Gå til innhold

Hvorfor er det så liten aktivitet på Diskusjon.no?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Interessen for det er ganske laber her, synes jeg. Men enig i det andre. Skulle virkelig ønske at vi kunne ignorere tråder så de ikke kom opp i siste innlegg. 

 

Også ganske skuffende at de nye eierene kommer på banen å svarer her. 

Du kan ignorere kategorier fra siste innlegg. Trykk på innstillinger.

Lenke til kommentar
vilikkesidet skrev (17 timer siden):

Det finnes jo norske forum med betydelig mer aktivitet. Diskutopia er jo et eksempel på det. 

Ganske nytt, men det er allerede Norges beste forum (min mening). Men det er et forum "av brukere for brukere" som det heter, som baserer seg på donasjoner og ingen reklame. Kan spesielt anbefales for de med interesse for fotball/sport, men har også mye aktuelt og politisk debatt. På film og tv er det også veldig aktivt. Mye av brukermassen fra det nedlagte VGD flyttet dit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (37 minutter siden):

Ganske nytt, men det er allerede Norges beste forum (min mening). Men det er et forum "av brukere for brukere" som det heter, som baserer seg på donasjoner og ingen reklame. Kan spesielt anbefales for de med interesse for fotball/sport, men har også mye aktuelt og politisk debatt. På film og tv er det også veldig aktivt. Mye av brukermassen fra det nedlagte VGD flyttet dit.

Ja aktiviteten er imponerende. Og det å slippe reklamen er også et pluss. 

Litt lav takhøyde i noen av de mest betente trådene, som Ukrainatråden. Ellers veldig bra!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kom også fra KG, og er egentlig ganske imponert over sakligheten og mangelen på personangrep her inne kontra KG. Der inne blir man også litt hekta på tempoet. Jeg tror jeg kommer til å trives bedre her inne fordi sakligheten tvinger frem egen saklighet, men også da tempoet, som er lavere, gjør at en har et mer normalt forhold til aktiviteten. 

Kunne sikkert vært mer aktivitet her inne, men som andre sier, kvantitet foran kvalitet.... Der inne er det nesten i seg selv et mål om å "ta" ts

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette forumet har vel sett slik ut som det gjør nå, siden tidenes morgen. De slo det vel sammen med «VG Diskutèr» for en stund siden, men lite har egentlig skjedd på «Front End» deler. Forumet burde så absolutt ha fått seg en liten overhaling utseende-messig. Gjøre det litt mer «innbydende» , oversiktlig og enklere i bruk. 

Lenke til kommentar
On 28.2.2024 at 10:32 AM, Red Frostraven said:

Dette.

Reddit er som et forum med ADHD og Alzheimers.
To timer etter at emnet er postet er det borte fra oversikten med mindre man får 10x flere svar enn gjennomsnittstråden, én dag etter så er tråden død med mindre den får 100x flere svar enn gjennomsnittstråden.
 

Tja det er ikke alltid negativt. Det hadde vært bra for endel forum her om det ikke alltid var de samme trådene som dominerte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 27.2.2024 den 8:41 PM):

Ja, egentlig. Men nå som Facebook er på hell, kanskje de får en renessanse? 

 

Jeg har også reagert på at aktiviteten har vært dalende, og jeg vet ikke helt hvorfor. Det virker ikke som de nye eierene vil satse noe særlig. De burde kjøpt om noen forum og slått de sammen med diskusjon. 

 

Og som et svar til OP, jeg er mann og driter egentlig i andre menns følelser. De fleste er ikke interessert i å ta i mot råd. Er ikke ærlige. Formulerer seg ofte dårlig også. Det blir totalt uinteressant å diskutere. Men det kunne godt blitt en beste blokkering/ingoreringsfunksjon, mulighet for å blokkere/ignorere tråder en ikke er interessert i hadde vært fint. 

 

Jeg kunne egentlig tenkt meg å se mer av databygg her inne, men tror det er en ganske død hobby. 

håper og at forum skal gjennomstå og grupper på facebook skal dø ut, det er en forferdlig rotet måte og delta i diskusjoner. 

Star Fox skrev (På 29.2.2024 den 12:14 AM):

Jeg tenker forum er et døende fenomen. Flere som tidligere lurket på forumene har gjerne funnet seg annet å gjøre, og rekrutteringen av nye medlemmer går heller treigt - mye på grunn av andre alternativer. Dersom man vil diskutere et eller annet med likesinnede, finner man seg gjerne heller en Discord-server eller liknende.

discord er mere arvtageren til irc og ikke forum, beklageligvist ble mange små forum utkonkurert av grupper på facebook

Sjørøver skrev (På 29.2.2024 den 1:10 AM):

Har du noen eksempler? 

splat.no ( denne er akkurat startet opp igjen, så et tengt på redusert facebook aktivitet ? )

ktmforum 

er 2 forum som i sin helet mistet hele sin brukermasse til grupper på facebook som jeg kommer på i fraten 

vilikkesidet skrev (På 8.3.2024 den 9:38 PM):

Det finnes jo norske forum med betydelig mer aktivitet. Diskutopia er jo et eksempel på det. 

