Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (På 3.1.2022 den 15.31):

Derfor lages det ofte bokser foran stopplinjen for syklister til å stå i, og skal du hindre noen i å kjøre forbi deg så er det bare å stoppe midt i feltet. Det hetes at syklister har lik rett på veien, så hvorfor står dere i kanten?  Dere skaper farlige situasjoner selv. 

I røsjen er det som oftest ikke plass til alle syklistene i "sykkelboksen", resten må vente på grønt i sykkelfeltet. Veldig ofte står det en bil i "sykkelboksen". Mange bilister står gjerne halvveis inne i krysset og venter på grønt, omtrent midt oppe på eller forbi stopplinja. Det er dessuten ganske vanlig at bilister anser sebrastripene i gangfeltet som deres personlige stoppsone. Så lenge slik oppførsel ikke kontrolleres/bøtelegges ser det ut til at stadig flere bilister adapterer denne oppførselen, det anses visst som "tøft".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SeaLion skrev (1 time siden):

I røsjen er det som oftest ikke plass til alle syklistene i "sykkelboksen", resten må vente på grønt i sykkelfeltet. Veldig ofte står det en bil i "sykkelboksen". Mange bilister står gjerne halvveis inne i krysset og venter på grønt, omtrent midt oppe på eller forbi stopplinja. Det er dessuten ganske vanlig at bilister anser sebrastripene i gangfeltet som deres personlige stoppsone. Så lenge slik oppførsel ikke kontrolleres/bøtelegges ser det ut til at stadig flere bilister adapterer denne oppførselen, det anses visst som "tøft".

Jeg ser så mange som står over stopplinjer/fotgjengerfelt og så mange som står langt bak at min konklusjon også etter å ha møtt utallige bilister som ikke har kontroll på bredden på kjøretøyene sine har blitt at folk ikke vet hvor lang bilene deres er/hvordan de står. 

Hanlon's razor. 

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar
On 1/5/2022 at 8:03 AM, SeaLion said:

I røsjen er det som oftest ikke plass til alle syklistene i "sykkelboksen", resten må vente på grønt i sykkelfeltet. Veldig ofte står det en bil i "sykkelboksen". Mange bilister står gjerne halvveis inne i krysset og venter på grønt, omtrent midt oppe på eller forbi stopplinja. Det er dessuten ganske vanlig at bilister anser sebrastripene i gangfeltet som deres personlige stoppsone. Så lenge slik oppførsel ikke kontrolleres/bøtelegges ser det ut til at stadig flere bilister adapterer denne oppførselen, det anses visst som "tøft".

Jeg har syklet I Oslo siden 2003 og vært med i flere sykkelklubber hvor "hvordan man bør og skal oppføre seg i trafikken som syklist" terpes på hver eneste treningstur og reise i utlandet.

Jeg har også syklet på jobb i Oslo siden 2003. De verste syklistene jeg noen sinne har vært borti er i Oslo innenfor Ring-3 og jo nærmere sentrum man kommer jo verre blir det. Det er et rent kaos hvor omtrent ingen ser ut til å tenke helhet i trafikk og det går i "meg meg meg" hele veien. Det er også en del som ser ut til å tro at det ikke finnes biler i Oslo.

Jeg snakker ikke da om at man skal ha en sikkerhetssone mot veikanten slik at biler må passere som en forbikjøring. Dette skal man gjøre men at det sykles uten å ta hensyn til trafikkregler og sikkerhet for alle.

Dette er med på å skape en stadig mer irrasjonell oppførsel mellom syklister og biler. Syklister driter i om de kommer bakfra på en måte som gjør at bilen kanskje ikke har oppdaget dem når de skal til høyre (var ikke der for 1 sekund siden når de sjekket speilet), sparker og slår i biler når de er irritert osv. Å se på en stor del av syklistene i Oslo er nok til å ønske seg ut av Oslo.

PS.
Når dette er sagt finnes det heldigvis syklister i Oslo som har hodet rett påskrudd og bidrar til en trygg fin flyt og bilister som ikke bidrar til en bedre hverdag for alle.

Men toppen av versting-listen er likevel en stor andel av gående og el-sparkesykler. De er virkelig helt i sin egen verden og inne i det de har på ørene. "Vi gjør akkurat som vi vil og alle må tilpasse seg meg".

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Matsemann said:

Hmm, det gjennomgående problemet her er jo bilene. Få de ut av Oslo, så blir alle happy ;)

Oslo må for min del gjerne bli en eneste stor gågate med sykkelstier. Samt gjør det gjerne forbudt å eie privatbil om man bor i Oslo :) De må gjerne eie en privatbil men da må man leie parkeringsplass utenfor Oslo og ta bussen ut av Oslo for å bruke den. Innenfor Oslo tillates kun biltrafikk fra næringsdrivende.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om man blir usynlig med størrelse og vekt. Har kjørt østlandet rundt i pickup med en stor tilhenger de siste dagene. og jeg har jaggu hatt mange kraftige nedbremsinger på grunn av folk som kjører ut rett foran meg..

"JAAAA, det er en stor luke bak ham, men JEG vil kjøre NÅ, slik at vogntoget kan få brukt bremsene sine litt og kanskje kan drepe meg om jeg ikke rekker det. Det er jo bare speilglatt, så det rekker vi" - er det slik folk tenker?

