Ytringer Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Det kan sikkert være ulike grader av toleranse der ute. Jeg mener at toleranse er en positiv verdi, så forsåvidt er jeg på linje med pridefolkene. Men det som virkelig undrer meg er hvordan dette spørsmålet om homofili er blitt så gigantisk stort. Store bedrifter og etater setter det på topp, og skole og barnehage har blitt en kamparena. Hold barna utenfor, sier nå jeg. Det er rett og slett ikke så enormt viktig. 3
Populært innlegg skaftetryne32 Skrevet 14. juni Populært innlegg Skrevet 14. juni Ytringer skrev (5 minutter siden): Hold barna utenfor, sier nå jeg. Det er rett og slett ikke så enormt viktig. Det er vel kanskje de det er all viktigst for, da lgbtq barn er utsatt for betydelig mye mer psykisk og fysisk vold både på skole i hjemmet og også digitalt, gruppen er også generelt utsatt for flere seksuelle overgrep, personlig tror jeg barna er de som trenger beskyttelsen mest, men er de som får minst av det. 7 3
frohmage Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Ytringer skrev (7 timer siden): Hold barna utenfor, sier nå jeg. Det er rett og slett ikke så enormt viktig. Hatkriminalitet blir et større og større problem. Da er det desto viktigere at barn lærer respekt for mangfold i tidlig alder. De siste årene har det blitt stadig mere åpenlys hat mot pride, og det bør vi gjøre noe med. Barn lærer ikke på skolen at de kan velge hvilket kjønn de vil være, og biologiundervisningen de får har uansett ingenting med pride å gjøre. 9
Ole-Br Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Espressivo skrev (15 minutter siden): Hva er deres definisjon på "hat"? Hat har allerede en definisjon. Likeså med forakt. Hvis du sikter til den økte hatkriminaliteten forrige bruker nevner, så kan du lese om det på nett. Hva er din definisjon av "dere"? 8
Vokteren Skrevet 14. juni Forfatter Skrevet 14. juni frohmage skrev (3 timer siden): Hatkriminalitet blir et større og større problem. Da er det desto viktigere at barn lærer respekt for mangfold i tidlig alder. De siste årene har det blitt stadig mere åpenlys hat mot pride, og det bør vi gjøre noe med. Hva kom først, høna eller egget ? De sterke motreaksjonene mot Pride/FRI kom etter at FRI hadde kuppet hele konseptet…. 5
Ole-Br Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Vokteren skrev (10 minutter siden): Hva kom først, høna eller egget ? De sterke motreaksjonene mot Pride/FRI kom etter at FRI hadde kuppet hele konseptet…. Motstanden mot Pride bytter eller legger til nye argumenter hvert år og gir sin nye innsikt som ny beveggrunn. Det ser man live hvert år. Før de fikk tak i at FRI arrangerte flere av festene var det seksualiseringen de blåste opp. Og "måneden", som var til for at ulike byer skulle kunne finne et tidspunkt som passet for dem å arrangere. Pride varer knapt ti dager selv i storbyen og den store og synlige festen er alltid toget, som er én dag. Folk plager først og fremst seg selv med Pride på internett, som vanlig. FRI er bare en ny unnskyldning. Man blir ikke kvitt motstanden mot Pride hvis andre arrangerer. Det er allerede andre som arrangerer Pride, uten at det har noe som helst å si for de såkalte kritikerne. 6 3
Ytringer Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Motstanden er blitt større fordi Pride har blitt for stort. Folk er lei, det ble for mye. Det er ikke vanskeligere enn det. 5
Populært innlegg Red Frostraven Skrevet 14. juni Populært innlegg Skrevet 14. juni (endret) Vokteren skrev (33 minutter siden): Hva kom først, høna eller egget ? De sterke motreaksjonene mot Pride/FRI kom etter at FRI hadde kuppet hele konseptet…. "Overgrepene mot lettkledde kvinner som går ute sent på kvelden kom etter at Hennes og Mauritz sommerkolleksjon ble lansert. Det er Hennes og Mauritz skyld." ... Hat mot individer fra uskyldige grupper mennesker er aldri under noen omstendigheter greit, og kan egentlig aldri forsvares med at deres eksistens i offentlig rom var for plagsom. Det er åpenbart klare 'Men hva hadde hun på seg?'-vibber over logikken av at 'det har blitt for mye av pride'. Det går like fint an å bare ignorere det og ikke delta, i år som alle tidligere år. Om man ikke evner å ignorere det -- så bør man gå litt i seg selv. Endret 14. juni av Red Frostraven 8 2
BadCat Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Jeg forbinder regnbuen med japansk kultur, mytologi og folkeminne, ikke moderne forfall i den vestlige verden. 1 2
ZiggyStar Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni 5 minutes ago, Red Frostraven said: Overgrepene mot lettkledde kvinner som går ute sent på kvelden kom etter at Hennes og Mauritz sommerkolleksjon." ... Hat mot uskyldige grupper mennesker er aldri under noen omstendigheter greit. Du sidestiller kritikk mot Pride og voldtekt. Er dette det samme i din verden? 3
Red Frostraven Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni ZiggyStar skrev (Akkurat nå): Du sidestiller kritikk mot Pride og voldtekt. Er dette det samme i din verden? * Hatkriminalitet. 3 1
Ole-Br Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Ytringer skrev (1 minutt siden): Motstanden er blitt større fordi Pride har blitt for stort. Folk er lei, det ble for mye. Det er ikke vanskeligere enn det. Hvis det ikke er vanskeligere enn at folk ble lei, så er det ikke noe å være opptatt av heller. Da kan det bare gå i sin gang. Det bør for øvrig forbløffe folk som er så lei av det at flere av dem kronisk oppsøker temaet selv. Hvis man er lei av noe så holder man seg unna. Det er ikke vanskelig, med mindre man faller i staver av å se et og annet flagg vaie fra en bygning. Man kan vanskelig kalles lei hvis man bruker mer tid enn både homser og transer på å snakke om Pride, noe mange av dem faktisk gjør, i tillegg til å snakke om transpersoner resten av året, som mange av dem også gjør. Det er ikke å være lei, det kalles aggresjon. Uansett hva akkurat du føler. 5 2
Ballalaika Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Red Frostraven skrev (1 time siden): * Hatkriminalitet. "Motreaksjoner mot pride" er hatkriminalitet? 5
Populært innlegg DukeNukem3d Skrevet 14. juni Populært innlegg Skrevet 14. juni Å være uenig med Frostraven er hatkriminalitet 8 2
frohmage Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Vokteren skrev (5 timer siden): Hva kom først, høna eller egget ? De sterke motreaksjonene mot Pride/FRI kom etter at FRI hadde kuppet hele konseptet…. Det har alltid vært motreaksjoner mot pride, men det later til å ha blitt værre etter at MAGA satte fokus på transbevegelsen, og nordmenn fikk det for seg at pride lurer barn til kjønnskorrigerende behandling fra barnehagealder helt ukritisk. 8
Cyrio Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Red Frostraven skrev (På 9.6.2026 den 17.16): De som harper på om at uskyldige, friske, ungdommer kan bli utsatt for pubertetsblokkere setter jo dem over transungdom. Behandling redder liv. Helt enig, behandling redder liv. Å stanse kroppens utvikling før du er gammel nok til å kjøre moped er ikke behandling Å "bytte kjønn" før du er gammel nok til å kjøre bil er heller ikke behandling. Folk får gjøre hva hva de vil når de er voksne, men å si til noen av de kan operere vett kjønnsorganer eller stanse puberteten i samme åndedrag som du må forklare at de er for unge til å overnatte på et hotellrom alene eller ta seg en øl, det er i beste fall neglisjering, men sannsynligvis allerede inne i definisjonen av barnemishandling.. Føler du fremdeles det samme når du er 20, javel kjør på skal heie på deg jeg. 2
Rhabagatz Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) 12 hours ago, Cyrio said: Helt enig, behandling redder liv. Å stanse kroppens utvikling før du er gammel nok til å kjøre moped er ikke behandling Å "bytte kjønn" før du er gammel nok til å kjøre bil er heller ikke behandling. Folk får gjøre hva hva de vil når de er voksne, men å si til noen av de kan operere vett kjønnsorganer eller stanse puberteten i samme åndedrag som du må forklare at de er for unge til å overnatte på et hotellrom alene eller ta seg en øl, det er i beste fall neglisjering, men sannsynligvis allerede inne i definisjonen av barnemishandling.. Føler du fremdeles det samme når du er 20, javel kjør på skal heie på deg jeg. Dette er jo et av dilemmaene som er verdt å diskutere. For jeg har inntrykket av at mye av det som diskuteres i denne tråden, er "ikke-temaer". F.eks. er det ikke noe særlig å diskutere om FRI har rett til å arrangere Pride eller om enkeltpersoner og par har rett til å opptre seksualisert i en offentlig setting. Man kan mislike det, som man misliker mye annet, med det er en annen sak. Jeg tror også at de fleste er enige om at skolen skal undervise i dette, og de som faktisk har kommet borti denne undervisningen (og har et normalt verdisyn) anser at den fokuserer på de rette tingene. Om dette skjer under Prideflagget eller ikke, er underordnet. Så, dilemmaet: Jeg er enig i at irreversibelt inngrep i utgangspunktet burde forbeholdes myndige personer. Utfordringen ligger at kjønnsinkongruensbehandling må starte før man kommer i puberteten og i hvert fall før man er gått gjennom den, for å være vellykket. Venting vil gi et vesentlig dårligere utfall. Ofte vil man kun begynne med pubertetsutsettende behandling, som på det tidspunktet ikke er irreversibel. Det gjøres også en grundig utredning der man kobler inn psykiatrien ved behov. Lista for å nekte behandling bør være høy. For min del er det viktigste argumentet at det er så få som faktiske avbryter behandlingen. Vi snakker om kun 1 til 3 %. Det finnes lite med studier, men mye peker på at veldig få angrer i ettertid. Det kan derimot virke som at flere må ha behandling hos psykolog/psykiater. I den grad jeg har erfaringer med mental helse, er jeg ikke overrasket. Folk med mentale problemer vil gjerne tro at alt blir bra hvis de bare får behandlingen. Men det blir ikke slik. Angsten blir ikke borte selv om kroppen føles riktigere. Endret 15. juni av Rhabagatz 3
skaftetryne32 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Ytringer skrev (9 timer siden): Motstanden er blitt større fordi Pride har blitt for stort. Folk er lei, det ble for mye. Det er ikke vanskeligere enn det. Personlig mener jeg det er de statlig sponsede hatkampanjene som har ført til økt motstand mot pride, personlig merker jeg fremdeles mest til pride fra de som mener pride er blitt f.eks for stort, hadde det ikke vært for den årlige tråden om pride så hadde jeg antageligvis ikke lagt merke til at den skjedde engang, så jeg synes det er rart at noen mener den er blitt for stor, og jeg ser egentlig ingen bevis for det. 6 2
Ytringer Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Når folk føler at de blir tvangsforet, er det kanskje ikke en god ide å kjøre på med enda større mengder. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå