Gå til innhold

Hvorfor valgte politiet BMW i4 M50, Kia EV6 GT og ikke Tesla?


Markiii

Anbefalte innlegg

Interessant artikkel:

https://www.tv2.no/broom/ser-du-denne-i-bakspeilet-da-bor-du-passe-pa/16201656/

UP har valgt to sivile elbiler, BMW i4 og Kia EV6, begge "toppspekket", og de påstår at de har sett på ytelsen.

De påstår at det er "svært få elbiler som kan matche" EV6, noe jeg finner merkelig.

Jeg lurer litt på hvorfor de har valgt nettopp disse.

EV6:  585 HK, 0-100 på 3,5 sekunder, topphastighet 260 km/t, rekkevidde 424 km. Prisen skal starte på ca. 750.000 kroner.

i4: 544 HK, 0-100 på 3,9,  topphastigheten 225 km/t, rekkevidde 512 km. Her skal prisen starte på 579.000 kroner (men med alt tilleggsutstyr kommer den på 766.000 kroner).

Men så ser vi på Tesla:

Model Y Performance: 0-100 på 3,7 sekunder, topphastighet 250 km/t, rekkevidde 514 km. Prisen med vinterhjul er 586.000 kroner.

Model 3 Performance er "ute av produksjon", men hvis man ser på inventar så kan man få en 2023 Performance som gjør 0-11 på 3,3 sekunder, topphastighet 261 km/t, og rekkevidde på 547 km. Pris 500.000 kroner. Billigst og best, altså. I det minste på papiret.

Jeg vil anta at Model 3 Highland etter hvert vil være tilgjengelig som Performance-utgave også.

Vi ser altså at Tesla generelt har like bra eller bedre ytelse, og signifikant lavere pris. Kanskje de valgte basert på noe annet, men hvis de skal "ta tyven" så fremstår jo Model 3 Performance som det beste valget siden den kjører fletta av alle de andre her, både på 0-100, topphastighet og rekkevidde. (De sier at de også har sett på rekkevidde, og der vinner Tesla igjen, spesielt over Kia.)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Purken er nøye på vekten som bilen kan ta. Ellers er det diverse kriterier satt av brukerne som ergonomi, plass, trivsel etc. Oppfølging av service og slikt er nok også viktig. Hvis alle bare skulle valgt bil etter zero-to-60; EPA range etc ville det nok vært mange misfornøyde eiere og brukere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 minutter siden):

Interessant artikkel:

https://www.tv2.no/broom/ser-du-denne-i-bakspeilet-da-bor-du-passe-pa/16201656/

UP har valgt to sivile elbiler, BMW i4 og Kia EV6, begge "toppspekket", og de påstår at de har sett på ytelsen.

De påstår at det er "svært få elbiler som kan matche" EV6, noe jeg finner merkelig.

Jeg lurer litt på hvorfor de har valgt nettopp disse.

EV6:  585 HK, 0-100 på 3,5 sekunder, topphastighet 260 km/t, rekkevidde 424 km. Prisen skal starte på ca. 750.000 kroner.

i4: 544 HK, 0-100 på 3,9,  topphastigheten 225 km/t, rekkevidde 512 km. Her skal prisen starte på 579.000 kroner (men med alt tilleggsutstyr kommer den på 766.000 kroner).

Men så ser vi på Tesla:

Model Y Performance: 0-100 på 3,7 sekunder, topphastighet 250 km/t, rekkevidde 514 km. Prisen med vinterhjul er 586.000 kroner.

Model 3 Performance er "ute av produksjon", men hvis man ser på inventar så kan man få en 2023 Performance som gjør 0-11 på 3,3 sekunder, topphastighet 261 km/t, og rekkevidde på 547 km. Pris 500.000 kroner. Billigst og best, altså. I det minste på papiret.

Jeg vil anta at Model 3 Highland etter hvert vil være tilgjengelig som Performance-utgave også.

Vi ser altså at Tesla generelt har like bra eller bedre ytelse, og signifikant lavere pris. Kanskje de valgte basert på noe annet, men hvis de skal "ta tyven" så fremstår jo Model 3 Performance som det beste valget siden den kjører fletta av alle de andre her, både på 0-100, topphastighet og rekkevidde. (De sier at de også har sett på rekkevidde, og der vinner Tesla igjen, spesielt over Kia.)

