Gå til innhold

Hvorfor er det så liten aktivitet på Diskusjon.no?


Anbefalte innlegg

Kanskje ikke aktiviteten er så stor her men kvaliteten overgår alle andre forumer i Norge. De to trådene om Russlands invasjon av Ukraina viser hvorfor dette forumet fortjener livets rett.

Diskusjon.no har alltid vært et mer positivt, sivilisert og ryddig alternativ til de litt mer viltre variantene som aftenposten i sin tid, vgd, fridiskusjon og nå diskutopia som er alle er "in ur face" (som kan være morsomt)

 

Savner noen et forum for å diskutere følelser så er nok KG stedet tenker jeg.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gaea skrev (6 minutter siden):

Forøvrig må bare jeg legge til at vi har tatt opp dette med å øke forumaktiviteten på bakrommet både i lys av denne tråden og før det, så vi ser på dette og jobber med saken.

De nye eierene bør faktisk ta seg tid til å gi oss ett godt svar i denne tråden. 

 

Forumet er inne i en ond sirkel. Jeg har selv tenkt på å lage en lignende tråd en stund. En må skaffe flere brukere for at det skal være vits å investere tid i forumet. Ikke en overflod av folk, men nok til at det ikke blir en stor runkering som det er nå. Enkelte brukere står for alt for store andeler av postene i enkelte kategorier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bumoa skrev (19 timer siden):

Det må det nok ikke, men hvilke andre norske kjønnsnøytrale (altså ikke KG) forum der en kan være anonym finnes det? Altså anonym som i brukernavn og ikke fult navn slik som facebook, om en ikke skal operere med flere kontoer da.. Jeg er blank.

Diskutopia.

Ikke så seriøst som Diskusjon kanskje, men per i dag er det vel det største forumet hva gjelder antall innlegg i alle fall 🙂

Lenke til kommentar
23 hours ago, Gaea said:

...men allikevel er du her?  

image.png.08d71674943d6c378a9e54a4c626e180.png
Eneste norske forumet jeg visste om før jeg så Frank nevne diskutopia. Og det har gått fra å være her et par ganger i uken til et par ganger i måneden.
Blir nok heller et par ganger i året fra nå av.

Endret av Trontron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (2 minutter siden):

Diskutopia.

Ikke så seriøst som Diskusjon kanskje, men per i dag er det vel det største forumet hva gjelder antall innlegg i alle fall 🙂

Kvalitet fremfor kvantitet ;) 
Når det gjelder antall innlegg så tipper jeg at KG troner på toppen i 2024.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt var bedre før... I 2001, da jeg ble med var ikke aktivitetsnivået ekstremt, sikkert fordi bredbånd og online 24/7 fortsatt var uvanlig. Tror det kom litt senere, gradvis fram mot 2005-07. De fleste som var aktive da er borte, men kjenner igjen noen brukernavn. Virker for meg som at aktiviteten gikk veldig ned en gang rundt 2017-2020. Men jeg har ikke noen oversikt.

Selv er jeg ikke veldig aktiv lengre. Har liksom slått meg til ro med at mine politiske meninger er mine og gidder ikke prakke dem på andre (i noen særlig grad). Holder på lite med data og overklokking. Gaming er det lite av. Tiden går liksom til fammilie og et halvt fotballlag med barn nå. Da blir det ikke plass til forum og så veldig mye annet. Men det hender jo at jeg sliter med konkrete tekniske problemer. Da spør jeg her om jeg ikke finner svar via Google. Som også er et poeng: Det meste er skrevet om eller laget en video om i disse dager. Slik var det ikke for 10 år siden, og ihvertfall ikke for 20 år siden. 

Nedgangen har mange årsaker slik jeg ser det. Ingen av de årsakene alene er grunnen, men summen av dem har nok gjort mye for å få ned aktiviteten.

Litt rart å tenke på at forumet her har eksistert i over 20 år. Yahoo! sin "forumløsning", Yahoo! Answers / ASK Yahoo! Levde bare fra 2005 til 2021. Sånn til sammenligning. Mye stort har kommet og gått, men diskusjon.no har tross alt bestått. Det er ikke helt usannsynlig at det kommer en renessanse, hvis folk innser at Facebook, reddit o.l. er håpløst i et langsiktig perspektiv.

Endret av Nedward
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Nedward Enig i dine observasjoner.
Mye har endret seg siden den gang(vi ble medlemmer), dette var før sosiale medier, internett var en relativ ny ting fremdeles, på langt nær alle hadde bredbånd.
Forumet har vært igjennom en rekke metamorfoser siden dens spede ungdom, og det gjelder oss brukere også. Føler meg av og til som syvende far i huset, 95%+ prosent av alle brukerne fra gamle dager er ikke lenger aktive.
Familieliv, interesser osv. mye endrer seg.

Ja, det er ikke umulig at folk etterhvert blir lei sosiale medier og dens kaotiske tilstand, styrt av store globale internasjonale selskaper som misbruker persondata, sporer deg og gir blaffen i moderering(de er i praksis kanskje for store til å moderere).

Time vil shjåvv som det heter så fint :D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (33 minutter siden):

Savner noen et forum for å diskutere følelser så er nok KG stedet tenker jeg.

Ikke la denne tråden bli en diskusjon om kvinneguiden, men her er et dagligdags eksempel som viser «mannesynet» til enkelte på kvinneguiden. Noe som gjør at det er en terskel for meg å poste noe som går på kjerlighet, samliv etc der. Alt er mannnens feil og han er ikke verdt mer en en fluelort. Jeg klarte ikke la være å kommentere, så jeg slo tilbake for menns skyld, men som AB.

