Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Måling av feber

pr3cis

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Familie på 4 her med influensa hele gjengen. Minstemann på 6 år ble målt til 40,6 grader, og ringte da til legevakta for å spørre om råd. 

Blir nærmest kjeftet på fordi vi bruker panne termometer, og ikke det gammeldagse "rompe termometeret" 

Grunnen er fordi pannetermometer har stort avvik i temperatur, og det kan jeg forstå. Men måler man 5-6 målinger fra tinning og rundt panna, så tenker jeg at det er den høyeste temperaturen som gjelder. Det er da en temperaturmåler? 

Når jeg måler meg selv uten feber, så måler den 36,7 på det høyeste. 

Hvorfor er helsepersonell så negative til pannetermometer? 

Endret av pr3cis
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pannetermometer er ikke pålitelig nok og mange faktorer kan gjøre at resultatet avviker, det er derfor leger måler i øret. Skulle likt å hørt samtalen din med legevakta. Fikk du noen nye tips eller var det bare gode gamle paracet du ble anbefalt? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fårståelse for at det er faktorer og avvik som gjør at det ikke blir nøyaktig nok. Men en temperatur er en temperatur, uansett hvordan man vrir og vender på det, med utgangspunkt i at termometeret ikke er ødelagt. 

Målet man 40,6 i panna, så betyr det jo at det er den temperaturen. 

Faren er kanskje om temperaturen faktisk er enda høyere, og instrumentet ikke klarer å måle det.

Dette er ikke så viktig for meg, og jeg prøvde absolutt ikke å starte en diskusjon med helsepersonell. Jeg la meg helt flat, og sa jeg skulle kjøpe et annet termometer. 

Ble bare litt satt ut når hun spurte hva slags termometer det var målt med, og hun ba meg gå å kaste det i søpla fordi det var helt fullstendig ubrukelig.. 

Øretermometer var visst også ikke til å stole på, og vanskelig å måle riktig. 

Når det gjelder grunnen til at jeg faktisk ringte, så ble det anbefalt Paracet, da vi haddr brukt Nurofen tidligere på dagen som ikke hjalp. Paracet gjorde susen! 😊

Skrevet

Pannetermometer kan  måle både for høyt og for lavt, men når helsepersonell skal vurdere hastegrad etc så ser de på kjernetemperatur, altså rektalt. 

Men det er jo greit å være høflig når man snakker med folk likevel 

• Liker 4
Skrevet

Är rätt sikker på att pannetermometern inte måler temperaturen den viser (vår har också två instillninger, en för feber måling och en på ting måling och den visar några grader forskjell har jag för mig). Hvis du har en temperatur i kroppen så kommer du ikke ha samma temperatur på pannan så termometern måler kanske 37 grader och utifra en model visar den sen kanske 40 grader. 

Litar inte på pannetermometer men tycker det låter väldigt fel hvis dere har målat 40.6 grader med en sådan och de bara sier att dere ska måle på en annan måte. 40.6 är rätt högt och jag tror ikke pannetermometern er så pass dålig att man har väldigt mye mindre. 

Skrevet
fredrik2 skrev (11 minutter siden):

Är rätt sikker på att pannetermometern inte måler temperaturen den viser (vår har också två instillninger, en för feber måling och en på ting måling och den visar några grader forskjell har jag för mig). Hvis du har en temperatur i kroppen så kommer du ikke ha samma temperatur på pannan så termometern måler kanske 37 grader och utifra en model visar den sen kanske 40 grader. 

Litar inte på pannetermometer men tycker det låter väldigt fel hvis dere har målat 40.6 grader med en sådan och de bara sier att dere ska måle på en annan måte. 40.6 är rätt högt och jag tror ikke pannetermometern er så pass dålig att man har väldigt mye mindre. 

Jeg har vært borti at pannetemp viser 38, mens rekt viser 37,4. Men oftere andre veien. 