Kia EV6 klarte vel 260km/h kontinuerlig uten å få varmgang når TB testet dem. BMW klarer vel også greit toppfart med ca 160KW kontinuerlig ytelse. Plad klarte vel ikke oppgitt laveste toppfart mere enn i noen sekunder før den gikk varm. Så det er mulig at politiet har testet dette. Før var kravet 225km/h med full last. De klarer nok både Kia og BMW

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Interessant artikkel:

https://www.tv2.no/broom/ser-du-denne-i-bakspeilet-da-bor-du-passe-pa/16201656/

UP har valgt to sivile elbiler, BMW i4 og Kia EV6, begge "toppspekket", og de påstår at de har sett på ytelsen.

De påstår at det er "svært få elbiler som kan matche" EV6, noe jeg finner merkelig.

Jeg lurer litt på hvorfor de har valgt nettopp disse.

EV6:  585 HK, 0-100 på 3,5 sekunder, topphastighet 260 km/t, rekkevidde 424 km. Prisen skal starte på ca. 750.000 kroner.

i4: 544 HK, 0-100 på 3,9,  topphastigheten 225 km/t, rekkevidde 512 km. Her skal prisen starte på 579.000 kroner (men med alt tilleggsutstyr kommer den på 766.000 kroner).

Men så ser vi på Tesla:

Model Y Performance: 0-100 på 3,7 sekunder, topphastighet 250 km/t, rekkevidde 514 km. Prisen med vinterhjul er 586.000 kroner.

Model 3 Performance er "ute av produksjon", men hvis man ser på inventar så kan man få en 2023 Performance som gjør 0-11 på 3,3 sekunder, topphastighet 261 km/t, og rekkevidde på 547 km. Pris 500.000 kroner. Billigst og best, altså. I det minste på papiret.

Jeg vil anta at Model 3 Highland etter hvert vil være tilgjengelig som Performance-utgave også.

Vi ser altså at Tesla generelt har like bra eller bedre ytelse, og signifikant lavere pris. Kanskje de valgte basert på noe annet, men hvis de skal "ta tyven" så fremstår jo Model 3 Performance som det beste valget siden den kjører fletta av alle de andre her, både på 0-100, topphastighet og rekkevidde. (De sier at de også har sett på rekkevidde, og der vinner Tesla igjen, spesielt over Kia.)

Det handler nok om mye annet også...Serviceapperat og oppfølging, kvalitet osv ?😅 Og ikke minst, komfort. Du mener Tesla vinner på noe av dette? 

Rustbehandling? Tesla tillater ikke dette. Og det veit jeg Politiet gjør på sine biler regelmessig. 

Endret av Randeboy
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (3 minutter siden):

Det handler nok om mye annet også...Serviceapperat og oppfølging, kvalitet osv ?😅 Og ikke minst, komfort. Du mener Tesla vinner på noe av dette? 

Rustbehandling? Tesla tillater ikke dette. Og det veit jeg Politiet gjør på sine biler regelmessig. 

Komfort er jo viktig når bilen er en arbeidsplass. Å kjøre 10 min til butikken for å hente trygda er greit i en tesla. Sitter man en hel arbeidsdag i bilen er det en annen sak. Forstår meg ikke på enkelte taxi sjåfører. At de klarer en hel dag i en prius?

Ellers er vel kvalitet på hjuloppheng noe politiet har vert opptatt av. Her er det vel også forskjeller. 

Tesla har vel også utrolig dårlig betjening. Skal politiet nå at på en touchskjerm bak de andre skjermene blir det rimelig knotete

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Er det bedre å ha skjermer som dekker over knappene i bilen da?
Synes ikke dette virker så ille, og man dekker ikke for noe:

 

Screenshot 2023-11-11 10.27.51.png

Ja du ser vel litt av problemet her. BMWs skjerm følger kanten på dashbord. Da kan skjermen under være mye større. Dessuten kan bmw sin skjerm styres fra midtkonsoll. BMW har vel også skjerm rett foran fører og head up i tillegg

Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Ja du ser vel litt av problemet her. BMWs skjerm følger kanten på dashbord. Da kan skjermen under være mye større. Dessuten kan bmw sin skjerm styres fra midtkonsoll. BMW har vel også skjerm rett foran fører og head up i tillegg

Fant ingen bilder av BMW i4 politibil med ekstra skjerm.. Men ser ikke helt hvordan de skal kunne montere en uten å dekke for noe?

 

1685660578314.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Fant ingen bilder av BMW i4 politibil med ekstra skjerm.. Men ser ikke helt hvordan de skal kunne montere en uten å dekke for noe?

 

1685660578314.jpg

Du dekker kun for ventilasjons dyser og noen hurtig knapper for ventilasjon og varme i bakruta. Fant mange bilder a I4 som politibil men få av interiør. Det er godt mulig at BMW har spesialutgaver for politi som lar de ta kontroll over skjermen(Som apple car play)

Lenke til kommentar
12 hours ago, kremt said:

Purken er nøye på vekten som bilen kan ta. Ellers er det diverse kriterier satt av brukerne som ergonomi, plass, trivsel etc. Oppfølging av service og slikt er nok også viktig. Hvis alle bare skulle valgt bil etter zero-to-60; EPA range etc ville det nok vært mange misfornøyde eiere og brukere.

Spent på hvor mye i4 veier ferdig utrustet som politibil! 
Den virker jo helt ubrukelig tung.



Skulle likt å se banestest av EV6, i4 og TM3P mot hverandre.

IMG_1350.jpeg

IMG_1349.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Dette!

Purken kjører ikke Tesla fordi Tesla ikke var med på anbudsrunden. Diskusjon ferdig! ;) 

De prøvde seg vel et år med et krav om at bilen skulle kunne leveres som politiutgave fra fabrikk. Er vel kun Volvo, BMW og Ford som har dette. Lurer på om de gikk tilbake på dette da det utelukka ganske mange andre biler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (31 minutter siden):

De prøvde seg vel et år med et krav om at bilen skulle kunne leveres som politiutgave fra fabrikk. Er vel kun Volvo, BMW og Ford som har dette. Lurer på om de gikk tilbake på dette da det utelukka ganske mange andre biler. 

God grunn til dette. Bilene er jo ikke identiske som vanlige bilene og er ofte forsterket og leveres med større bremser osv F.eks. 

Integrering med original infotainment og ting gjør det vel også enklere når det er merket selv som produserer bilene. 

Og som nevnt. Tror aldri politiet noen gang kommer til å kjøpe en bil de ikke få ha antirust på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Spent på hvor mye i4 veier ferdig utrustet som politibil! 
Den virker jo helt ubrukelig tung.



Skulle likt å se banestest av EV6, i4 og TM3P mot hverandre.

IMG_1350.jpeg

IMG_1349.jpeg

 

"Ubrukelig tung" ? Og hvor går grensen mellom henholdsvis fantastisk, brukende og ubrukelig? Har forøvrig aldri hørt at BMWi4 er ubukelig før, så er spent på dine erfaringer med det.

Tror nok uansett at Tesla ville falt ut av et slikt anbud pga service. For langt mellom verkstedene, for vanskelig å kommunisere med verkstedene når det oppstår problemer og for mange usikkerhetsmomenter når det kommer til deletilgang etc. Politiet har høye krav til både driftstid på bilene og dermed ventetid hos verksted.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
7 hours ago, AL123 said:

 

"Ubrukelig tung" ? Og hvor går grensen mellom henholdsvis fantastisk, brukende og ubrukelig? Har forøvrig aldri hørt at BMWi4 er ubukelig før, så er spent på dine erfaringer med det.

Tror nok uansett at Tesla ville falt ut av et slikt anbud pga service. For langt mellom verkstedene, for vanskelig å kommunisere med verkstedene når det oppstår problemer og for mange usikkerhetsmomenter når det kommer til deletilgang etc. Politiet har høye krav til både driftstid på bilene og dermed ventetid hos verksted.

 

1 hour ago, Syar-2003 said:

Min I4M50 har 2284kg egenvekt ihh til vognkort

Porsche Taycan 2023 veier fra 2140 - 2305kg (utstyrsavhengig)

Audi eTron GT veier 2350kg


Ubrukelig tunge : I think not :roll: 

 

 

Jeg vil si at 2400 kg inkludert asian driver (TeslaBjørn) er ubrukelig tungt.

Den er 460kg tyngre enn en Model 3 performance…

For å illustrere hvor mye 460kg er itillegg som skal endres retning på eller stoppes…. 
 

IMG_0009.thumb.jpeg.b90cf40ad9dc781d2f29acb9d67da259.jpeg

(Og min mening om grensen for hva som begynner å bli fryktelig tungt på en bil slik at det er vanskelig å offsette med dekkbredde er rundt 1800-1900kg)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

 

Jeg vil si at 2400 kg inkludert asian driver (TeslaBjørn) er ubrukelig tungt.

Den er 460kg tyngre enn en Model 3 performance…

For å illustrere hvor mye 460kg er itillegg som skal endres retning på eller stoppes…. 
 

IMG_0009.thumb.jpeg.b90cf40ad9dc781d2f29acb9d67da259.jpeg

(Og min mening om grensen for hva som begynner å bli fryktelig tungt på en bil slik at det er vanskelig å offsette med dekkbredde er rundt 1800-1900kg)

Så mao er Tesla Model S Plaid (2200) , Porsche Taycan(2100-2300) og Etron GT(2350) ubrukelige for deg. Og forresten tror jeg ikke Bjørn Nyland veier 115kg.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...