mronym Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni (endret) 4 hours ago, PÃ¥inter said: Hvordan har du skaffet den informasjonen, har du undersøkt med Norstat? Trenger ikke å drive undersøkelser når alt av vitenskap de siste 80 årene sier at at legning og identitet er noe som man stort sett er medfødt med. Skrev ikke at N% valgte å komme ut/stå frem som skeiv, men at de er blitt det på Pride. Og vel, det er like større sjanser for det som at øynene mine bytter farge i voksen alder. Endret 29. juni av mronym skrivefeil 2 2
HeHauken Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni mronym skrev (45 minutter siden): Det er handler først og frems om relasjoner og kjærlighet og prosjekter sammen med noen man er glad i. Jeg har nå vært med mannen min i over 10 år, og det er veldig nedlatende om dette skal være noe som kun handler om "seksualitet" og som skal kun holdes inne på soverommet. Fordi vet du hva, når min kollega Kari snakker om helgen sin og nevner gubben, hun forteller bare om hva hun gjør på fritiden. Men hvis jeg nevner at jeg har tatt en sykketur med gubben min så er det fortsatt noen som tenker "hvorfor må han markere så mye at han er homo". Hvis hun snakker om ferieplanene sine, og jeg gjør det samme, blir ting fortsatt oppfattet annerledes, bare fordi ja, jeg er homo, og da er demonstrativ å nevne at jeg har en helt vanlig familieliv. Og på grunn av sånne helt idiotiske holdninger så må jeg som snart 40 åring i sivilisert Norge fortsatt passe meg før jeg leier mannen min i hånden på gata, fordi det kan fort bli ubehagelig og det er ikke noe jeg orker å bekjempe hver dagen av livet mitt. For å ikke snakke om gangen når jeg drev å leie i hånda fosterbarnet mitt, og så kommer det noen idioter å anklager meg på gata for å være pedofil pga. det. Det er lov å være uenige, vi kommer alltid til å være enige. Men la det være veldig tydelig at det er dere som er radikale, og slik kommer det alltid til å være så lenge det å lære at det finnes andre måte å eksistere enn deres ikke er innafor. (Fortsatt ingen saklig svar på dobbel moral og diskriminerende tilnærming til subjektive opplevelser og helse, mon tro noen mangler argumenter) Så fordi du føler at kollegaene oppfatter deg annerledes, skal vi heise flagg hele juni? Nå har ikke jeg problemer med flagget, eller at noen velger å gå i tog, men tror det kunne vært smart å fjerne organisasjonen Fri fra feiringen (som de vel har gjort på enkelte Bygepride-arrangementer?). Min erfaring med homofile på arbeidsplassen er at de er vel så frempå og eksplisitte om sitt familieliv som noen andre. Noe som er herlig! Kanskje du overtolker, eller har dårlige kollegaer? De aller fleste gir faktisk flygende F i både flagg og Pride. Vet det smerter, men slik er det. 1
PÃ¥inter Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni (endret) mronym skrev (1 time siden): Trenger ikke å drive undersøkelser Det hadde vært interessant å vite hvor mange som kom ut av skapet under pride måneden vel? Endret 29. juni av PÃ¥inter 1
Red Frostraven Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Kjetil Lura skrev (12 timer siden): Nei. Nei. Nei Jeg var der. De var like overbevist som dem som innbiller seg at de ikke er grovt misinformerte, i dag. Ytringer skrev (4 timer siden): Lærere i skole og barnehage må slutte å fokusere så veldig på voksnes seksualitet. Det er ikke et tema som passer for barn. Og jo, homoseksualitet handler om nettopp seksualitet. Seksualitet er grunnlaget for romantisk kjærlighet og samliv, ikke bare sex. ... For 26 år siden kunne ikke en leder for Høyre være homofil, i Norge. De ror bort fra det faktum med tiden, og forandrer forestillingene dine om hvordan det egentlig var, etter hvert som sårene leges -- akkurat som at vi med tiden glemmer våre besteforeldre og oldeforeldre sine rasistiske fordommer . Homofile 'gjemte seg i skapet' -- noe