der.

Samme regler som ellers i trafikken - der er det meg kjent forbudt med forbikjøring på høyre side. (passering er noe annet, men det snakket du ikke om her) Tror nok man kunne tatt mange for dette hvis UP har fulgt med i timen, for mange kjører slik du nevnte og da er det ulovlig pr def ihht loven.

Nei, ref loven som jeg linket til, er forbikjøring lov, og han sier jo:

"Har man lov til å være der, er det OK, sier han."

så dette er dessverre lov.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (3 minutter siden):

Nei, ref loven som jeg linket til, er forbikjøring lov, og han sier jo:

"Har man lov til å være der, er det OK, sier han."

så dette er dessverre lov.

Du linket til en artikkel på TV2, ikke loven. Loven sier:

§ 12.Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a.Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b.Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c.Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d.Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (Akkurat nå):

Du linket til en artikkel på TV2, ikke loven. Loven sier:

§ 12.Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a.Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b.Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c.Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d.Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Jo, jeg la inn loven også hvis du hadde refreshet...

Se punkt 1.d:

Sitat

d.Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (17 minutter siden):

Se punkt 1.d:

Ja, f ... Det har jeg ikke fått med meg. Ja, da er vi enig og også i ... dessverre

På tide med en oppdatering av lovverket der.
Men jeg lurer også på om det muligens er ulovlig uansett, da kollektivfelt sjeldent er forbeholdt annet enn buss og taxi (ihht skilting?). At el-kjøretøy har lov å kjøre der er vel ikke det samme som at feltene er forbehold disse? (bare en tanke)

Endret av D0vendyret
På tide ... >
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jo ikke være sånn at en elbil i kollektivfeltet ikke har lov å kjøre fortere enn trafikken i det vanlige kjørefeltet? Kollektivfeltet er der nettopp for å gi enkelte typer kjøretøy muligheten til å «snike i køen» ved å kjøre forbi trafikkorken. Disse kjøretøyene må jo da selvsagt også ha mulighet til å flette inn i den normale trafikken igjen når det er nødvendig, og da gjelder jo vanlige regler for filskift. 

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (17 timer siden):

Kollektivfeltet er der nettopp for å gi enkelte typer kjøretøy muligheten til å «snike i køen» ved å kjøre forbi trafikkorken.

Jo, men opprinnelig var disse felten ikke ment for 'vanlige' personbiler, altså folk flest. Når vi nå får mer el-biler enn fossil, så blir jo reglene litt .... rare. Men man har jo begynt å innføre at det ikke er lov for el-bil i enkelte kollektivfelt og det er vel mer og mer av det vi vil se framover tror jeg - så jeg betviler at de endrer paragrafen.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (5 timer siden):

Jo, men opprinnelig var disse felten ikke ment for 'vanlige' personbiler, altså folk flest. Når vi nå får mer el-biler enn fossil, så blir jo reglene litt .... rare. Men man har jo begynt å innføre at det ikke er lov for el-bil i enkelte kollektivfelt og det er vel mer og mer av det vi vil se framover tror jeg - så jeg betviler at de endrer paragrafen.

Nei, det stemmer. Det å tillate elbil i kollektivfeltet var jo ett av mange tiltak ment å gjøre det attraktivt for folk å bytte til elbil. Når en tilstrekkelig stor andel av bilparken er elbiler så må jo enten den fordelen trekkes tilbake eller så blir jo kollektivfeltet bare enda et kjørefelt. «Noe» må gjøres, «på ett eller annet tidspunkt», det er sant. 😅

Lenke til kommentar

Reglene der er utdaterte, så jeg er enig i at det er på tide med en endring. Det hendte meg også en gang at jeg skulle av fra motorveien, og holdt på å få en Tesla i ræva i kollektivfeltet fordi den kom så fort ift resten av trafikken. Greit nok at jeg har vikeplikt ved feltskifte, men da får øvrige bilister også være forutsigende nok til å ikke komme i 140 i kollektivfeltet ved avkjøringer der du vet, eller burde vite, at det kommer kryssende trafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det veldig saktegående trafikk i de vanlige feltene så ikke pokker om jeg tør å holde 80 i kollektivfeltet altså, spesielt ikke når det nærmer seg en avkjøring hvor man må regne med at folk skal kjøre av.

Blinker også i veeeldig god tid når jeg skal kjøre av og ikke selv kjører i kollektivfeltet og det er mye biler der, nettopp så man skal kunne samarbeide med hverandre i trafikken

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag tok det meg akkurat en time og tjue minutter å kjøre fra sandvika til oslo øst. En strekning som jeg vet av erfaring at man kan kjøre på rundt 22 minutter hvis det er null trafikk. Det betyr altså at jeg har sittet bom stille i kø i 58(!) minutter.

 

Jeg er glad jeg ikke er dagpendler for dette her begynner faktisk å bli virkelig ille.

Lenke til kommentar

Ja, og fjerner muligheten for å kjøre el i kollektiv helt. Stakkars jævler.

Det hender jeg overnatter i Asker, og når jeg da kjører inn til jobb fordi jeg må benytte bil i jobbsammenheng så må jeg stålsette meg. Drar fra Asker 6 så er jeg sikker på at jeg rekker morgenmøte kl 8. Frister ikke et sekund å bo der selv om f.eks Vollen er veldig fint.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (11 minutter siden):

Ja, og fjerner muligheten for å kjøre el i kollektiv helt. Stakkars jævler.

Det hender jeg overnatter i Asker, og når jeg da kjører inn til jobb fordi jeg må benytte bil i jobbsammenheng så må jeg stålsette meg. Drar fra Asker 6 så er jeg sikker på at jeg rekker morgenmøte kl 8. Frister ikke et sekund å bo der selv om f.eks Vollen er veldig fint.

Jeg bor der og pendler til Ryen - du kan kjøre på rampa på Holmen senest 0650ish. Da vil du være på jobb 0735-45. 

Jeg har langt større problemer med måten folk kjører på enn antallet biler, flyt skal og bør stå først i hodet på folk - men det gjør det ikke.

Vollen er et nydelig sted å bo, men Slemmestadveien er et stort minus.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (På 20.10.2021 den 17.12):

2-3 billengder er perfekt luke det👌 alt med måte, og det du sier her er jo bare jevn køkjøring.

Om hver bil holder 2-3 billengders avstand til hverandre kommer køen til å strekke seg mange ganger så langt bakover også. Det gjør at det knyter seg i flere kryss enn nødvendig, og her jeg bor hender det at køen inn til byen strekker seg helt tilbake til avkjøringsrampa på E18. Guffent når trafikken går i 110 og man har 30 meter på å bremse ned. Da begynner nedbremsingen i høyre kjørefelt på motorveien, og det baller på seg der ute også.

Det optimale var om alle bilene i en kø hadde begynt å rulle samtidig, som vognene på et tog. Men det går naturligvis ikke i praksis (kanskje i en fremtid med bare selvkjørende biler som kommuniserer med hverandre og kan optimalisere trafikkavviklingen)

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (57 minutter siden):

Jeg bor der og pendler til Ryen - du kan kjøre på rampa på Holmen senest 0650ish. Da vil du være på jobb 0735-45. 

Jeg har langt større problemer med måten folk kjører på enn antallet biler, flyt skal og bør stå først i hodet på folk - men det gjør det ikke.

Vollen er et nydelig sted å bo, men Slemmestadveien er et stort minus.

Da må jeg ha vært max uheldig de gangene jeg har kjørt fra Asker. Hadde sikkert gått litt raskere med el-bil, men også der i kollektivfeltet står det i rykk og napp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...