Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (2 timer siden):

Og det faller ganske naturlig at det er slik og da mange veier hvor det blir rushtrafikk er feil-/underdimensjonerte i forhold til de trafikale behovene i nærområdet.

Feildimensjonerte, ja, men det er fordi de er overdimensjonerte. Blir bare mer trafikk av å øke antall felter og bygge mer. Løsningen er å bygge sykkelstier, skru opp prisen på å kjøre bil betydelig, bruke mindre penger på unødvendig veibygging (E18 vestkorridoren koster 60 milliarder kroner for noen kilometer med asfalt) og heller bruke pengene på hyppigere og bedre kollektiv.

Hansien skrev (2 timer siden):

Men hva er poenget bak ditt behov for å skrive om denne type kø? 

Emnet heter trafikalsk klagemur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (7 minutter siden):

Feildimensjonerte, ja, men det er fordi de er overdimensjonerte. Blir bare mer trafikk av å øke antall felter og bygge mer. Løsningen er å bygge sykkelstier, skru opp prisen på å kjøre bil betydelig, bruke mindre penger på unødvendig veibygging (E18 vestkorridoren koster 60 milliarder kroner for noen kilometer med asfalt) og heller bruke pengene på hyppigere og bedre kollektiv.

 Finnes det noen troverdige kilder som bygger under dette du påstår her eller er dette bare vill synsing fra din del?

Det ville faktisk vært gøy å sett bybildet i Oslo i dag om det ikke var noe annet enn tofelts veier.

 

Matsemann skrev (7 minutter siden):

Emnet heter trafikalsk klagemur.

Tjaa. I og med du begynte å argumentere med bilkø er verre til sjørøver, som klaget på syklister, så må jeg nok si at det fremstod mer som desperat argumentasjon for å peke på at det finnes en annen verre gruppe der ute enn en genuin klage i tråden.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (3 timer siden):

Finnes det noen troverdige kilder som bygger under dette du påstår her eller er dette bare vill synsing fra din del?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Induced_demand

Her er en lang Wikipedia artikkel om min "ville synsing" 🙄

Man har kjent til konseptet i hundre år. Enormt med eksempler i lenken, les og lær, og kanskje vær litt mindre cocky i din beskrivelse av mine argumenter neste gang om du ikke har peiling.

Sitat

A 2004 meta-analysis, which took in dozens of previously published studies, confirmed this. It found that:

...on average, a 10 percent increase in lane miles induces an immediate 4 percent increase in vehicle miles traveled, which climbs to 10 percent – the entire new capacity – in a few years.[16]

An aphorism among some traffic engineers is "Trying to cure traffic congestion by adding more capacity is like trying to cure obesity by loosening your belt."

 

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (6 timer siden):

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Induced_demand

Her er en lang Wikipedia artikkel om min "ville synsing" 🙄

Man har kjent til konseptet i hundre år. Enormt med eksempler i lenken, les og lær, og kanskje vær litt mindre cocky i din beskrivelse av mine argumenter neste gang om du ikke har peiling.

 

Takk for lenke - skal lese meg opp om dette. 

 

Cocky? Tok du deg nært av min oppfordring til kildevisning altså? 

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (6 timer siden):

Du kunne etterspurt kilder til et konsept du ikke har hørt om før uten å kalle det jeg skrev "vill synsing".

Jeg kalte det heller ikke for vill synsing. Jeg spurte om du faktisk hadde en troverdig kilde til det du påstod eller om det var vill synsing. At du valgte å tolke det slik du gjorde får forbli ditt problem. 

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som ikke tør å kjøre forbi? Jeg har faktisk omtrent parkert på veien for at dere skal kjøre forbi istedenfor å ligge for tett opp til min bil bak meg . Ikke faen om dere gjør det, skal dere ha liksom "ledebil" foran, er dere klar over hvor endeløst irriterende dette er? og vet dere at det er faktisk du som ligger som nr. som skaper kø. 

Lenke til kommentar
Nyidag skrev (38 minutter siden):

Er det noen av dere som ikke tør å kjøre forbi? Jeg har faktisk omtrent parkert på veien for at dere skal kjøre forbi istedenfor å ligge for tett opp til min bil bak meg . Ikke faen om dere gjør det, skal dere ha liksom "ledebil" foran, er dere klar over hvor endeløst irriterende dette er? og vet dere at det er faktisk du som ligger som nr. som skaper kø. 

Og du blinker inn til siden for å tydeliggjøre?

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (15 timer siden):

Syns ikke India(m.flere) med alle syklene har akkurat lite trafikkaos - Det er en grunnleggende årsak til kø og den sier seg selv. 

Det er en ganske forvridd måte og se situasjonen på, er det syklene som er årsaken mener du ? Det kan sammenlignes litt med det idiotiske frislippet av elsparkesykler, helt uten infrastruktur til og ta seg av trafikken, det er egentlig ikke elsparkesyklene eller elsparkerne sin feil. Skal alle trafikanter dele samme sti uavhengig av fremgangsmåte så sier det seg selv at det blir kaos. Du kan like greit legge skylda på bil,buss, tuk tuk'ene eller hvilken som helst myk trafikant, det åpenbare er at infrastrukturen trenger forbedring, i India å i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Nyidag said:

Er det noen av dere som ikke tør å kjøre forbi? Jeg har faktisk omtrent parkert på veien for at dere skal kjøre forbi istedenfor å ligge for tett opp til min bil bak meg . Ikke faen om dere gjør det, skal dere ha liksom "ledebil" foran, er dere klar over hvor endeløst irriterende dette er? og vet dere at det er faktisk du som ligger som nr. som skaper kø. 

Jeg kjører inn på bussholdeplasser når jeg beskytter eksospotta fra voldtekt.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (18 timer siden):

Nei

Akkurat. 

 

D0vendyret skrev (På 7.2.2022 den 23.55):

Syns ikke India(m.flere) med alle syklene har akkurat lite trafikkaos - Det er en grunnleggende årsak til kø

Så hva er dette "det" du refererer til om ikke "alle syklene", dette "det" er vertfall ifølge deg den grunnleggende årsaken til kø i India, hva nå enn "det" er. 

Lenke til kommentar
On 2/8/2022 at 3:29 PM, skaftetryne32 said:

Det kan sammenlignes litt med det idiotiske frislippet av elsparkesykler, helt uten infrastruktur til og ta seg av trafikken, det er egentlig ikke elsparkesyklene eller elsparkerne sin feil. 

De fleste skyldte vel på selskapene som drev med utleie av elsparkesyklene, samt den totale mangelen på regulering av disse.

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (11 minutter siden):

De fleste skyldte vel på selskapene som drev med utleie av elsparkesyklene, samt den totale mangelen på regulering av disse.

En får skylde på de som tillot at de kunne holde på sånn. Det var ikke spesielt gjennomtenkt dette frislippet, det var vel en del av frp gimmicken, men konsekvenser ga de faen i. 

Lenke til kommentar
koots skrev (På 31.3.2021 den 11.38):

Ja fy fader, at folk våger å følge anbefalt hastighet i en krapp sving blir for drøyt

(Hvis du mente å svare på motorveien under Bygdøylokket) Venstrefil er for forbikjøring. Svingen er ikke spesielt krapp - det er motorvei med 80-sone og ingen problem å holde den hastigheten på vanlig føre.  

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (10 timer siden):

Så hva er dette "det" du refererer til om ikke "alle syklene", dette "det" er vertfall ifølge deg den grunnleggende årsaken til kø i India, hva nå enn "det" er. 

Grunnleggende årsak til kø som sier seg selv burde ikke være vanskelig å forstå. Det gjelder alle plasser egentlig, ikke bare i trafikken.

Lenke til kommentar

Noen som er kjent i Trondheim?

Forvillet meg på Innherredsveien med retning mot Solsiden. Ifølge skilting i krysset Innherredsveien/Stadsing Dahls gate, så er det ikke lov å kjøre forbi Lademoen kirke slik jeg tolker det. Stemmer det?

Kjører jeg på Innherredsveien er det skiltet påbudt kjøreretning til høyre i krysset.
Kjører jeg på Stadsing Dahls gate og skal inn på Innherredsveien, er det skiltet påbudt kjøreretning til høyre eller rett fram.

Det er veiarbeid over en lav sko i området, så kanskje skiltingen ikke er up-to-date ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...