mange fremdeles gjør, grunnet mangel på aksept for å være annerledes. Toleranse er noe som aktivt må læres, for barn -- og voksne som ikke er lært opp bedre -- mobber og har fordommer mot dem som er annerledes. --- For personer som er trans er det en enda større grad av stigma. --- Å vite om formene for samliv og kjærlighet som finnes, formene for kjønn vi kan ha, og at de alle er naturlige, moralsk akseptable og må tolereres på lik linje, er viktig for barn å vite. Selv før de lærer om sex-delen av seksualitet -- all den tid de kan møte på, eller allerede kjenner, barn eller ungdom eller voksne som ikke passer cishet-normene. --- Læring om sex-delen av seksualitet hører dog hjemme i skolene FØR puberteten inntreffer. 1 1
Ballalaika Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Red Frostraven skrev (19 timer siden): For 30 år siden trodde folk på forum at homofili var en vrangforestilling. For 20 år siden at Holocaust var oppspinn. For 10 år siden at transpersoner led av vrangforestillinger, og at Trump er kompetent. Nå er de fleste borte. Opplysning og bekjempelse av misinformasjon hjelper, selv om det tar tid. - å tro at homofili var en vrangforestilling ville vært en nokså marginal oppfatning for 30 år siden. -holocoust-fornektelse har gått fra å være fringe til å bli mainstream-adjacent -negative holdninger til trans har økt betraktelig for de nyeste kohortene. Såe.. 3
Atib Azzad Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni 3 hours ago, PÃ¥inter said: Det hadde vært interessant å vite hvor mange som kom ut av skapet under pride måneden vel? Å komme ut av skapet, er ikke det samme som å bli trans. Å komme ut av skapet betyr bare at man er åpen med legningen eller identiteten sin, at det ikke lenger er en (for mange) vanskelig hemmelighet. Det er ikke Norstat som ville fortalt deg om folk ble trans av eksponering av trans som en virkelig ting. Men her er en forskningsartikkel som forteller oss at ideen om at folk som ikke er trans, blir trans mot sin vilje (eller identitet) er oppspinn. [...]“Social contagion” is not driving an increasing number of adolescents to come out as transgender, according to a new study published Wednesday in the journal Pediatrics. The study also found that the proportion of adolescents who were assigned female at birth and have come out as transgender also has not increased, which contradicts claims that adolescents whose birth sex is female are more susceptible to this so-called external influence. Altså i havner funnene i konflikt med disse forslagene om odds som ziggystar trekker frem når hen snakker om barna til det jeg antar er Megan Fox, men som han ikke ville spesifisere, muligens fordi han ble flau på egne vegne, siden ingen av barna til Megan Fox, såvidt vi vet, er trans. [...]Representatives of some pediatric gender clinics have reported an increase in transgender and gender diverse (TGD) adolescents presenting for care who were assigned female sex at birth (AFAB) relative to those assigned male sex at birth (AMAB). These data have been used to suggest that youth come to identify as TGD because of “social contagion,” with the underlying assumption that AFAB youth are uniquely vulnerable to this hypothesized phenomenon. The sex assigned at birth ratio of TGD adolescents in the United States does not appear to favor AFAB adolescents and should not be used to argue against the provision of gender-affirming medical care for TGD adolescents. 2 1
sofiemyr Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Red Frostraven skrev (1 time siden): ... For 26 år siden kunne ikke en leder for Høyre være homofil, i Norge. De ror bort fra det faktum med tiden, og forandrer forestillingene dine om hvordan det egentlig var, etter hvert som sårene leges -- akkurat som at vi med tiden glemmer våre besteforeldre og oldeforeldre sine rasistiske fordommer . Homofile 'gjemte seg i skapet' -- noe mange fremdeles gjør, grunnet mangel på aksept for å være annerledes. Toleranse er noe som aktivt må læres, for barn -- og voksne som ikke er lært opp bedre -- mobber og har fordommer mot dem som er annerledes. --- Er du ikke litt historieløs nå? Oslo Høyres leder for 26 år siden var åpent homofil og var leder fra 1997-2004 3 1
PÃ¥inter Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Atib Azzad skrev (6 minutter siden): Å komme ut av skapet betyr bare at man er åpen med legningen eller identiteten sin, at det ikke lenger er en (for mange) vanskelig hemmelighet. Å, det er vel gitt inntrykk av at pride kan hjelpe folk ut av skapet? Google👇🏼 1 1
Atib Azzad Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni 1 minute ago, PÃ¥inter said: Å, det er vel gitt inntrykk av at pride kan hjelpe folk ut av skapet? Google👇🏼 Pride kan sikkert hjelpe folk å bli mindre usikre. Det er likevel ikke dermed slik at folk blir trans eller homo mot sin vilje eller natur av å bli eksponert for pride. 8 minutes ago, sofiemyr said: Er du ikke litt historieløs nå? Oslo Høyres leder for 26 år siden var åpent homofil og var leder fra 1997-2004 Er det Jan Petersen du snakker om? Jeg forbinder det ikke med å være åpent homofil å være gift med en kvinne. 1 1
Rhabagatz Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni 11 minutes ago, sofiemyr said: Er du ikke litt historieløs nå? Oslo Høyres leder for 26 år siden var åpent homofil og var leder fra 1997-2004 Per-Kristian Foss (H) kom ut av skapet som homofil våren 2000. Han var da 50 år gammel og sto frem under Høyres årsmøte, noe som gjorde ham til en av Norges aller første åpne, homofile statsråder. Foss har i ettertid fortalt at det var en krevende prosess å stå frem i godt voksen alder, og at han i etterpåklokskapens lys kanskje burde gjort det tidligere. Han har også vært åpen om at hans legning var én av årsakene til at han selv valgte å ikke kjempe for å bli partileder i Høyre. Frem til dette var det en dårlig skjult hemmelighet, for halve Oslo visste at han var homofil. 1 2
PÃ¥inter Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Atib Azzad skrev (4 minutter siden): Det er likevel ikke dermed slik at folk blir trans eller homo mot sin vilje eller natur av å bli eksponert for pride. Hvem har hevdet dette? 1
Atib Azzad Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Just now, PÃ¥inter said: Hvem har hevdet dette? Det var derfor jeg inkluderte et utklipp: Det er du som siterer mronym der hen skriver ingen har blitt trans eller skeiv etter besøket i pride park. I denne konteksten tolker jeg det som en ironisering over den moralske panikken hvor man ser for seg at folk blir trans av såkalt social contagion. Noe som er en ren fantasi: [...]“Social contagion” is not driving an increasing number of adolescents to come out as transgender, according to a new study published Wednesday in the journal Pediatrics. [...]The myth of trans contagion, legitimized by the pseudoscientific diagnosis of “rapid‐onset gender dysphoria” (ROGD), has in the last decade become a powerful tool for stoking anti‐trans panic and advancing a conservative agenda. En forestilling som har blitt spredt i denne tråden også. Dersom konteksten av hva mronym refererte til unglapp deg, og du kun ville fremføre dette poenget med at pride kanskje kan hjelpe folk ut av skapet, skal ikke jeg harpe noe mer på det. Selv om det å komme ut av skapet ikke er det samme som å bli skeiv, man var allerede skeiv, man bare holdt det hemmelig for alle, eller mange. 3 1
sofiemyr Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Rhabagatz skrev (16 minutter siden): Per-Kristian Foss (H) kom ut av skapet som homofil våren 2000. Han var da 50 år gammel og sto frem under Høyres årsmøte, noe som gjorde ham til en av Norges aller første åpne, homofile statsråder. Foss har i ettertid fortalt at det var en krevende prosess å stå frem i godt voksen alder, og at han i etterpåklokskapens lys kanskje burde gjort det tidligere. Han har også vært åpen om at hans legning var én av årsakene til at han selv valgte å ikke kjempe for å bli partileder i Høyre. Frem til dette var det en dårlig skjult hemmelighet, for halve Oslo visste at han var homofil. Jepp - og da mener jeg det er litt unyansert og historieløst å skrive akkurat dette 2 1
PÃ¥inter Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Atib Azzad skrev (2 minutter siden): I denne konteksten tolker jeg det Ja tolkninger kan det bli mye rart av. Så det er altså ingen som har hevdet dette 👇🏼, du tolker det dit hen? Atib Azzad skrev (20 minutter siden): Det er likevel ikke dermed slik at folk blir trans eller homo mot sin vilje eller natur av å bli eksponert for pride. Mesteparten av denne tråden handler om barn og hva foreldre mener hva de bør utsettes for og ikke. Foreløpig er det foreldres privilegium å bestemme dette. 1 1
Rhabagatz Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni 10 minutes ago, sofiemyr said: Jepp - og da mener jeg det er litt unyansert og historieløst å skrive akkurat dette Tja. Jeg husker det slik, jeg også. På den tiden var dette forklaringen på at Foss ikke ble leder, til tross for at han var den ledende politikeren. Det var som nevnt en dårlig skjult hemmelighet i Oslo. Man var redd for at det skulle brukes mot ham (og Høyre). 1 1
sofiemyr Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Rhabagatz skrev (2 minutter siden): Tja. Jeg husker det slik, jeg også. På den tiden var dette forklaringen på at Foss ikke ble leder, til tross for at han var den ledende politikeren. Det var som nevnt en dårlig skjult hemmelighet i Oslo. Man var redd for at det skulle brukes mot ham (og Høyre). Ok, så leder i Oslo Høyre regnes ikke som leder i Høyre (my bad) 3
sofiemyr Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Atib Azzad skrev (36 minutter siden): Pride kan sikkert hjelpe folk å bli mindre usikre. Det er likevel ikke dermed slik at folk blir trans eller homo mot sin vilje eller natur av å bli eksponert for pride. Er det Jan Petersen du snakker om? Jeg forbinder det ikke med å være åpent homofil å være gift med en kvinne. Per Kristian Foss var leder av Oslo Høyre i tre år før han på landsmøtet 2000 gjorde det offentlig. Han var leder i fire år til... 2
Rhabagatz Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni 1 minute ago, sofiemyr said: Ok, så leder i Oslo Høyre regnes ikke som leder i Høyre (my bad) Jeg skjønner at du er opptatt av formuleringen som ble brukt. Altså, skift ut "en leder i" med "lederen av" så er du i mål. Poenget består, Høyres allment ansett beste politiker avsto fra å søke de høyeste posisjoner fordi han var homofil - etter eget utsagn. 1
ZiggyStar Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni 18 hours ago, Red Frostraven said: Oh boy. Du hopper fra å ta feil om et tema jeg har postet kilder på tidligere -- faglig kritikk av Cass Review, som er en ufaglært gruppe sin litteraturgjennomgang, som i seg selv ikke er faglig relevant forskning, med ufattelig svak kildekritikk -- til å anta at du kan avfeie all relevant ekspertise, fundert på en mangel på forståelse for feltet vi diskuterer. Det er et gigantisk hopp i feil retning. Doubling down som alltid. Du siterer en påstand om at man må være en eksisterende kjønnnsbekreftende lege for å kunne lage en rapport om dette sirkuset. Nei, det er stikk motsatt. Hvis du har en kristen kult og offentligheten skal undersøke hva de holder på med, så kan du ikke si at kun andre medlemmer av kulten har rett til å uttale seg om "temaet". Tvert i mot, akkurat i sånne saker trenger man mer enn noensinne eksterne øyne som driver med vitenskap og medisin. Og spesielt uten å tjene milliarder på status quo. 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå