Gå til innhold

Trump 2025

Melding lagt til av Uderzo,

Charlie Kirk (tilsynelatende) attentat: Dette er en tragisk hendelse, og uavhengig av hva man mener om personen, fortjener ingen å miste livet for sine meninger. Jeg oppfordrer alle til å vise respekt og omtanke i tråden, og ikke feire eller godte seg over det som har skjedd. La oss holde diskusjonen saklig og medmenneskelig.

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minute ago, Sir said:

Enig i at dette burde være en utkastelsesgrunn nå og en stund frem i tid da dette er meninger som er uforenelig med å være politiker. At det blir "trukket tilbake" i ettertid, trekker ikke tilbake det egentlige tankesettet denne personen har i hodet til enhver tid. Men synes ikke det burde være en livstidsdom. Folk kan reformere seg.

Hun trakk den tilbake fordi hun angret og mener at hun ikke støtter drap på meningsnmotstandere.

Samtidig litt lengre ut i artikkelen sier hun "- Likevel skjønner jeg at vitsen var for drøy og kom for tidlig. Det var teit." 

Dett viser at hun ikke angrer på selve handlingen sin, men at hun ser at handlingen hennes kan og vil få konsekvenser for henne.
Denne fremtidige rødt-politikeren har også kalt  Jonas Gahr Støre for terrorist. 
Hun er på en måte ganske lik Charlie Kirk. Ytterligående og radikal. Rød ungdom bør ta fra henne sine verv.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 hour ago, herzeleid said:

Dette innlegget er mørkt, men ikke uventet. Jeg synes det er foruroligende når en er blitt såpass radikaliserte at responsen på et attentat, et drap, på en person en er uenig med er å umiddelbart snakke stygt om vedkommende. 

Med den retorikken og de handlingene vi ser i USA nå så er det et mirakel om de unngår en ny borgerkrig. Det kommer helt klart til å bli mer av slike attentat der, og det kommer det til å fortsette med sålenge de ikke gjør en grunnleggende endring i retorikken de bruker. Slik det er nå fyrer man opp alle galningene og de som føler seg urettferdig behandlet og de er det mange av. 

Forøvrig ganske ironisk at Republikanerne i Utah har sørget for at det er lov å gå med våpen på campus på universitetene/college og at Kirk her har sagt at det er greit at noen dør hvert år for å beholde retten til å gå med våpen. 

Endret av Reg2000
  • Liker 5
Skrevet

Det siste vi trenger er at Norge følger i USAs fotspor her med ytterliggående retorikk og tilsvarende ekstrem polarisering. Å ønske politiske meningsmotstandere døde eller skadet er utrolig lavmål. Man må gjerne synes CK var et rasshøl, jeg er ikke uenig, men det er verken konstruktivt eller fornuftig energibruk å fronte meningen og den må stoppe der. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Kone skrev (34 minutter siden):

Jeg vil påstå at det er krise, om denne personen nå ikke blir kastet ut av ungdsompartiet, og aldri noensinne får sette sine ben på stortinget.

Dessverre er det vanskelig for dem å kvitte seg med henne gjennom en demokratisk prosess fordi Rød Ungdom ble helt fragmentert da hun ble leder, gjennom det som omtrent må beskrives som et slags kupp der store deler av organisasjonen trakk seg i protest mot Kaur og prosessen. De få ungdomslagene som er igjen i organisasjonen er de eneste som støtter henne. Nestlederen har også trukket seg.

Går hun ikke av snart bør moderpartiet ta avstand fra ungdomspartiet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Venstresiden godter seg ofte på andres personlige nederlag. Jeg husker da Rush Limbaugh annonserte at han hadde fått dødelig kreft, og reaksjonene på et av de største politiske forumene, Reddit, da spesielt subredditen /r/politics, der venstrevridde, sosialister, kommunister og liberale utgjør mesteparten av aktiviteten, var av den usmakelige karakteren der de gjorde narr av han og blant annet sa ting som at "det var trist å høre at kreft har fått Rush Limbaugh".

Mens da Joe Biden annonserte at han hadde kreft, var det tanker til familien og håp om en bedre helse, ikke bare på/r/politics mens også på konservative subreddits som /r/conservative.

Det kan ha noe med at konservative har kristne verdigrunnlag i livene sine som bygger opp en solid moralsk og etisk ryggrad som de bærer med seg hele livet, mens liberale ofte er ateister og har egoisme og enkle, selvsentrerte holdninger aom gjør at de ser på det som en seier om noen de ikke liker blir syk eller dør.

Kanskje Rødt som parti skal ta et internt oppgjør og oppvask for å legge noen klare retningslinjer om hvordan man oppfører seg som folk.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 minutes ago, Pop said:

Det siste vi trenger er at Norge følger i USAs fotspor her med ytterliggående retorikk og tilsvarende ekstrem polarisering. 

Vi er på vei dit, selv om vi ikke tilber våpen på samme måte som de gjør. Retorikken blir stadig mer ekstrem, spesielt på sosiale medier, og den typen retorikke blir mer og mer vanlig også utenfor sosiale medier. 

• Liker 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Trist når folk dør før de får startet å gjøre opp for sine synder. 

Må være ekstra trist for familien til Kirk, om de er kristne.

Hans ettermæle er at han til sin død misinformerte og løy spesifikt for å groome ungdommer til å støtte Donald Trump og det autoritære partiet til Donald Trump, i kampanjer som ga legitimitet til hat og ondsinnede konspirasjonsteorier.

Håper for hans del at guden hans ikke finnes.

Vi har vært uenige i mangt @Red Frostraven men her krysser du en grense du ikke bør krysse... Du kan gjerne være uenig i hva Kirk mente men han argumenterte, og mange ganger når han ble møtt med gode motargumenter - så ga han seg - tok vedkommende i hånden og sa at han ga opp den diskusjonen... Det er nettopp slike mennesker vi trenger for å la alle sider møtes i en diskusjon... Det vi nå har fått er en ytterligere polarisering og en enda mer farlig verden...

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)
Reg2000 skrev (3 minutter siden):

Vi er på vei dit, selv om vi ikke tilber våpen på samme måte som de gjør. Retorikken blir stadig mer ekstrem, spesielt på sosiale medier, og den typen retorikke blir mer og mer vanlig også utenfor sosiale medier. 

Enig. På "norsk" X kunne man både i går kveld og i dag lese helt vanvittige utspill rundt denne saken. Folk kaster seg på og forsøker å utnytte drapet til å fremme ekstreme overbevisninger, og til å importere mer polarisering til Norge.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Skrevet
5 minutes ago, FrihetensRegn said:

Mens da Joe Biden annonserte at han hadde kreft, var det tanker til familien og håp om en bedre helse, ikke bare på/r/politics mens også på konservative subreddits som /r/conservative.

Ja... sånn som selve mr. Presiden?

Trump, who spoke in the Oval Office on Friday, called Biden a “somewhat vicious person,” adding, “If you feel sorry for him, don’t feel sorry for him, because he’s vicious.”

https://www.forbes.com/sites/tylerroush/2025/05/30/trump-says-dont-feel-so-sorry-for-vicious-biden-after-cancer-diagnosis/

Sikkert fake news. Garantert!

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
sofiemyr skrev (45 minutter siden):

Vi har vært uenige i mangt @Red Frostraven men her krysser du en grense du ikke bør krysse... Du kan gjerne være uenig i hva Kirk mente men han argumenterte, og mange ganger når han ble møtt med gode motargumenter - så ga han seg - tok vedkommende i hånden og sa at han ga opp den diskusjonen... Det er nettopp slike mennesker vi trenger for å la alle sider møtes i en diskusjon... Det vi nå har fått er en ytterligere polarisering og en enda mer farlig verden...

Hva. Jeg sier det er trist han ikke fikk gjort opp for seg, da jeg oppriktig mener at alle bør få sjansen til å gjøre opp for seg, og håper det absolutt beste for ham -- at han ikke blir dømt av sin egne gud for livet han levde.

Turning Point USA har gjort ekstremt mye uopprettelig skade, og har vært mer til skade, enn nytte 

...

Å være uenig med meg i ordene jeg bruker her betyr at man ønsker at han brenner i helvete, med mindre man har totalt misforstått det kristne budskap -- slik det kommer frem av den eneste faktiske  autoriteten på religionen, bibelen -- så jeg ser ikke hvordan det skulle være bedre, på noen måte.

Jeg er krass, men jeg funderer retorikken min på refleksjon -- både filosofisk, og bokstavelig;

Hans egne gud er ikke nådig mot menn som ham, så jeg ønsker bokstavelig talt det beste for ham og hans familie.

Endret av Red Frostraven
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (11 minutter siden):

Venstresiden godter seg ofte på andres personlige nederlag. Jeg husker da Rush Limbaugh annonserte at han hadde fått dødelig kreft, og reaksjonene på et av de største politiske forumene, Reddit, da spesielt subredditen /r/politics, der venstrevridde, sosialister, kommunister og liberale utgjør mesteparten av aktiviteten, var av den usmakelige karakteren der de gjorde narr av han og blant annet sa ting som at "det var trist å høre at kreft har fått Rush Limbaugh".

