Gå til innhold

Blir gammelt og ødelagt batteri byttet ut på el-biler?


stamkunde

Anbefalte innlegg

Leser artikkel der det antydes at defekte batterier hos Tesla ikke blir byttet ut, men kun gjort noen endringer for at bilen igjen skal bli kjørbar. Men prisen er hårreisende. Hvorfor er det slik?

artikkel - advarer at dette er tøff artikkel

Så da er det naturlig å spørre hvilke merke bil bytter gammelt og ødelagt batteri med helt nytt?

 

Endret av stamkunde
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • stamkunde endret tittelen til Blir gammelt og ødelagt batteri byttet ut på el-biler?
Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (1 time siden):

Leser artikkel der det antydes at defekte batterier hos Tesla ikke blir byttet ut, men kun gjort noen endringer for at bilen igjen skal bli kjørbar. Men prisen er hårreisende. Hvorfor er det slik?

artikkel - advarer at dette er tøff artikkel

Så da er det naturlig å spørre hvilke merke bil bytter gammelt og ødelagt batteri med helt nytt?

 

Fordi feks Grønvold, som det vises til i artikkelen, tar 125000 for et batteri fra en hugget bil. Da skal det ikke mye til før prisen stiger til 140k+mva. Så kan man saktens diskutere om garantikravet er oppfylt hvis man skifter ut et defekt batteri med et som er nesten like dårlig. Husk at garantien gjelder reparasjon av bil, ikke nødvendigvis at man skal få erstattet stroe deler av bilen. 

Lenke til kommentar

Er vel en Model S med 85 batteriet de snakker om i artikkelen antar jeg. 
Alle 85 batteriene Tesla brukte i starten tar kveld, men det er meget sjelden det skjer på nyere og andre batterier som Tesla har brukt siden, så ville ikke vært like bekymret om jeg ikke hadde en bil med 85 batteriet.

Eller en annen elbil for den saks skyld. Batterier holder seg generelt veldig bra.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis det skjer innen garanti blir det satt inn et som fungerer, ikke et nytt. Ikke sikkert de har store kostnadene med dette, bare bytter moduler innen batteriet og får 3-4 som funker ut av 5 defekte batterier. 

5 minutes ago, Complexity said:

meget sjelden det skjer på nyere og andre batterier som Tesla har brukt siden,

Rart da jeg har sett det kan skje på både 75 og 90 pakken. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, kremt said:

Hvis det skjer innen garanti blir det satt inn et som fungerer, ikke et nytt. Ikke sikkert de har store kostnadene med dette, bare bytter moduler innen batteriet og får 3-4 som funker ut av 5 defekte batterier. 

Rart da jeg har sett det kan skje på både 75 og 90 pakken. 

Ja det _kan_ skje på 75 og 90 pakken, men det skjer på 85 pakken. Vil tro det er nesten umulig å finne en 85 bil som ikke har byttet batteri minst en gang. Noen har byttet både 2 og 3 ganger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

Hvis det skjer innen garanti blir det satt inn et som fungerer, ikke et nytt. Ikke sikkert de har store kostnadene med dette, bare bytter moduler innen batteriet og får 3-4 som funker ut av 5 defekte batterier. 

Rart da jeg har sett det kan skje på både 75 og 90 pakken. 

Tror nok problemene generellt vil være større på Tesla, uansett type (unntatt de med store LiFe batterier) enn på biler med større celler. Det ligger vel litt i konstruksjonenes natur. Når de da i tillegg er limt sammen i større enheter, så blir de også svært dyre å reparere. Hvordan de fremtidige batterienen til Tesla som skal være en integrert del av karosseriet vil fungere vet jeg ikke, men høres litt skremmende ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Er ikke bare ett batteri i en elbil. En Tesla med 100kWt har 8256 batterier.

Og sjelden at alle dør. Ofte er det bare noen få som er dårlig, eller at noe annet enn batteriet er gåent.

På Model S er det vel et problem med noe  angående drenering som slutter å fungere og gjør at det blir fukt i batteriet. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Hva skjer med prisene på brukte el biler når batteri garantien går ut? Ingen vil kjøpe den? Kastes?

Det er vel fortsatt en del naive optimister som ser seg blind på prisen og kjøper til alt for høy pris. Det er litt som kortspillet svarteper. Etter garantitida gjelder det å ikke være den som eier bilen når batteriet dør. Personlig mener jeg mange kjøper Teslaer nært eller over garantitida til alt for høye priser. Jeg mener de ikke er verdt stort mer enn 50 000 pga høy risiko for kort gjenværende levetid på bilen. Omtrent som å kjøpe en luksusbil som du skjønner ikke kommer til å passere neste EU-kontroll pga alt for dyre feil til at det lønner seg å fikse.

Regner med markedet for brukte deler fra disse er rimelig mettet også.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 minutter siden):

Hva skjer med prisene på brukte el biler når batteri garantien går ut? Ingen vil kjøpe den? Kastes?

Batteriet på vår bil fungerte fremdeles fint da den ble kondemnert etter 11 år, men det var pga "eksternt påvirkning" fra en semi.

 

Ellers virker det å være svært lite problemer med elbiler, ihvertfall med batteriet. Er mye mer redd for alle de dyre komponentene på dagens dieselmototer som slites ut eller sotes ned og må byttes. Men folk kjøper jo disse vedlikeholdsutfordingene også, de er jo vant til å hive ut nærmere 10k i året på service og bytting av deler.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (16 minutter siden):

Batteriet på vår bil fungerte fremdeles fint da den ble kondemnert etter 11 år, men det var pga "eksternt påvirkning" fra en semi.

 

Ellers virker det å være svært lite problemer med elbiler, ihvertfall med batteriet. Er mye mer redd for alle de dyre komponentene på dagens dieselmototer som slites ut eller sotes ned og må byttes. Men folk kjøper jo disse vedlikeholdsutfordingene også, de er jo vant til å hive ut nærmere 10k i året på service og bytting av deler.

Men er det mekaniker eller andre som jobber med batteri på el-biler, virker å være et omfattende batterikonsept i en bil. For meg er batteri et batteri, som skrues ut, og legger inn et nytt batteri. Men det er ikke slik konseptet er på el-bil kanskje?

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (9 minutter siden):

Det kommer stadig flere verksteder som spesialiserer seg på å kun bytte defekte battericeller. Disse vil få mer jobb for hvert år som går fremover, og da vil prisene for batterireparasjon også bli lavere enn i dag.

så de mest ivrigste og første gangskjøpere av el-bil er de som går i bresjen for at utviklingen skal gå i riktig retning?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, stamkunde said:

Men er det mekaniker eller andre som jobber med batteri på el-biler, virker å være et omfattende batterikonsept i en bil. For meg er batteri et batteri, som skrues ut, og legger inn et nytt batteri. Men det er ikke slik konseptet er på el-bil kanskje?

De er litt mer kompliserte enn i en lommelykt.

henkel-ev-battery-pack-materials.jpg.dfe0275d698b2e5d9e70ab6adce4eb49.jpg

I tillegg kommer det et mareritt av et elektrisk system.

Endret av sedsberg
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...