Så finnes det tråder her inne, som Ukrainatråden, som gjør det verdt å bla innom her også. 

når man ser på antall tråder i hver gruppe virket det ikke så veldig aktivt, var bare 5-6 kategorier som hadde over 100 tråder.

akkurat nå er det ca 900 personer på diskusjon.no og 500 på diskutopia så det er flere brukere av dette forumet ( akkurat nå)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (2 timer siden):

Tja det er ikke alltid negativt. Det hadde vært bra for endel forum her om det ikke alltid var de samme trådene som dominerte.

Det er dog rart at en tråd alltid er for død å regne, for nye svar fra tredjeparter, dagen etter en post er postet.

og så er det 50/50 for om du får noen svar de første par timene som avgjør hvorvidt tråden får leve i tolv timer før den aldri svares på igjen av nye medlemmer eller ikke.

Det er ikke en plattform egnet for dypere diskusjon eller debatt, men mer for helt overfladisk deling av informasjon.

---

Litt strengere moderering og krav til progresjon og saklighet -- at legitime spørsmål besvares og at allerede spørsmål ikke stilles på nytt -- kunne sørget for at tråder som burde dø, dør ut.
Trådene som burde dø er generelt sett sirkelrunker eller sirkulære prosesser hvor samme mangel på poeng eller spørsmål som egentlig ikke er relevant gjentas etter noen sider.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Red Frostraven said:

Det er dog rart at en tråd alltid er for død å regne, for nye svar fra tredjeparter, dagen etter en post er postet.

og så er det 50/50 for om du får noen svar de første par timene som avgjør hvorvidt tråden får leve i tolv timer før den aldri svares på igjen av nye medlemmer eller ikke.

Det er ikke en plattform egnet for dypere diskusjon eller debatt, men mer for helt overfladisk deling av informasjon.
 

Tja begge deler har positive sider, men det er generelt ikke spesielt dyp diskusjon på trådene her heller. Det blir bare 50+ sider med skyttergravskrig. Og når en stor andel av trådene man ser på førstesiden er eviglange tråder av typen "feminister er onde" o.l mister man ganske mange potensielle postere.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar
Mato skrev (2 timer siden):

når man ser på antall tråder i hver gruppe virket det ikke så veldig aktivt, var bare 5-6 kategorier som hadde over 100 tråder.

akkurat nå er det ca 900 personer på diskusjon.no og 500 på diskutopia så det er flere brukere av dette forumet ( akkurat nå)

Som sagt, betydelig mer aktivitet der, mye pga fotball og annen sport. Antar en god del av disse "gjestene" her er boots. 114 innlogget her nå, 216 på Diskutopia. Det er innloggete som faktisk bidrar til aktivitet. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gavekort skrev (På 8.3.2024 den 10:08 PM):

Diskusjon.no har ikke et aktivitetsproblem, men på lik linje med andre norske forum så har vi våre nisjer.

Hvilke nisjer sikter du til? Jeg føler selv at diskusjon er veldig generelt, også har du mange andre nisjeforum. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (Akkurat nå):

Hvilke nisjer sikter du til? Jeg føler selv at diskusjon er veldig generelt, også har du mange andre nisjeforum. 

At et forum som opprinnelig har vært for menn 20+, interessert teknologi, ikke har et stor fokusområde på dette:

Sitat

Men må si jeg blir overrasket over hvor lite aktivitet det er på f. Eks underforum om kjerlighetsforhold, samliv etc.

 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (14 timer siden):

At et forum som opprinnelig har vært for menn 20+, interessert teknologi, ikke har et stor fokusområde på dette:

Ja, uten tvil. Men samtidig, hvorfor er det så mye mindre aktivitet på nerde ting? Jeg er egentlig mest interessert i prosjekter, som du har postet litt av. 

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 minutter siden):

Ja, uten tvil. Men samtidig, hvorfor er det så mye mindre aktivitet på nedre ting? Jeg er egentlig mest interessert i prosjekter, som du har postet litt av. 

Det er kanskje noe vi må tilrettelegge litt bedre for, som jeg kan ta opp på styremøtet vårt. Men tradisjonelle nettforum har også fått et nytt formål, som er å dekke et behov for mer omfattende debatt, og ikke så mye å være "samlestedet for nerder".

Sistnevnte er nok en tapt tid dessverre. De som fortsatt driver med slikt er de som har blitt igjen som gamle travere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...