Det kan ha noe med at konservative har kristne verdigrunnlag i livene sine som bygger opp en solid moralsk og etisk ryggrad som de bærer med seg hele livet, mens liberale ofte er ateister og har egoisme og enkle, selvsentrerte holdninger aom gjør at de ser på det som en seier om noen de ikke liker blir syk eller dør.

Kanskje Rødt som parti skal ta et internt oppgjør og oppvask for å legge noen klare retningslinjer om hvordan man oppfører seg som folk.

Jada, jada, og Trump, selve verdenslederen for høyresiden, gjorde narr av hendelsen der Paul Pelosi fikk skallen sin slått i stykker i et politisk motivert angrep med hammer. Det var ikke mangel på vitsing i den retningen.

Sånn kan må gå att og frem i det uendelige, med at høyre sa sånn og venstre gjorde det. 

Akkurat som vi gjorde i barnehagen og skolegården når hjernene våre var langt fra ferdig utviklet.

Det der er et hyklerisk og fullstendig hensiktsløst spill og spille.

En småbarnsfar er blitt drept over politiske meninger og lovlige handlinger. Dette burde være en enorm vekker for hvordan vi forholder oss til hverandre, og er det ikke det kan det fort bli verre. Vil gjerne minne om at det er flere poltiske personer som er drept og angrepet den siste tiden, uten at de hadde samme navnet og tilstedeværelsen som Kirk hadde.

Det er nok polarisering, demonisering, propaganda og umenneskeliggjøring nå. Dette må stoppe, og det å respektere sine motstandere er en fin plass å begynne.

Endret av Griever
  • Liker 7
Skrevet
Reg2000 skrev (17 minutter siden):

Forøvrig ganske ironisk at Republikanerne i Utah har sørget for at det er lov å gå med våpen på campus på universitetene/college og at Kirk her har sagt at det er greit at noen dør hvert år for å beholde retten til å gå med våpen. 

Er det samme ironi som at det er lov å kjøre bil på campus, og at folk som aksepterer at noen dødsfall i trafikken vil forekomme når man har muligheten til å kjøre bil, kan bli drept i bilulykker?

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Reg2000 skrev (6 minutter siden):

Enig...polarisering og skarp retorikk er på rask fremmarsj. Det har vært en del urent trav i valgkampen, der man på amerikansk vis er mer opptatt av å angripe politiske motstandere enn å fremme sin egen politikk. Man ser det også i valget...sentrums-partiene går sterkt tilbake, mens ytterfløyene vokser både på høyre- og venstre-siden.

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, Reg2000 said:

Er det bekreftet at motivet var politisk? Ja, det er mest trolig, men det kan vel også ha vært sjalusi eller psykiatri.

• Liker 1
Skrevet
14 minutes ago, Snikpellik said:

Enig. På "norsk" X kunne man både i går kveld og i dag lese helt vanvittige utspill rundt denne saken. Folk kaster seg på og forsøker å utnytte drapet til å fremme ekstreme overbevisninger, og til å importere mer polarisering til Norge.

At noen fortsatt bruker x er for meg et mysterium. Det er rent søppel.

• Liker 3
Skrevet
Reg2000 skrev (Akkurat nå):

At noen fortsatt bruker x er for meg et mysterium. Det er rent søppel.

Det er blitt et godt verktøy for å følge med på radikalisering og ytterliggående politiske miljøer i Norge.

• Liker 2
Skrevet
2 minutes ago, Rhabagatz said:

Er det bekreftet at motivet var politisk? Ja, det er mest trolig, men det kan vel også ha vært sjalusi eller psykiatri.

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hva som var motivet i akkurat denne saken. Her handler det om et giftig miljø som er skapt som vil medføre mange slike hendelser. Det er ikke så lenge siden det var noen som gikk med i minnesota, og da snakker vi bare om politikere. Hvor mange andre liv som går tapt på grunn av denne giftige retorikken er det vel ingen som vet men det er nok langt flere. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Sir said:

Er det samme ironi som at det er lov å kjøre bil på campus, og at folk som aksepterer at noen dødsfall i trafikken vil forekomme når man har muligheten til å kjøre bil, kan bli drept i bilulykker?

En bil har en nytteverdi som transport. Du har ingen nytteverdi av å ha med deg skytevåpen på universitetet. Orker ikke den typen tulledebatter.

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Skrevet
Reg2000 skrev (7 minutter siden):

En bil har en nytteverdi som transport. Du har ingen nytteverdi av å ha med deg skytevåpen på universitetet. Orker ikke den typen tulledebatter.

Nytteverdi i denne sammenheng blir jo subjektivt og sikkert mange som ikke ser nytten av farlige biler som kjører rundt på campus, men greit nok, trenger ikke ta den debatten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...