Helsepersonell skal uansett alltid være høflig og grei, selv om man er uenig med folk 

• Liker 1
Skrevet
38 minutes ago, pr3cis said:

Nei... det betyr at instrumentet viser det. Infrarøde termometer har en halv gazillion feilkilder sammenligna med den typen du stikker i rumpa.

• Liker 5
Skrevet
Tussi skrev (39 minutter siden):

Jeg har vært borti at pannetemp viser 38, mens rekt viser 37,4. Men oftere andre veien. 

Akkurat dette som er problemet. Som det eksmpel Tussi nevner her har barnet ditt da enten 41,2 eller 40,0 Avviket kan vær større hos deg. og da har man enten noe som krever akutt handling eller høy feber.   

Tryggest og best å måle bakveien :) 

Skrevet
pr3cis skrev (6 timer siden):

Jeg har fårståelse for at det er faktorer og avvik som gjør at det ikke blir nøyaktig nok. Men en temperatur er en temperatur, uansett hvordan man vrir og vender på det, med utgangspunkt i at termometeret ikke er ødelagt. 

Faren er kanskje om temperaturen faktisk er enda høyere, og instrumentet ikke klarer å måle det.

Dette er ikke så viktig for meg, og jeg prøvde absolutt ikke å starte en diskusjon med helsepersonell. Jeg la meg helt flat, og sa jeg skulle kjøpe et annet termometer. 

Ble bare litt satt ut når hun spurte hva slags termometer det var målt med, og hun ba meg gå å kaste det i søpla fordi det var helt fullstendig ubrukelig.. 

Øretermometer var visst også ikke til å stole på, og vanskelig å måle riktig. 

Når det gjelder grunnen til at jeg faktisk ringte, så ble det anbefalt Paracet, da vi haddr brukt Nurofen tidligere på dagen som ikke hjalp. Paracet gjorde susen! 😊

Personer som tar imot telefon på legevakten kan nok til tider oppfattes (med rette) som spydige. De får nok mange telefoner fra folk som ønsker hjelp som mener at akkurat deres "tilstand" er viktig. Men det er de som tar telefonen sin jobb å sortere ut hva som kan vente, og hva som trenger øyeblikkelig hjelp. Det må sikkert være en stressende jobb, og jeg skjønner at de kan bli litt oppgitte av og til. Litt ekstremt at hun ber deg om å kaste det i søpla da. 

Paracet pleier å funke bra :) God bedring til dere alle. 

• Liker 2
Skrevet

Slike IR-febertermometre må kalibreres før bruk. Sjekk manualen hvordan man gjør det. Mitt viste 1C for mye før jeg fikk kalibrert det.

Og selv da kan avlest temperatur variere mye.

Skrevet
pr3cis skrev (12 timer siden):

Det er det som er problemet. Det er ikkje mogleg å finne kjernetemperaturen ved å berre måle på overflata. Disse termometera kan ha litt ulik funksjonalitet, nokon måler og gir deg målt temperatur i displayet med alle feilkjeldene. Men det finnes også febermålere som bearbeider målinga og gir deg eit tal for det termometeret "gjetter" på er kjernetemperatur basert på målinga. For å finne ut av dette må du lese bruksanvisninga. Det er også eit generelt råd med slike termometer at du måler temperatur også i frisk tilstand slik at du har eit samanlikningsgrunnlag, her kan det være lurt å skrive ned temperaturen på ein lapp slik at du lett kan samanlikne målingane ved eit seinare høve, særleg om du har fleire barn. Det er viktig at samanlikningsverdien er målt på samme person, då temperaturen varierer frå person til person.

Det sagt så synes eg også at legevakta var litt vel krasse med deg, ei måling på over 40 grader er i utgangspunktet alvorleg, og slike pannetermometer har ein større tendens til å underrapportere temperatur. Om det er korrekt at huda måler 40 grader så er det openbart varmare inne i kroppen.
For mange så er alternativet til pannetermometer å legge handbakken på panna for å vurdere om det er "litt varmt", så at du i det minste hadde tatt ei måling før du ringte burde være positivt.

Det litt kjedelege med måten du vart behandla på er at lærdommen til neste gong er at ringer er å seie at barnet kjennes varmt ut og at du ikkje har termometer til å måle med. Det gjer jobben enda vanskelegare for legevakta som då også må prøve å gjette seg fram til om du er ein av dei hysteriske foreldra som ringer på grunn av lett feber, eller om det er snakk om så alvorleg feber at barnet må innom legevakta for nærmare undersøking.
Eg trur alle forstår at nøyaktige heimemålingar er det beste, og at ein burde skaffe seg personlege rektaltermometer til alle i familien, men det er det ikkje alle som har.
Ein skal heller ikkje gløyme at den store fordelen med panne- eller øyretermometer er at det faktisk blir målt, det er litt høgare terskel for å måle rektalt, så ei rask pannemåling kan utgjere forskjellen på at du den morgonen lar være å levere i barnehagen basert på at du har målt febertemperatur. Det mange foreldre faktisk gjer er at ein ikkje tek seg tid til å ta ei skikkelig måling den morgonen, leverer ungen som normalt i barnehagen og krysser fingrane for at ein ikkje får telefon frå barnehagen med beskjed om å hente.
Det du ikkje skal gjere er å kaste termometeret ditt i søpla, kjøp gjerne skikkelege termometer, men det viktigaste er at du har eit termometer. Sjølv om kvaliteten på målinga er dårleg så kan du i det minste bruke pannetermometeret til å måle endringar i løpet av dagen og dei neste dagane for å få klarheit i om temperaturen er stigande eller synkande.

Fokuset for legevakta burde være å ta ei vurdering utifrå kunnskapen om kva måleinstrument som er brukt. Nettopp fordi det er usikkerheit rundt pannetermometer så er det viktig at du som innringer informerer om dette slik at dei på legevakta har eit godt grunnlag for å gi råd.

Skrevet
pr3cis skrev (17 timer siden):

Familie på 4 her med influensa hele gjengen. Minstemann på 6 år ble målt til 40,6 grader, og ringte da til legevakta for å spørre om råd. 

Blir nærmest kjeftet på fordi vi bruker panne termometer, og ikke det gammeldagse "rompe termometeret" 

Grunnen er fordi pannetermometer har stort avvik i temperatur, og det kan jeg forstå. Men måler man 5-6 målinger fra tinning og rundt panna, så tenker jeg at det er den høyeste temperaturen som gjelder. Det er da en temperaturmåler? 

Når jeg måler meg selv uten feber, så måler den 36,7 på det høyeste. 

Hvorfor er helsepersonell så negative til pannetermometer? 

Det er for stor feilmargin derfor ser helsepersonell på pannetermometer som upålitelige. Det vil jo likevel gi en indikasjon på om man har feber eller ikke så hvis du ble kjeftet på så har vedkommende stått opp på feil fot. Har selv vært på termografikurs og lært at slike termometre har unøyaktige målinger men det kommer ann på emissitiviteten til overflaten man måler på. Min personlige erfaring er at pannetermometerne ikke har så veldig stor feilmargin, godt innenfor en grad i de tilfellene jeg har vært borti, men det kan selvsagt være forskjell på merker og kvalitet.

• Liker 1
Skrevet

Det korte og enkle svaret er: mål alltid i endetarmen fordi dette er det nærmeste du kommer kjernetemperatur

Overflaten er ingen kjerne, og har mange feilkilder. Temperaturen du måler i endetarmen gir et godt og sikkert resultatet, mens måling alle andre steder (panne, under armen, munnen, øret osv.) alltid har usikkerhetsmarginer. Det tar ikke mange ekstra sekundene å måle i rompa, og du får et resultat du kan stole på.

Jeg kjøpte et pannetermometer selv fordi jeg ble lurt til å tro at alt var så mye enklere. Jeg synes babyen var barm - målte 37 i pannen og 38,6 i endetarmen. Pannetermometeret ligger nå ett eller annet sted på avfallsdeponiet. 

• Liker 1
Skrevet
ilpostino skrev (På 18.12.2025 den 12.11):

Det er mye bedre å måle i øregangen eller i verste fall i armhulen enn å måle i pannen. 

I armhulen sier man at man skal legge til 0.5 grader, men jeg opplevde en pasient med 39.5 i armhulen, 41 rektalt

Skrevet
12 hours ago, AnnonymG said:

Jeg kjøpte et pannetermometer selv fordi jeg ble lurt til å tro at alt var så mye enklere. Jeg synes babyen var barm - målte 37 i pannen og 38,6 i endetarmen. Pannetermometeret ligger nå ett eller annet sted på avfallsdeponiet. 

Høres ut som du ikke kalibrerte termometeret først. Mistenker at veldig mange enten glemmer dette eller ikke er klar over det.

• Liker 1
Skrevet

Pannetermometer er topp, du må bare bli kjent med ditt. Kjenn til referansetemp på de i familien uten feber, og kontroller med kjernetemperatur, så har du en ganske presis modell. 

Helsepersonell som mener at pannetermometer bør kastes bør heller vurdere egne synspunkter. 

Skrevet (endret)
On 12/20/2025 at 5:20 PM, OJ Doe said:

Pannetermometer er topp, du må bare bli kjent med ditt. Kjenn til referansetemp på de i familien uten feber, og kontroller med kjernetemperatur, så har du en ganske presis modell. 

Helsepersonell som mener at pannetermometer bør kastes bør heller vurdere egne synspunkter. 

Du kan jo lese en studie her med 995 barn hvor man sammenlignet panne, øre og rektaltermometer og det er helt klart at panne er dårlig, øre er bedre og rektal er best. Skjønner ikke hvorfor du mener helsepersonell skal vurdere egne synspunkter når studier motbeviser akkurat påstanden din.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5787302/

Endret av AnnonymG
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnnonymG skrev (10 timer siden):

Du kan jo lese en studie her med 995 barn hvor man sammenlignet panne, øre og rektaltermometer og det er helt klart at panne er dårlig, øre er bedre og rektal er best. Skjønner ikke hvorfor du mener helsepersonell skal vurdere egne synspunkter når studier motbeviser akkurat påstanden din.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5787302/

Interessant.

Kort oppsummert så er konklusjonen at i 95% av målingane så vil pannemåling ha eit avvik frå -1,2°C til +1,5°C samanlina med rektalmåling (på samme barn og på samme tidspunkt). Og øyretermometeret var hårfint meir nøyaktig med forventa avvik i 95% av tilfella på -1°C til +1°C samanlikna med rektalmåling.

Det sagt så viser også denne studien at feilmåling av feber utover 1,5°C er sjeldan. Med feber definert som meir 38°C eller høgare så betyr det at trådstarters måling på 40,6°C er ein sterk indikasjon på feber, sjølv med fråtrekket på 1,5°C så er det 95% sikkert at barnet ein kroppstemperatur på 39,1°C.
Det i seg sjølv er ikkje grunn til bekymring, dei generelle råda for når ein bør kontakte lege er stort sett temperaturuavhengige og går meir på barnets allmenntilstand, pust, hudfarge, matlyst og kor lenge barnet har hatt feber. Unntaket er barn under 3 månedar som bør undersøkast av lege. Feber er ikkje i seg sjølv farleg, og sjølv ved høg feber så er ikkje det eit mål på alvorlegheitsgrad av sjukdommen.
Av den grunn så er eigentleg ikkje målt temperatur særleg relevant for å vurdere om barnet treng legeundersøking, og det er nok derfor @OJ Doe skriv at helsepersonell som er så negative til pannetermometer bør vurdere sine faglege synspunkt. For ei nøyaktig febermåling er i beste fall supplerande informasjon. Det trådstarter burde blitt spurt om er korleis allmenntilstanden er, kor lenge har barnet hatt feber, osv. Som nemnt så vil ei pannemåling på over 40° være ein god indikasjon på feber, sjølv om ein ikkje kan seie noko om kor høg feberen eigentleg er basert på ei unøyaktig måling.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...