Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Syntes trafikken i Norge går utrolig tregt


dan83

Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller er det veldig dårlig flyt på norske veier? Her jeg bor har det bare blitt verre og verre de siste 5årene +, sikkert delvis pgr av mye tilflytning(fra oslo området) og veinett som ikke takler såpass mange trafikanter. Også overrasket over hvor mye rart det er på veiene, folk som kjører under fartsgrensa på rett strekning, stopper opp før rundkjøringer selv om det ikke er nødvendig, ikke blinker osv osv. Mistanke om at det kan være delvis pgr. av at det også blir flere eldre på veiene?

Noen andre som merker det samme i området de bor i? Vurderer nesten å flytte på landet, for begynner å bli virkelig ille her jeg bor. Opplever jo ofte rush midt på en hverdag når man forventer folk skulle vært på jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dan83 skrev (1 time siden):

 

Noen andre som merker det samme i området de bor i? Vurderer nesten å flytte på landet, for begynner å bli virkelig ille her jeg bor. Opplever jo ofte rush midt på en hverdag når man forventer folk skulle vært på jobb.

Bor selv i en drabantby til en av Norges største byer, og har lagt merke til det samme. Mye byfolk som flytter ut av byen, og ikke kan enkle trafikkregler + veier som ikke er bygget for så mye trafikk, så blir det store problem. For å unngå dette, så må man nok lengre ut på landet eller til storbyen. Jeg har bodd både i storby og i små bygder, og har aldri opplevd så rar kjøring som i drabantbyene. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
45 minutes ago, dan83 said:

Er det bare meg, eller er det veldig dårlig flyt på norske veier? Her jeg bor har det bare blitt verre og verre de siste 5årene +, sikkert delvis pgr av mye tilflytning(fra oslo området) og veinett som ikke takler såpass mange trafikanter. Også overrasket over hvor mye rart det er på veiene, folk som kjører under fartsgrensa på rett strekning, stopper opp før rundkjøringer selv om det ikke er nødvendig, ikke blinker osv osv. Mistanke om at det kan være delvis pgr. av at det også blir flere eldre på veiene?

Noen andre som merker det samme i området de bor i? Vurderer nesten å flytte på landet, for begynner å bli virkelig ille her jeg bor. Opplever jo ofte rush midt på en hverdag når man forventer folk skulle vært på jobb.

Helt enig.

Først og fremst bygges det ikke for fremkommelighet. I stedet for å legge til rette for trygge forbikjøringer, søker man å hindre dem. Kontrasten til Sverige er enorm. I Norge lager man 1+1 med fysisk barriere der man i Sverige har 2+1 i vekslende retning for å gjøre forbikjøringer mulig.

Man har bestemt seg for at fart og forbikjøringer er farlig, men overser at om veien er god, er både fart og forbikjøringer trygt. Det som er farlig er dårlige veier.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En annen sak er trafikkhåndteringen. Her mangler man rett og slett kompetanse. I land med tett befolkning har trafikkavviklingen høyere prioritet, og ofte tvinges man til å enten snu og kjøre tilbake eller å ta av en avkjørsel langt før, fordi veien er laget slik for å unngå av- og påkjørsler, som skaper kø og farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
dan83 skrev (2 timer siden):

Er det bare meg, eller er det veldig dårlig flyt på norske veier? Her jeg bor har det bare blitt verre og verre de siste 5årene +, sikkert delvis pgr av mye tilflytning(fra oslo området) og veinett som ikke takler såpass mange trafikanter. Også overrasket over hvor mye rart det er på veiene, folk som kjører under fartsgrensa på rett strekning, stopper opp før rundkjøringer selv om det ikke er nødvendig, ikke blinker osv osv. Mistanke om at det kan være delvis pgr. av at det også blir flere eldre på veiene?

Noen andre som merker det samme i området de bor i? Vurderer nesten å flytte på landet, for begynner å bli virkelig ille her jeg bor. Opplever jo ofte rush midt på en hverdag når man forventer folk skulle vært på jobb.

Relativt til hvilket land da? Høres ut som du beskriver konseptet "trafikk", som på ingen måter er særnorsk.

 

Maskinfører skrev (1 time siden):

Politikere som skaper disse situasjonene med sine vyer og visjoner om 0 biler i byene på veiene osv reise skal løses ved gange sykkel og kollektiv da blir det sånn 

Søk opp "induced demand".

  • Liker 6
Lenke til kommentar

For å løse problemet med mye biltrafikk må vi selvsagt prioritere å legge til rette for mere biltrafikk, fremfor alternativ transport som har mindre utslipp og støy, bedre helseeffekt og kan være mer effektivt. Vi vet jo at mer vei alltid er løsningen.

https://www.forskning.no/miljo-samferdsel/storre-og-bedre-veier-ga-mer-trafikk-og-flere-bilister-ikke-mindre-ko/1676016

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (10 minutter siden):

 

Selv om jeg synes de har en del god poenger til tider, så er den kanalen helt blind for mange folks utfordringer. 

 

Det jeg bor så er vi oppe i 18k ådt på to felt, det blir til tider trangt. De prøver også å bygge seg ut av det med rundkjøringer, så køene blir bare lenger. De gjorde også dyre oppgraderinger for ti år siden uten at de gjorde det mulig med flere felt i fremtiden. Ganske synd det ikke er nok penger til samferdsel, ei heller nok kompetanse hos de som planlegger det. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, 3l33t3 said:

Kan det være pga alle elbilene som må stoppe og lade hele tiden?

Nei.

I rushtida er dominerande trafikk folk til og frå jobb. Det er ingen som har så lange arbeidsreiser at dei må lade elbilen på veg til jobb. Samtlige elbiler på markedet har over ti mils rekkevidde. Dei fleste over tjue mil, og mange over 40 mil.

Slutt å poste piss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svaret er enkelt. Norge henger 40 år etter på vei fordi alt skal overbyråkratiseres og prosjekteres i evigheter. 

Det skal diskuteres i årevis om det skal bygges 3 mil med ny firefelts vei så skal det trippelsjekkes at det ikke er noe verneverdig i det området osv osv. 

Hjelper ikke på at vi gladelig gir bort 50-60 mrd i året bistand. Det ser ikke ut som byråkratiet står i veien da, for det går som en lek. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For å tråkke alle på tærne: 

Ingen kan kjøre på en fornuftig måte, og er du over 70 burde du ha årlig førerprøve. I tillegg har alt for mange bil, og spesielt i områder man ikke burde trengt bil. 

Jeg kjører bil og lastebil på østlandet, både i Oslo og omkringliggende småplasser i utkanten, samt Hønefoss. Det er ganske tett imellom tullingene alle plasser jeg ferdes, men det er spesielt når det regner eller snør at de som virkelig ikke vet hva de driver med skiller seg ekstra godt ut.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Uansett befolkningsvekst og manglende utbygging av vei så kunne vi alle bidratt til at trafikkflyten ble mye bedre og høyere på de veiene som faktisk finnes. Det er noen enkle grep, og jeg synes politiet skulle brukt mer tid på kontroll/opplæring rundt dette enn å ta en som kjører 10km for fort på en landevei.

- Sjåføren må konsentrer seg på å kjøre bil( ikke bruke mobil, spise, barbere seg, sminke seg eller lese avisen)
   Slike hadde vi unngått mange ulykker som hindrer trafikken hver eneste dag rundt de større byene.

- Sjåføren må lære seg å bruke blinklyset i rundkjøringer. Slik det er nå må man så å vente for å se hvor vedkommende har         tenkt seg.  Dette reduserer kraftig antall biler som kan passere spesielt morgen og ettermiddag.

Det finnes helt sikkert flere slike enkle grep, men disse to irriterer meg hver eneste dag. Og de skulle være enkle å gjøre noe med hvis politiet prioriterte dette.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lagt merke til en økende trend at venstrefelt på motorvei benyttes i større grad til konstant sakte forbikjøring. Det virker å være elbiler, de ligger kanskje 2-3 km over høyrefelt.

For å si det på annen måte så benyttes ikke venstrefelt dynamisk, bilene ligger der konstant et par km over høyrefelt.

Endret av neglesprett
  • Liker 2
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (3 minutter siden):

For å tråkke alle på tærne: 

Ingen kan kjøre på en fornuftig måte, og er du over 70 burde du ha årlig førerprøve. I tillegg har alt for mange bil, og spesielt i områder man ikke burde trengt bil. 

Jeg kjører bil og lastebil på østlandet, både i Oslo og omkringliggende småplasser i utkanten, samt Hønefoss. Det er ganske tett imellom tullingene alle plasser jeg ferdes, men det er spesielt når det regner eller snør at de som virkelig ikke vet hva de driver med skiller seg ekstra godt ut.

Ser jo folk i nyere biler som ikke aner hvordan lysene deres fungerer en gang. Da skjønner man at det står dårlig til med resten. Handler ofte om mangel på interesse. Folk ser på bilkjøring som en nødvendighet og ikke en glede, derfor det er så mye rart ute langs veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I min forrige jobb, gikk jeg et par hundre meter langs en vei som var belasta i rushen. Dersom det var en luke, var det nesten utelukkende fordi den bak luka satt å glante på mobilen i stedet for å følge på. Bare på de få hundre meterne var det kanskje 2-3 jeg så hver gang. Da blir det ganske mange som skaper ekstra luker rushperioden.

I tillegg merker jeg at nyere biler med mer automatikk er dårligere til å blinke, komme opp i fart osv. Sikkert fordi føreren blir godt vant til bilen "tenker" for en. Eller at bilen har "kontroll" allikevel så kan må man jo bare sjekke om det har skjedd noe mer på facebook de siste 47 sekundene.

Legg til at man nå lager nye boligområder (befolkningsvekst) uten å tilrettelegge for kollektivtransport så har du en fin cocktail (mens f.eks. flere av t-banestasjonene i Oslo ble i sin laget i "ingenmannsland" og deretter bygde man ut boliger/næringer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...