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1752289-ødelagt-av-samlivsbrudd-hjelp-meg/#comments

Dessuten er eks der inne, så jeg gidder ikke bli gjenkjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bumoa skrev (43 minutter siden):

Ikke la denne tråden bli en diskusjon om kvinneguiden, men her er et dagligdags eksempel som viser «mannesynet» til enkelte på kvinneguiden. Noe som gjør at det er en terskel for meg å poste noe som går på kjerlighet, samliv etc der. Alt er mannnens feil og han er ikke verdt mer en en fluelort. Jeg klarte ikke la være å kommentere, så jeg slo tilbake for menns skyld, men som AB.

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1752289-ødelagt-av-samlivsbrudd-hjelp-meg/#comments

Dessuten er eks der inne, så jeg gidder ikke bli gjenkjent.

Gud bedre 🤣
Mange rare individer inne der ja.....
Et sted jeg aldri skal sette mine tastaturfingre i alle fall 😅

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar
Gaea skrev (2 timer siden):

Forøvrig må bare jeg legge til at vi har tatt opp dette med å øke forumaktiviteten på bakrommet både i lys av denne tråden og før det, så vi ser på dette og jobber med saken.

Da kan jeg hinte om familie/barne forum også. Tror mange fra pappaklubben på facebook kunne havnet inn der.

Min opplevelse av dette forumet, noe som sikkert er helt feil, er at de fleste er opptat av sine hobbyer her inne. Som Gaming, PC, fotball. Bommer sikkert stygt 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (På 29.2.2024 den 9:18 AM):

@Nedward Enig i dine observasjoner.
Mye har endret seg siden den gang(vi ble medlemmer), dette var før sosiale medier, internett var en relativ ny ting fremdeles, på langt nær alle hadde bredbånd.
Forumet har vært igjennom en rekke metamorfoser siden dens spede ungdom, og det gjelder oss brukere også. Føler meg av og til som syvende far i huset, 95%+ prosent av alle brukerne fra gamle dager er ikke lenger aktive.
Familieliv, interesser osv. mye endrer seg.

Ja, det er ikke umulig at folk etterhvert blir lei sosiale medier og dens kaotiske tilstand, styrt av store globale internasjonale selskaper som misbruker persondata, sporer deg og gir blaffen i moderering(de er i praksis kanskje for store til å moderere).

Time vil shjåvv som det heter så fint :D 

De sosiale mediene er et speilbilde av gjeldende trender og interesser.
Når ord-leker, gaming-nyheter, baklengs telletråder osv får mange deltagere, sier det sitt om hva som rører seg der ute.

Kunnskapsløsheten og likegyldigheten rundt de store linjene innen samfunnsutvikling, politikk og internasjonale forhold er bekymringsverdig…..

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 5.3.2024 den 8:48 AM):

gaming-nyheter

Interessen for det er ganske laber her, synes jeg. Men enig i det andre. Skulle virkelig ønske at vi kunne ignorere tråder så de ikke kom opp i siste innlegg. 

 

Også ganske skuffende at de nye eierene kommer på banen å svarer her. 

Lenke til kommentar

Det er masse aktivitet på Lekeplassen her, for de som liker å leke 🙃 Jeg elsker Lekeplassen fordi det er avslappende å hvile hodet fra seriøse emner og sosialt å telle i vei med likesinnede. Jeg følger med i mange seriøse tråder her også og deler flittig ut likes der jeg er enig eller får servert ny kunnskap og perspektiver jeg ikke var klar over fra før. Og noen av trådene i Historie-forumet er mine favoritter, jeg har lært så mye gøy og spennende!

Jeg poster ikke alltid så mye selv fordi det kan være vanskelig for meg å formulere meg skikkelig og bli forstått, da jeg har aspergers syndrom. Jeg kan bruke veldig lang tid på å få skrevet visse ting og innen jeg blir ferdig er diskusjonen langt forbi det jeg har skrevet... Dessuten kan jeg innimellom være litt "skjør" pga mange år med mobbing osv i oppvekst, og bli lei meg og stresset om folk svarer meg styggt/krasst. Men jeg jobber med å øve meg på å både skrive og gro tykkere hud 😁 Jeg har "stalket" flere forum i mange år før jeg endelig lagde meg en bruker her før jul i fjor. Og diskusjon.no er det beste norske forumet syns jeg, selvom jeg ler meg skakk av endel som blir skrevet på freakforum. Kvinneguiden orker jeg sjeldent å lese, altfor mye drama og krangling for min smak. Her på diskusjon er det mange kunnskapsrike, allsidige og hjelpsomme folk, stort sett en høflig og god tone og så vidt jeg kan se hyggelige og reale moderatorer. Og jeg liker at folk er uenige og har forskjellige synspunkter, men fortsatt kan snakke sammen. Sånn sett syns jeg diskusjon.no er viktig for å bevare ytringsfriheten, da jeg syns det er en utvikling i verden med mer og mer polarisering som ikke er bra.

Jeg prøver å bidra i helse/psyk/relasjoner hvor jeg føler jeg har noe å komme med, og støtte folk som trenger et godt ord. Jeg er enig i det mange av dere har skrevet her og håper også at folk får øynene opp for forum igjen. Det er mer avslappende enn masete og ensidige sosiale medier. Takk for et fint forum alle sammen, jeg skal gjøre mitt beste på å bidra mer på en god måte 🥰

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...