Satan666 Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Når skal det komme en bilprodusent som lager en super-enkel og billig bil med billige slitedeler og minst mulig som kan gå i stykker, minst mulig fancy tull. Bare tut-og-kjør, ferdig snakka. Det er nok et stort marked for det.
Sjørøver Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden kremt skrev (23 timer siden): Ford er vel ikke akkurat kjent for den beste kvaliteten. Kjøp japansk kvalitet og skru selv når garantien er ut. Har godt betalt i timen for litt småskruing hjemme. Japansk er ikke noe mer holdbart enn europeisk. Det knirker og knaker. Kjører dårlig og er ikke noe særlig moderne. 1
Hollabaloo Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Sjørøver skrev (1 minutt siden): Japansk er ikke noe mer holdbart enn europeisk. Det knirker og knaker. Kjører dårlig og er ikke noe særlig moderne. Jeg vil også legge til: Det meste japanske av det som er «vanlige biler» er ingen fryd for øyet, og gjerne akkompagnert av andre ting som drar ned bruksgleden. Toyota sin eCVT er et eksempel.
Trestein Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Hollabaloo skrev (2 timer siden): Toyota sin eCVT er et eksempel. Vi kjørte rundt i Spania med en slik for en stund siden. Kan bare ikke fatte og begripe at noen kjøper dette. Motoren gikk med 6000rpm i tide og utide
Myriad Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Hva er problemet med eCVT? Eksepsjonell pålitelighet? 1
freedomseeker Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Eide en subaru legacy i 10 år, det eneste jeg byttet på den var regreim, lambdasonden, bremser, olje og dekk.
sedsberg Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden 3 hours ago, Satan666 said: Når skal det komme en bilprodusent som lager en super-enkel og billig bil med billige slitedeler og minst mulig som kan gå i stykker, minst mulig fancy tull. Bare tut-og-kjør, ferdig snakka. Det er nok et stort marked for det. Legg så på alt som er obligatorisk og påkrevd for å kunne selge en bil i de fleste siviliserte land så blir den ikke så billig og enkel lengre.
Habla Møberg Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden sedsberg skrev (1 minutt siden): Legg så på alt som er obligatorisk og påkrevd for å kunne selge en bil i de fleste siviliserte land så blir den ikke så billig og enkel lengre. Dacia kommer vel ganske høyt på listen? Har en bekjent som liker å jakte, og haaaater å stelle bil. Den Daciaen han har ser ut som et vrak, men null problemer med den utrolig nok. Nesten fristende å se på noe slikt som landstedsbil.
Duriello Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) Sjørøver skrev (4 timer siden): Japansk er ikke noe mer holdbart enn europeisk. Det knirker og knaker. Kjører dårlig og er ikke noe særlig moderne. Min bil nr 2 er uenig i første linjen. 2005 modell og alt, til og med det elektroniske, fungerer like bra nå som da bilen ble kjøpt. Kun normalt vedlikehold. Resten av posten stemmer idag da. 😂 Tror kanskje girboks synger på siste verset. 🤷 Toyota. Endret 15 timer siden av Duriello
Hollabaloo Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Myriad skrev (1 time siden): Hva er problemet med eCVT? Eksepsjonell pålitelighet? At den ruser opp motoren som en scooter i tide og utide. Hvis det eneste som gir bilglede er maksimal driftsikkerhet og å spinke og spare på hver krone, ja da skjønner jeg sjarmen. Men fra et kjøreglede-perspektiv så er CVT bånn i bøtta. Det er en drivlinje for pensjonister som liker å kjøre litt under fartsgrensa 1
Snylter Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 6 hours ago, ali q said: Mekonomen bytta kun det røret som var lekk + kompressoren (som var defekt fordi den hadde stått på uten trykk i rørene) og det kosta meg 13k.. Hæ? Kompressoren skal ikke koble inn når det ikke er trykk i systemet..
Opelduude Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Når man ikke en gang kan utføre en PKK uten at man må ha ei ukes langt kurs som arbeidsgiver må betale for pluss full lønn, så blir prisene deretter. Det er ikke veldig lukrativt å drive et bilverksted som skal følge alle regler og tilfredsstille byråkratiet. Dessverre er det de som er totalt avhengig av bil som må betale prisen for det.
