Gå til innhold

Er det lovlig å holde høyre felt hele veien rundt i en rundkjøring?


Anbefalte innlegg

Se for deg en rundkjøring med to felter inn, og to felter i rundkjøringen. Ingen skilter eller merker på bakken.

Påstand 1: Det er ingen lov som spesifikt forbyr noen å holde høyre felt hele veien rundt en rundkjøring (feks du skal til venstre) 

Den eneste muligheten for bøtelegging er i så fall på §3, siden du hindrer flyt. 

Ja jeg er fullt klar over at det er helt feil i forhold til trafikkflyt, og det anbefales ikke, men ingen lov forbyr det. Som kjent er det ingen spesielle lover for rundkjøringer, det reguleres som en vanlig vei. 

 

Påstand 2: Dersom noen kjører i høyre felt hele veien rundt en rundkjøring og blir påkjørt, vil det alltid være den andre personen som får skyld i en forsikringssak. 

Uavhengig av hvorvidt det er lov å være til høyre, er det vedkommende som skifter felt som må passe på at det er ledig. At tullingen i høyre feltet kjører feil gjør ikke at regelen om feltskifte ikke gjelder. 

 

Noen som er uenige med påstandene mine og evt kan vise til lovtekster? 

 

PS: Dette er rene hypotetiske eksempler, jeg har ikke blitt påkjørt og holder aldri til høyre i en rundkjøring om jeg skal lenger rundt enn rett frem. Men selv om jeg aldri ville gjort det selv, så mener jeg at det rent juridisk er lovlig, uansett hvor dumt det er. 

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et fint eksempel på casen (riktignok før høyre kjørefelt inn mot rundkjøringen ble omgjort til buss/taxi og retningsgivende skilting kom på plass) - da var det mange som skulle til venstre som holdt høyre side inne i rundkjøringa. Ingenting galt i dette, men opplevde å bli tutet på noen ganger :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Iogmed at det ikke finnes egne lover for rundkjøringer, og det ikke er oppmerket, så er det lov. 

Jeg kjører ofte i denne rundkjøringen forbi Stjørdal:
https://www.google.com/maps/@63.4668663,10.9118923,160m/data=!3m1!1e3!5m1!1e4?entry=ttu

Det er 2 felt, men ingen oppmerking om hvilket felt du skal bruke.
Når jeg kommer fra høyre med lastebilen, fra Stjørdal, så holder jeg til høyre fordi jeg da ikke trenger å skifte felt i rundkjøringen. (blindsone og sånt..)
Med personbilen så legger jeg meg i venstre felt, sånn at folk som kommer nordfra slipper å vente på at jeg kjører forbi.
Med lastebilen skal jeg uansett inn i høyre felt, med personbilen kan jeg fint ligge i venstre felt.
I begge tilfeller kommer jeg fra øst/høyre, og skal sørover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/12/2024 at 9:48 PM, John-B said:

Påstand 1: Det er ingen lov som spesifikt forbyr noen å holde høyre felt hele veien rundt en rundkjøring (feks du skal til venstre) 

Trafikkreglene §6 1. ledd:

Quote

1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

 

Eg vil tolke den som at ei slik plassering vil vere i strid med trafikkreglane.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (9 minutter siden):

Her er et eksempel fra min by der man legger seg mot høyre og følger ytterkant av rundkjøringen 3/4 rundt, for å ende opp i høyre felt ut av rundkjøringa.

Screenshot_20240114_161308_Maps.thumb.jpg.e89cae1d2ada784c75754e203a254ae6.jpg

Men det er vel bare et kjørefelt her?

Lenke til kommentar
barfoo skrev (27 minutter siden):

Trafikkreglene §6 1. ledd:

Eg vil tolke den som at ei slik plassering vil vere i strid med trafikkreglane.

 

Det du viser til handler vel mer om generelt bytte av felt, ikke adferd i rundkjøring. Som Ts sier, når ingenting er spesifisert med skilting/merking i to-felts rundkjøring så kan høyre felt fint benyttes hele veien.

Ikke bare det. I førerkort opplæring er det tommelfingerregel til elevene at dette opprettholdes så sant det ikke er uhensiktsmessig avhengig av forholdene. Akkurat som to felt på en motorvei, man holder normalt til høyre.

Lenke til kommentar

@John-B Ja, det er lov men du øker sjansen for at de som ligger i venstre skal ut og treffer deg hvis de ikke ser seg for.  Likeledes er det nok mange som venter på å kjøre inn som kan misforstå og kjøre på.

Samme om en skal 3/4 rundt og ikke gir tegn til venstre. ( .. selv om @Rhabagatz ikke synes det er nødvendig å vise andre hvor han har tenkt seg…)

Teknisk sett vil du få rett, men kan hende det ikke er så gjevt å ha bilen på verksted noen uker og bruke mye tid på forsikringssak etc.

Både dette med å ligge i riktig felt og gi tegn i god tid gjør at trafikken flyter bedre og at det er mindre sjanse for at noen kræsjer inn i deg.

Som min kjørelærer på MC sa det, det hjelper deg lite å ligge i sykesenga og rope Jeg hadde rett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er egentlig uvesentlig for en bil "bak" må uansett holde igjen for en bil som er i rundkjøringa. Biler som er utenfor må også tilpasse seg denne bilen som er i rundkjøringa, uansett plassering. Så kan man sikkert diskutere hvor vidt denne bilen er i rundkjøringa eller ikke. Teit plassering er det uansett hvis man ikke skal frem eller til høyre, men er bilen der så er den der.

