Gå til innhold

Hvorfor valgte politiet BMW i4 M50, Kia EV6 GT og ikke Tesla?


Markiii

Anbefalte innlegg

Vil tippe det går mye på komfort og manøveribilitet, Tesla er nok gode på 0-100 rett frem, ellers så tror jeg ikke 0-100 er det som spiller størst rolle her, da burde jo politiet hatt mye kjappere biler tidligere, noe de ikke har hatt.

Bmw har egne Utgaver for både Politi, brann, lege og Taxi og man kan finne igjen en del av disse delene i Dele katalogen til BMW, blant annet forskjellige dekaler, stativ/braketter osv...

Her er ett eksempel, riktignok Sveisisk Politibil, men de har tilsvarende for andre land også.

 

police.thumb.jpg.c412e935a90cafb9c0e809369576a7ab.jpg

Endret av Dragonlove
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ludo niva skrev (3 timer siden):

Vær glad for at Politiet ikke har S Plaid, for hadde de hatt det, så må en jo over 322 kmt for å stikke av 😅 eller ha over 1200hk.

0-320kmt tar bare ca 14 sekunder og få biler i verden klarer å kjøre ifra dette innen den tiden. 

Enn så lenge holder det med vanlig M5 eller 3 performance ❤️

M5?

Lenke til kommentar
Ludo niva skrev (4 timer siden):

Vær glad for at Politiet ikke har S Plaid, for hadde de hatt det, så må en jo over 322 kmt for å stikke av 😅 eller ha over 1200hk.

0-320kmt tar bare ca 14 sekunder og få biler i verden klarer å kjøre ifra dette innen den tiden. 

Enn så lenge holder det med vanlig M5 eller 3 performance ❤️

En plad har vel 240KW den skal klare i en halvtime. Ca 340hk. Det finnes mange biler med motorer som klarer både 400 og 500hk i en halvtime. Tviler faktisk på om den klarer 240KW? Teslabjørn testet den og den klarte ikke 260km/h kontinuerlig noe som burde gi ca 150KW effekt fra motoren. Hyundai karte det fint.

For at en BMW I4 M50 skal klare 225km/h kreves ca 100KW mens kontinuerlig effekt er 165KW. 

Model S og BMW I4 har omtrent samme effekt kurve. Krever like mye effekt for å nå 200 eller 250km/h

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (13 timer siden):

Og hvorfor må det være politisk? Kanskje jeg bare ikke tåler det feite løgneaktige flesketrynet til Musk?

😄 Det er jo utrolig morsomt at et bilmerke greier å skape så mye engasjement og følelser. Det viser jo bare at Musk gjør svært mye riktig.

At folk legger vekk all folkeskikk i kommentarfelt er dessverre ikke noen nyhet...

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (10 minutter siden):

Gjør han egentlig det altså?

Tar x antall selskaper fra nær null til milliardomsetning og høy fortjeneste, så vil definitivt si han gjør mye riktig, selv om han og snubler litt i egne bein på veien.

Forstår at han polariserer endel folk, men synes nå egentlig at det er interessant og litt komisk at folk skal bli så hysteriske, begge veier (både "haters" og "adorers"), at det blir "elsk eller hat", og lite av de i mellom.

At han blir erklært som geni, er svært forståelig, og vi vet vel alle at det å være geni ikke er et koseord i alle sammenhenger. Enkelte genier sies jo å være tildels utrivelige mennesker i endel sammenhenger.

Og jeg synes vel at den karakteristikken treffer den karen godt til tider. Alt "rasjonaliseres", på godt og vondt, og ut kommer da fort meninger som ikke faller alle i smak. Dette forterkes nok endel av den diagnosen han har. Var det ikke Asberger's Syndrom han visstnok har fått påvisst? Er ihvertfall det han har påstått offentlig selv.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (12 timer siden):

Vil tippe det går mye på komfort og manøveribilitet, Tesla er nok gode på 0-100 rett frem, ellers så tror jeg ikke 0-100 er det som spiller størst rolle her, da burde jo politiet hatt mye kjappere biler tidligere, noe de ikke har hatt.

Er nok heilt korrekt. Norsk politi baserer seg ikkje på at ei patrulje åleine skal kunne ta igjen ein råkøyrar på motorvegen, då ringer dei ein venn i nabodistriktet som kan stå klar lengre framme.

På norske vegar er det sjølvsagt langt viktigare med manøverabilitet, då mesteparten av norske vegar har svingar.

 

Det som blir mest interessant er korleis UP klarer å omstille seg til å køyre elektrisk. Ein skal ikkje overproblematisere, for sannsynlegheita for at den same bilen må følge etter nokon i fleire 100 km og risikerer å gå straumlause før dieselbilen som blir forfulgt. Men med ein flåte av elektriske politibilar så må det gjerast tilpassingar i måten politiet jobbar på, mellom anna ved at ein må ta høgde for ladepausar for å topplade og at ein ikkje kan baserer seg på å at ei patrulje blir sendt direkte frå det eine oppdraget til det andre.

Akkurat på same måte som når vi sivile gjekk over til elbil, det gjekk heilt fint men ein må planlegge køyringa litt annaleis når ein skal på langtur ved å legge inn ei god pause i staden for 3 min ved ei dieselpumpe. Både vi sivile bilistar og politiet skal ha pause i løpet av dagen likevel så i praksis går det heilt fint, men så var det disse heilt ekstraordinære unntaka der det blir krøll fordi pausa må takast når bilen vil ha pause og ikkje når det passar for føraren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Det er jo utrolig morsomt at et bilmerke greier å skape så mye engasjement og følelser.

Nok en person som har problemer med å lese det jeg faktisk skriver. Politiet kunne gjerne ha kjøpt inn bøttevis av Teslaer for min del, hvis jeg visste at musk ikke dro en personlig økonomisk gevinst av det. Det har ingenting med bilmerket å gjøre.

Hanhijnn skrev (4 timer siden):

At folk legger vekk all folkeskikk i kommentarfelt er dessverre ikke noen nyhet...

Noen ville også karakterisert det å legge ord og meninger i munnen på folk mangel på folkeskikk, ihvertfall hvis man hadde ærlige ønsker om å føre en høflig diskusjon.

Tydeligvis mangel på det, ja.

Hanhijnn skrev (2 timer siden):

I følge regnskapstall så gjør han tydeligvis det ja.

Hvilke regnskapstall? Mesteparten av Musks formue er bunnet opp til Tesla og SpaceXs børsevaluering (sistnevte har vært et evig tapsprosjekt som har gått konstant med underskudd, foreuten kanskje et bittelite lysglimt i tredje kvartal av 2023 da de gikk med USD55m i overskudd). Det er penger og verdier som ikke eksisterer. Såpass at Musk måtte belåne mye av beløpet han måtte punge ut for å kjøpe x (dengang twitter. Et merkevare i seg selv verdt hundrevis av millioner. Som 'geniet' valgte å hviske bort).

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (56 minutter siden):

La meg gjette, du kjører Tesla?

Trenger ikke kjøre Tesla for å ha fått med seg hvordan han har bygd selskaper og egen formue. Så spørsmålet er irrelevant.

Dog, tråden er en spinn-off fra Tesla-Caféen, så ikke overraskende er det flere i tråden her som gjør det.

Gjelder riktignok ikke undertegnede, som skrev noe av det samme noen få poster opp...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

I følge regnskapstall så gjør han tydeligvis det ja. Men du trenger ikke å like det.

Om det å gjøre noe riktig ikke handler om annet enn regnskapstall så. Jeg for min del tenker at å gjøre noe "riktig" handler om litt mer enn det.

EDIT: Men ja, jeg mener Elon har gjort NOE riktig. Men nå etter at Tesla har fått fotfeste er det blitt mye mindre "riktig" og mer koko. Men Elbilrevolusjonen han sparket i gang med Model S er definitivt "noe riktig". Men det kunne han også gjort mye mer riktig om han behandlet de ansatte som folk.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (4 minutter siden):

Om det å gjøre noe riktig ikke handler om annet enn regnskapstall så. Jeg for min del tenker at å gjøre noe "riktig" handler om litt mer enn det.
 

Jeg tenker litt at det blir som om man i 1935 spurte hvem av statslederne som gjorde mest rett. Ikke sikkert at svaret ble det samme i 1955.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (2 timer siden):

La meg gjette, du kjører Tesla?

Bl.a. ja. Beste bilen jeg noensinne har hatt. Snart 2 år helt blottet for problemer og utgifter. Skal bytte ut den gamle Leaf'en vår i løpet av neste år, og da blir det nok en Tesla til regner jeg med. Men vil jo ha den morsomme biten med å prøvekjøre andre alternativer også før valget taes. 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (49 minutter siden):

Om det å gjøre noe riktig ikke handler om annet enn regnskapstall så. Jeg for min del tenker at å gjøre noe "riktig" handler om litt mer enn det.

EDIT: Men ja, jeg mener Elon har gjort NOE riktig. Men nå etter at Tesla har fått fotfeste er det blitt mye mindre "riktig" og mer koko. Men Elbilrevolusjonen han sparket i gang med Model S er definitivt "noe riktig". Men det kunne han også gjort mye mer riktig om han behandlet de ansatte som folk.

Salgsvolumet av Tesla-bilene er vel en grei indikasjon på at han har gjort mye riktig.

Jeg sier slett IKKE at alt Musk gjør er riktig eller gjennomtenkt. Tesla må først og fremst lære å forholde seg til lovverket i de forskjellige landene de selger biler i. Og personen Elon Musk både sier og gjør mye rart og lite gjennomtenkte ting. Men kan ikke se at det har noe med hvilke biler jeg velger.

At VAG-toppledere har vært fengslet for svindel bør det gjøre at folk skal bli VAG-hatere, sånn som folk er Tesla-hatere? Kanskje, men ser ikke helt den komme...

Både forbruker-lovverket og lover og avtaleverk i arbeidslivet må følges og respekteres av alle leverandører, og der har Tesla en lang vei å gå enda. Men det MÅ de bare lære seg.

Hva de gjør i USA forholder jeg meg ikke så mye til, for det er tilpasset arbeidslivet og næringslivet generelt i USA, og det har verken vi eller Tesla så stor innvirkning på tenker jeg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (2 timer siden):

Noen ville også karakterisert det å legge ord og meninger i munnen på folk mangel på folkeskikk, ihvertfall hvis man hadde ærlige ønsker om å føre en høflig diskusjon.

Enig! Nøyaktig hvilke ord og meninger er det du mener at jeg har lagt i munnen på deg? Vær konkret!

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Hanhijnn skrev (20 minutter siden):

Bl.a. ja. Beste bilen jeg noensinne har hatt.

Shocker.

Forøvrig var jeg på besøk hos en kompis der en nabo hadde en TM3. Kom i prat med denne naboen og han så jeg kjørte en 2021 modell leaf. Ifølge hamselv var det så mye problemer med den at han uironisk mente at han hadde gjerne byttet teslaen med leafen min, hvis han hadde hatt et valg.

Men det er klart, man kan ikke forvente den slags ærlighet fra alle tesla eiere. Hadde alle vært like åpne om erfaringene av bilholdet ville dette bli gjenspeilet i markedsprisen på bruktmarkedet. Og det vet de.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Enig! Nøyaktig hvilke ord og meninger er det du mener at jeg har lagt i munnen på deg? Vær konkret!

Altså

Hanhijnn skrev (7 timer siden):

Det er jo utrolig morsomt at et bilmerke greier å skape så mye engasjement og følelser.

Var ditt tilsvar til at jeg skrev hvorfor jeg er glad Politiet ikke bruker mine skattekroner på å berike Elon Musk ytterligere. Din preposisjon her er at mitt standpunkt er mot bilmerket og ikke mot Elon Musk. Og det blir en stråmann, da du dikter opp denne preposisjonen som beviselig strider imot det jeg faktisk skrev.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (17 minutter siden):

Bl.a. ja. Beste bilen jeg noensinne har hatt. Snart 2 år helt blottet for problemer og utgifter. Skal bytte ut den gamle Leaf'en vår i løpet av neste år, og da blir det nok en Tesla til regner jeg med. Men vil jo ha den morsomme biten med å prøvekjøre andre alternativer også før valget taes. 😉

Har selv kun hatt Bmw siden jeg fikk sertfikat for 20+ år siden bortsett fra ett par Opler, så jeg vet ikke hvordan Tesla er men henger jo i diverse BMW forum og vet det er flere som har byttet til Tesla for så og gå tilbake til BMW igjen da de ikke var fornøyd med Tesla, dette gikk da mest på komfort, hvordan bilen var og kjøre, hvor simpelt den var bygget (Tynne seter blant annet i forhold til BMW) osv...

men som sagt så har jeg ikke prøvd Tesla så det kan jeg ikke uttale meg om, men det blir Nok BMW i fremtiden også om det skulle bli elektrisk.

Du er heldig med din du da, synes Tesla ofte er i nyhetsbildet pga forskjellige feil og mangler og motvilje til å fikse dette fra Fabrikanten/leverandøren sin side.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...