Paxville Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Duriello skrev (13 timer siden): Min bil nr 2 er uenig i første linjen. 2005 modell og alt, til og med det elektroniske, fungerer like bra nå som da bilen ble kjøpt. Kun normalt vedlikehold. Resten av posten stemmer idag da. 😂 Tror kanskje girboks synger på siste verset. 🤷 Toyota. Har flere biler selv, bl.a en Passat fra 98. Gikk gjennom siste EU i år uten anmerkninger, skrur selv, men har stort sett kun skiftet slitedeler på den siste 6-7 åra, samt noe småfiks i det elektriske og noen sensorer til motorsyring som man nesten må regne med på en snart 30 år gammel bil. Endret 2 timer siden av Paxville
Salvesen. Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Opelduude skrev (59 minutter siden): Når man ikke en gang kan utføre en PKK uten at man må ha ei ukes langt kurs som arbeidsgiver må betale for pluss full lønn, så blir prisene deretter. Det er ikke veldig lukrativt å drive et bilverksted som skal følge alle regler og tilfredsstille byråkratiet. Dessverre er det de som er totalt avhengig av bil som må betale prisen for det. Total bullshit, det er ikke så dyrt å drive verksted at en må ta 10x timeslønn for å "overleve" som du prøver å forspeile det. 3000 er hinsides all fornuft, de var ikke interessert i oppdraget. 1
Habla Møberg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Opelduude skrev (1 time siden): Når man ikke en gang kan utføre en PKK uten at man må ha ei ukes langt kurs som arbeidsgiver må betale for pluss full lønn, så blir prisene deretter. Det er ikke veldig lukrativt å drive et bilverksted som skal følge alle regler og tilfredsstille byråkratiet. Dessverre er det de som er totalt avhengig av bil som må betale prisen for det. Altså, enig i at det er svindyrt å drive verksted i dag. Men over 3.000.-/t for vanlig mekanisk arbeid er bare hinsides. Nå gjelder ikke dette bare bilverksted, men mange yrkesgrupper. Rørlegger (gullsmeden) elektriker og en masse annet. Norge er gått fra å ha høye priser men og god standard, til å gå fullstendig av hengslene og miste bakkekontakten. Jeg har vært yrkesaktiv siden 80-tallet og har kunnet følge denne utviklingen på nært hold. De verkstedene som ikke er med i en fagkjede ser ut til å ha et langt mer edruelig forhold til kost/nytte forhold, med å ha verkstedslokalet i et nøkternt område, hvor tjenestebiler, verktøy og annet holdes på et fornuftig nivå. Merkeverksted må nødvendigvis forholde seg til den opplæring etc som fabrikanten krever, og der ligger nok endel forklaring. Jeg vet ikke om noen her i Norge som blir rik av å drive et bilverksted, men å eie en kjede av de er nok lukrativt (feks Møller). Alle taper på dette, for det driver bare opp presset på mer lønn og mer av ditt og datt. Det er interessant å reise til andre land og se hvordan mange klarer å drive langt mer nøkternt og fremdeles med høy kvalitet. 1
Iterion Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Hørtes veldig dyrt ut ja. Vanlig timepris her jeg bor er mellom 1500-2000 kr. Blir gjerne litt billigere dersom en lærling jobber på bilen kontra en erfaren mekaniker. Merkeverksteder tar generelt litt mer i timen kontra mindre bilverksted, er min erfaring.
Femtekolonne Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 17 hours ago, Satan666 said: Når skal det komme en bilprodusent som lager en super-enkel og billig bil med billige slitedeler og minst mulig som kan gå i stykker, minst mulig fancy tull. Bare tut-og-kjør, ferdig snakka. Det er nok et stort marked for det. Motorjournalistene hadde litt fokus på driftkostnader før, som Teknikkens værd eller hva det svenske bladet het. Listet opp priser for deler og service. Dagens motorpresse er mest opptatt av fancy glasstak, selvkjøring og skjermstørrelse. 1
Simen1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Advokater, rådgivende ingeniører og tannleger burde være fornærmet over at bilmekanikere med 3 år videregående utdannelse og lave karakterkrav har høyere utfakturert pris enn de. Endret 1 time siden av Simen1 Utfakturert pris - ikke lønn
Habla Møberg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Simen1 skrev (3 minutter siden): Advokater, rådgivende ingeniører og tannleger burde være fornærmet over at bilmekanikere med 3 år videregående utdannelse og lave karakterkrav har høyere lønn en de. Har mekanikere uten videreutdanning bedre lønn enn en advokat? Har jeg aldri sett. Hvor er dette? Endret 1 time siden av Habla Møberg Typo
Salvesen. Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Simen1 skrev (5 minutter siden): Advokater, rådgivende ingeniører og tannleger burde være fornærmet over at bilmekanikere med 3 år videregående utdannelse og lave karakterkrav har høye utfakturerbar pris enn de. Er vell mekanikerene som burde snu i døra når de ser disse prisene og sjekker egen lønsslipp. Hadde aldri godtatt dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå