Gå til innhold

Har du endret noen (politiske) syn i ditt liv etter en diskusjon eller i møte med ny informasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg nevnte nylig i en annen tråd at jeg stort sett angrer hver gang jeg entrer en politisk diskusjon på forumet fordi det stort sett blir en bortkastet ettermiddag.

Hvorfor? Jo, fordi det stort sett er to sider som tror sterkt på sitt som krangler frem og tilbake uten at noen nødvendigvis ønsker noe ny innsikt eller er villig til å endre mening i møte med ny informasjon. I tillegg har vi mennesker våre svakheter som stolthet, noe som sikkert gjør det ekstra vanskelig å korrigere synspunkt i en diskusjon.

Derfor anser jeg ofte slike diskusjoner som bortkastet tid for min del personlig og prøver å unngå det, men av og til faller man for fristelsen. :) 

Men, motivert av det kunne det være morsomt å høre om noen faktisk har endret sitt politiske syn på noe og ønsker å dele?

Utdyp gjerne litt om hva og hvorfor.

Personlig kan jeg begynne med Trump. Jeg var positiv til Trumps første kandidatur, men etter hvert som jeg ble bedre kjent med Trump gjennom hans første periode har jeg gått fra å være positiv til svært negativ. Det var mye underveis i hans første periode, men spikeren i kista ble da han nektet å anerkjenne valgnederlaget, samt stormingen av kongressen i 2021. Og etter det har det vært lite å glede seg over. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen ganger skriver jeg fordi jeg bare vil si noe, ikke nødvendigvis fordi jeg vil debattere. Dere kan ikke tvinge meg til det, og jeg er ikke obligert til å forandre mine meninger bare for at du skal føle deg høy i hatten.

Skrevet

Ingen har vel sagt noe om å tvinge noen til å debattere eller kreve at andre skal forandre meningene sine. Hele poenget mitt er vel at folk stort sett er ganske fastlåst i meningene sine og at det derfor gjerne blir bare skittkasting fra den ene siden til den andre i noen hundre sider uten at man er kommet noe lenger enn man var på første side. :) 

Derfor hadde det jo vært morsomt å høre om noen faktisk har måtte erkjenne at de har tatt feil eller endret synspunkt i en sak. 

Skrevet
2 minutes ago, DukeRichelieu said:

Derfor hadde det jo vært morsomt å høre om noen faktisk har måtte erkjenne at de har tatt feil eller endret synspunkt i en sak. 

Mange ganger. Ser ikke på det å ta feil som noe negativt, men heller som en mulighet til forbedring.

Meninger vi har er basert på fakta eller følelse. Begge deler er i konstant utvikling, og da skulle det bare mangle at resultatet ikke endres.

Skrevet

Jeg har jo gått fra å være FRP sympatisør, venstre-stemmer og nå helt over til SV og rødt. Det er nok ikke EN ting som har skjedd, men mange små diskusjoner og utfordring av egne holdninger, møte med andre folk og generellt at jeg har modnet mentalt :D

Spesielt diskusjoner med andre har overbevist meg om hvor korttenkt mye av politikken på høyresiden er, og hvordan hele bildet faller fra hverandre om man spørr over snittet vanskelige spørsmål. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja. Jeg pleide å tro at mennesker var logiske og fornuftige, så jeg brukte mye tid på nettdebatter og mye energi på å søke etter informasjon og litteratur. Jeg pleide å tro at «they go low, we go high» var et inspirerende slagord. Jeg pleide å tro at menneskeheten, med hjelp av dagens vitenskapelige nivå, har unnsluppet skjebnen med å gå rundt i ring i historien. Nå tror jeg ikke lenger slik.

Endret av James G
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er kanskje ikke så mye et politisk syn, heller en ny innsikt.

Men jeg pleide være en av dem som gjentok den frasen, om at dersom man klarte å utvide utrykkene for kjønn tilstrekkelig, så ville det ikke være noe behov for å ta kjønnskorrigerende operasjoner.

Og selv om jeg fremdeles synes takhøyyden for utrykksrom er viktig, innså jeg i samtale med andre, at ikke alle ting er noe jeg selv kan tenke meg til fra mitt eget utgangspunkt, jeg kjenner ikke til hvordan det er å ha kjønnsdysfori, og selv om jeg kan prøve å se det for meg, er det ikke gitt at min fantasi stemmer overrens med virkeligheten, og dermed blir mine forslag til løsning også uten kontakt med noe ekte, og ikke noe man burde insistere på som om man vet hva man snakker om.

• Hjerte 1
Skrevet

Har gått fra venstresiden til høyresiden. Og fra pro-palestina til pro-israel. Men jeg har også opplevd at gode skriveinnlegg fra f.eks Mimir Kristjansson i Rødt har moderert mitt syn i enkelt-saker. Når venstresiden klarer å være faktabasert og ikke føleribasert så har de noen gode poeng de og viser det seg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Arveavgift. 

Jeg gikk fra å være sterkt i mot (dødsskatt!!!) til å bli sterkt for da jeg innså hvor urettferdig det slo ut blant venner og familie.

Det er lite som er mer urettferdig enn å gi enkelte personer et økonomisk fortrinn på millioner, noen ganger milliarder, i livet kun fordi de hadde så flask at de ble født av riktige foreldre. 

Gjeninnfør arveavgiften, og senk heller andre skatter som insentiverer arbeid, innsats og produksjon som er nyttig for samfunnet. 

Endret av VifteKopp
Skrevet

Jeg har endret eller fått et litt mer nyansert bilde på ting etter å ha fulgt og deltatt på en del diskusjoner her, men selv der jeg ikke endrer mening, så er det likevel verdifullt fordi man ofte får en forståelse for andre personers meninger.

Det mener jeg er positivt for begge sider, selv om man kanskje ikke klarer å få noen til å endre mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...