Mange nye rundkjøringer får bukt på dette ved å lage de slik at det kun går en bil i bredden. Det er nok det beste.

Her er et eksempel på ei rundkjøring som er dimensjonert for ett kjørefelt. Da kan man vanskelig gjøre feil da det er to mulige, å holde igjen eller kjøre. Det er det egentlig i alle rundkjøringer, men det viser seg å bli litt for avansert for enkelte. Keep it simple, stupid.
 

Quote

What is Keep It Simple, Stupid (KISS)? Keep it simple, stupid (KISS) is a design principle which states that designs and/or systems should be as simple as possible. Wherever possible, complexity should be avoided in a system—as simplicity guarantees the greatest levels of user acceptance and interaction.

image.png.6e51bc59f74e07d65bafadd5b376b2a0.png

Lenke til kommentar

Om en rundkjøring har fire veier inn og ut, altså A, B, C og D.

Hvilken endring blir det for bil som kommer til rundkjøringen fra vei C om en bil fra vei A holder ytterst til høyre og kjører ut D, eller en bil fra vei B holder ytterst til høyre og kjører ut D?

Lenke til kommentar

Hvis man skal tolke veguvesenet bokstavelig er det kun når man skal rett frem at plassering er valgfritt etter hva som er hensiktsmessig. Man skal vise hvor man skal og det taler imot plassering til høyre når man skal til venstre, men er man der så får de andre bilistene se for seg at sjåføren til høyre tar ned sidevinduet og roper "unna vei, her kommer jeg." Vikeplikten for biler i rundkjøringa trumfer alt omvendt. Man blir nødt til å vike enten sjåføren viser hvor han skal eller ikke.

På Island er det en som lurer på hvordan plasseringa blir hvis det er tusen grader varm glødende masse i rundkjøringa.

Lenke til kommentar

Av erfaring kan ikke noen normenn, spesielt eldre, kjøre i rundkjøring. Følg flyten å håp at ingen bruker forkjørsrett for det den er verdt. Jeg gjør selv "feil" ved å følge trafikkflyt.

Ett felt er greit men kommer du til to-felt så er det mange eldre som havner i motgående kjørefelt, hvordan vet jeg ikke. Fikk 3 stk på video samme dag for noen år siden.

Vi har rundkjøringer med påbudt venstre rett frem og rundkjøring med påbudt høyre rett frem. Det er to-felt inn og ett-felt ut, og ett-felt inn og to felt ut.

På to-felt er det piler på skiltet som viser anbefalt kjørebane, det er ingen krav så vidt jeg vet. Men, så har vi også de rundkjøringene som er merket i kjørebanen en meter fra rundkjøringen som ikke stemmer med skiltingen (kjempesmart).

 

Etter min mening så burde det være påbudt med høyre for første utkjørsel og venstre for andre, tredje osv..osv utkjørsel for bedre trafikkflyt to to-felts rundkjøring.

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 timer siden):

Mange nye rundkjøringer får bukt på dette ved å lage de slik at det kun går en bil i bredden. Det er nok det beste.

Det er nok ikke noe mål i seg selv å unngå to-felt(to posisjoner) i en rundkjøring. Skulle man endret til det i eks.Sinsenkrysset/Ryenkrysset(tre-felt) rundkjøring så skulle du nok få sett en temmelig negativ utvikling av kø i by-bildet.

Lenke til kommentar
John-B skrev (På 12.1.2024 den 9:48 PM):

Se for deg en rundkjøring med to felter inn, og to felter i rundkjøringen. Ingen skilter eller merker på bakken.

Påstand 1: Det er ingen lov som spesifikt forbyr noen å holde høyre felt hele veien rundt en rundkjøring (feks du skal til venstre) 

Den eneste muligheten for bøtelegging er i så fall på §3, siden du hindrer flyt. 

Ja jeg er fullt klar over at det er helt feil i forhold til trafikkflyt, og det anbefales ikke, men ingen lov forbyr det. Som kjent er det ingen spesielle lover for rundkjøringer, det reguleres som en vanlig vei. 

 

Påstand 2: Dersom noen kjører i høyre felt hele veien rundt en rundkjøring og blir påkjørt, vil det alltid være den andre personen som får skyld i en forsikringssak. 

Uavhengig av hvorvidt det er lov å være til høyre, er det vedkommende som skifter felt som må passe på at det er ledig. At tullingen i høyre feltet kjører feil gjør ikke at regelen om feltskifte ikke gjelder. 

 

Noen som er uenige med påstandene mine og evt kan vise til lovtekster? 

 

PS: Dette er rene hypotetiske eksempler, jeg har ikke blitt påkjørt og holder aldri til høyre i en rundkjøring om jeg skal lenger rundt enn rett frem. Men selv om jeg aldri ville gjort det selv, så mener jeg at det rent juridisk er lovlig, uansett hvor dumt det er. 

Vær obs på at forsikringsselskapene elsker skyld-deling i rundkjøringer, og det er så og si like ille som å få skylden, egenandel og evt. bonustap. Kjenner til sak der bil A la seg til venstre, og bil B til høyre, begge tok så første avkjørsel til høyre og traff hverandre, skylddeling.

Om man følger høyrefelt rundt og ut til venstre og treffer noen så må man nok regne med skylddeling pga man har opptrådt forvirrende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...