Gå til innhold

Er det lovlig å holde høyre felt hele veien rundt i en rundkjøring?


Anbefalte innlegg

Marzo skrev (1 time siden):

Den som bruker venstrefeltet i en rundkjøring har alltid vikeplikt for biler som kjører i høyre kjørefelt.

Pga vikeplikt ved bytte av kjørefelt.

Den som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for alle i rundkjøringen, uansett hvilket felt de ligger i.

Det er forbudt å kjøre forbi til høyre.
Iogmed at du skifter felt når du kjører inn i rundkjøringen, så vil en forbikjøring til høyre være ulovlig. 
Noen unntak er det, som f.eks om den som ligger i venstre felt er en tregost. 

Alt dette hadde vært mye enklere om de hadde skrevet egne lover for rundkjøringer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Dubious said:

Den som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for alle i rundkjøringen, uansett hvilket felt de ligger i.

Det er forbudt å kjøre forbi til høyre.
Iogmed at du skifter felt når du kjører inn i rundkjøringen, så vil en forbikjøring til høyre være ulovlig. 
Noen unntak er det, som f.eks om den som ligger i venstre felt er en tregost. 

Alt dette hadde vært mye enklere om de hadde skrevet egne lover for rundkjøringer. 

Det er helt riktig som du sier, men i dette scenarioet så vil altså begge bilene allerede befinne seg i rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (36 minutter siden):

Den som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for alle i rundkjøringen, uansett hvilket felt de ligger i.

Det er forbudt å kjøre forbi til høyre.
Iogmed at du skifter felt når du kjører inn i rundkjøringen, så vil en forbikjøring til høyre være ulovlig. 
Noen unntak er det, som f.eks om den som ligger i venstre felt er en tregost. 

Alt dette hadde vært mye enklere om de hadde skrevet egne lover for rundkjøringer. 

Ja, men vikeplikt for de som er i rundkjøringen er meningsløst om du kjører ut i ytre felt og blir påkjørt av noen som lå i indre, da den eneste måten å kollidere på er å bytte felt.

Jeg har i flere anledninger sett sjåfører som tror de har vikeplikt for biler i indre felt når de skal rett til høyre i en to-felts avkjørsel. Jeg har også nesten blitt påkjørt slik fordi de på liv og død skal i høyre felt på avkjørselen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 timer siden):

Den som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for alle i rundkjøringen, uansett hvilket felt de ligger

Det er forbudt å kjøre forbi til høyre.
Iogmed at du skifter felt når du kjører inn i rundkjøringen, så vil en forbikjøring til høyre være ulovlig. 
Noen unntak er det, som f.eks om den som ligger i venstre felt er en tregost. 

Alt dette hadde vært mye enklere om de hadde skrevet egne lover for rundkjøringer. 

Kommer an på for stor rundkjøringen er og om den/de i venstre gir tegn til venstre, da er det OK å kjøre inn i høyre felt. Ellers ville Sinsenkrysset fungert svært dårlig med tanke på trafikkavvikling.

Det mest aktuelle i rundkjøringer er heller ikke begrepet "forbikjøring" men "passering".  Passering er når farten bestemmes av farten i det aktuelle feltet, så ikke kun "tregost"/"lusekjører"-situasjoner.

Men helt riktig at vikeplikt gjelder ved feltskifte.  Her vet jeg av erfaring at veldig mange sjåfører er dårlige til å vri litt på hodet for å sjekke blindsonen.

Rekker den som ligger i venstre felt å skifte felt helt så den i høyre kolliderer bakfra blir det fort ord mot ord og uavklart skyldspørsmål. Også noe å tenke på, da den som kjører inn i en annen bil bakfra automatisk kvalifiserer til å få skylden.

Gi tegn til venstre skal en gjøre helt til en har passert siste utkjøring før en skal ut, da skal det gis tegn til høyre/ut av rundkjøringen.  Spesielt når litt fart er involvert så er dette veldig nyttig for de som venter ved innkjøringene.  Egentlig veldig enkelt helt til noen ikke gir tegn og kjører helt rundt rundkjøringen i høyre felt eller gir tegn til høyre for tidlig.

Gis det ikke tegn så vil de fleste anta at bilen skal tilnærmet rett fram, men her vil de mer erfarne også se an farten på bilen.  Så høy fart at den fysisk ikke vil klare svingen (liten rundkjøring f.eks.) - OK da skal den mest sannsynlig rett fram.  Lav fart som er kompatibel med å svinge - vær på vakt, kan være uerfaren eller dårlig sjåfør.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (56 minutter siden):

Det mest aktuelle i rundkjøringer er heller ikke begrepet "forbikjøring" men "passering".  Passering er når farten bestemmes av farten i det aktuelle feltet, så ikke kun "tregost"/"lusekjører"-situasjoner.

I følge loven, når du skifter felt, og så passerer noen til høyre, så er det en forbikjøring. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

I følge loven, når du skifter felt, og så passerer noen til høyre, så er det en forbikjøring. 

Ikke før du legger deg tilbake i venstrefeltet.  En liten finesse der.

Dvs forbikjøring til høyre er normalt ikke lov og UP vil slå ned på det om det brukes som forbikjøring. Dvs ikke ønsket adferd at høyrefeltet brukes for forbikjøring.  Men holder aktuell bil høyrefeltet uten å legge seg tilbake i venstrefeltet så er det ikke forbikjøring i den forstand.  Ofte vil f.eks. høyrefeltet gå raskere ved avkjøring og helt greit å følge farten i det feltet da om du skal kjøre av.

Av og til tar jeg sjansen om det er en "feilparkert"/"sperreballong" i venstrefeltet på motorveien likevel (og høyere hastighet i høyrefeltet). Noen forstår jo ikke at de hindrer god trafikkflyt selv om de har en kilometer luke foran seg og ligger under fartsgrensen i venstrefeltet.  Gjerne de samme som legger seg ut rett foran deg når du kommer i godt driv i venstrefeltet.

Lenke til kommentar
On 14.1.2024 at 9:42 PM, Dubious said:

Den som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for alle i rundkjøringen, uansett hvilket felt de ligger i.

Det er forbudt å kjøre forbi til høyre.
Iogmed at du skifter felt når du kjører inn i rundkjøringen, så vil en forbikjøring til høyre være ulovlig. 
Noen unntak er det, som f.eks om den som ligger i venstre felt er en tregost. 

Alt dette hadde vært mye enklere om de hadde skrevet egne lover for rundkjøringer. 

Det er ikke rundkjøring i seg selv som gjør at du har vikeplikt, men vikepliktskiltet foran rundkjøringen. Du har for øvrig vikeplikt ved feltskifte inne i rundkjøringen. Befinner du deg i indre felt, kan andre i prinsippet kjøre inn i ytre felt uten å bryte vikeplikten. Dette blir enda mer relevant ved 4-5-felts rundkjøringer som det er noen av i Oslo. Ryen-krysset ville eksempelvis vært vanskelig å forsere dersom man skulle fulgt prinsippet for enfeltsrundkjøring slik du gjør. 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar
On 12.1.2024 at 9:48 PM, John-B said:

Noen som er uenige med påstandene mine og evt kan vise til lovtekster? 

Dette er en interessant problemstilling. Du har helt rett i at det i prinsippet er fullt tillatt å ligge til høyre hele veien rundt i en flerfeltsrundkjøring. Dette fordi generelle trafikkregler tilsier at du har vikeplikt ved feltskifte, og dermed vil det alltid være trafikk i indre felt som har vikeplikt. Problemet er at man samtidig gir full forkjørsrett til bilister med et ulogisk kjøremønster, som øker sannsynligheten for sammenstøt. 

I Danmark har de tatt konsekvensen av dette problemet - der de har begynt å konstruere rundkjøringer slik at du ikke kan følge høyrefeltet til venstre eller rundt. Noe å vurdere også i Norge. 

Endret av Mercruiser
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser mange nyere rundkjøringer som lages slik at høyre felt må man kjøre til høyre, venstre felt er venstre eller rett frem. Dette er veldig ulogisk med tanke på hvordan rundkjøringer opprinnelig var laget. Hva kan grunnen være til at de lages slik? Det blir mer og mer sånn at jeg må følge med hele tiden på hver rundkjøring jeg kjører inn i om det er en tradisjonell en eller nymotens en. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (14 timer siden):

Jeg ser mange nyere rundkjøringer som lages slik at høyre felt må man kjøre til høyre, venstre felt er venstre eller rett frem. Dette er veldig ulogisk med tanke på hvordan rundkjøringer opprinnelig var laget. Hva kan grunnen være til at de lages slik? Det blir mer og mer sånn at jeg må følge med hele tiden på hver rundkjøring jeg kjører inn i om det er en tradisjonell en eller nymotens en. 

I Skien er det to rundkjøringer RETT etter hverandre, hvor du må holde venstre felt inn i rundkjøringen på den ene, og høyre felt inn i rundkjøringen på den neste, hvis du skal rett fram gjennom begge. Helt idiotisk, og det skaper mye forvirring og feilkjøring. Skulle likt å vite hvilken tulling det er som har planlagt det der.

Lenke til kommentar
kremt skrev (14 timer siden):

Jeg ser mange nyere rundkjøringer som lages slik at høyre felt må man kjøre til høyre, venstre felt er venstre eller rett frem. Dette er veldig ulogisk med tanke på hvordan rundkjøringer opprinnelig var laget. Hva kan grunnen være til at de lages slik? Det blir mer og mer sånn at jeg må følge med hele tiden på hver rundkjøring jeg kjører inn i om det er en tradisjonell en eller nymotens en. 

Det som står i loven er generelle lover som skilting kan overstyre, det du altså må følge med er hver rundkjøring sin særegne skilting. Og myndighetene (Politi, Tolletaten, Statens Vegvesen) kan overstyre skilting på stedet.

 

Dubious skrev (På 15.1.2024 den 9:08 AM):

I følge loven, når du skifter felt, og så passerer noen til høyre, så er det en forbikjøring. 

Kun om du skifter tilbake til det originale feltet foran han du lå bak. Om du sitter i stampe kø og skal av på neste avkjøring så kan du fint skift til høyre felt og passere alle i venstre feltet som du tidligere lå bak.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Mercruiser said:

Hva snakker du om? Røre i fylla kan du gjøre et annet sted. 

Du mangler logisk sans.

Les og lær, så får du skrive til vegvesenet hvis du ikke er enig. Det er deres påstand, ikke min.

Hvis du ikke skjønner at du ikke kan velge felt når det kun er étt felt. da får du ta barneskolen om igjen hvor man lærer forskjellen på "1" og "2".

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/

Quote

Legg deg der det passer best, når du skal rett fram

Skal du rett fram, legger du deg slik det er mest hensiktsmessig. Når det er flere kjørefelt, er det vanligvis i høyre felt.

Siden du ikke fattet poenget, skal jeg skrive det enkelt.

Rett frem, valgfri plassering.
Venstre, venstre plassering.

Her er Vegvesenets bilde som viser at det er to felt, så kan du mene at det kun er ved étt felt så mye du vil.

rundkjoring-flere-felter.png?width=648&h

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (På 14.1.2024 den 4:30 PM):

All svinging ut av rundkjøring er til høyre.

Dette er eit viktig poent. Når det står i trafikkreglane § 6:

Sitat

1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Så gjel dette vanleg veg som går rett fram. Skal ein oversette dette til køyring i rundkøyring så betyr dette at den som skal køyre ut av rundkøyringa i god tid skal legge seg i høgre felt.

Når ein skal til venstre i rundkøyring så er det fornuftig å starte med å holde seg på venste side i staden for å køyre ytre felt heile vegen rundt, men før ein svinger ut av rundkøyringa så må ein via høgre felt.

Min forståing av trafikkreglane er at det ikkje er lov å vrenge seg frå innerst i rundkøyringa over dei andre felta og ut til høgre. Sjølv om ein overheld vikeplikta ved feltskifta når ein går frå venstre felt til høgre felt før ein svinger ut til høgre så vil ein bryte  § 6 i trafikkreglane dersom ein ikkje byttar felt i god tid.
Formulert på ein litt anna måte så vil det ikkje nødvendigvis være lovleg å krysse fleire køyrefelt i ein og same operasjon. Ein bør eigentleg bruke blinklysa for å varsle i god tid, deretter skifte eit felt over, ny runde med blinklys, skifte felt, osv, slik som ein gjer på ein motorveg med fleire køyrefelt, men reint praktisk er det sjølvsagt litt avgrensa kor overtydeleg ein kan være i ei rundkøyring der det er få meter mellom avkjørslane.

 

Hanhijnn skrev (1 time siden):

image.png.faab0eb02bfc9e0742748d488dbfe074.png

Hvem har vikeplikt her? Bil A eller bil B? Her er jeg genuint i tvil. 🤔

Her har bil A vikeplikt, grunnen til dette er at bil A har vikeplikt har sin vikeplikt fastsatt med skilt, medan bil B har vikeplikt ved feltskifte frå innerste til ytterste felt før bil B køyrer ut.
Etter myndigheitspyramiden så er prioriteren slik:
-Politiets dirigering
-Trafikklys
-Skilt og vegmerking
-Trafikkreglane

I dette spesifikke eksempelet så har heller ikkje bil B ei oppmerka køyrefeltslinje å forholde seg til. Einaste vegmerka (utanom vikepliktlinja som bil A står ved) er ei stripla linje ved utkøyringa som gjer det klart at vegen ut av rundkøyringa har to køyrefelt. Inne i sjølve rundkøyringa så er det talet på køyrefelt fleksibelt. Hadde bil B vært eit stort vogntog så ville bil B trengt heile rundkøyringa som eit felt, medan med to personbilar så er det plass til å køyre side om side.

Eit tilleggsargument for at bil A har vikeplikt er at bil A ikkje har kryssa vikepliktslinja endå, og på dette tidspunktet så han ikkje bil A vite om bil B kjem til å fortsette å holde til venstre eller om bil B har til hensikt å køyre rett fram for å kome seg inn i høgre felt før utkøyring.

Dersom bil B hadde hatt på blinklyset og markert med blinklys til venstre så kan bil A krysse vikepliktslinja utan å bryte vikeplikta. Då hadde bilane møttes rett før avkøyringa nokre sekund seinare, og då blir det etter mitt syn gjensidig vikeplikt etter som både bil A og bil B vil bytte felt omtrent samtidig for å ligge i venstre felt på veg ut av rundkøyringa. Utifrå skissa så blir det heilt umogleg å seie noko om det er bil A eller bil B som fyrst kjem til å foreta eit feltskifte.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, The Avatar said:

Etter myndigheitspyramiden så er prioriteren slik:
-Politiets dirigering
-Trafikklys
-Skilt og vegmerking
-Trafikkreglane

Det er riktig at skilt rangerer over trafikkregler og at A i utgangspunktet har vikeplikt, men det avgjørende i denne situasjonen er når A passerer skiltet. Gjør han dette før B bytter felt, bryter han heller ikke vikeplikten. Jeg ser du for så vidt er inne på det samme. 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...