Jeg vil takke dekkene og bremsene mine, for at ca. 7 yariser ikke ble påkjørt i helgen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (7 timer siden):

Jeg lurer på om man blir usynlig med størrelse og vekt. Har kjørt østlandet rundt i pickup med en stor tilhenger de siste dagene. og jeg har jaggu hatt mange kraftige nedbremsinger på grunn av folk som kjører ut rett foran meg..

"JAAAA, det er en stor luke bak ham, men JEG vil kjøre NÅ, slik at vogntoget kan få brukt bremsene sine litt og kanskje kan drepe meg om jeg ikke rekker det. Det er jo bare speilglatt, så det rekker vi" - er det slik folk tenker?

Jeg vil takke dekkene og bremsene mine, for at ca. 7 yariser ikke ble påkjørt i helgen.

Sjekka at lysa funker? 😜

Lenke til kommentar

Alle som har kjørt ut i dypt vann, og blitt sittende fast i løpet av uværet bør få førerkortet inndratt, og må kjøre opp på nytt.

Man kjører bare ikke ut i vann som ligger over veien uten å sjekke hvor dypt det er.

Var mye vann i en undergang ved Klett utenfor Trondheim.
En bil har kjørt i full fart ut i vannet.. de 2 i bilen måtte svømme til land.
En buss har kjørt i det samme vannet, hvor gulvet innvendig var dekket av vann.

Lenke til kommentar

Denne trenden med å skru på fjernlysene FØR man har passert motgående kjøretøy kan vi gjerne slutte med. Det eneste man oppnår med det er å blende motparten. Hva var argumentet igjen? At man ser bedre om det er noe i veien rett etter at bilen har passert? Nei, det gjør man ikke når man akkurat har blitt blendet. Det er mer hensiktsmessig å skru på lysene igjen akkurat når man passerer hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (2 timer siden):

Denne trenden med å skru på fjernlysene FØR man har passert motgående kjøretøy kan vi gjerne slutte med. Det eneste man oppnår med det er å blende motparten. Hva var argumentet igjen? At man ser bedre om det er noe i veien rett etter at bilen har passert? Nei, det gjør man ikke når man akkurat har blitt blendet. Det er mer hensiktsmessig å skru på lysene igjen akkurat når man passerer hverandre.

Var det ikke slik man lært på trafikkskolen. Dvs, å skru på fjernlysa i det motgående bil er i "sidesyne ditt" Milisekundet før bilen har passert helt . Husker ikke hva trafikklærer sa den gangen. Om hvorfor det burde gjøres slik.

Endret av spetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Kjøleskap said:

 

Det er nå ikke mer enn å mistolke hva læreboka sier.
Siden lysene bare går et par grader utover, skal det være uproblematisk å skru på dem en billengde eller to før passering. Eller når frontene passerer.
At man feiger ut å skrur det på så det treffer sjåfør i motgående er nok ulovelig, men det er av typen ting som ikke blir bøtelagt eller fulgt opp.

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (På 15.1.2022 den 12.25):

Denne trenden med å skru på fjernlysene FØR man har passert motgående kjøretøy kan vi gjerne slutte med. Det eneste man oppnår med det er å blende motparten. Hva var argumentet igjen? At man ser bedre om det er noe i veien rett etter at bilen har passert? Nei, det gjør man ikke når man akkurat har blitt blendet. Det er mer hensiktsmessig å skru på lysene igjen akkurat når man passerer hverandre.

Nei. Folk må slutte å se direkte inn i lysene på bilene som kommer i mot, og om begge skrur på lysene samtidig er det ikke noe problem i det hele tatt. 

Ja, det er noen med EKSTREMT kraftige fjernlys som blender uansett og disse må vise ekstra hensyn og kanskje skru av lysene tidligere, og skru de på senere. 

Jeg har kjørt en god del på E6 langs Mjøsa, og her er det kun ledelys. Det er svært liten sjanse for dyr eller folk på veien, men å kjøre i 110 på en mørklagt vei krever nesten alltid fjernlys. Men her tåler jo ingen som kommer i mot, at noen som er nesten 20 meter til siden for dem med midtdeler som skjermer, at fjernlys er på og blinker som besatt i stedet for å bare skru på sine egne og fokusere på kjøringen og veien foran seg...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
BaronSlask skrev (20 minutter siden):

Ja, det er mye uvitenhet. Det veistrekket er ment å kjøres med fjernlys.

Jeg betalte 25.000 ekstra for adaptive LED-lys pga den strekningen, sånn at jeg kan ha fjernlysene konstant på og det blir en svart "dott" rundt møtende biler, eller de jeg ligger bak. Jeg håper at pengene man sparte på veibelysning var verdt det.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (På 10.1.2022 den 12.14):

Jeg lurer på om man blir usynlig med størrelse og vekt. Har kjørt østlandet rundt i pickup med en stor tilhenger de siste dagene. og jeg har jaggu hatt mange kraftige nedbremsinger på grunn av folk som kjører ut rett foran meg..

"JAAAA, det er en stor luke bak ham, men JEG vil kjøre NÅ, slik at vogntoget kan få brukt bremsene sine litt og kanskje kan drepe meg om jeg ikke rekker det. Det er jo bare speilglatt, så det rekker vi" - er det slik folk tenker?

Jeg vil takke dekkene og bremsene mine, for at ca. 7 yariser ikke ble påkjørt i helgen.

2-hjulinger har samme problem. "Jeg skal kjøre ut. Han er liten og jeg er tung så han bremser sikkert". Og når man kjører moped så bremser man heller enn å bli klistret i sida av en Yaris som har vikeplikt for deg.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...